Reactie van bezoeker 'dirk r80rt', geïmporteerd van het oude forum:
Eindelijk na maanden poetsen sleutelen en fora afschuimen is hij klaar m'n R80RT 1987.
Wegens de hoge kosten voor de reparatie van zijn versnellingsbak en wegens plaatsgebrek kreeg ik GRATIS en voor niks mijn schoonbroer (zwager) zijn r80rt.
in eerste instantie was het idee om deze te repareren en te verkopen .Echter na op enkele fora de passie en gedrevenheid gevoeld te hebben van de bezitters van deze machines rijpte ook bij mij het idee van een totale opknapbeurt.Daar ik wel wat technisch onderlegd ben mocht dit geen probleem zijn.
Zodoende begonnen met de zelfbouw van een zand-parelstraalkast voor het reinigen en ontroesten van de onderdelen. Het Peters wph aangeschaft en diverse sites opgezocht. Gestart met demontage versnellingsbak,bleek het probleem een veertje van +- 2€ ,ook was dit een bak zonder de beruchte circlips ,groef laten draaien en clips erop eveneens keerringen en enkele lagers vervangen na parelstralen leek bak als nieuw.Keerring koppeling en pakking oliepomp vervangen Vervolgens demontage cilinders ,koppen ontkoold en nieuwe stoterstangrubbers en pakkingen gemonteerd cilinders en zuigers waren in perfecte staat ,cilinders geparelstraald en koppen herspoten.Herspuiten van frame en voorvelg. Carburators demonteren reinigen ,nieuwe pakkingen.Van het onderste kuipdeel was en deel verdwenen ,met polyestermatten en hars gereconstrueerd. Vervolgens onderste kuipdelen spatbord zijschildjes en zadelstuk herspoten.Het zadel was aan de zijkanten danig gescheurd ,op zoek naar simili en mijn moeder met de naaimachine.
Tussenpot uitlaat was een zeef ,met halfautomaat volledig opgelast en herspoten met hittebestendige verf.Als laatst scharnieren koffers gedemonteerd gezandstraald herspoten,kofferdeksels gezwart. En dan ..na 3 startpogingen het typische geroffel!!!
Na regelen van onsteking en kleppen ,afstellen carbu's met zelf gemaakt synchrotoestel.Machine draait nu als m'n moeders naaimachientje.
Daar ik niet zoveel motorrijervaring heb waren de eerste kilometers wat stroef en onwennig.Nu na enkele honderden kilometers lijkt het of ik reeds jaren met deze machine vertrouwd ben.Ik begrijp nu ook jullie passie en liefde voor deze machines.
Aan verkopen wordt niet meer gedacht integendeel ik ben van plan om mij een tweede machine aan te schaffen voor m'n volgende project.Bijgevoegd een foto van mijn trots,zoals ge ziet enkel de blauw-witte typesticker r80rt ontbreekt ,kan deze nergens vinden ,iemand en idee?
Hierbij wil ik dan ook iedereen danken voor de snelle reacties op mijn vragen via dit forum.Van de hele restauratie heb ik tientallen foto's gemaakt ,dus moest iemand interesse hebben in bepaalde zaken laat mij het weten.
Bedankt Dirk
11 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Krijn
tamme
Rik
Rik
Forum import