Voor het nieuwe forum, klik   hier
bokkie
Wie weet wat de juiste momentwaarde is om het achterwiel van een R80RT monovering uit 1986 vast te zetten? Peters handboek zegt rond de 54Nm en BMW handboek zegt 100Nm

11 reacties

  1. jeroen
    In Peters Motorhandboek lees ik voor R80G/S framenrs 6.250.001 tot 820 =3x12mm moer 100-110 Nm R80G/S vanaf .......821 3x12 mm bout =85 Nm R80 (en RT na 1985 4x12 mm bout = 45-50 Nm Steekas klembout achterwiel tot 1980 14-18 Nm Steekas klembout achterwiel vanaf 1981 17 Nm Meer kan ik er niet van maken

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Jeroen,ik weet niet welk peters wphb jij hebt,maar bij mij staat: r65 vanaf 1986,r80 en r80rt vanaf 1985, r100rs en r100rtvanaf 1987,r80gs,r80r,r100gs,r100r-4x12mm bout 98-112nm . de modellen met stereovering hebben een aanhaalkoppel van 45-50nm. groet henry

  3. jeroen
    Beste Henny. Ik heb de 2e druk van 1992, Peters handboek nr. 58 voor de modellen van de R45 tot en met de 100serie. Bij mij staan bij hoofdstuk 8 vooraan in een schema de technische gegevens met bijna als laatste gegevens de data in het bericht hierboven, letterlijk overgenomen, sterker nog, alleen de aanhaalmomenten van de R80modellen staan erin en het is opvallend van geen een ander model. Hopelijk kun je er toch wat mee. Ik denk dat de R80 aanhaalmomenten ook voor de R100 modellen te gebruiken zijn. Succes

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bokkie', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Henny. Ik heb de 2e druk van 1992, Peters handboek nr. 58 voor de modellen van de R45 tot en met de 100serie. Bij mij staan bij hoofdstuk 8 vooraan in een schema de technische gegevens met bijna als laatste gegevens de data in het bericht hierboven, letterlijk overgenomen, sterker nog, alleen de aanhaalmomenten van de R80modellen staan erin en het is opvallend van geen een ander model. Hopelijk kun je er toch wat mee. Ik denk dat de R80 aanhaalmomenten ook voor de R100 modellen te gebruiken zijn. Succes
    Hoi jeroen, dat is nu precies mijn probleem ik heb ook peters handboek nr.58 en daar staat inderdaad 45-50 Nm in,maar in het handboekje van BMW die bij de motor geleverd wordt staat 105 + of - 7 Nm in. Is de waarde van BMW later verandert of klopt peters handboek niet?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Jeroen,je hebt gelijk ik heb het nagekeken in de uitgave van 1992 staat het inderdaad zoals jij het beschrijft. de gegevens van mij komen uit de uitgave van 1998. volgens mij kloppen de gegevens uit de uitgave van 1992 niet . bij de modellen met stereovering heb ik de achteras altijd vast gezet met 50nm en de achterwielbouten van de monolevers met 100nm. mocht ik er helemaal naast zitten dan neem ik aan dat er wel reacties komen henry

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Peters maakt wel meer van die 'foutjes'. In de regel geldt voor enkelzijdig opgehangen wielen met 4 bouten: eerst kruislings op 50 Nm, dan 105. Groten, Paul.

  7. bokkie
    Hoi. Peters maakt wel meer van die 'foutjes'. In de regel geldt voor enkelzijdig opgehangen wielen met 4 bouten: eerst kruislings op 50 Nm, dan 105. Groten, Paul.
    Bedankt , voor de reacties Het wordt dus eerst 50Nm en daarna 105Nm. groeten Bokkie

  8. jeroen
    Goed dat ik weet dat Peters ooit foutjes maakt. Dubbel check is dan verstandig voor mij. Bedankt

  9. j_vervloet
    Bij mijn R65 monovering het achterwiel al een paar los en vast gehad. Vastzetten met een ringsleutel 17 en gewoon met handkracht. Nog nooit iets gemerkt van loslopen van de bouten.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
    Goed dat ik weet dat Peters ooit foutjes maakt. Dubbel check is dan verstandig voor mij. Bedankt
    Hoi. Niet alleen Peters. Het OEM wphb van Herr BMW voor de R1100 serie had ook een paar lullige foutjes, dat gaf 150 Nm wat eigenlijk 105 moest zijn. Later bleek dat er voor die bouten 2 verschillende versies waren, een stalen (150 Nm) en een alu (105 Nm) dit verschil vond je wel in de onderdelenlijst, maar niet in het sleutelboek. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat ook fabrieksboeken niet onfeilbaar zijn. Enige ruimte voor zelf nadenken blijft. Groeten, Paul.