Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpenBerichten:1Reg. datum:11 mrt. 2009Beste mensen, Ik heb een BMW R100RS uit '78 die een tijdje heeft stilgestaan, heb accu, olie, oliefilter, benzine vernieuwd. Motor start perfect en loopt perfect. Ik rij er een tijdje mee tot hij goed warm is en hij slaat spontaan af, is dan ook niet meer aan de praat te krijgen. Als ik dan een tijd wacht tot hij is afgekoeld start hij weer gewoon en loopt alsof er niets aan de hand is tot hij weer een bepaalde temperatuur heeft bereikt en weer afslaat. Als ik hem te vroeg start pakt hij soms even en sterft dan weer af, soms gaat dit even pakken ook gepaard met een knal. Iemand wijsheid? p.s. Voordat ik in de gaten had dat als hij afgekoeld is hij weer start had ik dit zware kreng menig metertje geduwd. Dank en groet, René

11 reacties

  1. j_vervloet
    Kan zijn dat je bobine(s) bij het warm worden doorslaan en dan geen vonk meer afgeven.

  2. abbmw
    Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpenBerichten:1Reg. datum:11 mrt. 2009Beste mensen, Ik heb een BMW R100RS uit '78 die een tijdje heeft stilgestaan, heb accu, olie, oliefilter, benzine vernieuwd. Motor start perfect en loopt perfect. Ik rij er een tijdje mee tot hij goed warm is en hij slaat spontaan af, is dan ook niet meer aan de praat te krijgen. Als ik dan een tijd wacht tot hij is afgekoeld start hij weer gewoon en loopt alsof er niets aan de hand is tot hij weer een bepaalde temperatuur heeft bereikt en weer afslaat. Als ik hem te vroeg start pakt hij soms even en sterft dan weer af, soms gaat dit even pakken ook gepaard met een knal. Iemand wijsheid? p.s. Voordat ik in de gaten had dat als hij afgekoeld is hij weer start had ik dit zware kreng menig metertje geduwd. Dank en groet, René
    Hoi Rene, Dit probleem kan veroorzaakt worden door een bobine in de terminale fase. Ik ben vooral bekent met de R60/2 en daar heb je hetzelfde probleem als de spoel van de ontsteking op z`n eind is. Dit lijkt me geen probleem met de brandstoftoevoer. Onmiddellijk de vonk controleren als de motor stopt is de snelste manier om er achter te komen. Vr. Groet, Ab

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: even de vlotterbak eraf halen en kijken of er benzine in zit. misschien zit het ontluchtingsgaatje van de tankdop dicht,zodat hij niet genoeg benzine krijgt. als dit goed is,dan kijken of de bougies nog vonken. henry

  4. Meunier
    Condensator kan ook nog. Thijs

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Ik gok ook op de bobine(s)

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: waarom niet eerst kijken wát er ontbreekt na het afslaan? Is er geen vonk meer of ontbreekt er benzine? Ga eerst meten en kijken en niet zomaar wat vervangen. succes.

  7. Bart
    zoals ik het verhaal hoor zou ik het zoeken in de ontsteking. Als de motor warm is kan een spoel(bobine) met gebroken draad iets uitzetten waardoor er geen contact meer is. De eindjes zakken dan weer tegen elkaar na afkoelen en doet ie het weer even. Ook dit gaat na verloop van tijd over omdat de eindjes meestal wat inbranden. En dan doe tie het helemaal niet meer. Als het een benzine probleem is door een vacuum getrokken tank stopt hij niet zo plots maar verminderd eerst gelijdekijk het vermogen en dan valt hij ook stil.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Ik herken iets in jouw verhaal. Bij mijn eerste motor , een R60/7, had ik eens het viltje bij de puntjes flink ingespoten met siliconenspray. Dat smeert goed dacht ik. Dat was het begin van de ellende. Blijkbaar verdampt de siliconen bij warmte en sloeg neer tussen de puntjes. En dat isoleert. Dat gebeurde altijd na een km of 5 en dan hield tie er mee op. het duurde ff maar ik kwam er achter. Dit zal niet bij jou het geval zijn maar ik vond het toch de moeite waard het te vermelden. Succes Hans. K75 met schurgerskuip.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Beste collega's, Ik heb een aantal van jullie adviezen kunnen controleren. - Contactpunten zijn goed - Ontluchting/beluchting is gecontroleerd - Choke werkt correct (heb wel het hele verhaal uitelkaar kunnen halen omdat de choke enorm stroef liep). Wat ik wel geconstateerd heb is dat één vlotternaald al eens bleef hangen doordat de vlotter de naald te ver naar buiten liet komen, zou dat de oorzaak kunnen zijn? Het vonken van de bougie's kan ik zaterdag pas controleren. Bedankt zover en Verdere tips zijn welkom. Jullie horen van me. Groet, René

  10. abbmw
    Bart zegt het al, met brandstofproblemen gaat alles meer met golfbewegingen, inhouden, slecht opnemen enz. Plotseling afslaan heeft meestal een elektronische oorzaak. Zeker het na afkoeling gewoon weer (tijdelijk) goed functioneren komt voor bij spoelen die aan het overlijden zijn. Met een slechte carb. loopt hij gewoon ook niet toevallig ff goed. Wees blij dat je een redelijk eenvoudige motor hebt. Met alle nieuwste snufjes in auto`s/motoren zit je met dit soort grappen zomaar in een persoonlijke credietcrisis. Ben uiteindelijk wel benieuwd naar de oorzaak. Die vindt je vast. Veel succes, Ab