Voor het nieuwe forum, klik   hier
Bart
Ik wilde mijn startmotor weer monteren. In het werkplaatsboek staat een aanhaalmoment van 47 nm. Ik wilde ze in stappen aandraaien, 20-30 enz. Het zijn de bouten die eruitkomen. Moeren met een rondstuk en dan de 6 kant. De bout/moer draait door al bij 25 nm. Bouten 8.8. Wat gaat hier nu fout? Als ik de bout bekijk ziet die er niet echt doorgedraait uit. Ook in de moer zit nog draad? Is het gegeven aanhaalmoment nu veel te hoog?

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Wat bedoel je met doordraaien Bart? Draait de moer mee? 47 Nm is voor M10 8.8. Ik vind het behoorlijk hoog, maar dat vind ik van de meeste aanhaalmomenten in een BMW. Ik zou zeggen gewoon stevig aanzetten met een sleutel, en klaar. Staar je niet teveel blind op die officiele aanhaalmomenten, die zij er gewoon om de maximale kracht op te geven, iets minder is ook niet verkeerd. Chris

  2. Bart
    Ja echt dol draaien is het niet maar ik heb ze er weer uit gehaald. Ze zijn daar waar er aan getrokken wordt 1 mm dunner geworden, gewoon uitgerekt. De moer draait gewoon over de draad heen. Ik heb het nog nooit zo gezien. Ik ben maar even nieuwe gaan halen bij de smit. Nu met een zelfborgende moer erop en op ca. 25 nm vastgezet. Hij moet het zo maar gaan doen.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Als ze echt een millimeter verjongt zijn door het aandraaien, zouden het wel eens peperkoekbouten kunnen zijn geweest, 6.9 of nog erger. of gewoon naar de bollen gedraaid in het verleden. Wat staat er op de kop van de bout? Chris

  4. Bart
    Chris, het waren toch wel 8.8 bouten. En ik denk ook wel de originele. Hij zit nu met nieuwe 8.8 bouten vast. Weet jij welk moment de bouten moeten hebben van de versnellingsbak aan de motor?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Bart, gewoon stevig handvast, niet meer en niet minder. Hang je nou niet op aan die tabel.... Kweek wat gevoel in je handen, je hebt niet altijd een momentsleutel ter beschikking. Een MS is alleen bedoelt voor kritische toepassingen, en dan nog niet eens zozeer voor de daadwerkelijke voorspankracht maar meer een gelijkmatige verdeling. Kopbouten c.q draadeinden e.d. succes. Chris

  6. abbmw
    Hoi Bart , Chris heeft gelijk, aandraaien en ze daarna een stevige hand geven. Meer is onzin. Regelmatig de bouten ,moeren enz. ff nakijken is belangrijker dan de aangegeven waardes. 46nm voor een startotor lijkt me bijna een fout in de tabel. De cyl. koppen van m`n R60 zijn aangetrokken met 35nm. Gr. Ab

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. 47 Nm voor een M8 bout is teveel, ongeacht de kwaliteit van die bout. 20-25 Nm is de norm, ongeveer, voor 8.8 In een ander wphb wat ik heb staat ook 150 Nm, wat eigenlijk 105 moet zijn. Koste me dus ook een boutkop. Groeten, Paul.

  8. Egbert
    Al vaker gemeld: vuistregel is de kracht die een normaal mens met het normale gereedschap kan uitoefenen. Een 10 sleutel is korter dan een 13, om maar iets te noemen. Meestal is vastzetten met de gebruikelijke sleutel voldoende strak. En bij twijfel kan je inderdaad waar mogelijk zelfborgende moeren monteren, dan komt het in ieder geval niet zo makkelijk los. En uiteraard de correcte (voorgeschreven) borgringen gebruiken. Een beetje zelfborger kan je minstens 10 keer los en vast draaien voordat de borgwerking te min is. succes, Egbert

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum: Heb ik ook gehad, zelfde model en zelfde bouten. Inderdaad normale bouten erin gezet, normaal vastgezet en klaar.