Voor het nieuwe forum, klik   hier
Bassie
Zo, maar even een nieuw draadje omdat dit niet mijn restauratieproject (zie ander draadje) betreft. Vandaag bougies gecontroleerd & schoongemaakt. Links was roestbruin dus lijkt mij goed.Rechts was iets nattig en zwart, dus zou deze kant iets meer lucht kunnen gebruiken. Alleen waar zit de luchtregelschroef en hoever ga ik deze in of uitdraaien? Het peters sleutelboek spreekt alleen over een stationair luchtregelschroef... tnx

14 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Bassie, 75/5 heeft constant vacuum carbs en dan is het stat. mengsel geregeld met een mengselschroef. Die zit aan de onderkant, is messing schroefje, indraaien is hier armer en uitdraaien is rijker. Regelt de hoeveelheid rijk mengsel dat via de bypass boring gaat.

  2. Rudyhadee
    Kan ook op gehoor: Per kant afstellen, aan de andere kant bougiedop los halen en hier een losse bougie in monteren. De kant die afgesteld moet worden eerst verhoogd stationair toerental geven, dat die door blijft lopen, vervolgens de mengselschroef dusdanig verdraaien dat die het mooist loopt,vervolgens de stationair terugdraaien totdat de afgestelde kant bijna afslaat en vervolgens afslaat. Andere kant zelfde procedé, let wel op speling van de gaskabel, buitenkabel dus, deze moet circa 1 tot 2 mm speling hebben op de stelschroef van de carburateur. Vervolgens kun je beide bougiekabels weer aansluiten, voel met de bovenkant van je hand of beide cilinders gelijk lopen, dit doe je dus bij de uitlaatdemper. Dit kun je verder afregelen met de stationait schroef, beetje langzamer of een beetje harder laten lopen. Stationair toerental moet circa 800 tot 1000 rpm bedragen.

  3. Bassie
    bedankt voor de tips. echter iets ontdekt: bij de rechter aanzuigbuis lekt wat olie net voor de carburateur. zou de bougie daarom zo zwart zijn? als ik mij niet vergis loopt het pijpje van de cater ontluchting richting de rechter aanzuigbuis van de carb. het oliepeil is echter precies op nivo......?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Er komt altijd wat olienevel uit de carter ontluchting, daarom wordt dat ook weer in de aanzuigbuis gestuurd. Als het veel is, duidt dat op een hoge carterdruk en dus sltijtage aan zuigers en/of cilinders. Compressie testen en je hebt een indicatie. Ruik wel even of het motorolie of versnellingsbak olie is, ik heb wel eens een luchtfilter vol met versnellingsbak olie gezien, omdat de bout waarmee het luchtfilterhuis vastzit op de versnellingsbak helemaal was losgetrild en zo versnellingsbak olie in het luchtfilter kwam.

  5. Rudyhadee
    Dat hoort dus inderdaad zo, zelf heb ik gewoon een slang er aan zitten die bij het achterspatbord langs loopt en de smurrie verneveld. Maar nu is die van mij ook niet meer origineel te noemen, echt slecht lopen in originele uitvoering hoort natuurlijk niet. Zou de smurrie/olie toch mee moeten verbranden.

  6. Bassie
    het rare is dat ik bij deze motor ong 5000 km terug een goede compressie heb gemeten nl. 9 bar. de linker aanzuigpijp is droog & de bougie mooi mocca. Rechts op de aanzuigbuis, vlak voor de carb, hangen/vallen echt druppels olie. bougie zwart......ben er nog niet uit..... in ieder geval bedankt voor het meedenken!!

  7. j_vervloet
    Als die druppeltjes buiten het luchtfilterhuis zitten is dat niet de oorzaak van de zwarte bougie. DE stationairsproeier is degene die voor het eerste 1/4 gasgeven het mengsel regelt. Ho dat te regelen is kan je hiervoor lezen.

  8. Bassie
    ik denk dat er zón hoeveelheid olie in de aanzuigbuis komt dat het er uit lekt, zal deze van de week eens loshalen. maar mischien heb je gelijk en zijn het 2 losstaande zaken.

  9. Bep
    Probeer eens met een colotune te analiseren wat er aan de hand is. gr Bep

  10. Bassie
    vandaag compressie gemeten bij koude motor gas vol open. links 7.0 rechts 9.0 van de linkerkant is recent voetpakking & koppakking vervangen. ik heb de bouten nagetrokken. De inletklep had op ot geen speling. zou e.e.a. invloed kunnen hebben op het compressie verschil en meer dan normaal olie uit de carter ontluchting? tnx Bassie

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: zorg eerst dat de klepspeling goed is en dan compressie opnieuw meten. het is toch logisch als je geen klepspeling hebt je klep niet goed sluit. henry

  12. Bassie
    kop nagetrokken. klepspeling afgesteld. links 8.2 rechts 9.0

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: die waarden zien er toch al een stuk beter uit. toen je de voet en koppakking hebt vervangen is toen de zuiger ook uit de cylinder geweest? als je de zuiger dan weer monteerd met de oude veren moet de boel toch eerst weer inlopen.wat ook het geval is met nieuwe zuigerveren. het is beter om de zuiger gewoon in de cylinder te laten en dan alleen de pistonpen te verwijderen. henry