Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'T. Feller', geïmporteerd van het oude forum: Heb een R100rt van 1981. Km stand net over de 100.000. Bij ongeveer 75000 km zijn er nieuwe kleppen gemonteerd en is de boel op loodvrij gezet. Ook zijn er toen nieuwe zuigerveren gemonteerd. Bij stevig gasgeven en sluiten komt er een behoorlijke blauw / grijze rookpluim uit de uitlaten. Ook vind ik telkens olie onder in het luchtfilter huis, hier loopt de olie na een tijdje dan ook uit. Carter ontluchting ziet er normaal uit, klepje zit niet vast of iets dergelijks. Wie kan mij raad geven??

8 reacties

  1. j_vervloet
    Olieniveau te hoog, dan wil de carterontluchting wel eens te best werken met jouw resultaat als gevolg.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Sep Maier', geïmporteerd van het oude forum: Dit duid op een te hoge carterdruk. Dit is meestal te wijten aan versleten zuigerveren of zuigerboringen. Maar 25000 km. na revisie lijkt mij onwaarschijnlijk of de motor is niet goed ingereden na revisie! Welke olie gebruik je? synthetische of mineraal? Als een motor nieuw of gerviseerdis, gebruik dan eerst een minerale olie. Na het inrijden kun je rustig weer overstappen naar een synthetische olie.

  3. Richard
    T.Feller, Dit is een veelvoorkomend probleem. Alleen nieuwe zuigerveren kan wel maar de cilinder is niet rond, duurt iets langer voordat deze zijn ingesleten. Nadeel nog steeds een hoog olieverbruik. In het jaar '81 is BMW overgegaan van cilinders met stalen binnenbus naar nikacil cilinders, welke zitten erop? Niewe Kleppen er in samen met klepgeleiders, zeer goed maar de klepgeleiders worden na montage niet op maat geruimd, is de speling te groot of te klein? Te klein voel je wel maar te groot??? Hoe dan ook altijd een olieverbruik via de klepgeleiders omdat er geen klepseals opzitten. Bij cilinderkop revisie worden meestal de tuimelaars niet gedaan, als er speling op de as zit van de tuimelaar wordt de klep scheef wordt weggedrukt, snellere slijtage op de klepgeleider. Dus let op want alleen zuigerveren en kleppen is geen een revisie. Richard

  4. Bart
    Waarom op loodvrij gezet, volgens mij is alles na '80 op loodvrij. Die van mij is ook van 1981 tank altijd loodvrij en heb (tot nu toe) geen probleem.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Sep Maier', geïmporteerd van het oude forum: BMW boxers na 1985 zijn loodvrij!!

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Mijne is van 78, koppen gedemonteert , echt nergens lood te vinden. Mijn koppen zijn dus ook loodvrij. Grt, Jasper

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Sep Maier', geïmporteerd van het oude forum:
    Mijne is van 78, koppen gedemonteert , echt nergens lood te vinden. Mijn koppen zijn dus ook loodvrij. Grt, Jasper
    Wat zijn we weer bij de hand.....!