Voor het nieuwe forum, klik   hier
Rik
Hoi, Op het forum is hierover niet zoveel verschenen. Het liefst vervang ik de bestaande roestige bouten en moeren met gelijke exemplaren. Een RVS exemplaar, los van de discussie over het overslaan van roest naar het chassis, lijkt me gewoon niet mooi. Wat zijn de mogelijkheden? Over de bouwmarkt wil ik geeneens praten. Brezan verkoopt alleen grootverpakkingen. Hoe doen jullie dat nou? Is de sponsor een grootgutter in dit spul? gr. Rik

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Als je dezelfde sterkte van de bouten aanhoudt zal het niet zo'n probleem zijn,RVS kun je bovendien polijsten als chroom, dat is weer een bijkomd voordeel, maar: PAS OP!!!!!!!!!!!!!!!! Even afhankelijk van wat voor type motor, is er sprake van een aangebout achterframe, houdt dan rekenschap met de sterkte van de bouten, doe daar geen 8,8 of RVS in, na verloop van tijd kan dit namelijk breken, met alle gevolgen van dien. Het bovenframe klapt dan namelijk naar beneden op de achterband.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Rudyhadee, wat is 8,8 ?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: 8.8 is een getal wat de treksterkte van een bout aangeeft, hoe hoger dit getal,hoe hoger de treksterkte/aanhaalmoment. En nu meen ik dat RVS minder kan hebben als stalen bouten(weet het niet helemaal zeker). Zie ook deze tabel: http://www.vanpraag-montage.nl/images/Krachtentabel%20bouten.pdf

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum: Je kunt de afmetingen en bestelnummers van alle bouten en moeren opzoeken in de ETK en dan bestellen bij je dealer. De prijzen vallen erg mee. Deze originele onderdelen zijn beter verzinkt en niet zo glimmend als die van de ijzerwarenhandel. Als ze allen wat roestig zijn is het natuurlijk mogelijk om ze opnieuw te laten verzinken. Verder geef ik hierbij nog een Duitse website waar je alles op het gebied van bouten en moeren per stuk kunt bestellen. De prijzen vallen mee en ze sturen ze ook naar Nederland. http://www.online-schrauben.de/ Sokses, Wil

  5. Rik
    @Wil Bij de dealer bestellen via partnumbers is ook geen gekke mogelijkheid. ETK: via google kom ik uit bij RealOEM.com Is dat de ETK die jij bedoelt Wil ? gr. Rik

  6. Rik
    ETK is Ersats Teile Katalog

  7. rbru
    Roestvrijstalen bouten zijn inderdaad minder sterk, ze rekken meer totdat ze breken. Een RVS bout kun je een dag later opnieuw met het juiste koppel aantrekken en een dag later weer. Elke keer kan er weer aan de bout / moer gedraaid worden totdat hij knapt. Voor onderdelen met weinig belasting geen probleem maar waar behoorlijke krachten op komen te staan wel. Verder rekening houden dat Aluminium en RVS elkaar niet verdragen, zeker in combinatie met zout (pekel) Groetend, ron

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Vanochtend met een dealer gebeld. Als ik gewoon de OEM-nummers doorgeef dan sturen zij de boutjes en moertjes wel op. Misschien een paar euro duurder dan de plaatselijke ijzerboer maar ik heb dan wel exact datgene wat ik nodig heb. Top.