Voor het nieuwe forum, klik   hier
frits
ate remklauw op m,n r100s bj78 loopt aan.De zuiger al een keer vervangen plus de O ring.Na ontluchten en een aantal keren remmen loopt alles mooi vrij,echter na een rit loopt de rem weer aan.De remblokken gecontroleerd remblok aan de zuigerzijde aan de onderkant 11mm dikte en aan de boven kant 12mm.Remblok aan de naaf zijde is de onderkant 12mm en aan de bovenkant 11mm.Vind ik vreemd?Zou daardoor de zuiger kunnen kantelen.Graag jullie reaktie, Groeten, Frits

39 reacties

  1. Bep
    Remslang vervangen mvrgr Bep

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum: Mee eens. Remslang vervangen. Heb ik zelf ook een keer gehad met mijn R100RS. De remvloeistof gaat dan wel naar de klauw, maar kan niet meer voldoende terug. Er wordt dus wel druk opgebouwd, maar niet meer afgebouwd met als gevolg aanlopen. Gr. Dick

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum: draaien je excenterpennen nog wel soepel? haal je klauwen maar eens van de vork af, in het handboek staat hoe, je moet ze er uit trekken met een M8 boutje en een paar ringen.

  4. frits
    bedankt voor de reaktie,s de centreerpennen draaien wel goed. Remslangen heb ik zelf ook al aangedacht.De remklauw is ook gemakkelijk terug te drukken.Na een aantal keren de remhendel in te knijpen loopt de remklauw weer aan.Blijft de vraag waarom de blokken tussen onder en boven zijde scheef afslijten.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Door het verdraaien van de exenterpen bepaal je de stand van nieuwe remblokken ten opzichte van de schijf. Die moet evenwijdig zijn. het zou kunnen dat dit destijds onjuist is uitgevoerd en dat daardoor de remblokken 'scheef' zijn afgesleten. Nu lopen ze over het volle vlak aan, dat hebben ze dus een tijd niet gedaan. Als je nu de exenterpen verdraait, zullen de blokken weliswaar recht, maar het remvlak scheef komen te staan. Minder remoppervlak, slechtere werking. Totdat ze weer zijn afgesleten...... Beetje ingewikkeld verhaal, nu. Ik zou er niets aan doen, totdat de blokken te ver heen zijn op het dunste punt. Dan vervangen, en ze zuiver evenwijdig zetten. Overigens, de rempomp onder de tank met die bowdenkabel, die zit toch nog op jouw model? Dat helpt ook niet echt bij het terugkomen van de zuiger. Potje op het stuur was destijds ècht een verbetering. Daarna de Brembo's. Maar een potje op het stuur met twee ATA's die goed zijn afgesteld remt ook heel aardig, is mijn ervaring.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum: Remblok vande rechter klauw die aanloopt zit tussen de onderzijde en de bovenzijde 1mm verschil.Dit is het remblokje aan de binnenzijde.Remblok van de inkerklauw die niet aanloopt is er geen verschil te meten.Het blokje van de rechterklauw is weer opnieuw vlak gevijld, en de klauw weer opnieuw gecentreerd. De remmen lopen niet meer aan

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Mooi dat je een oplossing hebt gevonden! Je wist daarbij -hopelijk- dat de exenterpen twee standen kent waarbij het vaste remblok evenwijdig aan de schijf ligt? Je moet de stand gebruiken waarbij de klauwen zo ver mogelijk naar achteren staan (gezien tov de rijrichting) (misschien overbodige mededeling? :-)

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum: Hansl,dat weet ik ,wat ik nog steeds vreemd vindt dat het remblokje dat eigenlijk vast in de remklauw zit [binnenzijde]scheef afgesleten was.ik bedoel ,onderzijde 1mm minder als de boven zijde.Bij het buitenste blokje kan ik het wel begrijpen omdat dit remblokje egenlijk kan bewegen op de zuiger d.m.v de stift met de kogel waar de zuiger tegen aan drukt. groeten, Frits

  9. hansl
    Dat vast gemonteerde remblok moet dan ook gesteld worden. De beweegbare past zich aan. Ik denk nog steeds dat 'iemand' vroeger aan die kant het zaakje niet goed heeft afgesteld waardoor dat blok scheef is afgesleten. Uiteindelijk kan dat inderdaad 1 mm verschil opleveren. Het heeft natuurlijk nooit echt goed geremd op die manier, en bij teruggaan van de zuiger bleef de rem waarschijnlijk ook altijd op een punt slepen.

  10. hebroek
    Ik heb de reacties op dit onderwerp mer interresse gelezen, want ik heb het zelfde probleem. Ik heb de volgende dingen geprobeerd: Remleiding vervangen door staalflex. Het harde stukje remleiding met perslucht doorgeblazen. Nieuwe remcylinder op stuur (duur), was toch aan vervanging toe. ATE remklauw revisiesetje geinstalleerd. De plunjer was nog smetteloos. Met excenterpen de boel afgesteld. Wat me opviel in de remklauw waren forse slijtageplekken. Ik heb een aantal gebruikte ATE remklauwen bekeken en ze hadden dit allemaal. Volgens mij is dat de reden dat de plunjer niet meer terug veert. De rem loopt nog steeds aan, niet erg, maar toch. 3 vragen: Kan een schijfrem blokeren als hij lange tijd aanloopt? Kan je een Brembo zetten op een vorkpoot waar nu een ATE opzit? Wat is het verschil tussen harde en zachte blokjes? (waarom hard of juist zacht?) Henk

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Ik zal je laatste vraag beantwoorden: Bij zachte remblokken slijten de blokken eerder op dan bij harde. Bij Harde blokken slijt je schijf meer dan bij harde blokken Zachte blokken grijpen eerder aan

  12. frits
    Dat vast gemonteerde remblok moet dan ook gesteld worden. De beweegbare past zich aan. Ik denk nog steeds dat 'iemand' vroeger aan die kant het zaakje niet goed heeft afgesteld waardoor dat blok scheef is afgesleten. Uiteindelijk kan dat inderdaad 1 mm verschil opleveren. Het heeft natuurlijk nooit echt goed geremd op die manier, en bij teruggaan van de zuiger bleef de rem waarschijnlijk ook altijd op een punt slepen.
    Remblokken zo,n 12000km zelf gemonteerd,van aan lopen was geen sprake.IK heb de remmen nog niet rijdend getest.Denk dat het deze week wel een keer zal lukken. Groeten, Frits

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Beste hebroek Schijfrem kan inderdaad blokkeren. Maar alleen als de olie terugloop naar de remcilinder wordt geblokkeerd. Bij mij was dit het geval toen de remzuiger (door corrosie in de remcilinder) niet meer goed terug kwam. Hierdoor kwam het ontspanningsgaatje, waardoor de remolie terug kan lopen in het reservoir, niet meer vrij. Na het remmen bleven de blokjes wat aanlopen waardoor alles warm werd en warmer en warmer. Na even stevig remmen merkte ik opeens dat ondanks gas geven de motor bleef remmen. Gelukkig had iik het gelijk in de gaten en stuurde naar de vlucht strook waar de motor (k1100LT) tot stilstand kwam met een blokkerend voorwiel. Na van de schrik te zijn bekomen de ontluchting van beide remcilinders opengedraaid om de druk af te laten en toen voorzichtig de laatste kilometer naar huis gereden. Vr. gr. René de Boer

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Een truc bij het afstellen van de ATE klauwen is om het remhandle stevig in te trekken en vast te zetten (met een tie rip) en dan de excenter in te stellen. Je voelt precies de (nog) kleine maoeuvreerruimte. Binnen die ruimte kies je de middenstand. Gezien op een internetforum.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Een truc bij het afstellen van de ATE klauwen is om het remhandle stevig in te trekken en vast te zetten (met een tie rip) en dan de excenter in te stellen. Je voelt precies de (nog) kleine maoeuvreerruimte. Binnen die ruimte kies je de middenstand. Gezien op een internetforum.
    Slim! Ga van de week ook mijn blokken vernieuwen. Meteen proberen dus. Ik laat het even weten. Chris

  16. jevedewe
    Hallo, Een truc bij het afstellen van de ATE klauwen is om het remhandle stevig in te trekken en vast te zetten (met een tie rip) en dan de excenter in te stellen. Je voelt precies de (nog) kleine maoeuvreerruimte. Binnen die ruimte kies je de middenstand. Gezien op een internetforum.
    Hoi Rob, Kun je me zeggen wat een "excenter" is, waar deze zit en hoe deze af te stellen? Ik zelf heb een K100RS uit 1986 en weet niet of dat ding ook op mijn type motorfiets zit. Ik hoor het graag! Groet, Hans.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij hebben we het over een excentrische pen die gebruikt word bij het afstellen van de remblokken in de remklauw. Dit is echter alleen bij de "oude" ATE klauwen en niet meer nodig bij de brembo's. Ik ga er ook van uit dat de k100rs gewoon brembo's heeft! Er staan trouwens wel plaatjes van in het WPHB. gr Wouter

  18. jevedewe
    Hoi Wouter, Op mijn motor zitten inderdaad Brembo's en in het WPH kon ik ook al niets vinden dat op een "excenter" duidt. Hans.

  19. frits
    Hallo, Een truc bij het afstellen van de ATE klauwen is om het remhandle stevig in te trekken en vast te zetten (met een tie rip) en dan de excenter in te stellen. Je voelt precies de (nog) kleine maoeuvreerruimte. Binnen die ruimte kies je de middenstand. Gezien op een internetforum.
    Slim! Ga van de week ook mijn blokken vernieuwen. Meteen proberen dus. Ik laat het even weten. Chris
    Rob,zo heb ik ze afgesteld,daarna met een filtstift 4 streepjes trekken op de binnenzijde van de schijf.Haaks op de schijf om de 90 graden.Bij een remtest moet het gelijkmatig zijn afgesleten.Ik ben echter nog wel nieuwsgierig als er niet meer motormuizen zijn met aanlopende blokken

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum:
    Dat vast gemonteerde remblok moet dan ook gesteld worden. De beweegbare past zich aan. Ik denk nog steeds dat 'iemand' vroeger aan die kant het zaakje niet goed heeft afgesteld waardoor dat blok scheef is afgesleten. Uiteindelijk kan dat inderdaad 1 mm verschil opleveren. Het heeft natuurlijk nooit echt goed geremd op die manier, en bij teruggaan van de zuiger bleef de rem waarschijnlijk ook altijd op een punt slepen.
    Remblokken zo,n 12000km zelf gemonteerd,van aan lopen was geen sprake.IK heb de remmen nog niet rijdend getest.Denk dat het deze week wel een keer zal lukken. Groeten, Frits
    Hallo, de remmen zijn getest geen spoor meer van enig aanlopen.Na zo,n 100km remt het weer als nieuw,en het voorwiel loopt mooi vrij. Groeten, Frits

  21. motorman
    Hallo Ik heb het bij eenR75/5 gehad .De motor had de hele winter niet gereden .toen ik de motor in het voorjaar weer van stal haalde bleek ook dat de voorrem blokkeerde . Ooit heb ik dit ook eens bij een auto meegemaakt . Ik heb toen op aanraden van een automonteur de stukjes remslang vervangen .Nl ,remolie tast op den duur rubbber aan ,het lost zogezegd een beetje op .Van deze oplossing worden balletjes gevormd en gaan als klep dienen .Ik heb toen bij de R75/5 een nieuw remslangetje gemonteerd en hij remde weer super .

  22. Richard
    Motorman Een R75/5 heeft geen schijfrem maar een trommelrem en die wordt bediend dmv een kabel. Of er heeft een andere voorvok in gezeten Richard

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Een truc bij het afstellen van de ATE klauwen is om het remhandle stevig in te trekken en vast te zetten (met een tie rip) en dan de excenter in te stellen. Je voelt precies de (nog) kleine maoeuvreerruimte. Binnen die ruimte kies je de middenstand. Gezien op een internetforum.
    Gisteren gedaan, perfect! Chris

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'George', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Mijn R100T 1979 heeft hetzelfde euvel met de linker remklauw. Het helpt wel om tijdens het rijden even de rem aan te trekken en weer los te laten. Dan houdt het blokeren vaak weer op. Maar dat is natuurlijk geen betrouwbare situatie dus gisteren de boel maar eens opengemaakt. Mijn remblokken zijn aan beide zijdes flink schuin afgesleten, verschil van ca 2 mm, die ga ik maar vervangen. Ook zijn de remleidingen niet best meer, scheurtjes. De vraag is welke remleidingen ik zal nemen. Rubber vindt ik wel het mooist, origineel he, maar heeft iemand ervaring met RVS zwarte look leidingen van de hobyist, is dat staalflex maar dan zwart gespoten of zo? laatste vraag, om de zuiger zit een soort van oliekeerring en ik krijg de zuiger er niet uit. De zuiger beweegt wel vrij makkelijk tot een bepaalt punt. Is het de bedoeling om de zuiger met geweld eruit te trekken of moet die oliekeerring gesloopt worden? groet George

  25. rbru
    De zuiger er met perslucht (erg voorzichtig) er uit blazen. Gaat prima. Alleen niet de volle druk op het kanaaltje zetten maar een beetje laten lekken. De zuiger opvangen met een doek zodat hij niet over straat vliegt. Kering heb ik zelf met een tandenstoker er uit gehaald. Succes.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benji', geïmporteerd van het oude forum: ik lees hier een hoop goede dingen, helemaal te gek want ik heb ook een vraag. ik heb sinds kort een r75/6 in de schuur staan, had ook vastzittende remmen. ik heb daarom de zuigers plus o-ring vervangen. maar helaas krijg ik niet voldoende druk. ik kan de remhendel volledig tegen de handgreep trekken. lucht zit er niet meer in de leidingen, lekkages zijn er ook niet en volgens mij zijn de slangen ook nog oke alhoewel ik dat niet met zekerheid kan zeggen. de motor heeft ongeveer 3 tot 4 jaar stilgestaan. heeft hier iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

  27. j_vervloet
    Hallo, Mijn R100T 1979 heeft hetzelfde euvel met de linker remklauw. Het helpt wel om tijdens het rijden even de rem aan te trekken en weer los te laten. Dan houdt het blokeren vaak weer op. Maar dat is natuurlijk geen betrouwbare situatie dus gisteren de boel maar eens opengemaakt. Mijn remblokken zijn aan beide zijdes flink schuin afgesleten, verschil van ca 2 mm, die ga ik maar vervangen. Ook zijn de remleidingen niet best meer, scheurtjes. De vraag is welke remleidingen ik zal nemen. Rubber vindt ik wel het mooist, origineel he, maar heeft iemand ervaring met RVS zwarte look leidingen van de hobyist, is dat staalflex maar dan zwart gespoten of zo? laatste vraag, om de zuiger zit een soort van oliekeerring en ik krijg de zuiger er niet uit. De zuiger beweegt wel vrij makkelijk tot een bepaalt punt. Is het de bedoeling om de zuiger met geweld eruit te trekken of moet die oliekeerring gesloopt worden? groet George
    Betreffende je laatste vraag (kan de rest niet wissen). Je remzuiger zal waarschijnlijk blijven hangen op een randje vuil of oxide in de remcylinder. Een manier is om met behulp van je remhandel druk te zetten op het systeem. Dat perst op een beheerste manier je zuigen naar buiten. De rechterklauw op de remschijf laten zitten. Ik weet niet of dat jouw remklauw twee cylinders heeft maar de tweede dan blokkeren met een plankje en een lijmklem.

  28. j_vervloet
    ik lees hier een hoop goede dingen, helemaal te gek want ik heb ook een vraag. ik heb sinds kort een r75/6 in de schuur staan, had ook vastzittende remmen. ik heb daarom de zuigers plus o-ring vervangen. maar helaas krijg ik niet voldoende druk. ik kan de remhendel volledig tegen de handgreep trekken. lucht zit er niet meer in de leidingen, lekkages zijn er ook niet en volgens mij zijn de slangen ook nog oke alhoewel ik dat niet met zekerheid kan zeggen. de motor heeft ongeveer 3 tot 4 jaar stilgestaan. heeft hier iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
    Twee oorzaken kunnen dat verschijnsel veroorzaken: - toch nog lucht in je systeem op een gekke plek, bijvoorbeeld het verdeelstuk voor links-rechts. - een van de gaatjes in je hoofdcylinder zit verstopt waardoor geen nieuwe olie in de slangen kan komen.

  29. frits
    Hallo, Mijn R100T 1979 heeft hetzelfde euvel met de linker remklauw. Het helpt wel om tijdens het rijden even de rem aan te trekken en weer los te laten. Dan houdt het blokeren vaak weer op. Maar dat is natuurlijk geen betrouwbare situatie dus gisteren de boel maar eens opengemaakt. Mijn remblokken zijn aan beide zijdes flink schuin afgesleten, verschil van ca 2 mm, die ga ik maar vervangen. Ook zijn de remleidingen niet best meer, scheurtjes. De vraag is welke remleidingen ik zal nemen. Rubber vindt ik wel het mooist, origineel he, maar heeft iemand ervaring met RVS zwarte look leidingen van de hobyist, is dat staalflex maar dan zwart gespoten of zo? laatste vraag, om de zuiger zit een soort van oliekeerring en ik krijg de zuiger er niet uit. De zuiger beweegt wel vrij makkelijk tot een bepaalt punt. Is het de bedoeling om de zuiger met geweld eruit te trekken of moet die oliekeerring gesloopt worden? groet George
    Hallo, George wat bedoel je met schuin afslijten.Een ATE rem blok is altijd schuin afgesleten ik bedoel;van binnen naar buiten of van buiten naar binnen.Mijn remblok was ook schuin afgesleten van boven naar onder en dat is niet normaal.Of bedoelde je dat ook?. Groeten, Frits

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benji', geïmporteerd van het oude forum: ok dank voor de tips. toevallig ook nog een idee hoe ik die eventuele lucht op rare plaatsen uit de leidingen zou kunnen krijgen? ben namelijk een aardige tijd bezig geweest met het doorpompen van de remvloeistof.

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Het ging om de ATE remklauwen. Het verbaasde me aanvankelijk zeer dat de remblokjes ( de nieuwe dus) scheef waren bij de aankoop. De oude blokken waren zeer gelijkmatig afgesleten en bijna op, dwz overal zat nog 1 mm remsegment. (maar ik had ze al in de gaten en kende mijn slijtage) De nieuwe blokken werden gemonteerd en het werkte perfect. Het is dus zo dat heren ingenieurs van BMW (of ATE) een scheef blok kunnen laten afslijten tot een recht. Ingenieus nietwaar? Een BMW R100RS zit vol verrassingen. Groetjes Louis

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'George', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allemaal, allereerst bedankt voor de vele reacties. Frits, als ik het goed begrijp slijt een Ate remblokje altijd schuin af van binnen naar buiten en is dat geen reden om je zorgen over te maken, zolang er geen verschil is tussen boven en beneden; de smalste kant zit nog 4 mm op, dus geen reden voor vervanging? Zit er trouwens nog een ingenieus idee achter schuine remblokjes of is het een logisch gevolg van de ophanging van Ate remklauwen? rbru en j_vervloet, ik zal jullie tips om de zuigers los te krijgen van het weekend proberen. Ik wil de zuiger wel eens zien voordat ik aan een revisiekitje ga denken. Ik zal in ieder geval de remslangen vervangen door staalflex. Dan is waarschinlijk ook verstandig om de rest van het systeem goed schoon te maken van rubber resten; maar hoe doe je dat het best? Weet er iemand hoe RVS zwarte look eruit ziet? Ik had ook de remcylinder bekeken, maar het leek er niet op dat het demontabel is om het te kunnen schoonmaken? George

  33. jevedewe
    Hoi George, Ik heb laatst de originele 30-jaar oude remslangen vervangen door Goodridge RVS remleidingen. Wat een werled van verschil, veel meer remkracht! Die leidingen heb ik gekocht bij de sponsor van dit forum. Prima spul dus. Als je naar de website ( http://www.goodridge.nl/ ) gaat, kun je zien wat zoal leverbaar is. Als je het bij onze sponsor bestelt, heb je de leidingen binnen een paar dagen kant en klaar op je deurmat. Het leveren gaat dus heel snel. Monteren stelt ook niet veel voor. Wel even duidelijk aangeven wat het framenummer en bouwjaar van je motor is. Succes! Hans

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: 'Zwarte look' is bijna niet te onderscheiden van de originele rubberen. Van een afstandje dan. Ziet er iets meer 'plastic' uit. Ik heb zelf de 'gewone' staalomvlochten op mijn /7 en dat misstaat niet moet ik zeggen.

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb mijn RVS slangen ommanteld met "Spirap". Dat is een spiraalvormige "slang" die in de elektro gebruikt wordt om kabels te bundelen. Kun je na montage gewoon aanbrengen. De slangen zijn zo mooi zwart, en enigzins beschermd. De RVS ommantelde slangen zijn een aanrader, zeker weten. Chris

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:
    ate remklauw op m,n r100s bj78 loopt aan.De zuiger al een keer vervangen plus de O ring.Na ontluchten en een aantal keren remmen loopt alles mooi vrij,echter na een rit loopt de rem weer aan.De remblokken gecontroleerd remblok aan de zuigerzijde aan de onderkant 11mm dikte en aan de boven kant 12mm.Remblok aan de naaf zijde is de onderkant 12mm en aan de bovenkant 11mm.Vind ik vreemd?Zou daardoor de zuiger kunnen kantelen.Graag jullie reaktie, Groeten, Frits
    mooi ding zo`n forum. had dezelfde problemen met m`n rs van 77. na montage van een pomp op het stuur van een 1150 rt ook hangende klauwen. had al andere remleidingen en revisisetje klauw gemonteerd en wilde eigenlijk de pomp er maar weer afgooien. na meten van de blokken door dit artikel zag ik inderdaad ook 1 mm verschil in de blokken. half uurtje vijlen en weer als nieuw. heel erg bedankt, scheelt een hoop geld en zoeken.

  37. Arno
    Ik heb het een keer gehad dat een remblokje door een braam niet goed in de klauw viel. Was niet veel, maar genoeg voor een lange zoektocht naar het aanlopen.

  38. Robbert_Sanders1986
    Wat een mooie thread; nu begrijp ik waarom mijn linkerremschijf indrukt als ik rem in plaats van dat de remklauw weg'buigt' om z'n excenter; zaakje is zeker niet goed afgesteld. Dank heren/dames