Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Menze', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ik heb sinds kort een BMW R100RS. En met mijn tank, van toch een respectabele 24 liter, waarvan 3 reserve, rijdt ik slechts 200km. Kortom, het verbruik zit rond de 1 op 10. Naar mijn weten is dit zelfs voor een motor uit 1983 erg veel. Mijn vraag is dus; hoe krijg ik dit verbruik omlaag?? En nee, mijn rijstijl is beslist niet agressief. Groeten Menze

18 reacties

  1. Richard
    Menze, nieuwe gasnaalden en mengbuizen monteren. Richard

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: en ook schoonmaken/doorblazen en na montage van de nieuwe naalden en zittingen goed afstellen, bougies moeten mooi koffiebruin zijn. maar voordat je de carburateurs afstelt moet je de klepspeling en het ontstekingstijdstip in orde hebben. Als deze niet goed zijn geeft dat ook al een hoger verbruik

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Dat moet inderdaad zuiniger kunnen. Normaal voor stadsgebruik zeker 1:15 en bij lange ritten 1:20. Dat rij ik met een R100RT van 79. De RS is misschien net sportiever dus iets minder zuinig. Succes met afstellen.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Controleer ook het luchtfilter

  5. roadie
    Dat moet inderdaad zuiniger kunnen. Normaal voor stadsgebruik zeker 1:15 en bij lange ritten 1:20. Dat rij ik met een R100RT van 79. De RS is misschien net sportiever dus iets minder zuinig. Succes met afstellen.
    Kan zeker zuiniger, Met mijn RS uit 1977 haal ik dezelfde waardes. Volgens mij zou de RS zelfs zuiniger moeten zijn dan een RT omdat de stroomlijn van een RS beter is.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Of de kuip van de RS beter is weet ik niet. In ieder geval is het iets anders door de stand van de ruit. De buitenvormen van de kuip zijn verder volgens mij hetzelfde. De RT heeft ook een binnenkuip met meer opbergmogelijkheden. Daarmee wordt het ook niet beter dan de kuip van de RT maar wel anders :-) ;-)

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: een RS uit 1983 heeft hoofdsproeier 160, maar die hoef je denk ik niet te vervangen. wel vervangen de naaldsproeiers: 2,66 voor dit bouwjaar, de naalden horen op derde groef van boven. als je nieuwe naalden bestelt, zeg er dan bij dat het 40mm carburateurs zijn, de latere RS met mono achtervering hebben 32mm carbs en dus andere naalden.

  8. roadie
    @jeroen, Alleen de onderste delen van de kuipen zijn hetzelfde, de bovenkuip van een RT is breder en hoger + een groter ruit. M.a.w. vangt meer wind. In theorie zou een RT dus meer moeten verbruiken dan een RS. In de praktijk zal het niet echt veel uitmaken denk ik. Greetz, Roadie.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'w.v.', geïmporteerd van het oude forum: Verbruik R100RT,82 gezakt van 1 op 14-16 naar 1 op 16.5- 18,5 door naald te laten zakken naar onderste groef. Verder niets. Motor loopt ook mooier (b.v rotonde in 3e versnelling gaat soepeler als voorheen. Uitlaatbochten zijn wel blauw geworden maar dit zie je bij de meeste BMW,s. Zo al 10 a 15000 km. gereden. Gr. w.v.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: ja, maar hoe zien de bougies eruit? kijk uit voor een arm mengsel, daar kunnen onze luchtgekoelde boxers niet goed tegen. Gebruik dan iig loodvervanger of anders geharde klepzittingen.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: bij naaldsproeiers 2,66 horen naalden op derde groef van boven (dus op één na rijkste positie), bij naaldsproeiers 2,68 moeten ze één groef zakken naar de tweede groef van boven (dus de op één na armste positie). de naalden hebben 4 groefjes. dit zijn fabrieksinstellingen voor de 32 en 40mm carbs. Succes!

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'w.v.', geïmporteerd van het oude forum: Hou de bougies natuurlijk wel in de gaten, maar zien er altijd mooi uit. Verder tank ik euro 98 waarbij ik om de twee a drie keer tanken loodvervanger toevoeg. Ik denk dat BMW vroeger een ruimere marge aanhield omdat ze nog geen rekening hoefden te houden met wat voor rotzooi er uit de uitlaat kwam. Gr. w.v.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: dat is waar, maar als je de naalden laat zakken (armer), ben je eigenlijk de slijtage van de naalden en naaldsproeiers aan het compenseren. Nieuwe naalden en zittingen kosten weinig en de motor gaat weer mooier en zuiniger lopen.

  14. Rik
    Kan je een versleten naald makkelijk herkennen? Mijn naalden zijn op het oog nog gelijkmatig in het puntje.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Na het vervangen van mijn naalden en sproeiers heb ik ze bewust een tandje lager gezet en gaat prima hoor. Toch van 1 op 15 naar 1 op 18 gegaan. R80 uit 1986

  16. Rik
    @marcel Heb je nadien nog de carburateurs opnieuw moeten afstellen?

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Nee hoor. Trouwens wees echt héél spaarzaam met loodtoevoeging dit geeft meer problemen dat het voorkomt. Gewoon euro 95 en de kleppen regelmatig controleren. Ik doe dit gewoon om de 10.000km.