Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum: Beste, als ik wil lassen aan de motor dan moet ik de min kabel los maken?? bij voorbaat dank. arno

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Haal de hele accu er even af. Stel dat er een vonk op de accu komt...accugassen zijn zeer explosief!

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Alleen de minpool eraf is genoeg om de electonica te beschermen. Waterstof komt alleen vrij als de accu (heel snel) geladen wordt dus dat vrijkomen van "accugassen" valt wel mee. Ik heb nog nooit gehoord van een ontplofte accu. Ik zorg er altijd wel voor dat de aardeklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats aangebracht wordt en je moet er zeker voor zorgen dat lasstroom niet door een lager kan lopen. Dit gaat zeker kapot als dit wel gebeurt. Succes, Ad

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Alleen de minpool eraf is genoeg om de electonica te beschermen. Waterstof komt alleen vrij als de accu (heel snel) geladen wordt dus dat vrijkomen van "accugassen" valt wel mee. Ik heb nog nooit gehoord van een ontplofte accu. Ik zorg er altijd wel voor dat de aardeklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats aangebracht wordt en je moet er zeker voor zorgen dat lasstroom niet door een lager kan lopen. Dit gaat zeker kapot als dit wel gebeurt. Succes, Ad
    Hallo Ad. Ik was ook altijd nogal vrij nonchalant met het lassen. Maar vorig jaar knalde er toch een accu om mijn oren. Ik moet zeggen ik was ook wel erg dicht in de buurt van de accu aan het lassen, namelijk aan de accusteun zelf. Ik schrok me helemaal wezeloos! Eerste keer in dertig jaar, dus je zal mij niet horen zeggen dat accu's erg explosief zijn, maar het kan dus wel. Uiteraard ging het geheel volgens Murphy's law, de accu was nagenoeg nieuw........ Sindsdien ben ik toch iets terughoudender geworden. Chris

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jempy', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Alleen de minpool eraf is genoeg om de electonica te beschermen. Waterstof komt alleen vrij als de accu (heel snel) geladen wordt dus dat vrijkomen van "accugassen" valt wel mee. Ik heb nog nooit gehoord van een ontplofte accu. Ik zorg er altijd wel voor dat de aardeklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats aangebracht wordt en je moet er zeker voor zorgen dat lasstroom niet door een lager kan lopen. Dit gaat zeker kapot als dit wel gebeurt. Succes, Ad
    Bij mij is hetzelfde gebeurd. Een knal gelijk van een jachtgeweer. Gelukkig geen zuur op mij gekregen. Het zijn dus wel degelijk ontplofbare gassen. En lasstroom door een lager????? Daar snap ikzelf eigenlijk niets van. De stroom zal toch wel degelijk de gemakkelijkste weg zoeken en zeker niet door een lager...

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:
    Haal de hele accu er even af. Stel dat er een vonk op de accu komt...accugassen zijn zeer explosief!
    Mike, je heb gelijk, bij de werking van de accu komt waterstofgas vrij uit het zwavelzuur in de accu in de vorm van kleine belletjes ook wel knalgas genoemd. Dus minimaal de accu loskoppelen en het liefst verwijderen voordat je gaat lassen aan je motorfiets vooral in de buurt van de accu. Bert

  6. j_vervloet
    Hallo, Alleen de minpool eraf is genoeg om de electonica te beschermen. Waterstof komt alleen vrij als de accu (heel snel) geladen wordt dus dat vrijkomen van "accugassen" valt wel mee. Ik heb nog nooit gehoord van een ontplofte accu. Ik zorg er altijd wel voor dat de aardeklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats aangebracht wordt en je moet er zeker voor zorgen dat lasstroom niet door een lager kan lopen. Dit gaat zeker kapot als dit wel gebeurt. Succes, Ad
    Bij mij is hetzelfde gebeurd. Een knal gelijk van een jachtgeweer. Gelukkig geen zuur op mij gekregen. Het zijn dus wel degelijk ontplofbare gassen. En lasstroom door een lager????? Daar snap ikzelf eigenlijk niets van. De stroom zal toch wel degelijk de gemakkelijkste weg zoeken en zeker niet door een lager...
    Als je de lasklem op het frame hebt staan en je gaat lassen aan je achterbrug gaat de lasstroom wel degelijk door het lager. Aangezien die maar hele kleine contactoppervlaktes heeft is de stroomdichtheid daar erg groot met vastlassen als resultaat. Bij het bewegen van de achterbrug breken die lassen weer los maar je hebt wel beschadigde kogels of tonnen en lagerschalen.

  7. j_vervloet
    Haal de hele accu er even af. Stel dat er een vonk op de accu komt...accugassen zijn zeer explosief!
    Mike, je heb gelijk, bij de werking van de accu komt waterstofgas vrij uit het zwavelzuur in de accu in de vorm van kleine belletjes ook wel knalgas genoemd. Dus minimaal de accu loskoppelen en het liefst verwijderen voordat je gaat lassen aan je motorfiets vooral in de buurt van de accu. Bert
    Aan de ene pool komt waterstof als gas vrij en andere de andere pool zuurstof. Het water wordt namelijk elektrisch ontleed. De twee samen vormen het knalgas wat dus expolsief is. Waterstof alleen geeft met de zuurstof uit de lucht een fluitend geluid en geen explosie. Daar is de verhouding van de gassen verkeerd voor.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jempy', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, Alleen de minpool eraf is genoeg om de electonica te beschermen. Waterstof komt alleen vrij als de accu (heel snel) geladen wordt dus dat vrijkomen van "accugassen" valt wel mee. Ik heb nog nooit gehoord van een ontplofte accu. Ik zorg er altijd wel voor dat de aardeklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats aangebracht wordt en je moet er zeker voor zorgen dat lasstroom niet door een lager kan lopen. Dit gaat zeker kapot als dit wel gebeurt. Succes, Ad
    Bij mij is hetzelfde gebeurd. Een knal gelijk van een jachtgeweer. Gelukkig geen zuur op mij gekregen. Het zijn dus wel degelijk ontplofbare gassen. En lasstroom door een lager????? Daar snap ikzelf eigenlijk niets van. De stroom zal toch wel degelijk de gemakkelijkste weg zoeken en zeker niet door een lager...
    Als je de lasklem op het frame hebt staan en je gaat lassen aan je achterbrug gaat de lasstroom wel degelijk door het lager. Aangezien die maar hele kleine contactoppervlaktes heeft is de stroomdichtheid daar erg groot met vastlassen als resultaat. Bij het bewegen van de achterbrug breken die lassen weer los maar je hebt wel beschadigde kogels of tonnen en lagerschalen.
    OK. Bedankt voor je uitleg. Nu ben ik mee en snap ik de logica ervan.