Voor het nieuwe forum, klik   hier
tamme
ik heb een RS van 1977 met een R100/7 motorblok, weet iemand of die in die jaren origineel geleverd werd, of zou er later een nadre motorblok in gezet zijn. Via het kentekenbewijs kan ik dat niet achterhalen

21 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Tamme, Goeie vraag. Is het frame nummer gelijk aan het bloknummer?

  2. tamme
    ja het frame nummer is gelijk

  3. bert
    ik heb een RS van 1977 met een R100/7 motorblok, weet iemand of die in die jaren origineel geleverd werd, of zou er later een nadre motorblok in gezet zijn. Via het kentekenbewijs kan ik dat niet achterhalen
    Er zijn inderdaad motoren die op frame-bloknummer anders getypeerd zijn ( als de door hobbyisten gehanteerde lijsten) dan ze op kenteken staan. Ooit een R80 gehad volgens de framenr.-motorbloknr. lijst maar op kenteken een RT. Dit is zelfs(!) met de R90S gebeurd. Dit is vaak ook (door BMW zelf) gedaan ivm de actuele vraag en de onderdelen voorraad in de magazijnen en met overgang naar andere/nieuwere typen.(spullen opmaken) Ook in Nederland waren er dealers die 'kale' motoren gingen voorzien van diverse typen kuipen/stroomlijnen. Een tijdje terug is een een Duits BMWmotorblad hier een artikel over verschenen. BMW zet(te) in bijna alle onderdelen bouwjaar+maand, bijvoorbeeld 79/9, maar ook hierbij zijn uitzonderingen gemaakt. Ook zelf ondervonden. Maakt allemaal niets uit, alleen voor de puristen jammer, misschien wel slapeloze nachten. Want er wordt je door anderen zomaar verteld dat het niet 'helemaal' orgineel is.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Tamme, Klopt wat de vorige schrijver meldde! Ik kan je nog een klein stukje verder helpen denk ik. Op de site; www.bmbikes.co.uk kun je onder het kopje: engine/motor nos. precies zien in welke maand je motor is gebouwd. Tevens kun je er ook vinden of jou fiets onder het kopje 100/7 te vinden is, of onder 100rs. Als 'ie onder rs. te vinden is heb je waarschijnlijk een echte 70 pk versie. Dit kun je ook op je eigen motorfiets controleren. Heeft jouw motorblok aan de achterkant tussen motorblok en accubak een aantal ronde gaatjes ( bovenaan, daar waar je luchtfilter zit), is het een 70 pk versie. Het klopt dat er in de beginjaren nogal eens wat verwarring was omtrend de juiste benaming van een motor. Omdat je frame en blok nummer hetzelfde zijn is het in ieder geval geen verrommelde fiets. Het leuke is tevens dat de rs, de rt, en de s versie 70 pk hadden, terwijl er ook modellen waren, bv. het t model, en als het goed is ook het kale 100/7, en het cs. model (misschien dat ik er zelfs nog een paar vergeet hier), hadden in die eerste jaren 60. pk. Het is allemaal te vinden. Groetjes, Kees.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'toon', geïmporteerd van het oude forum: R100/7 met RS is speciale uitvoering geweest in de jaren 70. De buddy was echter de gewoon /7 buddy i.p.v. de buddy van een r100s/r100rt/r100rs. Ik heb zelf een oranje/bruine R100/7 met orginele RS kuip gehad.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Ik kijk niet zo vaak meer naar dit forum, omdat er behoorlijk veel zaken opstaan, die gewoonweg niet kloppen en bovendien tref je complete "ruzies"aan. Vanavond toch maar eens weer gekeken. Kwam ik bij de vraag van Tamme uit over zijn R100RS met R100/7 blok. Tamme, kijk eerst maar eens naar je kentekenbewijs en uiteraard of het framenummer/bloknummer ook bij een RS hoort. Sowieso heeft het blok van een R100/7 32 mm carburateurs en hebben de oude RSen met achter twee schokdempers 40 mm carburateurs. Hieronder staat een reaktie van Kees. Er klopt maar heel weinig van zijn verhaal. Sorry hoor. ========================================================= Het leuke is tevens dat de rs, de rt, en de s versie 70 pk hadden, terwijl er ook modellen waren, bv. het t model, en als het goed is ook het kale 100/7, en het cs. model (misschien dat ik er zelfs nog een paar vergeet hier), hadden in die eerste jaren 60. pk. ========================================================== De RS en RT met twee schokdempers achter hadden 70 pk, maar de S had eerst 65 pk en later in 1978 pas 70 pk. Het T model had ook 65 pk. En ook de gegevens van de CS kloppen niet, want elke CS had 70 pk. Alleen de R100/7 had dus 60 pk. Dit zijn dus de officiele gegevens van de fabriek. In de praktijk hadden de meeste BMW's meer PK's. Meestal waren de fabrieksopgave's te "voorzichtig". Als je vragen wilt beantwoorden, probeer dan ook de goede feiten naar voren te brengen. Daar help je een ander het beste mee. Vr. motorgroeten. Rein.

  7. frits
    Natuurlijk gelijk de garage ingerend om het frame en motor te bekijken.Volgens de site bmwbikes.co.com is mijn fiets [r100s] geproduceerd 08-76. Nummer is namelijk 6060486 zit ergens tussen de 6060010 en 6060545=productie 08-76.Het kenteken is afgegeven op 30-06-1978.Zit toch bijna twee jaar verschil in?Wie zoekt dit even uit. Groeten, Frits ps ook i.v.m de blauwe plaat

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Rein, Altijd gedacht dat niet rs,rt, en s, types 60 pk hadden. Volgens jou dus 65. Er zijn dus 3 pk. varianten begrijp ik. (Ik heb altijd gedacht 2 versies). Zou goed kunnen hoor, mijn vergissing. Maar hoe zit het dan met de technische verschillen tussen de 100/7, van 60pk, en de versies met 65pk? Zat er tussen die 2 varianten dan ook nog verschil tussen diameter carbs. etc.? of alleen b.v. lagere compressie. groetjes, Kees.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Kees, koop een werkplaatshandboek van Haynes(liefst de oorspronkelijke engelstalige versie/Is het beste) en daar staat alles in. Alle verschillen tussen de modellen. Heb je interesse in techniek van de boxers, dan is een werkplaatshandboek/manuel het eerste vereiste. Vr. gr. Rein.

  10. Arno
    Toevallig net een test gelezen uit Moto 73 nr. 11 van 27-5-1977. In de test worden een R100S en een R100RS met elkaar vergeleken. Volgens de fabrieksopgaaf heeft de R100S 65 DIN PK bij 66000 tpm en de R100RS 70 DIN PK bij 7250 tpm. Overigens bleken beide machines op de testbank van de TH in Delft flink wat meer vermogen te leveren: RS: 81,5 pk/6950tpm en S:79pk/6700tpm. Blok, compressieverhouding, nokkenassen en carburateurs zijn gelijk. Het verschil in vermogen tussen de S en RS is bereikt door vrij simpele ingrepen. De RS heeft dikkere uitlaatbochten (40mm in plaats van 38mm) en de kanalen in de kop zijn bewerkt. Aldus Coen Verburg in 1977 Losse RS-kuipen waren toen voor z’n fl. 1.750,= (excl. montage) te koop. In de fabrieksfolder van 1978 staan de volgende gegevens: R100RS: 70pk/7250tpm, R100S: 65pk/6600tpm, R100/7: 60pk/6500tpm. Uit de folder wordt niet duidelijk waardoor het verschil in vermogen wordt veroorzaakt.

  11. Arno
    Toevallig net een test gelezen uit Moto 73 nr. 11 van 27-5-1977. In de test worden een R100S en een R100RS met elkaar vergeleken. Volgens de fabrieksopgaaf heeft de R100S 65 DIN PK bij 66000 tpm en de R100RS 70 DIN PK bij 7250 tpm. Overigens bleken beide machines op de testbank van de TH in Delft flink wat meer vermogen te leveren: RS: 81,5 pk/6950tpm en S:79pk/6700tpm. Blok, compressieverhouding, nokkenassen en carburateurs zijn gelijk. Het verschil in vermogen tussen de S en RS is bereikt door vrij simpele ingrepen. De RS heeft dikkere uitlaatbochten (40mm in plaats van 38mm) en de kanalen in de kop zijn bewerkt. Aldus Coen Verburg in 1977 Losse RS-kuipen waren toen voor z’n fl. 1.750,= (excl. montage) te koop. In de fabrieksfolder van 1978 staan de volgende gegevens: R100RS: 70pk/7250tpm, R100S: 65pk/6600tpm, R100/7: 60pk/6500tpm. Uit de folder wordt niet duidelijk waardoor het verschil in vermogen wordt veroorzaakt.
    kijken of ik nog een plaatje kan toevoegen

  12. frits
    De test uit moto73 staat op deze link http://www.r100rs.natuurlijk.nl/documentatie.htm groeten Frits

  13. tamme
    ik heb een RS van 1977 met een R100/7 motorblok, weet iemand of die in die jaren origineel geleverd werd, of zou er later een nadre motorblok in gezet zijn. Via het kentekenbewijs kan ik dat niet achterhalen
    ik heb gekeken op de engelse site en het is een R100/7 gebouwt in augustus 1976 en ik denk dat hij later omgebouwd is naar een RS uitvoering. zoals ik het kan bekijken is het wel een 70 pk motorblok Bedankt voor jullie informatie Tamme

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jo', geïmporteerd van het oude forum: Als ik m'n CS uit 1981 in de bmbikes-lijst opzoek, blijkt het qua nummer een basic R100. Dat klopt ook met het kenteken. Maar als ik het goed begrijp hadden die dus 60 pk. Op mijn kentekengegevens staat echter 65 PK vermeld. De bochten zijn de dunne versie. Echt duidelijk is 't allemaal niet...

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste Jo, Een CS heeft alleen maar 70 pk. Als je een echte CS hebt, daar zijn er in Nederland maar ongeveer 25 stuks van, moet dat ook uit het frame nr. naar voren komen en geen R100 of zoiets. Ik ken fietsen die omgebouwd zijn naar CS, maar geen CS zijn. Op je kentekenbewijs moet ook duidelijk R100CS staan. Nogmaals mensen koop een werkplaatshandboek(Haynes), daar staat nagenoeg alles in. Dat scheelt heel wat "gezwam"op dit forum. Vr. gr. Rein. PS het frame/bloknummer van een CS begint met 6135, 6136 of 6137.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum: Was nog wat vergeten. Om de verwarring nog groter te maken. Een R100 heeft 67 pk en geen 60 pk. Dat heeft een R100/7. Een R100/7 is een ander model, dan een R100. Een R100 werd gemaakt van 1980/1981 tot 1984.

  17. tamme
    Was nog wat vergeten. Om de verwarring nog groter te maken. Een R100 heeft 67 pk en geen 60 pk. Dat heeft een R100/7. Een R100/7 is een ander model, dan een R100. Een R100 werd gemaakt van 1980/1981 tot 1984.
    rein, je kunt zeggen wat je wilt , maar je bent wel goed op de hoogte. Ik heb trouwens dat boek van HAYNES maar aangeschaft, want daar staat volgens jouw alles in. Ik ben benieuwd Tamme

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: hallo, in 1977 kocht ik een nieuwe overjarige R75/7 (de R80/7 was de vervanger). Toen stonden bij de dealer enkele R100 typen die waren voorzien van een RS-kuip. De verkoop vlotte niet echt in Nederland vanaf dat jaar; vandaar dat de importeur enkele 1000cc typen voorzag van een RS kuip en ze een stukje goedkoper aanbood aan de dealers. Helaas was ook zo'n "RS" voor mij toen nog te duur. Rob

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'n van den Boom', geïmporteerd van het oude forum: er zijn vele BMW om gebouwd naar een een RS vanaf R60/7 t/m r100S De kuipen werden door bmw geleverd met alles erbij BV vorkveren alle boutjes stuurdemper geheel compleet de kuip delen moesten alleen gespoten worden want kuipdelen werden geleverd in grondlak ik heb zelf tientallen omgebouwd was ongeveer 5uren werk je kunt dus een R100/7 hebben die omgeboud is je kunt het ook zien aan het plaatje op het balhoofd daar staat daan niet RS op Groeten Nico

  20. tamme
    er zijn vele BMW om gebouwd naar een een RS vanaf R60/7 t/m r100S De kuipen werden door bmw geleverd met alles erbij BV vorkveren alle boutjes stuurdemper geheel compleet de kuip delen moesten alleen gespoten worden want kuipdelen werden geleverd in grondlak ik heb zelf tientallen omgebouwd was ongeveer 5uren werk je kunt dus een R100/7 hebben die omgeboud is je kunt het ook zien aan het plaatje op het balhoofd daar staat daan niet RS op Groeten Nico
    Dat is duidelijke taal, werd bij het ombouwen ook een ander stuur etc er op gezet. Bij deze kan ik de koplamp wel gewoon gebruiken , alleen heb ik nu andere koplamporen nodig Bedankt Tamme