Voor het nieuwe forum, klik   hier
mats
Dag allemaal. eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Mats, ben 42 jaar, en heb al ruime tijd het boxer syndroom. Door omstandigheden moest ik mijn R1100RT verkopen, maar heb nu een paar centen gespaard, en wil een oude type boxer kopen. Ik heb nu gezien: Een R80/7 met volle kuip uit 1983, 100 000 km gelopen, lak redelijk tot goed, nieuwe accu/banden, beurt gehad,dus rijklaar. Enig probleem: Motor heeft jaren lang weinig gereden, en nu ook weer lang stil gestaan. Hij slaat amper aan, en ook al is hij warmgedraaid, slaat hij af. Ik kan hem wel voor een goede prijs kopen (1500 euro), en de eigenaar zegt dat hij zojuist een beurt heeft laten geven. De motor is kompleet, met zijkoffers. Behalve dat ene probleem viel mij ook op dat hij niet echt pittig op trok. Daarnaast heb ik een R80 uit 1990 proef gereden. Deze heeft 97000 gelopen, altijd onderhouden door eigenaar zelf, nieuwe banden, en verder geen opties (alleen een windscherm). Deze moet 1400 euro kosten, maar heeft als nadeel dat hij een jaar stil heeft gestaan. Ik heb hem wel met een accu booster aan de praat gekregen en gereden, hij liep gelijk, maar rammelde een beetje bij de cilinders. Voor mij dus nu een groot dilemna, maar ik moet vanavond of morgen ochtend een beslissing nemen. Ik heb helaas niet de middelen om veel erin te investeren, dus 1500 euro is voor mij nu ook veel geld. Extra kosten moeten dus minimaal blijven. Kunnen jullie mij svp vertellen: -of er echt essentiele verschillen zijn (behalve de vering dan), en wat te doen met een motor die afslaat? Zijn dit dure reparaties? - wat zou jullie keuze zijn, en waarom? Alvast hartelijk dank voor jullie reactie. Groeten, Mats

18 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Mats, ik zou bij beide gevallen nog eens stevig achter mijn oren krabben; beide motoren zouden goed zijn onderhouden, maar lopen geen van beide echt jofel...? Dat klinkt me niet echt aannemelijk in de oren. Wees dus voorbereid op enige bijkomende kosten. Als je geen kennis van zaken hebt, zul je reparaties moeten laten uitvoeren. Dat kan meevallen, maar ook fiks in de papieren lopen. Als een eigenaar zelf kundig genoeg is om zijn fiets te onderhouden, moet hij ook dat slechte lopen van het blok kunnen oplossen lijkt me. Mijn advies: probeer nog wat van de prijs af te pingelen, of kijk anders nog wat in het rond; er staan er genoeg te koop. Beide r80's zijn overigens uitstekende motoren, mits goed verzorgd, uiteraard. Ik heb zelf een r45 (1978) met 120000 km op de klok, loopt als een zonnetje. Gisteren nog een tocht gemaakt langs de Lek. Succes met je beslissing en wie weet brom je binnenkort ook op je eigen boxer. Hoi, Ronald

  2. mats
    hoi ronald, beiden hebben dus lang stil gestaan. ze lopen OK, maar de ene slaat af, de andere rateld bij de linker cilinder. Ik heb bij beiden behoorlijk wat van de prijs afgekregen, dus zit bij beiden al aan de bodemprijs. hoe kun je een R80/7 dan hoger stationair laten lopen? PS: deze is bij de beurt voorzien van nieuwe gaskabels, is dat wellicht de boosdoender?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Ben jij toevallig dezelfde als mats1 van MF? Hoe dan ook: ik zou denk ik voor de R80 uit 1990 gaan maar dat is alleen op basis van het feit dat ik niet van kuipwerk hou. Echt technische verschillen zijn er niet. Vanaf '81 zit er op alle modellen elektronische ontsteking en Nikasil cilinders en voor de rest zijn ze ook nagenoeg hetzelfde. Een motor die afslaat zelfs als hij warm is kan van alles zijn: misschien zijn alleen de bougies slecht, zijn de carburateurs slecht afgesteld (vuil in de carburateurs is altijd een favoriet op dit forum, zeker bij fietsen die een tijdje stilstaan) of zit er veel te weinig klepspeling op, maar misschien zijn de cilinders/zuigers/veren versleten of lekken de kleppen verschrikkelijk, of zit er in de bobines of andere ontstekingsonderdelen een probleem. Normaal gesproken zou je ook aan een zwakke accu denken maar je zegt dat die net nieuw is, dus die zou het probleem niet moeten zijn. Maar misschien is het laadsysteem niet helemaal goed meer... Multimetertje meenemen? De accuspanning mag niet onder de 10V komen bij het starten en moet als de motor toeren maakt moet het oplopen naar 13,5V of nog iets meer. Slaat hij alleen bij stationair af als hij warm is, of ook op toeren? Als het alleen bij stationair is zou ik persoonlijk denken dat het geen al te groot probleem is: verkeerde afstelling van de carbs of een zwakke accu. Maar dat is een gok. Ook belangrijk, hoe slaat hij af: alsof de motor langzaam smoort, of heel plots? In het eerste geval een bezineprobleem (makkelijk op te lossen waarschijnlijk), in het tweede geval een ontstekingsprobleem (moeilijker op te lossen). De ratel bij de linkercilinder van de andere motor is waarschijnlijk de klepspeling of axiale speling op de tuimelaarassen. Dit is gen enkel probleem. Maar als het geluid niet uit de kop komt, of als het bijvoorbeeld een klep is die rammelt in zijn geleider, dan is het wel een probleem. Je zou wellicht het klepdeksel er af kunnen halen om de speling te bekijken - vijf minuten werk. Hou er wel rekening mee dat een motor met deze kilometerstanden hoe dan ook geld voor onderhoud kost. Ze zeggen dat je 10% bovenop de prijs moet tellen maar dat kan met deze kilometerstanden makkelijk 50% of meer worden.

  4. Passant
    Mats waar woon je misschien kan er iemand in jou omgeving meegaan? Ik zou de vorgestelde metingen en checks doen en daarnaast compressie meten, de vlotterbakjes even loshalen (hoe ziet het daar binnen uit), oliepeilen en kijken hoe de olie er uit ziet (zwart, gekleurd of goudkleurig. (zwart is toe aan verversing, goudkleurig is pas ververst. Omdat je compressie meet kun je gelijk de bougies ff checken . Ik heb een R1ooRt gekocht (bijna 4 jaar geleden met toen 98.000 op de teller van 1987) en er nu reeds 41.000 probleemloze km mee gereden. Olie, filters, een koppelingskabel, banden en nieuwe draadzetten in de eind overbrenging zijn de onkosten van " formaat" geweest deze periode. Doe je voordeel er mee, ik kan niet voor je kiezen zou wel mee willen kijken naar als je in de buurt van Dokkum woont. dat is echter geen garantie dat je geen extra kosten gaat krijgen.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Er is nog een optie. Ff doorsparen en een goeie kopen. Tenzij je zo'n boxer blind uit en in elkaar kan zetten dan wel iemand meeneemt die er verstand van heeft kan zo'n boxer je een hoop geld gaan kosten als je niet oppast. Succes. Hans

  6. mats
    bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ben zelf redelijk handig en technisch, heb alleen geen zin, tijd en geld om gelijk weer in mijn vrije uren aan een motorfiets te sleutelen. Ik denk toch dat ik een lichte voorkeur geef aan de R80, puur omdat deze direkt van de eerste eigenaar is, de motor de hele tijd en op tijd onderhouden is. De RT ga ik morgen nogmaals proefrijden, en dan even goed kijken wat en hoe te doen. En idd. doorsparen is ook nog een optie, maar dan duurt het wel erg lang voordat ik iets tegen kom wat voor mij goed en betaalbaar is...

  7. Rik
    Zit in de tank "verse" benzine? De benzine van nu verliest na een tijdje z'n pit . Verder: ik heb afgelopen dagen wat post geplaatst m.b.t. stationair lopen en gaskabels. Doe je voordeel ermee :-) Succes

  8. j_vervloet
    Heeft die R80/7 al de enkele achterveer. De R80 uit 1990 zeker. Dat frame is een stuk stabieler.

  9. Arno
    Doorsparen. Voor ongeveer het dubbele bespaar je de helft van de kosten. Vergis je niet in de uitgaven die je moet doen voor bijv. de banden, beurt, koprevisie etc. etc. Op zich geen probleem om een opknapper te kopen, maar als je dingen moet uitbesteden dan gaat de teller lopen en flink ook.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, de latere frames zijn niet stabiler, dit verschil zit hem vooral in de stijvere voorvork (betere brug tussen de poten) Je kan ook in je onderhandeling meenemen dat ze een kleine beurt krijgen. Verkopen liggen toch aardig stil nu, ivm crisis. Jasper

  11. Egbert
    Mats, bedenk ook dat als een motor lang heeft stilgestaan de smeerolie allemaal onderin is gezakt. Dit kan leiden tot een beetje corrosie en mogelijk kwaliteitsvermindering van de (delen van) onderdelen die te droog zijn geweest. Wat ik wonderlijk vind, (is al min-of-meer gezegd ook door anderen): als de motor altijd goed is onderhouden dan zou de verkoper ook vaardig en slim genoeg moeten zijn om de motor vor de verkoop goed werkend te maken. Of zie ik dit verkeerd? Effe doorsparen is wellicht wel de beste optie, in dit land zijn veel mensen, volgens mij ook de Hobbyist zelf, die regelmatig een boxer restaureren voor de handel. Dan betaal je iets meer en je hebt wat meer zekerheid. Sterkte bij je beslissing, Egbert

  12. mats
    nou heren, bedankt voor alle reactie. Het is de R80 uit 1990 geworden. De RT heb ik gisteren nog lang proef gereden, en deze sloeg regelmatig af, en liep als een dweil. Mijn r80 is van de eerste eigenaar (man van 84), die de hele onderhoudshistorie bij heeft. Vanavond heb ik de olie/filter vervangen, remklauwen losgehaald, gereinigd en vloeistof vervangen, nieuwe benzine erin met een flesje forté reinigingsspul, en nog een lekker lang stukje gereden. Onvoorstelbaar dat een motor 9 maanden stil staat, en dat na 2 keer starten gelijk loopt. Nog 2 vragen aan de kenners: ik heb een lichte rammel in de versnellingsbak, bij ingetrokken koppeling is dit over. Ik ken dit probleem van de R1100rt, Is dit hetzelfde probleem dat de gever blijft hangen, of is dit anders op te lossen? Dan heb ik de R80 in de wasstraat afgesproeid, kan dit geen kwaad? (ik weet dat je niet met hogedruk op de pakkingen moet spuiten. Groetjes, en als jullie iemand rond eindhoven met een R80 en een vreselijke grijns op zijn gezicht zien, dan ben ik dat..

  13. Rik
    Verander je onderschrift even in 'eindelijk weer een boxer' :-)

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: Gefeliciteerd met je aankoop. Ik rijdt een R80Rt uit 1985 en ben de eerste eigenaar van de machine. De rammel die je beschrijft komt van de koppeling. Een weinig geluid is niet zo erg , het is waarschijnlijk verdwenen als je de koppelingsplaat laat vervangen.Informeer even of die bij jouw motor al eens is vervangen.Bij 80.000 a 100.000 is die zelfs bij een rustige rijstijl er echt wel aan toe. Dit uit eigen ervaring.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Bij een rammel in de versnellingsbak die ophoudt bij ingetrokken koppeling zou ik eerder aan de bak dan aan de koppeling denken. Vooral als het een rammeling in de bak zelf is. BMW-bakken maken altijd herrie, met elke nieuwe generatie zeggen mensen dat de bak een heel stuk beter is dan de vorige, maara chteraf dat het toch een heel stuk beter had gekund (over de vijf-bak van de oude boxers zei men destijds dat BMW eindelijk bijna zijn zaakjes op orde had, nu kijkt men terug en vindt men het krengen). A ls de koppeling aangrijpt in neutraal draaien de inkomende as en de tussenas, het zijn deze assen en hun lagers die je hoort. Op de pagina http://bmwmotorcycletech.info/transmission.htm staat iets over hoe je een beetje kan testen of je lagers nog goed zijn, je kan het ook bij een garage laten doen. Ikzelf kwam laatst langs de weg stil te staan omdat een lager naar zijn grootje was omdat ik iets te lang dacht dat de herrie uit de bak geen probleem was. Dit gebeurde bij zo'n 120.000km op de teller. Ook de andere lagers bleken aan vervanging toe. Lagerlsijtage schijnt niet goed te concluderen te zijn aan de hand van wat je op de aftapplug aantreft. Nieuwe lagers zijn in totaal iets van honderd euro, als je zelf het in- en uitbouwen van de bak doet (in wezen heel simpel, maar best veel werk) maar het vervangen van de lagers uitbesteedt kost het nog twee uur arbeidsloon.

  16. Knasterd
    Gefeliciteerd! Volgens mij kan dat afsproeien geen kwaad. Alleen moet je met de hoge drukspuit beter wegblijven bij de verschillende lagers, omdat je anders het vet er tussenuit spuit. Daar houden ze niet van. Lekker rijden zou ik zeggen!

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Een motor die onregelmatig loopt vertaalt zich ook in een rammelende bak. Ga eerst lekker genieten en rijden, de bak en koppeling kan altijd nog gedaan worden. Ververs dus ook de bak, aandrijving en cardan met de juiste olie. Kleppen stellen en carburateurs (desnoods laten )synchroniseren. Ik kocht een R80 4jaar geleden met een vage historie. Nu 45000km verder gewoon geen problemen gehad. gr marcel