Voor het nieuwe forum, klik   hier
DeZwaan
beste forum leden. Ik heb een R850C bj. 2000 die soms afslaat als hem, vlak voor een stoplicht, laat uitrijden met ingetrokken koppeling. Ook merk ik, als ik het stationaire toerental iets verhoog (met iets meer handgas geven), dat de boxer aanzienlijk rustiger rond gaat. Is er een mogelijkheid om het stationaire toerental iets te verhogen? Er zit waarschijnlijk een Motronic ontsteking in. vr.gr. Dick

24 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Ik had dat probleem met mijn R100RT tijdens de vakantie. Ik heb toen gebeld met de dealer in Alphen en werd geadviseerd de gaskabel stelschroef aan te draaien opdat de gasklep verder open kwam te staan. Heel recentelijk wilde de motor weer afslaan. Dus ik ben benieuwd naar de reacties op je vraag.

  2. wouter
    bij je r100rt kun je gewoon de stationaire schroef iets in draaien zodat hij iets hoger stationair loopt.... geen idee hoe het bij een r850 werkt.

  3. DeZwaan
    Ik had dat probleem met mijn R100RT tijdens de vakantie. Ik heb toen gebeld met de dealer in Alphen en werd geadviseerd de gaskabel stelschroef aan te draaien opdat de gasklep verder open kwam te staan. Heel recentelijk wilde de motor weer afslaan. Dus ik ben benieuwd naar de reacties op je vraag.
    @Rik. waar zit deze stelschroef? zit die in het handvat of in de motor? gr. Dick

  4. DeZwaan
    bij je r100rt kun je gewoon de stationaire schroef iets in draaien zodat hij iets hoger stationair loopt.... geen idee hoe het bij een r850 werkt.
    Heeft een RT100rt ook een Motronic ontsteking? m.a.w geen carburateur? sorry, maar ik ben een beetje een leek hierin.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Maakt niet uit. Ik ben ook leek. In de ontsteking heb ik me nog niet verdiept, in ieder geval electronisch ( 1992). De stelschroef van de gaskabel zit boven op mijn carburateurs, in feite is dat de bus waar de kabel ingaat. Destijds gaf de monteur in Alphen me het advies om _niet_ aan de stationaire sproeier te komen want dat diende om de benzine/lucht verhouding te regelen; het was in ieder geval niet zo makkelijk als met mijn brommer vroeger waarbij je de sproeier even kon verstellen voor het stationaire toerental. Afijn, het stationaire toerental nam toe van 800 naar 1000 en sindsdien geen problemen meer gehad. Maar mogelijk dat de opmerking van Wouter ook van belang is. @wouter Is de stationaire schroef hetzelfde als de stationaire sproeier?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Zwaan R typen met twee kleppen dus ook de R100Rt heeft gewoon carburateurs. Vergelijken de afstelling van een 4 kleps boxer met een tweekleps is uit den boze, het meeste gaat hier over de tweekleps boxers.

  7. jeroen
    De motoren zijn niet te vergelijken en dus het afstellen ook niet. Kijk eerst wat de rede is van het afslaan. Ik denk dat bij een te arm mengsel het afstellen van de gaskabel niet altijd het juiste middel is.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:
    Maakt niet uit. Ik ben ook leek. In de ontsteking heb ik me nog niet verdiept, in ieder geval electronisch ( 1992). De stelschroef van de gaskabel zit boven op mijn carburateurs, in feite is dat de bus waar de kabel ingaat. Destijds gaf de monteur in Alphen me het advies om _niet_ aan de stationaire sproeier te komen want dat diende om de benzine/lucht verhouding te regelen; het was in ieder geval niet zo makkelijk als met mijn brommer vroeger waarbij je de sproeier even kon verstellen voor het stationaire toerental. Afijn, het stationaire toerental nam toe van 800 naar 1000 en sindsdien geen problemen meer gehad. Maar mogelijk dat de opmerking van Wouter ook van belang is. @wouter Is de stationaire schroef hetzelfde als de stationaire sproeier?
    De monteur heeft waarschijnlijk verlteld dat je niet aan de mengsel schroef moet zitten.... dit is weer iets anders en hiermee stel je inderdaad het lucht / brandstof mengsel. Nee, de stationaire schroef is niet hetzelfde als de stationaire sproeier. de sproeier zit in de carb en de stelschroef zit aan de buitenkant. ik heb even geen foto's bij de hand.... kijk anders even in het werkplaatshandboek, wellicht word eea duidelijker ?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Wouter, Ben nu inderdaad bezig om de zaken goed uit te zoeken. Ben begonnen met boek van Peters. Hierna heb ik nog de Clymer liggen. Heb jij toevallig nog lees suggesties. Het forum zelf is niet een goede plek om de affiniteit op te doen.

  10. DeZwaan
    Leuk zoveel reacties. Heb net even gekeken bij mijn motor en heb dus geen carburateur, maar een inspuiting. Ik heb ook via een kleine opening de gasklep kunnen bekijken en die heeft twee "aanslagen" bij stationair draaien. De eerst is een mechanische schroef die gesealed is met lak. de gasklep raakt deze schroef op 2 mm na niet. De tweede aanslag blijkt de "throttle positioner"te zijn. deze zou electrisch aangestuurd worden, indien het toerental te laag wordt. Ik zie hier wel wat beweging in, maar misschien toch te weinig..... iemand?

  11. Egbert
    De Zwaan: jouw vraag heb ik niet direct een antwoord op want de vierkleppers hebben geen carburateurs en dus een ander afstelsysteem. De gesealde schroef wordt nu niet bereikt, je kan je afvragen of je daar dan aan wilt gaan rommelen. Rik: je R100RT heeft denk ik nog carburateurs. Ik weet niet hoe het bij Dell-Orto's zit, bij mijn Bings heb ik bovenop, aan de cylinderkant bij de gaskabel een schroef waarmee ik de aanslag van de gasklep kan regelen. Dus iets meer of minder open voor stationair. Afstellen door de kabel te spannen lijkt mij geen goed idee: idealiter is de kabel precies vrij van spanning bij stationair, wat bereikt is door de aanslag goed te zetten en dan de kabel zoveel te spannen dat er nog 1 - 2 millimeter speling is voordat de kabel strak is. Groeten en succes allebei, Egbert

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Egbert, Bedankt voor de info. Ik was alweer bezig met de Peters maar kon niet achterhalen waar die schuingeplaatste aanslagschroef nu voor diende. Dus met deze schroef kan ik de gasschuif iets opener zetten, mooi om te weten. Je toelichting op de gaskabel is mij nu ook gelijk helder. Klink allemaal erg logisch dus ik snap niet waarom de monteur dit niet geadviseerd had. Ik vemoed dat hij mij bij de mengselschroef probeerde weg te houden (misschien wel terecht omdat hij in Nederland was en ik niet, dat werd lastig met de service). Morgen ga ik dit afregelen zodra ik de mof van de cardanas heb vervangen. @Zwaan; bedankt voor het lenen van je draadje ;-) gr. Rik

  13. Egbert
    Rik, de mengselschroef doe je alleen als je vind dat de motor te rijk of te arm draait. Met een doorkijkbougie kan je dat zien. Normaal gesproken hoef je daar inderdaad niet aan te zitten, na lange tijd kan er door slijt en vervuiling wel eens reden zijn om de schroef een beetje te verstellen. nog een tip: als je de carb uit elkaar wilt halen voor schoonmaak en revisie: draai de mengselschroef helemaal in en tel het aantal slagen. Dan heb je in ieder geval een bruikbaar vertrekpunt voor het weer in elkaar zetten. Indraaien en net zo ver weer uitdraaien. Carbs demonteren en schoonmaken doe je het beste een voor een, dan verwissel je geen onderdelen! Groeten, Egbert

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, Geef mij eens een definitie van "te arm" cq "te rijk" draaien. Wat gebeurt er dan / hoe uit het zich? Extra vraag: kan het kloppen dat, als je koppelingsplaten slippen, de motor bij ongeveer 2000 toeren in de tweede versnelling heftig gaat trillen ? Ik heb in ieder geval geen speling bij het handvat, dus het kan goed zijn dat de koppeling slipt. gr. Rik

  15. DeZwaan
    om even weer op het onderwerp te komen :-) wie heeft ervaring met motoren zonder carburareur? Is het mogelijk om met chiptuning (ik zeg maar wat) wel het toerental af te stellen?

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum: Allebijde gasklephuizen van een vierkleps boxer zijn voorzien van een een zgn. omloopschroef, door deze te verdraaien kan het stationairtoerental worden geregeld. Gebruik wel 2 vacuummeters!!

  17. DeZwaan
    @Herman. Ik heb volgens mij maar 1 gasklephuis??

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    @Herman. Ik heb volgens mij maar 1 gasklephuis??
    Er zitten wel degelijk 2 gasklephuizen op een 4 kleps boxer. Aan de linker zit de gasklepschakelaar bevestigd. Aan de inlaatzijde (dus achterzijde klephuis) zit een stelschroef, met deze regel het stationairtoerental. Ga niet met de kabelverstellers aan het prutsen, want dan krijg je problemen. Als je onzeker bent laat het dan door een monteur of kenner uitvoeren, dit kost zeker de hele wereld niet!

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Helaas, de 850/1200C is net even anders. Het gasklephuis (met 2 kleppen, zoals een 2-traps carb) zit in het luchtfilter. Tegen de kop zit alleen een buis met de injector. Stationair tt wordt zo te zien geregeld door een stappenmotortje, maar hoe je dat afsteld? Ik ging er eens mee langs een dealer en hem laten kijken. Groeten, Paul.

  20. Egbert
    Rik, arm is te weinig brandstof in verhouding tot de lucht, rijk is mutatis mutandis te veel. Rijk mengsel koelt de cylinder beter, er moet meer vloeistof verdampen, vernevelen, dit neemt warmte uit het systeem. Te arm kan leiden tot te heet worden met allerlei nare gevolgen op het gebied van kosten voor vervanging. Te rijk kan leiden tot vervuilde bougies, met als gevolg slecht lopen of in extreme gevallen niet meer draaien. Als je de motor langdurig zwaar belast kies je liever voor iets te rijk, als je korte tijd maximale prestaties wilt is een fractie te arm effectief. Dit laatste geldt met name voor tweetakten en als je dan iets te lang te arm rijdt heb je ineens een gat in je zuiger... Gelukkig rijden wij viertakten. Groeten, Egbert

  21. DeZwaan
    Hoi. Helaas, de 850/1200C is net even anders. Het gasklephuis (met 2 kleppen, zoals een 2-traps carb) zit in het luchtfilter. Tegen de kop zit alleen een buis met de injector. Stationair tt wordt zo te zien geregeld door een stappenmotortje, maar hoe je dat afsteld? Ik ging er eens mee langs een dealer en hem laten kijken. Groeten, Paul.
    De motor moet toch binnenkort een beurt hebben. misschien wel beter zo.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hansje', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi. Helaas, de 850/1200C is net even anders. Het gasklephuis (met 2 kleppen, zoals een 2-traps carb) zit in het luchtfilter. Tegen de kop zit alleen een buis met de injector. Stationair tt wordt zo te zien geregeld door een stappenmotortje, maar hoe je dat afsteld? Ik ging er eens mee langs een dealer en hem laten kijken. Groeten, Paul.
    Ho, wacht eens even! Herman heeft in principe wel gelijk! De C heeft gewoon 2 gasklephuizen, maar zijn gewoon aan elkaar gebouwd. Het stappenmotoretje kan niet worden afgesteld omdat het door de software wordt aangestuurd. @Paul, een 2-trapscarburateur is heel iets anders dan een gasklephuis op een C BMW.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Wat ik van een plaatje zie is een huis met 2 gaskleppen die lucht doorlaten naar een kamer van waar de beide cilinders hun lucht happen. Wat Herman bedoelt (denk ik) is dat elke cilninder zijn eigen klep heeft, zoals elke andere 4v en dat is hier niet zo (volgens plaatje, ken de C niet van dichtbij) Groeten, Paul.