Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Nu ik mijn versnellingsbak er af heb dacht ik ook even de koppelingsplaat te inspecteren maar dat valt tegen. Ik heb een nieuwe stijl koppeling en na het verwijderen van de zes bouten zit de drukring nog steeds muurvast op de drukplaat met de koppeling er tussen (in dit plaatje http://www.webparts.com/parts/2813.jpg zit nr 5 dus muurvast op nr 3). Is dit normaal, zitten deze platen gewoon een beetje vastgeroest na al die jaren, of horen ze zonder moeite van elkaar af te komen? Ik heb geprobeerd een beetje met een schroevendraaier te wrikken maar ik wil er niet te veel kracht op zetten. Idee├źn, ervaringen? En wat betreft het weer in elkaar zetten: moet de koppelingsplaat nog apart gecentreerd worden of komt deze automatisch op de juiste plek te zitten bij het in elkaar zetten?

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Bas, alhoewel mijn koppeling nog van het oude type is: Op de tekening is te zien dat de plaat gepositioneerd wordt met drie stiften tussen de boutjes. Dit zouden ook spanstiften kunnen zijn, die klemmen engigzins. Of anders cilindrische paspennen die vastgeroest zijn. Jouw methode met de schroevendraaier is heus niet slecht, hij moet gewoon zo los. Met een beetje beleid moet het gaan. Het is overigens geen slecht idee om deze plaat even te merken op positie, zodat je weet hoe hij zat, je kunt hem dan op dezelfde positie terugzetten, geen twijfel. De koppelingsplaat moet inderdaad met monteren gecentreerd worden, ander past je bak niet. Als de plaat teveel uit het midden zit en je wilt je bak erop schuiven zit hij niet in lijn. Er is een centreer hulpgereedschapje voor te verkrijgen. Het gaat ook zonder. maar dan moet je plaat enigzins "uitrichten" voordat je de bak erop zet. Chris

  2. Bart
    Op de drie stiften kan hij blijven hangen. als je daar wrikt kan er weinig mis gaan. Er staan als het goed is ook witte balans tekens op alle onderdelen. Belangrijk is dat die weer hetzelfde terug komen. Ik heb met een schuifmaat de afstand opgemeten van de plaat tov de buitenkant en zo weer terug gemonteerd. Toen de plaat een heel klein beetje klem gedraaid en de bak ervoor geschoven zodat de plaat goed kwam te zitten. Heb geen speciaal gereedschap gebruikt. Daarna de 6 bouten op moment aangedraait. Vergeet de priceas niet te smeren voordat je alles monteerd.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de reacties. Het waren inderdaad de stiftjes die tussen de bouten inzitten die ietsjes roestig waren en daardoor klemden. De plaat is nog 5mm dik dus bij een beginwaarde (volgens Peters) van 5,25-5,75mm lijkt me dat nog genoeg. Er zaten wat beschadigingen op de contactpunten van de veer maar hij lijkt nog wel bruikbaar. Er staan in het handboek geen waardes voor de veer van modellen van '81 en verder - betekent dit dat het niet uitmaakt hoe hoog de veer onbelast is en dergelijke? De koppeling werkt nog prima maar ik vraag me toch wel af of de veer nog goed is of op z'n eind.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'howard', geïmporteerd van het oude forum:
    Bedankt voor de reacties. Het waren inderdaad de stiftjes die tussen de bouten inzitten die ietsjes roestig waren en daardoor klemden. De plaat is nog 5mm dik dus bij een beginwaarde (volgens Peters) van 5,25-5,75mm lijkt me dat nog genoeg. Er zaten wat beschadigingen op de contactpunten van de veer maar hij lijkt nog wel bruikbaar. Er staan in het handboek geen waardes voor de veer van modellen van '81 en verder - betekent dit dat het niet uitmaakt hoe hoog de veer onbelast is en dergelijke? De koppeling werkt nog prima maar ik vraag me toch wel af of de veer nog goed is of op z'n eind.
    Ik heb 'de koppeling van mijn R65, die er net zo uit ziet, uit elkaar gehad omdat de koppeling plakte. Oorzaak waren de veren. die stonden nagenoeg rechtuit waardoor de koppelingsplaat niet genoeg vrijkwam. Ik heb deze veren gewoon met de hand verbogen zodat ze weer schuin staan. Resultaat een goed werkende koppeling. Gewoon proberen zou ik zeggen.