Voor het nieuwe forum, klik   hier
Bassie
Ik kon het toch niet laten om er een motor bij te kopen.....opknapper R75/5 uit 1973. Ik zal jullie dan ook nog wel een keer lastig vallen met vragen....daar staat tegenover dat er ook wat over de vooruitgang verteld wordt.... Hierbij dan de 1e vraag: Is er ergens een spuitbusje te koop met de juiste kleur zwart om het frame wat bij te werken??

54 reacties

  1. Bassie
    ik heb de middelste moer van de bovenste kroonplaat voorvork los & de aludoppen. onder de aludoppen zitten (helaas) weer 2 moeren.Ik meet 35,5 mm, de 36mm ringsleutel past dan ook niet echt geweldig.zijn deze ook rechtsom=los? tnx

  2. Bassie
    De middelste moer (bovenste kroonplaat voorvork) & de aludopjes heb ik er inmiddels af (helaas niet zonder beschadigingen, hopelijk nog nieuw te koop). Nu nog de moeren onder de aludoppen.Ik meet ong. 35,5 mm met een grote ringsleutel 36mm net geen fijne passing?? & ik neem aan weer gewoon rechtsom is los? Bedankt!

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Bassie. 99.9% van alle bouten en moeren is/zijn gewone rechtse schroefdraad. Alleen in het geval er een kans is dat de moer of bout losloopt, bijvoorbeeld op een roterende as op het hart, kan het wel eens linkse draad zijn. Dit soort moeren of bouten zijn dan "tegendraads". ( loopt de as dan b.v rechtsom, dan gaat de moer of bout linksom vast. Je vind ook vaak de combinatie rechts/linkse schroefdaad op verstelinrichtingen, b.v remstangen. stuurstangen. Let op: dit is GEEN regel. Ik heb mijn brommer nog nooit helemaal los gehad (niet nodig), maar ik denk dat je in een boxer niet zo heel veel linkse draad vind. Is het anders, hoor ik het graag van iemand. Chris

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: De aluminium afdekdoppen moeten losgedraaid worden in de 2 gaatjes met passend gereedschap, vaak even een verlengstukje bij gebruiken, zijn gewoon verkrijgbaar bij de Hobbyist. De moeren die hier onder zitten zijn ook prima te lossen door een waterpomptang op de juiste manier te gebruiken, een tang met goeie bekken grijpt zich er wel in vast, iets van Snap-on of zo. Ook weer vastzetten wil prima met deze tang. Zolang wij geen links zeggen is het rechts draad.

  5. Arno
    De middelste moer (bovenste kroonplaat voorvork) & de aludopjes heb ik er inmiddels af (helaas niet zonder beschadigingen, hopelijk nog nieuw te koop). Nu nog de moeren onder de aludoppen.Ik meet ong. 35,5 mm met een grote ringsleutel 36mm net geen fijne passing?? & ik neem aan weer gewoon rechtsom is los? Bedankt!
    Voor die moeten moet je de originele sleutel uit het boordgereedschap gebruiken. Als het ding niet aanwezig is: kopen. Je hebt er ook gemak van bij het (de)monteren van de achterbrug. Een steek- of ringsleutel van die maat heeft te weinig grip. De moeren kunnen enorm vastzitten. Warm stoken (niet met gasbrander) en gepast geweld kan nodig zijn om ze los te krijgen.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Voor die betreffende moeren heb ik van een ringsleutel de onderkant van het 12 kant plat geslepen. Op deze manier valt hij verder over de (platte) moer en heb je meer grip . Werkt perfect. Succes René

  7. Bassie
    Vandaag een electrische slagmoersleutel geleend, zo los :-) frame,blok & spatborden / wielen houden de motor nu nog bijeen. Voorlopig kan ik mij uitleven op het nodige polijstwerk, blok reinigen en wat spuitwerk (koplamp,oren,achterlicht). Als dit alles opgebouwd is de wielen er nog uit voor nieuwe spaken/velgen. Omdat mijn kennis niet toereikend is om de hele motor te demonteren (helaas) geen poedercoat voor het frame....

  8. Bassie
    Toch nog een vraagje...de einddempers moeten er nog af (vervanging) maar zitten vast op de bochten. Uitbuigen (schroevedraaier)? WD40? heet stoken? TNX

  9. wouter
    bij mij hielp goed wd40 spuiten ( desnoods een paar dagen lang ) en dan een beetje al draaiend los maken/trekken. met een schroevendraaier heb je grote kans dat je de bochten beschadigt....

  10. Bassie
    de dempers willen er nog niet af, kostte al een vinger open.. grr...... graag zou ik ook de zijstandaard demonteren om te laten verzinken. kan deze van het schanierpunt losgemaakt worden? tnx

  11. Arno
    Ze zitten ook met twee boutjes vast aan het bevestigingspunt van de duostepjes. Heb je die wel losgehaald? Verder geduld en gepaste kracht gebruiken. De zijstandaard kun je loshalen door de moer te verwijderen en het draadeind wat naar binnen te tikken. Als je de terugklapveer hebt losgemaakt en het draadeind naar binnen hebt getikt, dan kun je de afstandsring weghalen en de jiffy verwijderen.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben bang dat dit een heel lang draadje gaat worden....... Bertje

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Uitlaatdemper verwijderen gaat vrij simpel dacht ik: Bouten loshalen van de steun aan het achterframe, klemmetje vooraan op de demper los schroeven, paar keer op en neer wrikken en je pakt hem er zonder problemen af.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik ben bang dat dit een heel lang draadje gaat worden....... Bertje
    Ik ook. Chefke

  15. Bassie
    Ik ben bang dat dit een heel lang draadje gaat worden....... Bertje
    Ik ook. Chefke
    Ja Heren, niet iedereen heeft de technische kennis die nodig is bij zo een motorproject. Gelukkig dit prachtige forum met behulpzame BMW liefhebbers... Wat betreft de dempers: Ja, de boutjes & slangeklemmen zijn (natuurlijk) los, de dempers zitten echter muurvast op de bochten gebrand. Wat betreft de zijstandaard: hoe die er tussen uit moet had ik reeds gezien maar het gaat erom of de zijstandaard van het schanierpunt te scheiden is.. Een ieder bedankt voor het geduld & de tips :-)

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Als het je teveel wordt om hier te vragen, mag je me ook wel prive mailen met vragen, geen punt, rij al vanaf 1981 op dezelfde R75/5. ruinalro.seidel@home.nl

  17. Arno
    Ik ben bang dat dit een heel lang draadje gaat worden....... Bertje
    Ik ook. Chefke
    Ja Heren, niet iedereen heeft de technische kennis die nodig is bij zo een motorproject. Gelukkig dit prachtige forum met behulpzame BMW liefhebbers... Wat betreft de dempers: Ja, de boutjes & slangeklemmen zijn (natuurlijk) los, de dempers zitten echter muurvast op de bochten gebrand. Wat betreft de zijstandaard: hoe die er tussen uit moet had ik reeds gezien maar het gaat erom of de zijstandaard van het schanierpunt te scheiden is.. Een ieder bedankt voor het geduld & de tips :-)
    De jiffy bestaat uit één geheel. Het scharnierpunt draait in het oog van het frame.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Ook gemakkelijk: http://www.realoem.com/bmw/

  19. Bassie
    diverse delen van mijn bmw zijn helaas "behandeld" met zilverkleurige verf (remplaat,vorkpoten etc). Hoe krijg ik dit er af zonder de boel te beschadigen? het liefst zonder alles weg te moeten brengen (stralen).Is verfafbijt een optie?

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Verfafbijt middel is zeer zeker een goede optie, dik insmeren en lang genoeg laten inweken. Restanten ruim afspoelen met een stevige kwast gedompeld in thinner, dit lost de restanten ook vrij snel op. Niet gaan stralen, niet met een staalborstel er op, eventueel kun je alles nawassen met Biotex groen met een borstel of spons, krijg je redelijk de kleur van het aluminium mee terug.

  21. Bassie
    Dank u......op naar de bouwmarkt :-)

  22. Bassie
    nog een vraagje: moeten nieuwe gas/chocke/rem kabels gesmeerd worden & zo ja met vet of olie? tnx bas

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Olie

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Als er een teflon binnenvoerin in de kabel inzit NIET smeren.

  25. Bassie
    heeft iemand ervaring met het vervangen van de meenemer in de achterwielnaaf? zo te zien zit deze geklonken.....is dit zelf te doen? tnx

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Bassie die meenemer zit geklonken en die klinknagels kun je met een beitel lostikken bij onze sponsor kun je een nieuwe bestellen die met bouitjes vast wordgezet. Hobbyist heeft ook de boutjes, die3 passen perfect in de gaatjes waar eerst de klinknagels inzaten. Wel af en toe de boutjes natrekken als je de motor in gebruik hebt.

  27. Richard
    Bassie, De klinknagels de kop er van af boren en voorzichtig er uit tikken. Nieuwe meenemer erop zetten met nieuwe klinknagels, en niet vastzetten met bout/moer want deze komen los en daarmee sloop je de naaf. Voor de kenners onder ons: er zijn twee verschillende diktes van klinknagels dus let op welke ja gaat aanschaffen. Richard

  28. Bassie
    cardan gedemonteerd van de achterbrug (ivm versleten).Zou graag de achterbrug een verfje geven. Kan ik de moer van de cardanoverbrenging losdraaien? (deze zit niet eens geborgd dmv een plaatje? Gevaar op loslopen?). lijkt me de makkelijkste manier om de achterbrug te kunnen verwijderen..? Tnx

  29. Richard
    Bassie, deze moer zit goed vast, als je deze los kan halen komt het volgende probleem. Dat ding, met tanden aan de binnenzijde, zit vast op een conische as. dus dit moet je met veel geweld losmaken. Als het niet los hoeft niet losmaken, gewoon laten zitten. Richard

  30. Bassie
    Vertanding achterwielnaaf is met succes vervangen. Cardanas gedemonteerd (dank aan jan gol). Verder staat er nu een kaal frame (ga toch voor de poedercoat). Vraag: hoe krijg ik de lagers op een beschaafde manier uit de achterbrug? Tnx

  31. Richard
    Bassie, met een binnenlager trekker. Richard

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Zie onderstaande link http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4207 of zoek in forum met kernwoorden balhoofdlager / lasrupsje succes René

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Nooit poeder coaten! Is eigenlijk een te sterke laag, waar veel slechts onder kan zitten, zonder dat het opvalt, ook eventueel bijwerken is met lak beter/ handiger. Gewoon laten spuiten, met 2 k lak, mooier/ beter is er niet! Grt, Jasper

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Heb ook alles laten poedercoaten, zijdeglans, zou niet weten wat hier mis mee zou moeten zijn. Leg eens uit................

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: "Gewoon laten spuiten, met 2 k lak, mooier/ beter is er niet!" Jasper ik vind het een ongenuanceeerde opmerking. Dat mooier is dus persoonlijk en met het beter zit je gewoon fout. Wat onder de peodercoat zit zit ook onder de lak. Daar ben je zelf bij. En mocht er ooit wat fout gaan (beschadigen of zo) dan ook kun je het gewoon repareren. Coating verwijderen opnieuw stralen en caoten Ik heb ervaring met beide en de bescherming / duurzaamheid valt duidelijk uit in het voordeel van de (hoogglans) poedercoat. Nogmaals hoe het er uitziet is persoonlijk. Maar het hele dunne laagje poedercoat op mij frame is vreselijk mooi en strak Zeker in vergelijking met een regulier gespoten (door profesionele spuiterij) frame René

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Poedercoat is eigenlijk gewoon een epoxy coating. Evenuele beschadigingen kun je gewoon met lak bijwerken als je eerst een 2K epoxyprimer gebruikt geen probleem. Er zijn ook veel mensen die hun frame tank etc. als basis laten poedercoaten en daar overheen een speciale kleur spuiten. Tegenwoordig is dit steeds minder nodig omdat de poeders in bijna alle RAL kleuren zijn te verkrijgen. Vr. G(r)ob

  37. Bassie
    Zie onderstaande link http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4207 of zoek in forum met kernwoorden balhoofdlager / lasrupsje succes René
    De lagers in de achteras zijn conisch & worden alleen op hun plek gehouden door een keerring. Met de lagertrekker ging dat prima..... Wat betreft het poedercoaten heb ik begrepen dat juist de voorbehandeling (stralen) erg belangrijk is; alle verfresten & roest worden dan goed verwijderd. Nu naven laten glasparelen & de wielen kunnen weg voor het spaken. Verder nog boujes in het frame draaien, balhoofd afdekken & naar de poedercoater. Als alles terug is kan langzaamerhand het opbouwfeest beginnen....

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Je schuurt dus goed, goed gronden en goede aflak. gebruik 2 k. poedercoaten hoort niet, dat doe je met een speel toestel, wat buiten staat. en de handelingen die je moet verrichten om het bij te werken zijn dus echt meer/ anders. Dus onthoud: poedercoaten op een toestel dat buiten moet staan, de motor in de lak. mooier is er echt niet, kijk maar bij een bijeenkomst van motoren. Grt, Jasper

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan ', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij is het verstandig om te stoppen met dat gedram Jasper. Ik denk dat men aan de hand van de aangeleverde info zelf wel een beslissing kan nemen.

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Heel zonde als men zoiets doet, want de weg terug is heel lastig! zo laat het zich slecht stralen, in tegenstelling tot de echte lakken. Maar drammen zie ik niet hoor. zie het als puur gemeend advies. Jasper

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Hoe werd het origineel dan gedaan destijds, af fabriek dus, werd het spul niet gewoon gemoffeld of zo?

  42. Bassie
    hallo, kan ik (conische) lagers reinigen met thinner in een ultrasoon om vuil & vet kwijt te raken of ontvet ik de boel dan teveel? (natuurlijk zet ik eea na afloop weer in vers vet) tnx bas

  43. j_vervloet
    hallo, kan ik (conische) lagers reinigen met thinner in een ultrasoon om vuil & vet kwijt te raken of ontvet ik de boel dan teveel? (natuurlijk zet ik eea na afloop weer in vers vet) tnx bas
    Moet heel goed kunnen als ze demontabel, dus uit elkaar te halen, zijn. Bij dichte lagers eventueel lagervet en lager wat opwarmen om het vet dunner te krijgen.

  44. Bassie
    hallo, kan ik (conische) lagers reinigen met thinner in een ultrasoon om vuil & vet kwijt te raken of ontvet ik de boel dan teveel? (natuurlijk zet ik eea na afloop weer in vers vet) tnx bas
    Moet heel goed kunnen als ze demontabel, dus uit elkaar te halen, zijn. Bij dichte lagers eventueel lagervet en lager wat opwarmen om het vet dunner te krijgen.
    lagers uit elkaar halen? volgens mij kan dit niet (geperst geheel) & daar gaat het nou om....uiteindelijk (naar ik aan neem, en dus mijn vraag) zullen de "tonnetjes" van een conisch lager zichzelf weer invetten met het vet wat zich rondom het lager bevind??

  45. j_vervloet
    Conische lagers hebben vaak geen kooi en zijn door de tonnentjes demontabel, zie oa: http://img390.imageshack.us/img390/1018/dsc063569rb.jpg De balhoofdlagers die ik een keer vervangen heb waren in ieder geval demontabel.

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Conische lagers hebben vaak geen kooi en zijn door de tonnentjes demontabel, zie oa: http://img390.imageshack.us/img390/1018/dsc063569rb.jpg De balhoofdlagers die ik een keer vervangen heb waren in ieder geval demontabel.
    De link toont ons een mooi conisch rollenlager MET kooi. Iets wat 99,9% van dit type lager heeft. Is ook noodzakelijk, zonder deze kooi werkt dit lager niet. Bassie, gewoon schoonspoelen met een beetje peut, eventueel schoonblazen en nieuw vet erin. Ultrasoon reinigigen e.d. is zwaar overdreven voor een standaardkwaliteit lager, en met name in deze toepassing. Chris

  47. Bassie
    heb de koppelingsplaat gedemonteerd om te vervangen door een nieuwe..... is het raadzaam om nu meteen de keerring te vervangen van de uitgaande kant...? vliegwiel eraf mbv slagsleutel? tnx

  48. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Om het vliegwiel er af te halen moet je volgens mij met een stukje gereedschap het vliegwiel blokkeren zodat dit niet kan verdraaien tijdens het losdraaien van de bouten. Daarna heb je geloof ik nog een extra stuk gereedschap nodig om het vliegwiel er af te trekken. Allebei redelijk makkelijk zelf te maken, hoe het moet staat in je werkplaatshandboek. Als je dat nog niet hebt, is nu een goed moment om dat te kopen, ook omdat er waarschuwingen staan over het demonteren van de koppelingsveer (hier moet bij de oude modellen eerst de spanning af). Ook op http://bmwmotorcycletech.info/flywheelremovalwarning.htm staan waarschuwingen over het verwijderen van het vliegwiel, vooral over dat de krukas absoluut niet naar voren mag verschuiven terwijl je het vliegwiel er af hebt, anders schijn je de hele motor open te moeten slopen om één of ander ringetje terug op zijn plek te zetten. Eerlijk gezegd zou ik me er niet aan wagen als de keerring niet lekt.

  49. Richard
    Bassie, check gelijk de stalen platen waar de koppelingsplaat tussen zit, deze mogen niet schuin zijn weggesleten. Richard

  50. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Onlangs ook los gehad bij r80/7 van 78, vliegwiel vast gezet met haakse schroeven draaier, in gat vliegwiel en op een stevig punt laten afsteunen. Krukas keerring lekte iets, gelijk keerring ingaande as vd bak ook vervangen en de afdichtring van de olie pomp, kleine moeite, weinig kosten en je weet weer zeker dat dat fris is. Succes ermee Grt, Peter v Oossanen

  51. Bassie
    motor staat weer op de wielen.......echter vandaag binnenpoot voorvork gesloopt... het draadstukje waar de m8 moer op zit (onderzijde poot om olie te verversen) is afgebroken. vervolgens de grote moer losgehaald.....binnenpoot zakte naar beneden..... nu lijkt het of het draadstukje weer met een contramoer in de binnenpoot geschroefd zit, is dit zo? en dus uitwisselbaar (hoop ik)? tnx

  52. Bassie
    reeds opgelost, met hulp van de bmw man in nijkerkerveen. handvast is dud voldoende :-)

  53. Bassie
    in hoeverre is de hoeveelheid voorvorkolie per poot kritisch? in beide poten natuurlijk dezelfde hoeveelheid gedaan. het werkplaatsboek gaf 260 ml per poot, ik schat dat ik er 10a20 ml per poot meer in heb gedaan.levert dit problemen op?