Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: Wie heeft er ervaring /tips om een BMW R60/5 meer vermogen te geven.?? Het betreft een orginele R60/5 met EML zijspan. Dus een orginele EML zijspan uit 1975 (motor is uit 1971). Momenteel heeft ie gewoon te weinig vermogen,met een beedje tegenwind valt ie al terug en de snelweg kun je helemaal vergeten. Alles is nog orgineel en ook de kop is nog niet aangepast aan loodvrij. Graag het meeste resultaat met de minste(goedkoopste)inspanning ! Ik hoef maar iets meer vermogen te hebben, dan ben ik tevreden. Wat ik zelf al uitgevogeld heb: 1) nokkenas R75+cilinders R75 (kost je weer een paar honderd euro) 2) cilinders van een R65 maar deze passen volgens mij niet 3) het beste is een ander blok(r80), maar dat vind ik zonde vd Orginaliteit van de motor en is daarbij ook nog vrij prijzig. Dus als iemand ideeen heeft?? ik hoor het graag. alvast bedankt,

33 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'gast', geïmporteerd van het oude forum: Je moet je afvragen waarom je dit wil. Je bezit nu een motor van meer dan 35 jaar oud, die in zijn tijd zeker niet bekend stond als een PK kanon. Integendeel, BMW was destijds bekend om zijn brave, degelijke (en in sommige ogen) saaie dienstfietsen. BMW stond voor Blijft Maar Werken. Later deed de fabriek pogingen om het imago op te peppen. R90S enzo, maar jouw R60/5 is niet gemaakt voor snelheid. En zeker niet met een zijspan. Huidige snelweg? Vergeet het maar. Hoe wil je oppeppen èn originaliteit behouden? Gaat niet lukken hoor. Siebenrock setje 1000cc past niet in dat blok. Grotere carburateurs? Een hete race nokkenas? Geflowde koppen? Dubbele ontsteking? Turbo? Ik noem maar wat. Mijn advies: wees tevreden met wat je hebt, gebruik de kombinatie waar hij voor gemaakt is, ga lekker touren op kleine weggetjes. En ga sparen voor een BigBore 1000cc met electronische ontsteking en benzine injectie, een aangepast stevig frame en schijfremmen voor en achter. Ja, ook dat nog. Je moet ook veilig tot stilstand komen hoor als je met een zware bak met 140+ op een stilstaande file afstuift. Die trommelremmetjes zijn den ècht ondermaats, hoor. Daar kom je dan wel achter.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum: Hoeveel vermogen wil je. Berend

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: is deze combinatie al lang bestaand ? misschien heeft eht ooit wel goed gereden ? misschien zuigers/cilinders gewoon versleten ? dan wordt hij ook fut loos Grt, Peter

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Alsjeblieft een 800 cc blok (oude blok kun je toch bewaren) http://link.marktplaats.nl/230996203 succes

  5. bert
    Wie heeft er ervaring /tips om een BMW R60/5 meer vermogen te geven.?? Het betreft een orginele R60/5 met EML zijspan. Dus een orginele EML zijspan uit 1975 (motor is uit 1971). Momenteel heeft ie gewoon te weinig vermogen,met een beedje tegenwind valt ie al terug en de snelweg kun je helemaal vergeten. Alles is nog orgineel en ook de kop is nog niet aangepast aan loodvrij. Graag het meeste resultaat met de minste(goedkoopste)inspanning ! Ik hoef maar iets meer vermogen te hebben, dan ben ik tevreden. Wat ik zelf al uitgevogeld heb: 1) nokkenas R75+cilinders R75 (kost je weer een paar honderd euro) 2) cilinders van een R65 maar deze passen volgens mij niet 3) het beste is een ander blok(r80), maar dat vind ik zonde vd Orginaliteit van de motor en is daarbij ook nog vrij prijzig. Dus als iemand ideeen heeft?? ik hoor het graag. alvast bedankt,
    Wat is voor jouw iets vermogenwinst? Alleen een set 750cc cilinders + zuigers + koppen + carbs. is altijd de investering waard mits je blok voor de rest goed is. Een set 900cc (90/6)is zelfs mogelijk, zelfde cardan behouden. Bij ander blok bv R80 is ook een andere versnellingsbak nodig, /6 vijfbak of een cardan met andere verhouding is ook een mogelijkheid om er meer uit te halen. Welke oplossing je kiest het kost geld en maar iets verbetering. Ga je echt voor de orginaliteit dan moet er helemaal geen bak aan

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: ik zou ook voor een ander blok gaan en de andere bewaren .dat ziet niemand zo snel aan de buitenkant of het een /5 of een r100 blok is,behalve aan de nummers of aan de carbs

  7. Richard
    Rene, De vraag is, hoeveel wil je er voor uit geven. Er zijn nu wel 1000 cc cilinders te koop die op dat carter passen, Moet je wel andere koppen plaatsen, oja andere nokkenas, en vergeet niet de carburateurs, en cardan. en daarna gaat ook je koppeling slippen. Het makkelijkste is een 1000 cc blok van voor '80 compleet te kopen (bv R100/7), dynamo kan je overzetten ( stator en rotor en diodeplaat) Dit blok heeft een zwaar vliegwiel en je bak past er gewoon achter. Zet je ronde kleppendeksels over en weinig mensen zien het verschil. Ook het uitlaatsysteem blijft hetzelfde. Alles kan je passend maken, het is altijd de vraag hoeveel gaat het kosten. Richard

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: volgens mij gaat die vogel niet op zonder te frezen in het carter ,om 1000cc cilinders passend op een /5 blok te plaatsen

  9. Richard
    Tristan, Zoeken en je zult vinden. Maar dat was de topic niet. Richard

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: richard, wie geeft de tip om 1000cc cilinders te plaatsen??? dan zal jij dat wel weten uit ervaring ???lijkt me niet ,ik zeg alleen dat ze er standaard niet oppassen omdat r75/7 cilinders al niet passen op een /5 of /6 carter dus laat staan r100/7.dat heb ik namelijk zelf geprobeerd,omdat ik toendertijd eens bezig ben geweest om ook mijn r60/5 op te krikken.er moest dan materiaal weg gehaald worden uit het carter. dus niet l.llen.... maar bijvullen :)

  11. hebroek
    Misschien moet je het meer in de eindoverbrenging zoeken. Maar 140km/h met een R60/5 (ik heb er zelf 1 gehad), met zijspan, lijkt me moeilijk haalbaar. 120 misschien. Net gegoeg voor de snelweg. Voor de eindoverbrenging zie http://www.motorrad-gespanne.de/technik/bmw_uebersetzung.htm groet, Henk

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Nu weet ik dus niet in hoeverre de carters verschillen van een R50-60-75/5. Heb zelf dus een R75/5 met een 1000cc Siebenrock kit er op, dit past zonder meer. Wel dient er bij verteld worden dat de fabrikant de passing op maat heeft gemaakt, daar het anders niet zou passen. En dan heb je vermogen zat, dit in combinatie met allerlei andere aanpassingen aan het blok.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum: Om de cilinders passend te maken , kan je deze beter iets afdraaien. Uit eigen ervaring weet ik dat 800cc cilinders op die manier op een/5 blok passend te maken zijn.Het gat in een /5 blok is iets kleiner. Berend

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Waarom heeft BMW in de loop der jaren eigenlijk het carter versterkt met extra inwendige ribben? Juist, omdat het oude /5 carter de grotere vermogens van 900 en -later- 1000 cc niet aankonden. En nu gaan jullie deze man aanraden om het vermogen op te schroeven door andere cylinders te monteren. Ook las ik een verstandige opmerking over de zwakke remmen van de /5. Ik heb er zelf enkele gehad. Met bijrijder èn volle bepakking waren afdalingen in de bergen altijd een spannende gebeurtenis. Ik reed dus altijd rustig naar beneden, met andere woorden. Omhoog trouwens ook, kon niet sneller...:-) Denk dus maar eens twee keer na voordat je met zo'n zware zijspanbak je motor gaat oppeppen. Ik begrijp het wel, het is frustrerend als je met een te zwakke motor rijdt. Maar ik denk dat je dit gewoon moet accepteren. Tenzij je de hele fiets aanpakt. Ander blok (is al genoemd) en schijfremmen voor en achter.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Waarom heeft BMW in de loop der jaren eigenlijk het carter versterkt met extra inwendige ribben? Juist, omdat het oude /5 carter de grotere vermogens van 900 en -later- 1000 cc niet aankonden. En nu gaan jullie deze man aanraden om het vermogen op te schroeven door andere cylinders te monteren. Ook las ik een verstandige opmerking over de zwakke remmen van de /5. Ik heb er zelf enkele gehad. Met bijrijder èn volle bepakking waren afdalingen in de bergen altijd een spannende gebeurtenis. Ik reed dus altijd rustig naar beneden, met andere woorden. Omhoog trouwens ook, kon niet sneller...:-) Denk dus maar eens twee keer na voordat je met zo'n zware zijspanbak je motor gaat oppeppen. Ik begrijp het wel, het is frustrerend als je met een te zwakke motor rijdt. Maar ik denk dat je dit gewoon moet accepteren. Tenzij je de hele fiets aanpakt. Ander blok (is al genoemd) en schijfremmen voor en achter.
    Het is vast niet de de bedoeling het vermogen op te schroeven tot 70 pk. Het carter is ook geschikt voor 750cc cilinders ( 50 pk ) , dus 800 zal geen probleem zijn. Ik denk dat je met 800 cilinders en koppen nog geen 50 pk haalt, maar de motor is beduidend soepeler en sterker, en je kan het blok origineel houden.De oude R75/5 heeft trouwens ook gewoon trommelremmen.Iemand met een beetje verstand kan hier wel mee om gaan. Berend

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'herman b.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Hansl geeft naar mijn mening een goede blik op een en ander! niet heel dat ding gaan versleutelen, dat is zonde, accepteer de eigenschappen. staat het vermogen of iets anders je niet aan, kies voor een ander apparaat. Zo vaak wordt er gekozen voor het nostalgische uiterlijk, maar de technische tekortkomingen accepteren we vervolgens niet. Ik rijd ook zijspan -ural- en ga niet harder dan 80-90 en houd mijn afstand tot de voorganger ruim. kortom, wil je modern gemak, koop modern!

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Hansl geeft naar mijn mening een goede blik op een en ander! niet heel dat ding gaan versleutelen, dat is zonde, accepteer de eigenschappen. staat het vermogen of iets anders je niet aan, kies voor een ander apparaat. Zo vaak wordt er gekozen voor het nostalgische uiterlijk, maar de technische tekortkomingen accepteren we vervolgens niet. Ik rijd ook zijspan -ural- en ga niet harder dan 80-90 en houd mijn afstand tot de voorganger ruim. kortom, wil je modern gemak, koop modern!
    Ik kan niet in de portomonnee van iemand anders kijken, maar een compleet andere motor kopen kost nogal wat. Dan is een modificatie toch aardig goedkoper. Berend

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Elk voordeel heeft zijn nadeel, of elk nadeel heeft zijn voordeel. Heb de R75/5 al vanaf 1981, de laatste jaren is die rigoreus veranderd, er wordt met beleid op gereden en dan kan het mijns inziens wel wat hebben, hoewel de fabriek hier destijds natuurlijk anders mee om ging. Weet ook niet of die van mij heel blijft, maar tot nu toe wel erg veel lol van met zoveel power aan boord. Tijd zal het leren.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Hansl geeft naar mijn mening een goede blik op een en ander! niet heel dat ding gaan versleutelen, dat is zonde, accepteer de eigenschappen. staat het vermogen of iets anders je niet aan, kies voor een ander apparaat. Zo vaak wordt er gekozen voor het nostalgische uiterlijk, maar de technische tekortkomingen accepteren we vervolgens niet. Ik rijd ook zijspan -ural- en ga niet harder dan 80-90 en houd mijn afstand tot de voorganger ruim. kortom, wil je modern gemak, koop modern!
    Helemaal mee eens. tijdens het ombouwen naar een ander ( zwaarder) motorblok val je al snel van de ene in de andere kostenpost. Het is de wet van behoud van ellende. Aan het einde van de rit heb je een volledig versleutelde fiets, die nauwelijks nog restwaarde heeft. Een andere zwaardere brommer is m.i. veel eenvoudiger, en met minder moeite te realiseren. Als je op MP kijkt kosten die dingen helemaal niet zo veel. Tussen de 2000 en 2500 Euro, doe je al heel veel als je b.v. een R100 o.id. wilt. Chris

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allemaal, Maar tegelijk met de ene na de andere kostenpost komt ook de ene na de andere technische uitdaging. En dat zijn toch de krenten in de pap nietwaar! Vergeet niet dat je hier op het forum van De Hobbyist zit en niet bij de een of andere motorlease-winkelketen! Veel sleutelplezier, Ad

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Even betreffende de restwaarde: Voor de èèn is dit belangrijk, voor een ander weer niet. Als je toch al het besluit hebt genomen om de boel drastisch te veranderen en de motor niet voor evt verkoop beschikbaar steld, mag dit niet zo'n probleem voor de eigenaar zijn. Soms gebeuren dit soort zaken ook met een emotionele achtergrond en dan is de restwaarde totaal niet belangrijk. In het kader van originaliteit is het natuurlijk heiligschennis, is ook wel wat voor te zeggen.

  22. Richard
    Tristan dit schreef je: richard, wie geeft de tip om 1000cc cilinders te plaatsen??? dan zal jij dat wel weten uit ervaring ???lijkt me niet ,ik zeg alleen dat ze er standaard niet oppassen omdat r75/7 cilinders al niet passen op een /5 of /6 carter dus laat staan r100/7.dat heb ik namelijk zelf geprobeerd,omdat ik toendertijd eens bezig ben geweest om ook mijn r60/5 op te krikken.er moest dan materiaal weg gehaald worden uit het carter. dus niet l.llen.... maar bijvullen :) Ik weet wat ik kan kopen en waar. Ik schreef alleen dat het mogenlijk was, en dat jij andere cilinders met een buitendiameter van + 1,5 mm in een verkeerd carter wilt proppen, dat gaat niet. Dus je gaat het carter uitkotteren, wat dus zwakker wordt. Daarom heeft BMW een carter gemaakt met iets grotere gaten en verstevigingen. Ik weet dat het niets met het onderwerp te maken heeft, maar het moest maar even.

  23. wouter
    ik lees in de opening al dat een r80 blok en niet mooi is ( ivm originaliteit ) en te duur is. Als dus een paar 100 euro al te veel is dan kun je denk ik per definitie niet echt iets gaan doen. persoonlijk zou ik hem ook gewoon houden zoals hij is, maar ach wie ben ik he :) Succes in ieder geval!

  24. Egbert
    En even weer om te herinneren: bedenk wel dat als je de cylinderinhoud veranderd je dit moet melden, minstens bij verzekering en wellicht bij RDW. zolang het goed gaat is er niets in de weg en als je een onverhoopt ongeluk krijgt en ze krijgen het in hun hoofd om te meten kan de verzekeraar weigeren om jouw schuld uit te keren. Als je een 500 hebt verzekerd en je rijdt een 750 ofzo ben je in feite illegaal bezig. Over wat anderen al hebben ingebracht: ik denk dat je handig doet met een groter blok (of een complete motor met groter blok, laatst werd weer 1 aangeboden voor ongeveer 1000 Euri) te monteren. Meld e.e.a. bij verzekeraar en RDW en je hebt de kortste klap. En alles kost geld, als je grotere bussen, met bijbehorende koppen, carbs en noem maar op gaat monteren ben je ook in voor veel geld. Voordeel van blok of motor vervangen is wel dat je de /5 origineel houdt! Ik trek zelf een Uralbak met een R80/7 en dat gaat best goed. Ik heb een 33/11 overbrenging (volgens zeggen van een 650) en dat levert riante trekkracht, redelijke topsnelheid (ca 130 - 140 Kph) en aanvaardbaar (hoog) verbruik: 1:14 bij 100 Kph en 1:10 bij 140 kph. Ik kan bij stoplichten de meeste auto's eruittrekken als ik mijn best doe, doe ik soms voor de lol. En ik kan goed mee in het verkeer op de snelweg. Veel wijsheid gewenst bij je keus, Egbert

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: tuurlijk is alles passend maken te maken !! alleen is het voor iedereen niet altijd betaalbaar of zelf te maken, en dat word hiet ook gesteld lijkt mij.

  26. bert
    En René, wat gaat het nu worden? Veel tips en wijsheid is hier in korte tijd weggeschreven. Hoop dat je er zelf nog iets wijzer van bent geworden. Succes met de vermogenswinst.

  27. Richard
    Rene, er wordt een 800cc blok aangeboden op Marktplaats voor 300 Euro. Niet duur. Tristan, lees eerst wat er staat voordat je comentaar geeft. Richard

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: bedankt voor de reacties. Even voor de duidelijkheid,de hele zijspan is profresioneel aangepast! Overal versterkt, zelfs het balhoofd is veranderd en sterker gemaakt. Ook het subframe is nagemaakt van dik staal. 15 inch auto wielen. Zelfs een 1200 cc blok kan dat ding nog houden !(alleen de remmen niet) Graag wilde ik iets meer vermogen omdat het simpel weg te weinig is, ik mag blij zijn als ik 80 haal!! (en verschrikkelijk pingelen) Ik hoopte met een simpele,goedkope oplossing klaar te zijn, maar dat gaat dus niet lukken! Ik kan hem ombouwen naar een R75, andere nokkenas,cilinders,zuigers,pakkingen,koppen loodvrij maken,andere carburateurs en wie weet nog meer. Maar ik denk dat het een R80 blok wordt,want daar is genoeg van. Cilinders kosten niks meer omdat er vele een powersetje van siebenrock opgooien. Setje cilinders/zuigers kost €150-, een cilinder van een brommer kost nog meer! Iedereen bedankt voor de ideeen. rene

  29. Mike
    amper 80? Je hebt een ander probleem waarschijnlijk. Mijn Norton 500 cc zijklepper ('54) met bak loopt nog harder... Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn R80 met een tering-zware bak eraan. Het ding wilde amper 120. Heb alle carbs gereviseerd, nieuwe rubbers, bougies, alle olieen vernieuwd, alles opnieuw afgesteldenz. enz. en hoppa kreeg er aardig wat vermogen voor weer! http://hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5158 succes!

  30. hansl
    Volgens mij heeft een R60/5 geen CV carburateurs. Maar eerst een algehele controle van de motor lijkt mij heel zinvol als sprake is van te weinig vermogen. Ik las over pingelen. Staat die ontsteking wel goed? Wat voor benzine tank je? Hoe is de staat van de as in het ontstekingshuis? Carburateurs schoon, alle rubbertjes vervangen, sproeiers OK? Luchtfilter schoon? Zijn zo van die dingen bij een oude fiets.....

  31. jeroen
    Je kunt er ook het zijspan afhalen :-) Zonder flauwe kul. Succes met de oplossing

  32. Egbert
    Rene, vertel eens wat meer over versterken van het balhoofd? Ik rij zoals gezegd ook zijspan en ik kan me indenken dat het balhoofd (te) zwaar wordt belast. Alvast bedankt! egbert