Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allen, Ik heb een BMW R60/7 met een R80 blok eronder. Er hangt een loeizware zijspanbak aan, oude Ural bak, van binnen en buiten al diverse keren plaatwerk vervangen/aangelast. Het probleem is dat het span zeer vlot optrekt, maar als ik 110 km/pu in z'n 4 rij en overschakel naar 5 dan is het gebeurd met optrekken. Ik heb dan meer dan de helft gas over. Span loopt wel erg zuinig. Ik heb afgelopen week de hele span nagekeken, carbs grondig gereviseerd, compressie gemeten (10 op links, 9,8 op rechts), originele 45 sproeiers. Ik zou graag willen dat ie top wat harder loopt. Wat zou de beste optie zijn? grotere sproeiers, cardan overbrenging (welk type), stroomlijn (kuip, ruit oid. Heb er de pest aan...) of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat het een zware combi is die gewoon niet harder kan. Graag tips, advies!! Over 2 weken weer naar Elefantentreffen....

25 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: de andere seite...

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Mike, je weet ook zeker dat de ontstekingsvervroeging goed werkt? Je hebt nog de orginele eindoverbrenging? Soms met een (juist) kortere overbrenging kan je een hogere top bereiken, de motor komt dan ook vaak beter in zijn koppelgebied. Je moet je wel voorstellen dat de luchtweerstand echt fors is met een zijspan. Je kan helaas niet even proefrijden zonder span? Ziet er wel gelikt uit hoor.

  3. Passant
    Mogelijk reageert Egbert hier op hij heeft een R80 met ural of dnepr bak er aan. Ik heb geen idee wat voor overbrenging hij heeft. Misschien levert de zoek optie hier ook nog wat op

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Een R80 heeft nou niet echt vermogen in overvloed en heeft moeite om de boel te versnellen in de 5e gang. Zoals al gezegd, ms dat een kortere overbrenging uitkomst brengt, kan je altijd eens proberen. Of verwen de motor met een setje Siebenrock 1000cc cilinders, dat werkt echt goed. Ter vergelijk, mijn span, R90/6 motor, 15" wielen en een 34/11 eindaandrijving loopt in de meeste gevallen gewoon door in toeren, behalve als het stijl omhoog gaat of bij stevige tegenwind. Dan zou het een tandje korter mogen. Groeten, Paul.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: De vervroeger, dat zou wel eens kunnen. Ik haal vanavond de bak er wel (even...) af en ga proef rijden zonder bak. Een maat van mij had het over versleten zuigerveren, maar dat lijkt me sterk, want hij (of zij) gebruikt geen olie, walmt niet en heeft compressie van 10. Om nou gelijk een Siebenrock-setje op te gooien... Kijk, als het blok nou versleten was ok, maar 800 euro neer te leggen om iets meer top te krijgen. Ik ben van mening dat het wel in die fiets (blok) zit,maar dat het er niet uit komt. Mocht het de vervroeger niet zijn dan probeer ik wat andere sproeiers en/of een andere cardan-overbrenging, denk ik. Het blijft gewoon vreemd dat je op volle snelheid (ca. 110 km.p.u) meer dan de helft gas over hebt en toch super zuinig lopen (ik dacht 1:14). ALs je weet dat de bak net met 2 man te tillen is (zonder frame...) dan vind ik dat barre zuinig en lijkt me niet gezond voor het blok. Maar goed, eerst maar eens proberen te rijden zonder bak (als het frame inmiddels niet krom is...). ;-)

  6. Passant
    By the way heb je wel een 55 pk versie van de r80 of heb je een 50 pk versie?

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'P v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ha Mike, rijd je hier al lang op ? het stuur lijkt me namelijk wat smal voor een zijspanner. is maar een idee, zeker met je reis in het verschiet grt, peter mijn ural 650 uit 96 haalt ook de 110 maar dan is het op, en zeker niet lang achter elkaar.....is dacht ik 34 pk... hoi

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Passant, heb geen flauw idee, hoe kun je dat zien, de code ? Ik ben niet echt een BMW-man, en rijd op meerdere motoren. Ik ben vorig jaar ook met deze span naar Altes Elefantentreffen geweest. Vanaf mijn huis ca. 350 km. en had geen problemen met het korte stuur. Tuurlijk stuurt een breder stuur makkelijker, maar dan krijg ik hem de stalling niet in. Het hele spul is nu al breder dan een auto...

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'P v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ha Mike, als je het bloknummer op een vin decoder site intik, kan je daarachter komen. http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi Grt, Peter v Oossanen

  10. Richard
    Mike, controleer of de membraan nog goed is in beide carbs. Aanzuigbuis eraf en even flink gas geven dan zie je ze omhoog gaan. Richard

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Zo, even proefrit gemaakt zonder bak, conclusie: Snel optrekken in alle versnellingen tot 7000 toeren (lekker vlot). Op snelweg vlot naar 95mph (152 km. p/u.) bij 6000 toeren. Max. mag ie ca. 7000 toeren maken dus gok ik zo'n 165 a 170 km.p/u. Het blok is het originele R60 blok met 800cc cilinders. Een R80/7 staat in de boeken voor een top van ca. 175 km.p/u. dus technisch is er dus niets mis mee met mijn blok. Cardanoverbrenging is 32/10, en heb de originele maat wielen er in. Ik denk dus dat ik een andere cardan nodig ben. Iemand tips/uitleg oid.? Alvast bedankt! Mike.

  12. peterr45
    Hoi, met deze eindoverbrenging zal hij het idd te zwaar hebben. Probeer een van een r45 of r80rt (de 'kortere' van de r80 serie). Grt, Peter v Oossanen

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Peter wat is de verhouding van een R45 of R80 ? Een maat van mij heeft nog een paar overbrengingen liggen namelijk. Ik had al wat lopen surfen op het net en lees wel meer die een R45 cardan in hebben zitten Bedankt voor je reactie! Ik zie het als een bevestiging van mijn vermoeden, en meerdere mensen weten meer dan 1 !

  14. peterr45
    http://www.de-locht.nl/motorbeschrijvingen/R45.html grt, peter

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Peter bedankt. Maar kun je me dan ook vertellen wat er dan op het cardanhuis staat? Moet ik het zo zien dat wanneer er 32/10 op staat de overbrenging dus 1:3,20 is?

  16. peterr45
    Hoi, jep Mijn r45 heb ik al een tijdje niet meer, maar is wel uit te vogelen

  17. Mike
    Zolder overhoop gehaalt en cardan 37/11 gevonden (lag naast Peters BMW no.58 boek...) Ik ga toch even op zoek naar een R45 cardan. Hartstikke bedankt voor de snelle reacties!

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kneeler', geïmporteerd van het oude forum: Mike, Zie voor de overbrengingen en types bmw cardannen deze link: http://www.motorrad-gespanne.de/technik/bmw_uebersetzung.htm Volgens mij kom je dan uit op 31:9 oftwel 3.44. Een r45 34:8 is wel erg kort, betekent dus heel veel toeren bij 100-120 en minder eindsnelheid. Groeten Kneeler ( Sjakie Motorhead)

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'mike', geïmporteerd van het oude forum: sjakie, dat is ook de bedoeling. Ik ben 5500 toeren nodig om het max koppel er uit te halen en ik haal maar 4700 in de 5e versnelling. Ik gooi de 37/11 (3,36:1) er nu achter en ga dat even proberen, tot later!

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Zie topic: cardan 32/11. H

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Mike, nog even een klein vraagje, je hebt 800 cc cilinders maar heb je dan ook de bijpassende carburateurs erbij gezet? Cilinderkoppen toch ook?

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: Naar aanleiding van een reactie van de passant: Ik heb een Ural bak zonder dingen achterop en wel met een iets hogere achterkant na een ongevragde verbouwing. Ik rij met een 33/11 overbrenging en ik kan 140 op de teller halen. In echt denk ik 130. Dan rij ik wel 1:10. Als ik 100 rij kom ik in de buurt van 1:14. Groeten, Egbert

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Zo, weer terug van Elefanten-treffen, het was weer super. Even mijn verhaal over de BMW afronden. De 37/11 heb ik er niet onder gezet want die was versleten. Heb alle olieen vernieuwd, resultaat: Bijna geen olie in cardan en cardanashuis...Veel te weinig olie in de bak. Dus alles ververst en de juiste hoeveelheid erin gedaan. Resultaat 2: Een supergoed lopende BMW die...dus wel op toeren komt. Ik kan nu een top halen (volgens teller) van 90 mp/h (145 km/p.u.) en dat zonder schermen, stroomlijn en een dubbelgelaste bak. Loopt ca. 1:10 bij een snelheid van 75 mp/h (120 km/p.u). We hebben de hele weg naar Elefanten tussen de 110 en 120 gereden en de 30 jaar oude zijspan heeft geen klap gemist. Zondagochtend om 08.00 uur was het daar -9 graden, spannetje starten en lopen. Kortom,ik klaag niet meer. Iedereen bedankt voor alle adviezen en tips, ik heb er veel aan gehad.

  24. jeroen
    That's real fun :-)