Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allemaal. Deze week heb ik de distributieset van mijn R100rt uit '78 (model '79) vervangen. De ketting is dus van het enkele type. De oude ketting was heus iets langer geworden in vergelijking met de nieuwe, en ook het kleine tandwiel was wel aan vervanging toe. Wat mij echter opviel ,toen ik de beide kettingen naast elkaar had liggen, was dat ik de oude ketting minder zijdelings kon bewegen in vergelijking met de nieuwe!! Iets wat mij niet logisch lijkt. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Even voor de duidelijkheid, de nieuwe komt bij onze sponsor vandaan en is van hetzelfde merk (IWIS), als de oude. Dit lijkt me dan ook origineel, en in orde. Het kan zijn dat de oude set er al (erg?) lang opzat, (ik heb de motor pas een jaar) want met de nieuwe set kreeg ik een kettingspanner geheel van kunststof, terwijl er op de oude een van metaal, met een kunststof slof zat. Ik hoop dat ik de foto mee krijg. Groetjes, kees.

3 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Kees, het vergelijken van de boog is inderdaad wel een indicator voor de toestand van een ketting. Echter dit kan ook een kleine productieafwijking zijn, de zijschalmen kunnen gewoon iets losser zijn geklonken. Bepalend is toch de steek van de rollen. Als je oude ketting langer is is die dus meer versleten. Als de steek van de kettingschakels groter wordt zal hij hoger op de tandflank van het tandwiel gaan lopen om de grotere steek te compenseren. Je ziet dit vaak als een kettingwiel een "zaagblad" wordt. Dit komt door een versleten (opgerekte) ketting. Dus gewoon de nieuwe monteren, maar als je vind dat je kettingwielen er versleten uitzien, zou ik deze ook vernieuwen. Je mag in principe de ketting niet uit het kettingwiel kunnen trekken, of in ieder geval nauwelijks. Anders zal de nieuwe keting geen lange levensduur hebben. Groetjes: Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Chris, Volgens jou zou het dus kunnen zijn dat de nieuwe ketting iets anders is geklonken. Zelf zocht ik het antwoord eigenlijk ook een beetje in die richting, maar ik wist niet zeker of het gebruikelijk is dat zulke kettingen op verschillende manieren geklonken werden. Volgens jou kan dat dus inderdaad wel. Ok. bedankt voor je antwoord. Overigens heb ik niet alleen de ketting vernieuwd hoor. Ook het kleine tandwiel vernieuwd. (was wel nodig). Ook de vaste geleider is vernieuwd. ( het materiaal was hier vooral erg hard geworden). Ook de spanner is vernieuwd. (deze was nogal ingesleten en ook nogal hard geworden. Overigens is de nieuwe volledig van kunststof gemaakt. Deze schijnt vooral stiller te zijn. Als dat zo werkt, top!). Het grote tandwiel, en het lager dat voor het kleine tandwiel zit waren nog prima. Het spul is inmiddels gemonteerd, en de ketting ligt nu echt strak. Ook is er geen ruimte op de ketting op het grote (niet vernieuwde) tandwiel. Door nog andere werkzaamheden aan de motor loopt het blok op het moment nog niet, maar ik kan nu al merken dat als ik nu handmatig aan de krukas draai dat ik de paar milimeter draaispeling die ik eerst had voordat de nokkenas meedraaide, nu volledig weg is. Fotootje van het oude en het nieuwe kleine distributie tandwiel. De foto is misschien niet geheel scherp, maar het verchil is zichtbaar. De tanden van het oude tandwiel staan zelfs al iets scheef. Groetjes, Kees.