Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Dit is de 'langste' overbrenging die er is, zit standaard op sommige R100 modellen.
R100S, -T, -RS en RT
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'cafebob', geïmporteerd van het oude forum:
vlgs mij ook de R75/5
11/32 is de verhouding van de haakse overbrenging bij het achterwiel en wordt beschouwd als "de beste" overbrenging... waarom ben ik nog niet helemaal achter.
en vlgs mij heeft de "korte" en "lange" cardan echt te maken met de lengte van de cardan as ... en niet echt met de overbrenging.
maar goed, weet niet 100% zeker of ik gelijk heb ;-)
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Vergelijk de cardanoverbrengingsverhouding maar met een " kettingfiets" .
Dus bv 37/11 is " 11 tands voor en 37 tands achter" .
Verklein het voortandwiel en de motor trekt harder en is sneller, vergroot het achtertandwiel idem dito.
En omgekeer natuurlijk.
32/11 betekent dus een zgn " lange" overbrenging. Motor trekt wat minder, draait minder toeren bij 100kmu maar is bv zuiniger in verbruik.
37/11 ( groter " tandwiel" achter dus) betekent betere trekkracht, meer toeren bij 100Kmu en wellicht niet zo zuinig.
H
Reactie van bezoeker 'kneeler', geïmporteerd van het oude forum:
hoi bmwpiet,
Zie deze link voor bmw, overbrengingen en bijhorende cardannen:
http://www.motorrad-gespanne.de/technik/bmw_uebersetzung.htm
Groet,Kneeler
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
De uiteindelijke eindoverbrenging heeft ook te maken met de wieldiameter.
Vandaar dat zijspanbouwers wel eens overgaan op kleinere wielen. Dan hebben ze tegelijkertijd een kleinere eindoverbreging te pakken.
7 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import