Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert
Sinds enkele dagen rijd ik rond met een olietemperatuur meter (op de peilstok). Nu weet ik hoe heet de olie wordt, maar ik heb geen idee wat normaal is. Na een normale rit op de snelweg (tot 120km/uur) kom ik tot 100-110 graden C. Dat lijkt me wel een hoge waarde. Het is een standaard R80RT, geen oliekoeler, 199.000 km, geen overdreven snelle rijstijl (heeft weinig nut in de randstad). Wie heeft er nog meer zo'n olietemperatuur meter op een oude boxer (luchtkoeling) en welke waarden is bij jullie normaal? Ik kan me voorstellen dat de nieuwere boxer met de oliekoeling een andere temperatuur aanhouden. Groet, Robbert. p.s. natuurlijk kan ik een oliekoeler gaan monteren, maar dat is niet standaard en na 199.000 KM ook niet ineens nodig.

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Gebruik de optie "zoeken in forum" boven aan de pagina, Type in olietemperatuur en, voila. tussen 100 en 120 graden, lijkt me netjes

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Pas boven de 130 graden moet je je zorgen gaan maken. Ik heb ook zo'n peilstok op mijn beide boxers en het nieuwe gaat er af af en toe kijk ik er nog weleens op mn bij een relatief koude motor. Ik wil weten wanneer ik het gas open kan draaien. (boven de 80 graden) Ik heb wel een oliekoeler op beide motoren en dan blijft de temp mooi op 100 graden staan. By the way ik sprak laatst een Ducatie desmodromische klepbediening piloot, en die zei me dat hij ook een olie temp meter op een van die machines had gehad. Had hem er weer afgehaald. Waarom: Hij schrok zich nu iedere keer rot als hij de temp zag.Daar had hij geen last van als de meter er niet op zat. Dus: (temeratuur) meten is weten maar weten is niet altijd fijn.

  3. voormast
    Ik heb een elektrische olie meter. Bij 120 km uur (gemeten met de garmin) op de snelweg afgelopen woensdag kwam hij tot 85 graden. Heb geen oliekoeler. Zijn je koelribben wel schoon onder de motor? Pieter

  4. Passant
    Pieter, het meten met peilstok en en het meten met elektrische meter is niet helemaal gelijk en de omstandigheden ook niet. Als jij met je elektrische meter meet waar de normaal de oliedruk zender zit meet je op een andere plek in het blok dan waaar de peilstok olietemperatuur meet. Ik denk dat er niet zoveel aan de hand is.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Olie in een motorblok op bedrijfstemperatuur heeft niet overal dezelfde temperatuur, dat mag inmiddels duidelijk zijn Interessant zou zijn te weten hoe Herr BMW denkt over de verdeling van de temperatuur in de verschillende zones van het motorbok en hoe hoog die waardes mogen worden. Als je het blok zou bekijken met infrarood, zouden die zones zich heel duidelijk aftekeken. De peilstok meet dan blijkbaar in een heet gedeelte, de zender onderin meet in een veel koelere zone.

  6. voormast
    Hij zit in de olie aftap plug is denk ik het koudste gedeelte. Heb vroeger een soortgelijke meter op een bmw gehad. Deze gaf ook ongeveer deze waardes aan. Tijdens een rit door het uitgestrekte Friese land steeg de temperatuur schrikbarend. Bleek dat we over een vuile weg waren gereden met mest, dit zat tussen de koelribben van de olie pan, vuil weggehaald en olie weer op temperatuur. Pieter

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Robbert. Je eigen opmerking: "p.s. natuurlijk kan ik een oliekoeler gaan monteren, maar dat is niet standaard en na 199.000 KM ook niet ineens nodig." Dit lijkt me de meest juiste opmerking, de boxer zijn zo ontworpen dat ze standaard "thermisch gezond" zijn. Als je de temperatuur gaat meten ga je al snel twijfelen aan het blok. Gewoonweg omdat je plotseling ziet wat je nog nooit zag, dit veroorzaakt twijfel. Er zijn duzenden boxers gebouwd alle zonder bijzondere koelers of wat dan ook en deze lopen prima! Nog zoiets: Ik gebruik in mijn werk vaak een elecktronische stethoscoop. Ik heb eens aan het blok van mijn R90S geluisterd en schrok me rot! Ik dacht: die loopt binnen tien kilomter aan gort. Niet dus, de brommer loopt prima, en ik ga er nooit meer aan luisteren met dat ding. Olie op peil houden, en rijden met dat ding, zou ik zeggen. Chris

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum: Ook ik heb de temp meter in mijn peilstok zitten. vond het toch wel handig om te zien wat voor een temperaturen het blok word! in de bebouwde kom blijft het bij zo'n 80/90 graden. 80km wegen loopt het op richting 100/110 graden. Op de snelweg loopt de temperatuur op naar de 120 graden. hoger heb ik hem nog niet gezien.... De eerste keer dat ik 120 graden zag schrok ik ook best wel, nu stoort het me niet meer en realiseer ik me dat het best normaal is. Ik ben blij dat ik hem er nog niet op had zitten tijdens mijn vakantie in de alpen, ik wil helemaal niet weten hoe warm hij toen geweest is ;) gr Wouter

  9. Robbert
    Bedankt voor de reacties. Ik maak me geen zorgen meer over die temperatuur en rij rustig verder naar de 2 ton (zal net na de vakantie worden). groet, Robbert. p.s. Blijkbaar kan ik zelf niet goed zoeken in het forum, want ik had een zoekopdracht gegeven maar kreeg geen antwoord. Doe ik het vandaag nog eens (volgens mij exact dezelfde opdracht), krijg ik inderdaad een pagina vol antwoorden.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb jarenlang met een Kawa 750 Twin gereden, het oude luchtgekoelde type. Omdat het bekend was dat deze motoren thermisch niet helemaal gezond waren, heb ik er ook een meter op gehad. Een elektrische met de voeler in het gat van de aftapplug. Ik heb in de zomer regelmatig temperaturen van 150 graden gezien. Het blok was dan ook echt gloeiend heet, en stationair draaiend ging het olielampje flauw branden, zo dun was het smeersap. Ook als ik er eens een keer hard mee reed, gebeurde dat. De motor ging bij 70K uit elkaar om wat kettingen in het blok te vervangen. Bigend lagers bleken nog op inbouwwaarde en de slijtage aan de rest was te verwaarlozen. Wel alle lagerschaaltjes vervangen alsmede de zuigerveren omdat hij toch open was. Ik heb hem bij 140K verkocht. Toen blies hij nog 12,5 compressie op beide cilinders. Dat is inmiddels 13 jaar geleden. De moraal van dit verhaal: Zo'n oude boxer is thermisch veel gezonder dan deze fijne Jap-tijdgenoot. 120 graden is voor een huidige olie geen enkel probleem. Dus lekker ragge :)

  11. Robbert
    Inmiddels een jaar verder, en een tweede R80RT rijker heb ik op dit exemplaar een olietemperatuur meter gemonteerd. Dit keer eentje die wel tijdens het rijden af te lezen is (zie foto). De sensor had ik in eerste instantie met een verloopplug in de olieaftapplug gemonteerd, echter daar wordt de olie nauwelijks heet. Vervolgens heb ik voor 3 euro een tweede oliefilterdeksel gescoord en daar een gat in geboord en draad getapt. Nu zit de sensor in het oliefilter en daar meer ik temperaturen tot boven de 100 graden (zoals ik inmiddels verwacht). Met een restje aluminumplaat en wat zwarte bekleding erop gelijmd zit het best netjes.