Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum: Omdat ik bezig ben mijn voorvork te reviseren, heb ik ook de balhoofdlagers eens wat beter bekeken. Er zat een duidelijk voelbaar zwaar punt in bij stuurstand rechtuit, bovendien was ook op het oog zichtbaar dat de lagers aan vervanging toe zijn. Volgens het werkplaatshandboek moeten de lagers verwijderd worden met een trekker met uitwendige klauwen, maar gezien de vorm van het balhoofd en de manier waarop de loopringen in het balhoofd zitten, krijg ik daar nooit een trekker achter. Iemand enig idee hoe ik de oude loopringen uit m'n frame krijg?

14 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum: Met een lasapparaat een rupsje in de ring lassen (hoeft niet helemaal rond) Beetje koud water erop gooien, en de ringen vallen er zo uit.

  2. r90s
    Henk Die tip heb ik ook genoemd op de site waar ik de restauratie beschrijf van mijn R90S. Echter wel met de duidelijke opmerking erbij dat je dit alleen kunt doen als je nog moet of gaat spuiten. Zoniet dan niet doen want door de warmte brand alle verf eraf. Succes en vr.gr René

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Niet op die manier doen je hebt grote kans dat je de passing naar de klote helpt. Doe het liever op de juiste manier met een binnen treker. Groet Chefke

  4. r90s
    Chefke Tot op heden deze wijze nu ca 15 x toegepast en de passing is altijd perfect gebleven. Hoe vaak is het bij jou fout gegaan ? Vr. gr. René

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter h', geïmporteerd van het oude forum: Er zijn speciale binnenringtrekkers met traploos verstelbare halfronde klauwen. Ze lijken een beetje op een overmaatse keilbout. Klauwdeel in het balhoofd plaatsen, klemmend afstellen op de maat van de balhoofdbuis, trekkerstuk op het balhoofd plaatsen en aanspannen. Binnenring komt er moeiteloos uit. Ik leen ze altijd bij onze techn. dienst, weet niet waar ze te koop zijn en wat ze kosten. Sterkte, Peter H.

  6. j_vervloet
    Met een stuk rond of een schroevendraaier vanaf de andere zijde voorzichtig rondom naar buiten tikken.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ik gebruik ook liefst een lasapparaat. De passing blijft dan het best bewaard juist omdat je de binnenring laat krimpen. Op die manier heb je minder wrijving en dus geen kans op beschadiging. En wat die verf betreft, je moet wel snel zijn met afkoelen maar dan gebeurt er niet veel aan de buitenkant. Succes, Ad

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Ik gebruik ook liefst een lasapparaat. De passing blijft dan het best bewaard juist omdat je de binnenring laat krimpen. Op die manier heb je minder wrijving en dus geen kans op beschadiging. En wat die verf betreft, je moet wel snel zijn met afkoelen maar dan gebeurt er niet veel aan de buitenkant. Succes, Ad
    Inderdaad Ad, is een goede methode vind ik. Als je bang bent de lak aan de buitenkant te verbranden, gewoon een natte doek tegen de buitenkant aan houden, en er gebeurt niets. Er uit tikken met een stuk rond, is ook prima, zo vaak vervang je de lagers niet. Chris

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Lasmethode is mij ook aangeraden, maar ik probeerde het pas nadat pogingen met een trekker (zeker de verkeerde) schroevendraaier (werkt voor geen meter) en half doorslijpen met een soort dremeltje om daar de schroevendraaier achter te kunnen haken (absoluut niet doen!) alleen maaar gepruts hadden opgeverd. Lassen kan ik wel, durfde alleen niet. Maar stelt niets voor. Natte lappen om de buitenkant, massatang dicht bij het laspunt (!) accuklemmen los, en een klein rupsje leggen. De lagerschaal valt er vanzelf uit. Zou het zo nog eens doen!

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
    Chefke Tot op heden deze wijze nu ca 15 x toegepast en de passing is altijd perfect gebleven. Hoe vaak is het bij jou fout gegaan ? Vr. gr. René
    Nog nooit ik gebruik het juiste gereedschap. Ik zal het uit proberen te leggen,als je in je lagerring gaat lassen zet die uit en drukt de passing ook wat groter,door nu af tekoelen krimpt de laggerring en valt er uit. Maar je hebt wel kans dat je passing een paar honderdste groter blijft. Groet Chefke

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Chefke, Het uitzettingen van het balhoofd gebeurt binnen de elastische rek van het metaal. Dat houdt in dat het volledig terugkeert naar de uitgangsmaat. Vergelijk het met een boutje dat vastgedraaid wordt. Pas als je die te vast draait ontstaat blijvende rek. Ad Ad

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johnz', geïmporteerd van het oude forum: Beste collega sleutelaars, Zojuist heb ik de lagerschalen van het balhoofd van een K1100LT getrokken. Daarvoor heb de trekker (te zien op de foto) gebruikt. Merk Balour nr. 1.30/6 en 1.36/204 SG Deze heb ik een keer voor een andere klus gekocht. Vaak is het zo dat de aanschaf van zo'n stuk gereedschap er gelijk weer uit komt als je de kosten vergelijkt t.o.v. het laten monteren door een professional. MVG, John Zegwaard

  13. janreb
    Ik heb wel een een inwendige trekker geleend, gaf goed resultaat. Heb ook een lange bout zodanig gelepen dat die goed als een ronde beitel aangrijpt op de rand van de lagerschaal. Dus bv van bovenaf de onderste lagerschaal uit het frame tikken. Is goed bevallen. Groeten, Reyer, R80 1985 met s-kuipje