Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'martijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo iedereen, Ik heb sinds kort een probleem met mijn r80rt. Na een periode van weinig rijden heb ik een nieuwe accu gekocht en een Optimate 3. Na de gloednieuwe accu 24 uur aan de lader te hebben gehangen heb ik de motor gestart (hierbij klonk de accu/startmotor erg sterk). Na een ritje van ongeveer 1-1,5 uur heb ik de motor 2 uur bij vrienden voor de deur neer gezet. Toen ik na 2 uuur weg wou rijden kreeg de accu de startmotor nog maar 1 keer rond... (een nee ik heb geen licht aan laten staan haha!) Na wat aanrennen thuis gekomen en de accu aan de lader gezet... Nu wou ik gister het een en ander doormeten, de accu had mooie spanning van iets meer dan 12v. Nu is het probleem alleen dat zodra ik wil starten het startmotor-relais begint te tikken. De startmotor gaat dus niet rond, ondanks de 12v. Verder zakt de accuspanning ondanks het niet rond gaan van de start motor gelijk naar ongeveer 7v. heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt voor de hulp!

14 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: Een goede accu moet volgens mij minstens 13 a 13,5 volt spanning hebben. Sluit je auto dmv startkabels aan op de motorfiets , als het starten dan probleemloos gaat is je motoraccu niet goed of niet gvoldoende geladen

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: Martijn Als je gelaccu invoert in het zoekmenu krijg je twee topics te zien over dit onderwerp. Misschien helpt de inhoud je hiervan verder. Succes renĂ©

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Heb je zelf gedistilleerd water moeten bijvullen ? Want dan vind ik 24 uur wel erg kort.

  4. Bep
    Hallo Martijn, Controleer of je accukabels goede verbinding maken Bep

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Accuspanning die zo ver terugzakt is gewoon een lege accu: hij levert kaal nog wel spanning, maar als er iets van gevraagd wordt trekt hij het niet meer. Gezien het feit dat de accu vol was oordat je van huis ging zou iki denken dat de dynamo niet bijlaadt. Als je hem weer gestart hebt (aanduwen, accu laden of jumpstarten) zou je kunnen meten hoe hoog de spanning wordt als d emotor op toeren komt. Volgens mij moet die spanning bij iets van 3000 toeren op 14,5V o.i.d. zitten.

  6. Passant
    Ik zou de massa verbinding aan het blok eens bekijken schoonmaken/vastdraaien het lijkt idd op niet bijladen. Daar je niets over het laadstroom controle lampje zegt (ga ik er vanuit dat het gaat branden als de motor op contact staat en ging uit tijdens je rit naar vrienden). Verdenk ik idd de massa hoewel de + verbinding bij de startmotor ook gecorrodeerd kan zijn

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'martijn', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de reacties allemaal, lekker actief forum! Het laadstroom lampje gaat gewoon uit tijdens het rijden, dus daar zit het probleem niet... De massa theorie vind ik wel een intressante, daar ga ik is even naar kijken... De theorie dat de accu overleden is lijkt mijzelf erg stug, ik heb hem op een zaterdag gekocht, heb de beste man het accuzuur er in zien gooien... Toen heb ik m een dag aan de optimate gezet en de zondag erna had ik de problemen met starten bij vrienden. Nu moet ik zeggen dat hij bij mijn vader staat en die nog wel is zo slim is om hem van de lader af te trekken.... Ik zal hem morgen in ieder geval proberen te starten dmv accu kabels en de auto en ik zal de massa even na kijken...

  8. j_vervloet
    Zo te lezen in je eerste verhaal is het niet de Optimate maar je laadcircuit dat niet goed werkt. Na 1 tot 1,5 uur rijden moet je accu door de dynamo echt wel opgeladen zijn en dat is niet gebeurd. Je hebt je accu gewoon leeg gereden. Een tweede optie is toch die massaverbinding op je frame/blok.

  9. Rik
    Hallo Martijn, De verkoper heeft er gedistilleerd water in gegooid. Het zuur zelf komt dan vrij door de platen. Althans, zo zou het moeten zijn. gr. Rik

  10. Bep
    Zover ik weet moet je bij een nieuwe droge voorgeladen accu verdund zwavelzuur bijvullen en de accu naladen voor gebruik Bep

  11. Rik
    Bep heeft gelijk. Een boek van mij is minder compleet dan onderstaande link http://www.dctechnics.nl/Downloads/diversen/Technische%20uitleg%20lood-zuur%20accu%27s.pdf

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Het kan dus ook gewoon een slechte accu zijn. Als je iets nieuw koopt kan het al stuk zijn,zelf onder vonden bij een made in china accu. Groet Chefke

  13. j_vervloet
    Zover ik weet moet je bij een nieuwe droge voorgeladen accu verdund zwavelzuur bijvullen en de accu naladen voor gebruik Bep
    En dat verdunde zwavelzuur heeft een dichtheid (soortelijke massa) van 1,28, dus wat ook te meten is met een zuurmeter als de accu vol is.