Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum: Een tijdje terug een setje 1000cc nicasil cilinder plus zuigers gekocht. Zag er goed uit, met heldere hoonsporen en zuigers gaaf. Wilde dat vanavond monteren. Merkte dat één zuiger wel heel zwaar ging. Spul weer uit elkaar gehaald. Zuiger in cilinder gedaan 2/3 deel prima(vanaf kop gezien), maar klemt in onderste deel. Als ik hem iets draai gaat die wel weer. Maar ja dan past zuigerpen niet meer. Zuiger van andere cylinder erin gedaan en zelfde effect. Dus niet per ongeluk verwisseld. Maat zuiger 93,96. Op cylinder zelf eigenlijk geen merkteken te zien. Vraag me nu af of er nog iets te redden valt. Nicasil cilinders kun je volgens mij niet of heel weinig opboren.

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Je zult eerst moeten constateren (meten) waar de afwijking zit. zo te lezen in je cilinder. Ik kan het even voor je meten. mail me op info(at)vrr.nl (als je dat wilt natuurlijk) Ik woon in Brabant. Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Er moet ergens op de zuiger en cilinder een A, B of C merk te vinden zijn. Een A zuiger moet in een A cilinder enz. Het scheelt maar een paar 1/100 maar net genoeg. Of meting moet uitwijzen dat de cilinder niet zuiver rond is, of taps. Dan houdt het hele verhaal op, aan Nicasil boor je niks. Misschien dat een revisie bedrijf met een diamant steen nog wat kan doen, maar dat is beperkt. Groeten, Paul.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Heb je de zuigers wel met de goeie kant naar voren? Je zegt dat je hem ietsje verdraaid hebt, maar ook 180 graden? Er zou een pijl op de zuiger moeten staan, die moet in de rijrichting wijzen. Als het gebruikte cilinders/zuigers zijn, zou het kunnen dat ze een klein beetje vervormd zijn doordat de voorkant betere koeling heeft dan de achterkant, en de kop een betere koeling dan de cilinder.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: hallo Henk Een interessant probleem. Als ik zuigers meet kom in haaks altijd op een andere diameter. Soms scheelt het wel 0.10 mm! De meting haaks op de zuigerpen telt echter, daar waar de slijtvlakken aan de zuiger zitten moet je meten. Daar jij de zuiger iets axial roteert (draait) en de zaak dan wel past, betekent dat je een onrondheid (ovaliteit) in je cylinder ter plaatse cylindervoet hebt zitten. Het kan allerlei redenen hebben (restspanningen, verzwegen val etc) Ik zou eerst de onrondheid laten meten, zoals aangeboden door een forumschrijver. Dan eens opbellen naar Powerseal in Nuenen en vragen of de tamelijk dikke Mikasil laag (ca 0.25 mm) nog nageslepen kan worden naar 0.01 of 0.02 mm grotere diameter.(of wat nodig is) I.h.a algemeen nog wel toelaatbaar maar kan je klemming misschien net opheffen. Een (tamelijk belachelijke?) oplossing is een grote aluminium of stalen ring om de cylider voet te monteren en met een dikke bout die er dwars door staat en op een taatsje eindigt die onrondheid er uit te stellen (te drukken) en voorzichting te stoppen als de zuiger wel goed loopt. Vooraf moet je wel weten waar je moet gaan drukken. Het is een boeren (sorry) oplossing die misschien werkt. Overigens boerenverstand is m.i. nog steeds het beste verstand! Nog een ervarings feitje: inbouwspeling VW 2.0 ltr luchtgekoeld: 0.05-0.06 mm nieuw (alu zuiger plus gietijzer cylinder.) Na 319.000 km nog pas 0.11 mm speling meetbaar. VW verslijtmaat: 0,20 mm volgens handboek, dus geen paniek! Iets opslijpen van de Nikasil cylinder zal geen probleem zijn lijkt me. Laat eens horen wat je doet? De groeten! Louis van Rijn.