Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Ik zag laatst dat de cardan mof niet lang meer heeft, veel scheurtjes. De boeken van Peters en Clymer besteden aan de vervanging hiervan nul komma nul aandacht, erg jammer. Elders op het forum zijn hierover een paar andere items geweest. In mijn geval betreft het echter een R100RT uit 92 met een monovering. Wie kan mij vertellen of de aanpak in item http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=3008 (de bijdrage van Chris van Rooy) ook voor mijn R100RT van toepassing is? BTW Ik neem aan dat je eerst de olie moet aftappen voordat je de mof weghaalt?

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Rik, ik neem aan dat de constructie van jouw R100 niet wezenlijk verschilt van de R90S. De BMW boxers zijn in grote lijnen redelijk gelijk. Ga gewoon aan de slag met de gegeven aanwijzingen, als het bij jouw motor iets anders is merk je dat vanzelf. Ik geloof niet dat ik toen olie heb afgetapt, weet het niet helemaal zeker meer. Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Chris, In het stukje staat "lagering achterbrug losmaken". Kan jij dit nog verder toelichten in een paar worden. Ik weet niet wat een lagering is (misschien verkeerd gespeld?). Ik las elders dat het belangrijk is om de 4 bouten en 'sealing washers' altijd te vervangen. Ik neem aan dat die ringetjes met de boutjes worden meegeleverd. 26297 26 11 1 242 297 BOUTJE CARDANAS ALLE 1981> 1,14 In de webwinkel zie ik trouwens diverse balgmoffen: 33504 33 17 1 452 504 BALGMOF NAAR CARDAN GS 1988>+ R100R 10,37 33304o 33 17 1 230 304o BALGMOF BIJ VERSN.BAK ALLE origineel 15,92 33304 33 17 1 230 304 BALGMOF BIJ VERSN.BAK ALLE zeer goede imitatie 6,50 Had Caspar niet de imitatie aangeraden (33304)? gr. Rik

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: De achterbrug zit "gelagerd" op twee punten in het frame, met zogenaamde conische rollagers. Deze worden met inwendig zeskantbouten gefixeerd. Deze bouten zelf worden weer geborgd met een grote moet daaromheen. Moer lossen, met dopsleutel. bouten helemaal eruitdraaien ( imbussleutel). De achterbrug kan nu een centimeter of 10 naar achter worden geschoven. Soms zitten er wat kleine zaken in de weg, remstang, remschakelaar e.d. Maar dat zie je vanzelf. Chris

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: LET OP ! als je de mof monteerd. Er staat op geschreven, Oben en getriebe. ik heb die mof ook al een keer vervangen en toen gewoon erop gezet zonder te kijken. Dus net verkeerd om (zul je altijd zien). Maar dan gaat ie dus wel LEKKEN ! Kon ik weer op nieuw beginnen. Succes.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Hoi mensen, Bedankt voor de toelichting, top! Over de boven en onderkant van de mof: elders op het forum wordt hier ook naar gerefereerd, zelfs iets over een vierkant en rond uiteinde. In ieder geval: een gewaarschuwd mens telt voor twee! Ik ga nu de imitatiemof en de 4 boutjes bestellen (en gelijk ook maar de 12-kantige sleutel, als ie van goede kwaliteit is). gr. Rik

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Arno, Een orgineel is maar een paar euro duurder dus ik zal dan maar voor het zekere gaan. Bedankt voor de tip, het zou inderdaad lullig zijn als na het sleutelen je weer opnieuw kan beginnen. gr. Rik

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Dit is suf. Ik krijg de vier 12 kantige boutjes gewoon niet los ! Ik heb de bak in de 5e versnelling gezet. Ik druk het achterwiel omlaag en trap ook nog eens op de achterrem. Ik moet vervolgens een verlengbuis gebruiken maar de kruiskoppeling draait gewoon stukjes linksom (met de draairichting van de verlengde sleutel). Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is?

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Mogelijk dat mijn koppeling slipt. Zou dit een oorzaak kunnen zijn. Ik zal in ieder geval er eens flink wat speling op de koppelingskabel zetten. Klopt het in ieder geval dat die vier boutjes gewoonlijk muurvast zitten?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Boutjes zijn los. Paniek aanval voorbij, moet morgen naar de Ardennen :-). Nu vraag ik me alleen af hoe je bepaalt hoe stevig je ze moet aandraaien. Peters heeft het over 38 tot 42 NM. Das best veel voor zo'n klein ringsleuteltje. Ik heb wel een momentsleutel maar het wordt wel erg krap met die rubberen mof, bovendien heb ik die dop niet.

  10. Arno
    Vast is vast. Zie eerder posts over dit onderwerp. Geniet

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Niks vast is vast. Die boutjes moeten op moment. Als je geen passende momentsleutel hebt, dan past het 11mm deel van een ringsleutel net op het 3/8 aansluitvierkant van een momentsleutel, evt met een verloop van 1/2 naar 3/8. Als je nu zorgt dat de ringsleutel haaks op de momentsleutel staat, kan je het normale moment aanhouden zonder om te rekenen. Of zo dicht mogelijk bij haaks, die tolerantie zit in die 38-42. Groeten, Paul.

  12. Egbert
    Voor het omleggen van de mof op tunnel heb ik op aanraden van een maat een tandartshaakje, zo'n ding waarmee de man in de gaatjes prikt, dat een beetje stomp is geslepen. Daarmee leg je de mof vrij makkelijk op de tunnel en op de wisselbak. Bedankt Brandweerman voor de tip. Mijn tandarts gaf hem gratis toen ik uitlegde waarvoor het was. En hij sleep zels de scherpe punt er nog af! Groeten, Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Die tandartshaak ga ik ook halen. Wat een &*^$%@ mof is dat. Uiteindelijk heb ik de achtervering maar losgemaakt zodat het wiel vrij kwam. Toen lag ie er zo over heen. Bedankt voor de momentsleuteltip. gr. Rik

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Volgende keer maak ik het wiel direct los want alleen de schokbreker hoeft dan nog los. Klopt het dat tussen de achtervork en het frame aan weerzijden ongeveer 4 mm ruimte overblijft nadat de imbusbouten zijn aangedraaid op het lager ?