Voor het nieuwe forum, klik   hier
pvandegeest
Vorig jaar een R65 TIC uit 1986 gekocht die al een paar jaar stil stond. Na wat startproblemen: geen vonk op de bougies, bleek later tijdens de restauratie dat de regeleenheid defect was. Afgelopen zaterdag na het monteren van een regeleenheid van een donormotor: starten en lopen als een zonnetje!. Trots als een pauw het eerste ritje gemaakt van de werkplaats naar ons huis. Na een uurtje weer gestart, maar na enig sputteren niet starten en weer gen vonk op de bougies! Waar kan dit aan liggen? Ik denk dat opnieuw de regeleenheid defect is, maar waar kan dit zo snel door veroorzaakt worden? Iemand enig idee? Met boxergroet, Peter

10 reacties

  1. Richard
    pvandegeest, wat wordt er bedoeld met de onstekings regeleenheid. het zwarte kastje links onder de tank of de ontstekingspot die op het blok zit. Richard

  2. pvandegeest
    Het zwarte blokje rechts onder de tank, achter de bobine, met de tekst TELEFUNKEN electronic. het wordt ook wel ontsteking stuurtoestel genoemd. Groet, Peter.

  3. Richard
    Peter, dit zwarte kastje moet goed vastzitten op een koelblok. tussen het kastje en koelblok zit een pasta die warmte geleid. Normaal gaan deze kastjes niet kapot alleen door over verhitting. Richard

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: koelpasta is te verkrijgen bij de elektronica/computerwinkel kost weinig maar is zeer belangrijk voor een goede warmte overdracht. je kunt de unit testen door de stekker los te halen die hem verbind met het ontstekingspot,je steek in de middelste aansluiting van de stekker een draad en tikt deze tegen massa nu moeten de bougies vonken(wel eerst op contact zetten). als de bougies vonken ligt het niet aan de unit,maar is de hallgever de hoofdverdachte. vonken de bougies niet kan de unit defect zijn, maar ik zou ook de bobine /bougiekabels/dopppen en de bougies zelf op goede werking controleren, is dit allemaal in orde en je hebt nog geen vonk dan kun je er vanuitgaan dat de unit defect is. henry

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Bij mijn R80 paste een ontstekingsmoduul van een Volvo. (Bosch) Bij de automaterialenhandel voor ik meen 35 euro

  6. pvandegeest
    Beste mensen, Bedankt voor jullie adviezen. Inmiddels een nieuwe regeleenheid gemonteerd en gelijktijdig de bobine vervangen, de bougiekabels en de bougies ververst: weer lopen als een zonnetje!!

  7. frits
    Wat was nou de oorzaak? Gr, Frits

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Als de primaire weerstand van de bobine te klein (geworden) is wordt het moduul steeds overbelast. Ook een te hoge secundaire weerstand (bougies, kabels etc) overbelast het moduul. Dit is vaak de oorzaak. Meten is weten. Regelmatig bougies vervangen is naar mijn mening de beste optie om dit soort problemen te voorkomen. óók bij auto's. Trouwens goede opmerking over dat speciale koelvet van modules, heel belangrijk en onderschat. gr marcel

  9. Passant
    koelpasta is te verkrijgen bij de elektronica/computerwinkel kost weinig maar is zeer belangrijk voor een goede warmte overdracht. je kunt de unit testen door de stekker los te halen die hem verbind met het ontstekingspot,je steek in de middelste aansluiting van de stekker een draad en tikt deze tegen massa nu moeten de bougies vonken(wel eerst op contact zetten). als de bougies vonken ligt het niet aan de unit,maar is de hallgever de hoofdverdachte. vonken de bougies niet kan de unit defect zijn, maar ik zou ook de bobine /bougiekabels/dopppen en de bougies zelf op goede werking controleren, is dit allemaal in orde en je hebt nog geen vonk dan kun je er vanuitgaan dat de unit defect is. henry
    koelpasta leverancier gevonden op het web http://www.mavom.nl/itemfiles/800/752-Thermally%20Conductive%20Materials.pdf in de deze lijst ssta de pasta die peters beschrijft nl de heat sink compound 340