Voor het nieuwe forum, klik   hier
Arno
Bij 3000tpm geeft mijn RS ongeveer 14,5v laadspanning. Lijkt me normaal. Met licht aan valt de voltmeter echter terug naar zo'n 12 volt. Als ik dan ook nog de knipperlichten aandoe, gaat de meter terug naar zo'n 11 volt. Ik heb de spanningsregelaar door een andere (alletwee mechanisch, waarvan één nieuw) vervangen en precies dezelfde waarden. Het zal dus wel zo horen, maar ik vind het wel erg krapjes allemaal. Kllpt dit of heb ik toevallig twee niet zo goede spanningsmeters in huis? Groet, Arno

14 reacties

  1. Richard
    Arno, Controleer de grote diodes van de diodeplaat die aan de min liggen nog goed zijn en de aardekabel die naar de diodeplaat gaat. Richard

  2. Arno
    Arno, Controleer de grote diodes van de diodeplaat die aan de min liggen nog goed zijn en de aardekabel die naar de diodeplaat gaat. Richard
    Ga ik doen, maar eerst een weekendje toeren. Wordt vervolgd.

  3. Arno
    Het weekendje toeren duurde even...... Probleem zit hem in de voltmeter in de kuip. Die doet rare dingen. Ik heb hem maar losgekoppeld. De diodeplaat is goed geaard. De laadspanning bij 2000tpm is zo'n 13,8. Met licht aan zakt deze naar 13,65. Groet, Arno

  4. j_vervloet
    Dat zijn hele mooie waarden als ze gemeten zijn op de accupolen. De voltmeter van BMW zit aan het eind van een draadboom en heeft dus te leiden van spanningsverlies en zal dus lager aanwijzen.

  5. Arno
    Dat zijn hele mooie waarden als ze gemeten zijn op de accupolen. De voltmeter van BMW zit aan het eind van een draadboom en heeft dus te leiden van spanningsverlies en zal dus lager aanwijzen.
    i.d.d. bij de accupolen. De BMW-voltmeter slaat alle kanten op. De waardes op de multimeter verspringen niet of nauwelijks.

  6. jeroen
    Volgens mij niks mis mee. Als er stroom getrokken wordt, dan zakt de spanning. Rijdt de motor nog dan is er toch niks aan de hand. Het wordt pas vervelend als de laadlamp niet uit gaat en de stroom blijft zakken.

  7. j_vervloet
    Dat zijn hele mooie waarden als ze gemeten zijn op de accupolen. De voltmeter van BMW zit aan het eind van een draadboom en heeft dus te leiden van spanningsverlies en zal dus lager aanwijzen.
    i.d.d. bij de accupolen. De BMW-voltmeter slaat alle kanten op. De waardes op de multimeter verspringen niet of nauwelijks.
    Als je de multimeter (liefst een analoge ivm. de reactiesnelheid) zo dicht mogelijk bij het klokje op de + en - aanaluit, is dat ook stabiel? Zoja, dan los contact binnen in de meter, anders ergens een slechte verbinding of draadbreuk waarbij de uiteinden elkaar nog net raken.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'harm nooy', geïmporteerd van het oude forum: controleer de aansluitingen op de Voltmeter op corrosie, de zekeringen, en maak het contactslot schoon met C60 en C61 corrosie verwijderaar voor electronische contacten.

  9. Arno
    Dat zijn hele mooie waarden als ze gemeten zijn op de accupolen. De voltmeter van BMW zit aan het eind van een draadboom en heeft dus te leiden van spanningsverlies en zal dus lager aanwijzen.
    i.d.d. bij de accupolen. De BMW-voltmeter slaat alle kanten op. De waardes op de multimeter verspringen niet of nauwelijks.
    Als je de multimeter (liefst een analoge ivm. de reactiesnelheid) zo dicht mogelijk bij het klokje op de + en - aanaluit, is dat ook stabiel? Zoja, dan los contact binnen in de meter, anders ergens een slechte verbinding of draadbreuk waarbij de uiteinden elkaar nog net raken.
    Ook op die plek zijn de waarden op de multimeter stabiel. Wel ongeveer 0,2 - 0,3 lager dan bij de accupolen. Het klokje is van de leg. Bij een beetje prik schiet de wijzer naar 16volt. Retourtje CASU?

  10. j_vervloet
    Zeker weten. Die kunnen hem weer als nieuw maken.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter smans', geïmporteerd van het oude forum: Een voltmeter en klokje van VDO gemonteerd. Beide klokjes voor euro 65,- bij elke goede autoshop. Voltmeter gedempte wijzer. Zit nu 45.000 km op mijn R80RT. Groeten, Peter

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kaspar', geïmporteerd van het oude forum: Peter, heb je dan geen last van het feit dat klokjes uit de autoshop niet waterdicht zijn? Zou een goed alternatief zijn voor het BMW tijdklokje dat niet meer leverbaar is.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter smans', geïmporteerd van het oude forum: Nog geen vocht gehad in klokje. Rij ook met regen. Voordeel van een RT