Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Wim', geïmporteerd van het oude forum: Ben in het bezit van een bmw R80RT uit 1985. Akku laadt niet meer(voldoende) bij. Bij nameten van laadstroom aan dynamo, vanuit koolborstels, meet ik maximaal 10.6 volt spanning. Hoe hoog is de normale spanning die daar te meten zou moeten zijn? Volgens mij zou dit toch minimaal 13 volt moeten ziin om de accu bij te laden en verlichting te voeden. Wie kan me vertellen wat normale waarde is en wat eventueel een oorzaak zou kunnen zijn dat deze waarde niet gehaald wordt? In forum geen antwoord kunnen vinden over normale waarde.

8 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Op http://www.mediafire.com/?knz1xjknmtw Kun je een reparatie manual voor de R80GS downloaden. Op pagina 44/168 (sektie 4.9) staat duidelijk beschreven, hoe je de diverse onderdelen (diodeplaat, regelaar, rotor, stator) kunt doormeten. Hopelijk heb je er iets aan. Met vr. gr. Mart

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marc gordon', geïmporteerd van het oude forum: de laadt stroom aan de koolborstels is niet de werkelijke laadstroom naar de accu.altans de waarde die je daar meet. de laadstroom aan de accu is 13.5-14volt. brand het controle lampje van de dynamo als de motor loopt en een beetje gas geeft of gaat hij dan uit als hij uit gaat dan laadt de accu bij,blijft hij branden dan laadt de accu niet bij en is de dynamo niet goed meer. laadt hij maar een beetje bij kun je ook denken aan de spanningsregelaar. en brandt het controle lampje eigelijk wel want doet deze helemaal niets ook niet bij motor uit maar wel contact aan dan is je controle lampje stuk en laadt de accu ook niet bij. groet marc

  3. j_vervloet
    de laadt stroom aan de koolborstels is niet de werkelijke laadstroom naar de accu.altans de waarde die je daar meet. de laadstroom aan de accu is 13.5-14volt. brand het controle lampje van de dynamo als de motor loopt en een beetje gas geeft of gaat hij dan uit als hij uit gaat dan laadt de accu bij,blijft hij branden dan laadt de accu niet bij en is de dynamo niet goed meer. laadt hij maar een beetje bij kun je ook denken aan de spanningsregelaar. en brandt het controle lampje eigelijk wel want doet deze helemaal niets ook niet bij motor uit maar wel contact aan dan is je controle lampje stuk en laadt de accu ook niet bij. groet marc
    Het lampje brand op het verschil tussen de dynomaspanning en de accuspanning. Als het lampje brandt zorgt de stroom door het lampje voor bekrachtiging van de veldwikkeling van de dynamo. Als de dynamo zelf spanning gaat leveren onderhoudt hij zijn eigen veldspanning. Even een spraakverwarring uit de wereld helpen: spanning is in Volt en stroom in Ampere.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum: Even de voltmeter op de accu zetten en de spanning meten. Meter op de accu laten zitten en de motor starten als het toerental boven de 2500 rpm komt dan moet de spanning oplopen naar minimaal 13 volt. Dit gaat niet geleidelijk maak vrij plotseling. Zo niet dan is bijna zeker je regelaar kapot. Met een kapotte regelaar kun je best rijden maar in de winter krijg je problemen. Dit alles uit eigen ervaring. Pieter F

  5. Egbert
    Wim, er gaat een wereld voor je open als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt. Er is al een handboek bij elkaar te lezen over alleen maar laadstroom. Succes, Egbert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wim', geïmporteerd van het oude forum: Hartelijk dank voor jullie reacties. Sorry dat ik zo laat reageer maar was niet in de gelegenheid om dit eerder te doen. Egbert, Ik heb het forum uitgeplozen maar vond daar geen antwoord waar ik mee verder kon. Uiteindelijk in motorzaak het electrische circuit door laten meten. Bleek de rotor van de dynamo stuk te zijn. Deze vernieuwd en het is weer ok. Met meer ervaring had ik dit zelf misschien ook kunnen ontdekken. Nogmaals dank voor jullie reacties en hou het recht. Wim

  7. Egbert
    Wim, het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen. Gelukkig ervaar je het zo te lezen ook niet zo. Alleen zie ik zo langzamerhand wel veel vragen in dit forum naar de bekende weg. En zelf heb ik (ook op het Spartamet-forum) veel resultaat met gericht zoeken. Dus daarom reageerde ik zo. En als je niet vond wat je zocht is het gelukkig ook zo dat je altijd wel bruikbare reacties krijgt. Succes, Egbert