Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'jacob', geïmporteerd van het oude forum: Nadat mijn R100S uit 1977 met te weinig olie heeft gelopen zijn mijn drijfstangen aan de bigeind zijde donker van kleur, maar mijn lagerschalen zijn aan de buitenkant niet donker verkleurd. Hoe zou nu de staat van mijn krukas zijn? Ik heb de bigeinds licht opgeschuurd met schuurlinnen en ze zien er mooi uit en zeker niet verkleurd. Kan ik ergens aan zien of mijn krukas thermisch verzwakt is? Ik moet nu zowiezo nieuwe schaaltjes en waarschijnlijk drijfstangen monteren, maar wat is nu wijsheid voor wat betreft de krukas?

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Als de boel niet blauw is, of een blauwe waas, dan valt de schade alles mee. Ik zou de bigend kant van de drijfstangen controleren op rondheid en evt laten 'grondboren', met nieuwe schaaltjes kan je dan weer een ton mee. Groeten, Paul

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Nadat mijn R100S uit 1977 met te weinig olie heeft gelopen zijn mijn drijfstangen aan de bigeind zijde donker van kleur, maar mijn lagerschalen zijn aan de buitenkant niet donker verkleurd. Hoe zou nu de staat van mijn krukas zijn? Ik heb de bigeinds licht opgeschuurd met schuurlinnen en ze zien er mooi uit en zeker niet verkleurd. Kan ik ergens aan zien of mijn krukas thermisch verzwakt is? Ik moet nu zowiezo nieuwe schaaltjes en waarschijnlijk drijfstangen monteren, maar wat is nu wijsheid voor wat betreft de krukas?
    Jacob, wat bedoel je eigenlijk met "te weinig olie gelopen" Chris

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei1', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi. Als de boel niet blauw is, of een blauwe waas, dan valt de schade alles mee. Ik zou de bigend kant van de drijfstangen controleren op rondheid en evt laten 'grondboren', met nieuwe schaaltjes kan je dan weer een ton mee. Groeten, Paul
    Paul, wat bedoel je nu eigenlijk met "grondboren"?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Grondboren; het weer zuiver rond en op maat maken van de big-end kant van de drijfstang. Er wordt een beetje afgeslepen van de pasvlakken van de drijfstang en de kap, daarna wordt het gat op maat geaakt. Groeten, Paul.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Paul. Hoezeer ik jouw altijd droge "to the point" opmerkingen ook waardeer, maar: Grondboren is toch echt geen technische term voor dit soort van bewerking. Het zal een benaming zijn die in jouw werkomgeving misschien is ingeburgerd, en daar als standaardwoord wordt gebruikt. Is werkplaatsbargoens, maar technisch niet op zijn plaats. niks van aantrekken, gebeurt vaak. Geert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei1', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb de term "grondboren" nog eens door de google gehaald en er lopen enkele revisiebedrijven mee te smijten, ja. Had er zelf nog nooit van gehoord. Ga in elk geval nooit met schuurlinnen oid aan je bigends of wat voor ends dan ook lopen klooien, dat komt niet goed. Dit soort passingen horen ZUIVER rond te zijn. Als je weet dat je dergelijke klussen zelf niet aankan: uitbesteden!! Groeten, Lei (1)

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Een opmerking. De warmte behandeling gaat niet zomaar'' uit staal weg. ik meen dat je minimaal 700C moet hebben over langere tijd. Dat bereik je nooit met of zonder olie op een bigend, dan is de lagerschaal allang gesmolten. En dan stop je vanzelf wel door het enorme geklapper of gebonk vanuit de motor. Wel kan het zijn dat er onrondheden optreden omdat de interne restspanningen zich gaan vrij maken. (zachtgloeien eist naslijpen of planfrezen) Daarom is de opmerking over het opnieuw boren zeer juist. Greotjes. Louis

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum:
    Een opmerking. De warmte behandeling gaat niet zomaar'' uit staal weg. ik meen dat je minimaal 700C moet hebben over langere tijd. Dat bereik je nooit met of zonder olie op een bigend, dan is de lagerschaal allang gesmolten. En dan stop je vanzelf wel door het enorme geklapper of gebonk vanuit de motor. Wel kan het zijn dat er onrondheden optreden omdat de interne restspanningen zich gaan vrij maken. (zachtgloeien eist naslijpen of planfrezen) Daarom is de opmerking over het opnieuw boren zeer juist. Greotjes. Louis
    louis, het ging ook niet ook over het feit dat het wel of niet terecht zou zijn de drijfstang te bewerken. De opmerking ging over de benaming, die niet correct was. Ik vrees echter dat we er weer twee bij hebben, te weten "zachtgloeien" wat zou moeten zijn "spanningsvrij gloeien", (niet verwarren met ontlaten). En "planfrezen" de duitse verbastering van vlakfrezenen Een drijfstang wordt helemaal niet gegloeid, en zeker al niet zacht. Ze worden warm gesmeed, en daarna veredeld, (familie van spanningsvrij gloeien). Waar het om gaat in de techniek, is de juiste benamingen te gebruiken, een bout is iets wezelijks anders dan een schroef. Geert.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Conclusie ook onder het gebruik van benamingen vinden we dus puriteinen. Waar het volgens mij omgaat is dat je elkaar (wil) begrijp(t)en. Dat kan als een ieder voor hetzelfde ver en be werwerkings proces dezelfde benaming gebruikt (en daar dan ook hetzelfde mee bedoelt) maar ook door het er met elkaar over te hebben. Echt waar: Zo simpel kan het soms zijn. Elkaar wat vragen en antwoord geven.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Conclusie ook onder het gebruik van benamingen vinden we dus puriteinen. Waar het volgens mij omgaat is dat je elkaar (wil) begrijp(t)en. Dat kan als een ieder voor hetzelfde ver en be werwerkings proces dezelfde benaming gebruikt (en daar dan ook hetzelfde mee bedoelt) maar ook door het er met elkaar over te hebben. Echt waar: Zo simpel kan het soms zijn. Elkaar wat vragen en antwoord geven.
    Ton, volgens mij is dit dus precies wat Geert bedoelt. Er zijn in de techniek heel veel zelfverzonnen benamimgen, vaak bedrijfsgeralateerd. Ook vaak fabrikant gerelateerd, zoals "widiaboor". De meesten weten wel wat hiet bedoelt wordt maar de benaming is toch niet goed. Zolang er geen daadwerkelijke bewerkingen plaatsvinden is er niets aan de hand. Maar als je een bewerking wilt laten doorvoeren zal de benaming toch correct moeten zijn, anders komt het niet goed. ik denk overigens dat de kleur van de drijfstangen een overblijfsel is van de originele warmebehandeling bij de fabrikant, Ton heeft gelijk, als de drijfstang tot de verkleuringstemperatuur zou zijn gekomen, waren de lagerschaaltjes er allang uitgekomen. Chris