Voor het nieuwe forum, klik   hier
kristof
DE R90/6 die ik enkele maanden geleden heb gekocht heeft 10 jaar stil gestaan. Gisteren heb ik mijn eerste proefrit van 1 km gedaan (= ik heb nog geen verzekering!). Hij rijdt goed, trekt goed en heeft veel vermogen, het enige wat er blijkbaar mis is is de koppeling, normaal gezien als je de koppeling loslaat van een moto reageert de motor meteen, bij de r90 moet ik de koppeling bijna volledig loslaten alvorens hij reageert, ik heb ong 3 cm speling ipv 8 cm, het induwen van de koppeling voelt echter niet stroef aan. Is dit te wijten aan een plakkende koppeling ? Kan dit weggaan na een lange rit van enkele 10-tallen km, of moet ik iets bijstellen of invetten ? Kristof

14 reacties

  1. hansl
    Beste Kristof Met belangstelling lees ik zo af en toe over jouw ervaringen met je nieuwe BMW. Ik kan mij goed herinneren hoe ik destijds mijn eerste schreden heb gezet op het pad van 'motorfiets onderhoud' Ja, een sfeer van 'Zen' hangt daar wel een beetje omheen. Begrip, daar draait het om. En kennis. Een goed begin voor mij was -dit forum bestond toen nog niet- het kopen van een werkplaats handboek. 1000 Tricks für schnelle BMW. Helaas niet meer te koop, en voornamelijk alleen voor de pre-/5 types. Maar voor jouw motor is er een goed boek van Peters, en een van Clymer. Daar vind je alles over de werking van de koppeling. Als je daarover leest begrijp je veel beter hoe speling moet worden afgesteld, en vooral waarom. En zo meer van die wetenswaardigheden. Ik zou om te beginnen bij een motor die tien jaar heeft stilgestaan alle kabels en filters vervangen. Alle stekkerverbindingen even loshalen en eventueel schoonmaken. Zeer zeker de banden vervangen. Carburateurs helemaal demonteren en schoonmaken (maar dat heb je nu gedaan geloof ik). Dan weet je in elk geval dat mogelijke storingen dààr niet aan liggen. Èn je leert je BMW goed kennen. De diverse onderdelen althans. Enfin, een heel verhaal. Heel veel succes er mee, en tot ziens weer op dit forum!

  2. hebroek
    DE R90/6 die ik enkele maanden geleden heb gekocht heeft 10 jaar stil gestaan. Gisteren heb ik mijn eerste proefrit van 1 km gedaan (= ik heb nog geen verzekering!). Hij rijdt goed, trekt goed en heeft veel vermogen, het enige wat er blijkbaar mis is is de koppeling, normaal gezien als je de koppeling loslaat van een moto reageert de motor meteen, bij de r90 moet ik de koppeling bijna volledig loslaten alvorens hij reageert, ik heb ong 3 cm speling ipv 8 cm, het induwen van de koppeling voelt echter niet stroef aan. Is dit te wijten aan een plakkende koppeling ? Kan dit weggaan na een lange rit van enkele 10-tallen km, of moet ik iets bijstellen of invetten ? Kristof
    Dit is waarschijnlijk je eerste BMW? BMW's van ong. die jaargang (nieuwe type's ben ik niet bekend mee) hebben een andere koppeling als de meeste andere merken, een enkele droge plaat koppeling. De koppeling komt wat sneller op, maar het werkt goed en het went snel.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum: Wat bedoel je met 3 cm speling en 8 cm speling? Speling op het uitiende van je koppelingshendel? Dan is die 3 cm redelijk normaal. Ik weet niet wat voor motor je hiervoor gehad hebt maar 8 cm speling lijkt me voor elke motor wel heel erg ruim!

  4. kristof
    Met een speling van 8cm bedoel ik het verschil tussen het volledig induwen van de koppelingshendel en volledig loslaten van de hendel, dat is ong 8 cm, als ik de hendel nu zachtjes loslaat komt er de eerste 5 cm geen reactie , enkel helemaal op het einde de laatste 3 cm , ik heb dus weinig speling en erg handig is dit niet als je bv in een file staat ! Is dit normaal , plakt de koppeling dan ? Voor de r90 had ik een volledig ander type motor , nl een Honda XR, bij deze motor reageert de koppeling al bij de eerste 2cm. Ik heb idd een Peeters handboek, hetgeen handig is voor het uiitbouwen en monteren van de motor , maar geeft mi zelden een oplossing bij specifieke problemen. Groeten Kristof

  5. hansl
    Ik zou me hier geen zorgen over maken. Belangrijk is dat de koppeling helemaal vrij komt (en dat doet hij) en dat hij volledig aangrijpt (=afstellen hefboom en kabel -->werkplaatshandboek) Het verschil met jouw Honda is dat BMW hier een droge plaat koppeling heeft toegepast. (als in een auto) Probeer trouwens in de file altijd te vermijden dat je tè lang met ingeknepen koppeling staat. Slecht voor het lagertje.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum: Een plakkende koppeling is juist dat deze niet meer los komt.... Als je brommer vandaag of morgen verzekerd is zou ik gewoon eens flink de koppeling belasten, slipt de koppeling niet door dan vooral geen zorgen maken en ga genieten van je ritje. Zelf heb ik een K100 gehad en deze pakte ook de laatste cm's pas op. Toen ooit bij het smeren van de kerf-vertanding de dikte van de platen gemeten en deze hadden nog nieuw-waarden! Ik bedoel maar ;-)

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Juustum, motor even verzekeren, ca. 20km lekker warm tuffen. Thuis aangekomen,het voorwiel vol in de ankers of voorwiel tegen muur aanzetten, en proberen een burn-outje te maken. Is veiliger dan tegenwoordig de snelweg te pakken en kijken hoe de motor/koppeling reageert als je bij 140 het gas vol open gooit. Laat even weten..

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harry', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Kristof, Ik geloof best dat de koppeling goed loskomt maar ik vraag me af of je koppeling wel helemaal pakt. Heb je een wel klein beetje speling op je koppelingskabel als de koppelingshendel onbediend is?

  9. kristof
    Harry, er zit volgens mij niet echt speling op, ik heb de kans nog niet gehad om het verder na te kijken, volgende week is de verzekering pas in orde. Kan ik de koppeling gemakkelijk bijstellen door de borgmoer en stelbout van de koppelingshefboom te verstellen ? Er zit blijkbaar volgens het wphb ook een vetnippel op, kan het helpen als ik deze opnieuw invet of heeft deze een andere functie? Groet Kristof

  10. Bart
    als je je koppeling goed wilt controleren: zet de versnelling in 4 of 5 en laat met een kleint beetje gas de koppeling in 1 keer los. Valt je motor echt in 1 keer stil dan is er weinig aan de hand. Loopt hij heel even door en dan stil is het een teken dat ie niet echt goed meer is en slip heeft of te strak staat afgesteld. Knijp wel even voor de zekerheid je voorrem in.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harry', geïmporteerd van het oude forum: Vooropgesteld dat de kabel zelf goed is (eventueel vervangen indien nodig), kan je de afstelling zowel bij de hendel op het stuur als bij de koppelingshefboom doen. Eerst bij het stuur zorgen dat je verstelmoer daar zo'n beetje in het midden zit zodat je daar naar beide kanten toe nog kan bijstellen. Dan op de koppelingshefboom de boel zo afstellen dat de koppeling helemaal pakt en je nog een klein stukje vrije slag aan het einde overhoudt. Daarmee voorkom je dat het eerder genoemde lagertje onnodig belast wordt. Dan kan je de test doen (in de hoogste versnelling testen of de koppeling niet slipt zoals Bart schreef). Hiermee weet je overigens nog niet hoe het met de dikte van je frictiemateriaal staat. Succes

  12. Bart
    Eerst stel je de vrije kabellengte af tussen de hendel bij het blok, deze moet ca. 7 cm zijn. Daarna stel je het aanslag boutje welke op de hendel zit met de hand af dat hij net niet raakt op de as die het blok ingaat. Dat komt dan weer overeen met de speling die je bij de handel op het stuur voelt. Bij die van mij zit geen vetnippel maar wel een naaldlager op het asje. Misschien een keer goed schoonmaken en opnieuw invetten. Kabel schoonmaken en op nieuw inolieën. Gas en gaan!

  13. Egbert
    Kristof, wat je schrijft geeft mij het idee dat de kabel iets te strak is afgesteld of dat er ergens anders iets te weinig speling zit. Als de zaak goed is afgesteld heb je een klein beetje vrije slag in het handel, zodat het werkgebied daar zit waar je hand ook goed werkt. Als de speling weg is komt de koppeling vrij, deze moet helemaal vrij zijn ruim voordat de handel het handvat raakt. Als je dit goed hebt en de aangrijptest zoals hierboven is beschreven klopt ook heb je de boel mooi voor elkaar. Succes, Egbert