Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum: Goedendag, Ik heb de cilinders van mijn r100 laten honen naar 1e ovemaat. Op de voet van de cilinders staat een "B", op de bijgeleverde zuigers staat echter een A, gevolgd door een nummer "9,5". Nu dacht ik dat de letter op de cilinder hetzelfde moest zijn als de letter op de zuiger. DE zuigers lijken identiek aan de originele zuigers en passen ook prima. Kan ik de boel afmonteren of moet ik naar andere zuigers omzien? Groet, Jan

14 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste Jan, Als je zulke vragen stelt, kun je er beter niet aan beginnen, want grote kans dat het uitloopt op een teleurstelling. Laat het door een vakman/technisch iemand doen. Dat is waarschijnlijk ook de reden, dat er nog niemand heeft gerageerd. Trouwens een R100 kun je niet opboren. Dat zijn nikasil cilinders. Jij zult mogelijk een R100/7 bedoelen. Ga naar de vakman en daarna veel rijplezier. Vr. gr. Rein.

  2. Passant
    Hoi Jan en Rein, ik weet het antwoord niet (helaas). vind het wel een beetje kort door de bocht om geen advies te geven als je het wel weet. leren doe je immers door te doen met hulp van anderen. B) het is nu vakantie tijd mooi weer dus dat zal de reden zijn dat er nog niet is gereageerd en niet dat het geen vraag voor dit forum zou zijn, ik denk nl dat het JUIST een vraag is voor dit forum.

  3. hebroek
    Hoi Jan, ik neem aan dat je BMW van voor 1981 is, dus geen nikasil. Als je de boel door een terzakekundig revisiebedrijf hebt laten doen, dat ook de nieuwe zuigers heeft geleverd, kan je het afmonteren. Hier nog een behulpzame link: http://bmwmotorcycletech.info/cylinders.htm succes! Henk

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ik neem aan dat diegene die de cylinders geboord heeft ook de zuigers erbij leverde dan wel de zuigers "bij de hand had"? Blijft over voor de zekerheid de slotspeling van de zuigerveren te controleren. Is die oke, monteren die handel en tuffen. Eerste 500 KM gewoon voorzichtig doen om de zaak goed op elkaar te laten inlopen. Tuf ze, Hans

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan de KLein', geïmporteerd van het oude forum: Alles past prima, spullen komen van een erkend bedrijf, dus ik zal de boel afmonteren en dan tuffen maar. Het was maar een vraag:-) En ja het zijn geen nikasil cilinders... Groet, Jan

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Jan, Als je zulke vragen stelt, kun je er beter niet aan beginnen, want grote kans dat het uitloopt op een teleurstelling. Laat het door een vakman/technisch iemand doen. Dat is waarschijnlijk ook de reden, dat er nog niemand heeft gerageerd. Trouwens een R100 kun je niet opboren. Dat zijn nikasil cilinders. Jij zult mogelijk een R100/7 bedoelen. Ga naar de vakman en daarna veel rijplezier. Vr. gr. Rein.
    Beste Rein, Er zijn geen stomme vragen alleen domme antwoorden. Die van joe is er een van. Dit forum is voor dit soort technische vragen ingericht en iedere vraag dient dan ook met respect behandeld te worden. Dus: als je het zelf niet weet laat het dan aan anderen over die het wel serieus nemen! R.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste roadcrew, Leer eerst eens lezen. Ik heb nergens gesteld, dat het een stomme vraag was, maar uit de manier van vragen valt al af te lezen, dat zo iemand te weinig technische ervaring heeft en daarom dat beter aan anderen kan overlaten. En geen respect? Sorry hoor. Respect kan ook bestaan door mensen met weinig technische ervaring naar een vakman te laten sturen(advies) ipv dat ze zelf de boel naar de knoppen helpen, wat heel veel door zogenaamde zelfsleuteleaars gebeurd. Is toch jammer van het geld en het materiaal. Vr. gr. Rein.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Ik was nog wat vergeten. Wat is joe. Is dat dom of respectloos om met een dergelijk woord iemand te schrijven/te mailen? Of is het beiden. de vr. gr. aan joe.....

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik was nog wat vergeten. Wat is joe. Is dat dom of respectloos om met een dergelijk woord iemand te schrijven/te mailen? Of is het beiden. de vr. gr. aan joe.....
    tiepfout

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum: Euuh, allemaal mooi dat geouwehoer over wie wat wel en niet mag schrijven, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zijn er nog techneuten op dit forum? Dus.... Groet, Jan

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: als je het niet vertrouwd dan ga je toch terug naar het revisiebedrijf en laat je de zuigers en cilinders opmeten. volgens het werkplaatshandboek hebben alle 1000 cc modellen tot 1980 dus met stalenbus een standaard zuigerspeling van 0,028 - 0,052 mm. slotspeling zuigerveren0,30-0,50 mm. groet henry

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De A, B of C kwalifikatie is voor fabrieksnieuw spul en was bedacht om enige spreiding in fabrikage toleranties op te vangen. A-cilinder met A-zuiger, of B-cil met B-zuiger, dit geeft dan voor beide dezelfde cilinderspeling. Zodra je een cilinder gaat boren naar een overmaat kan je dit hele verhaal vergeten en bepaald de nieuwe zuiger de boormaat van de cilinder, om weer binnen de juiste speling te blijven. Een goed revisiebedrijf weet dat, en bij twijfel nog een keer laten meten, zoals Henry hierboven voorstelt. Groeten, Paul.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum: Dank jullie wel! Groet, Jan