Voor het nieuwe forum, klik   hier
frits
Ik wil graag een blauwe plaat op m,n R100S bj,78 maar volgens de kenners is dit niet mogelijk,omdat de fiets is geregistreerd in 1978 met een geel exemplaar.Wie kan mij het juiste antwoord geven alvast bedankt groet,frits

60 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans Vermeer', geïmporteerd van het oude forum: 1 januari 1978 is de belangrijke datum. Ervoor is blauw, erna is geel.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: tot 1 januari 1978 mag je een blauwe plaat op je motor,daarna moet je een gele plaat er op hebben. henry

  3. thinge
    Met bovenstaande eens. Politie controleerd niet gericht, maar wordt je aangehouden bij iets en ze checken/weten dit kost het 90 euro. Tenminste enige tijd geleden. Kan nu best meer zijn.

  4. Arno
    Gewoon een blauwe plaat monteren. Motoren uit die tijd hebben nog twee letters aan het begin. Ergens begin jaren 80 kwamen de nummerborden met vier letters. Mijn ervaring is dat de politie alleen dat onderscheid kan maken. Het mag dus niet, maar ze weten niet dat het niet mag.

  5. Passant
    Mijn rt van 1979 is ook voorzien van een Blauwe plaat,ben al eens gestopt door de hermandad voor snelheidovertreding. Ik mocht na een waarschuwing doorrijden, over de plaat is nixs gezegd.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: De RDW kan op verzoek een zogenaamd historisch kenteken met recht op 'blauwe plaat' toekennen. Deze komen uit een speciale serie. Voor motorfietsen en bedrijfsvoertuigen geldt 1973, voor auto's geldt 1978 als uiterste grens. Dit zijn afspraken die destijds met de FIAC zijn gemaakt (volgens de RDW) en is bij wet vastgelegd. Ik ben op dit moment met de RDW in een briefwisseling verwikkeld. Ik ervaar het genoemde verschil als rechtsongelijkheid en maak bezwaar tegen hun besluit. De RDW reageert uiterst traag. Ik ben ook geïnteresseerd in de notulen van de vergadering met FIAC en RDW. Dit in het kader van openbaarheid van bestuur. Notulen heb ik nog niet gekregen.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Waarom zou je per se een blauwe plaat willen hebben op een motor die gezien zijn kentekenleeftijd deze niet mag voeren? Als je graag een blauwe plaat wilt, neem je toch een oudere motor? Voor 78 blauw na 01-78 geel. Zo hoort het en is het "historisch" correct. De reeks historische kentekens van de RDW zijn inderdaad bedoelt voor oldtimers. maar hier is de regeling blauw/geel ook van toepassing neem ik aan. Je kunt proberen dit aan te vechten, maar ik geef je niet veel kans. De term rechtsongelijkheid is hier helemaal niet op zijn plaats, jij wordt volgens de geldende regels behandelt zoals iedereen. Dus nix ongelijk. Het recht op een blauwe plaat kun je dus alleen uitoefenen op een motor van voor 01-78. Rijd je op een motor van na 01-78 met een blauwe plaat, ben je in wezen bezig met "geschiedsvervalsing", de plaat hoort helemaal niet op jouw motor. Niet dat het mij veel uitmaakt, voor mijn part ga je met een groene plaat de weg op, maar ik vind het een beetje onzin. Je motor is nu eenmaal niet ouder....... Vroeger was het overigens andersom, mensen met een blauwe plaat, vervingen die door een gele om hun auto jonger te laten lijken! Volgens mij mocht dit wel, geel in plaats ven blauw. Zeker weten doe ik dat echter niet. Chris

  8. hansl
    Quote: Voor 78 blauw na 01-78 geel. Zo hoort het en is het "historisch" correct. De reeks historische kentekens van de RDW zijn inderdaad bedoelt voor oldtimers. maar hier is de regeling blauw/geel ook van toepassing neem ik aan. /quote Nee Chris, zo zit het helaas niet. De RDW meet met twee maten. Auto's met toelatings-datum tot 1978 kunnen een historisch juiste plaat aanvragen. Dit is van belang na invoer uit buitenland (dan zit er immers een gele plaat op.) Voor motorfietsen is de eerdere datum 1973 ingevoerd. Betekent dat een motorfiets uit 1977 geen recht heeft op een blauw kenteken. Een auto uit 1977 wèl. En dat is een vorm van rechtsongelijkheid. Voor de bezitter van een oud voertuig maakt het immers niet uit of het een motor of een auto is.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Pfffffffffff, plak op die blauwe plaat! Ik ben lid van een MC en velen rijden met blauwe plaat en nog nooit gedonder over geweest. Heb zelf een aardige verzameling motorfietsen van Nortons tot Voxan en ben nog nooit van m'n leven aangehouden door de heren. Motorrijders (met name klassiekerrijders) moeten het wel heel bont maken om in aanraking te koemn met de blauwe mannen (mijn mening). Ik rijdt zelf het meest op een Norton Big Four 600cc eenpitter met open megafoon en het gas gooi ik altijd rijkelijk open. Nog nooit gezeur gehad over lawaai of hard jakkeren door de dorpen.! Niet te benauwd doen...

  10. hansl
    Dan zal ik wel pech gehad hebben. Ik kreeg eens een vette boete vanwege foute plaat. De heren hadden me gefotografeerd terwijl ik geparkeerd stond en elders onschuldig koffie dronk. Zo kan het ook.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: wat maakt het toch uit wat voor kleur plaat er op zit. als je op je motor rijd zie je je eigen plaat toch niet. vroeger maakte het wel uit want de gele platen waren een stuk groter dan de blauwe, gelukkig is daar enige jaren terug verandering in gekomen. henry

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Hans, als je dan een nummer krijgt toegewezen laat je hem toch gewoon in het blauw maken? ben je van het gezeur af, dat over en weer schrijven naar de RDW kan wel eens lang gaan duren ben ik bang. Zeker als je met termen als rechtsongelijkheid gaat schermen. Dan verwordt het van een kentekentechnisch naar een juridisch gevecht. Dan praat je niet meer over maanden. succes ermee. Chris PS: Mike: ik hoop dat je ook zonder helm rijd, terwijl je door die dorpen jakkert? Ik denk namelijk dat jij niet bang hoeft te zijn voor hersenletsel....... Heel toepasselijk komt de spambeveiliging met een voorzetje: Middelste letters vormen "ASO".

  13. Egbert
    De gele plaat heeft ook nog het voordeel dat je meer opvalt, zeker in het donker, vind ik. Groeten, Egbert

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Geel= lelijk Blauw=mooi Aso:ben ik waarschijnlijk ook.

  15. voormast
    Kun je een motor dan als taxi gebruiken? :) Pieter F

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
    Kun je een motor dan als taxi gebruiken? :) Pieter F
    En jij komt zeker net kijken. Chefke

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Je kunt de gele plaat ook blauw spuiten.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter F', geïmporteerd van het oude forum:
    Kun je een motor dan als taxi gebruiken? :) Pieter F
    En jij komt zeker net kijken. Chefke
    Ja ben net 18 heb een R80RT als ik de plaat blauw maak kan ik mooi taxi rijden verdiend de motor zich ook nog terug. Pieter F

  19. frits
    Zo heren de blauwe plaat [donkerblauw] heeft weer heel wat reaktie,s opgeleverd,enkele nuttige b.v Hans arno Henry Egbert.De vraag blijft hoe kom ik aan een blauwe plaat [donkerblauw] dus geen taxiblauw.Graag serieuze antwoorden Groeten,frits

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Gewoon bestellen bij je garage of motorhandelaar. Met de vermelding "oud blauw". Bertje

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter F', geïmporteerd van het oude forum: Otogros maak de platen voor de garages misschien is dat goedkoper dan bij de garage zelf. Pieter F

  22. Richard
    Frits, Als de motor te jong is en eigenlijk geen blauwe plaat mag hebben, en je gaat een blauwe plaat kopen dan staat daar geen leeuw in gestempeld. Dat is het enige verschil. Richard

  23. jeroen
    Helaas was mijn motor net een jaartje te jong. Toen ik het kocht, zat er een blauwe plaat op. Helaas moest er toen een kanarieplaat op. De blauwe heb ik er nog onder zitten dus ik rij met alle twee de platen rond. Probleem opgelost, nou ja ............. :) Persoonlijk had ik liever de blauwe maar ik ben wel beter zichtbaar van achteren.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum: Toevallig heb ik dit laatst gevraagd bij de brezan.... Mijn motor mag ook geen blauwe plaat erop ( '82 ) maar ook ik vind het wel mooier staan! de kosten zijn zo'n 14 euro en ze drukken deze ter plaatse voor je! je krijgt er inderdaad geen stempel ( leeuwtje ofzo ? ) erbij maar ach dat is toch ook niet zo erg ? ik twijfel nog of ik hem zal laten maken.... maar het kan dus wel! Succes

  25. thinge
    HANSL: Wat jij aangeeft klot ten dele. Motoren en auto's van voor 1 januari 1978 hebben beide een kentekenplaat in de kleur blauw en daar dus geel. De datum die jij noemt betreft een ingevoerde motor. Die moet van voor 1973 zijn wil je recht hebben op een blauwe plaat en ja inderdaad bij auto's is de datum later. Daarnaast vind je op de RDW site nog de volgende quote vwb omruiling van gele naar blauwe plaat.: Motorfiets Omwisselen naar een historisch kenteken (niet eerder uitgegeven) kan alleen als: uw motorfiets is ingevoerd en bij de toenmalige invoer een actueel kenteken (met gele kentekenplaat) is afgegeven. De motorfiets moet in het buitenland dan wel een kenteken van vóór 1 januari 1973 hebben gehad. Na afhandeling van de aanvraag ontvangt u een kentekenbewijs met een historisch kentekennummer. Omwisselen naar een oorspronkelijk kenteken (historisch of niet historisch) kan alleen als: uw motorfiets in de 80’er jaren door aanvraag van een vervangend kentekenbewijs een ander kentekennummer heeft gekregen. In die tijd werd bij aanvraag van een vervangend kentekenbewijs een nieuw kentekennummer verstrekt. Sinds 1987 is de duplicaatcode op het kentekenbewijs ingevoerd en zijn geen nieuwe kentekennummers meer verstrekt bij de aanvraag van een vervangend kentekenbewijs.

  26. hansl
    quote Die moet van voor 1973 zijn wil je recht hebben op een blauwe plaat en ja inderdaad bij auto's is de datum later. /quote Inderdaad, Thinge mijn motor is import uit jaren '80. Maar kwam in 1977 op de weg. En dat bij auto's de datum later is ervaar ik als rechtsongelijkheid. Ik weet niet hoe 'deze zaak' verder loopt. Ik ga er van uit dat mijn argumenten gehoor vinden. Het opvallende is dat nota bene een medewerker van de RDW (die ik op een treffen sprak) mij (niet-officiëel) heeft aangeraden om dit argument te gebruiken.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R90S is van 1975. (XL-12-29) Deze heeft een blauwe plaat, met een NL stempel. Hoe kan dit dan? Chris

  28. j_vervloet
    Mijn R90S is van 1975. (XL-12-29) Deze heeft een blauwe plaat, met een NL stempel. Hoe kan dit dan? Chris
    Omdat jouw motor van voor januari 1978 is. Op die datum is het gele nummerbord ingevoerd. Jouw motor is dus begonnen met een blauwe plaat en mag die dus ook blijven voeren. Ingevoerde motoren moeten van voor 1973 dateren.

  29. frits
    Vanmorgen gebeld met een Brezan vestiging de blauwe plaat is niet te verkrijgen ook niet zonder stempel van de rdw.Gebeld met Otogros in Winterswijk de plaat is gewoon te bestellen als zijnde; tekstplaat, oudblauw zonder stempel.Kosten 20 euries. Groeten, Frits

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Chris, of je bent een meisje of een bejaarde ? Jakkeren met een Norton 1 pitter uit 1950...Duuuhhhhh... Mijn BMW-zijspan uit 1979 heeft trouwens ook een gekeurde blauwe plaat...

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Dat laatste denk ik Mike, dat heb je met mensen met een eigen bedrijf, voelen zich baasje.. Wat betreft de blauwe plaat, zit er niet een scheiding tussen combinaties beginnend met een 'Z' en de latere beginnend met een 'M' ?? 'M' = geel, 'Z' blauw ? Grt, Jasper ps. als je nu een blauwe laat maken zit er geen RKM -rijkskeurmerk- meer in met een leeuw, maar een nummer van ik dacht 4 cijfers, dat is het plaatgoedkeurnummer (scrabble ?) Hoi

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Nee Jasper, dit is niet het "plaatgoedkeurnummer" maar eenvouding het registratienummer van het uitgiftte station. Aan de hand van dit nummer kan de RDW herleiden wie de plaat gemaakt heeft. Overigens zijn deze cijfercombinaties tegenwoordig vijf-cijferig. Allemaal bazentheorie uiteraard. Chris

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: 'en Chris gaat door voor de koelkast mensen' alweer een ''goed'' antwoord. die info betrof mijn ervaring met deze blauwe platen op auto's daar zijn een aantal kodes apk-proof en dat heeft NIETS te maken met het vervaardigings bedrijf. J.

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Kut, ik ben ook DGA... Maar ben niet bejaard (36) en al helemaal geen gleuf, hahaha!

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    'en Chris gaat door voor de koelkast mensen' alweer een ''goed'' antwoord. die info betrof mijn ervaring met deze blauwe platen op auto's daar zijn een aantal kodes apk-proof en dat heeft NIETS te maken met het vervaardigings bedrijf. J.
    Gossie Jasper, sorry hoor! Ik dacht: we zitten op een motor forum, iemand stelt een vraag over een motorplaat. Dus ik dacht dus dat we het over motoren hadden. Stom van mij, hoe kan een mens zich toch jammerlijk vergissen. Mijn oprechte veronschuldiging voor deze domme dwaling....... Daar gaan we: Volgend "kenners" die ik gebeld heb en die al meer dan twintig jaar kentekenplaten maken, is de tien-cijferige code linksonder op de plaat een registratienummer in de regelgeving "GAIK". De regeling "Geregistreerde Afgifte en Inname Kentekenplaten" bestaat sinds 2000. Het nummer en de kentekencombinatie worden opgeslagen bij de RDW. Aangezien de combinatie van deze twee altijd uniek is wordt de controle op die manier op uitgifte verscherpt. De APK plicht bestaat vanaf 1994. Kentekenfabrikanten die al voor die datum platen maakten en er een "APK proof" nummer of wat dan ook hebben ingeslagen moeten dus een wel erg vooruitziende blik gehad hebben. Ik denk ook niet dat deze getroffen zijn door de huidige krediet crisis, aangezien ze die al in 1995 zullen hebben zien aankomen. Er zijn GEEN nummers in kentekenplaten aan te treffen die iets specifiek iets van doen hebben met de de APK plicht, behalve dan de huidige tien-cijferige en die van het uitgifte station samen met de NL stempel. Deze moeten er gewoon instaan, het GAIK nummer vanaf 2000. Deze wettelijke eisen zijn voor auto's en motoren gelijk, nooit anders geweest. Trek je echter niet teveel aan van deze ervaren "betweters", wie zijn dat nu helemaal? Jasper, graag een rode koelkast met twee groentenladen, en een vriesvak. (voor ijsklontjes e.d.) Wel inbouw natuurlijk. Groetjes: Chris. PS: er is altijd een baas boven een baas moet je maar denken.

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Wederom haalt Chris iemand anders reactie neer, jammer. Mijn ervaring met een oldtimer Daf 46 (1976) was dat er een lichtblauwe plaat opzat (formaat van de latere gele), na gespit met de apk keur meester kwamen we erachter dat de cijfercode van ik dacht 4 cijfers erop moest staan, dit was zo dus laatste twijfel punt was verdwenen.(nog langer geleden was dit de leeuw met R.K.M. eronder) Dit is mijn ervaring bij een apk station, en niet van horen zeggen. Jasper

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Pffff. terug on-topic: Blauwe kentekenplaat is voor voertuig van voor 01-01-1978. Daarna mag niet, punt. http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/11176222

  38. Arno
    Dat laatste denk ik Mike, dat heb je met mensen met een eigen bedrijf, voelen zich baasje.. Wat betreft de blauwe plaat, zit er niet een scheiding tussen combinaties beginnend met een 'Z' en de latere beginnend met een 'M' ?? 'M' = geel, 'Z' blauw ? Grt, Jasper ps. als je nu een blauwe laat maken zit er geen RKM -rijkskeurmerk- meer in met een leeuw, maar een nummer van ik dacht 4 cijfers, dat is het plaatgoedkeurnummer (scrabble ?) Hoi
    ik weet het niet. Het kenteken van mijn Liberator begint met ZL- en is van juli 1978. Toen moest er zo'n grote gele plaat op. Later zijn de nummers die met ZM- beginnen gereserveerd voor de oldtimers van voor 1973.

  39. frits
    Zo de blauwe plaat is binnen via otogros,wat mij betreft kan de discussie gesloten worden.Bedankt aan diegene een zinvol antwoord hebben gegeven. groeten, Frits

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: hoi, en ? staat er een nummer op (buiten je kentekennummer ;-)) grt, Jasper

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Op de blauwe plaat (mits toegestaan op deze motor) zal het vijf cijferige nummer van de maker staan. Als de motor volgens de wettelijke regeling geen blauwe plaat mag voeren zullen er geen fabrikagenumers in staan. Ik denk dus Frits, dat in jouw plaat geen fabrikagenummer staat. Ook geen GAIK nummer want die bestonden toen nog niet. Sommige makers stempelden op de rand ook de fabrikagedatum in vier cijfers. B.V, 41-03 ( week 41, 2003). Dit was op gele platen ook verplicht, maar werd niet centraal geregistreerd. De verplichting is sind ca. twee jaar niet meer van kracht. Het mag dus nog wel, hoeft echter niet. Laat eens weten? Bron: de kentekenplatenleverancier van ons Dorp. groetjes: chris

  42. HermanBuitelaar
    Chris, het mag duidelijk zijn dat vele mensen hier moe van je worden, incluis mijzelf. Laat deze betweterige reacties a.u.b. achterwege. Er is voor de topicstarter al voldoende info aangeleverd. Misschien kan je een eigen -technisch- topic starten, waar je aangeef hoe enorm goed jezelf ben en wat je allemaal kan. Daar kijken wij dan niet, maar dan kan jij wel lekker blaaskaken. Herman Buitelaar.

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Als je op dit forum gewoon schrijft hoe het feitelijk zit ben je een betweter. Diegenen die met van horen zeggen info en halve waarheden komen, zijn de helden. Dit soort van mentaliteit vind je meestal in de kroeg onder bouwvakkers, na de derde pot bier. De tongen worden al wat dikker, en het afgeven over van alles en nog wat begint. Ik heb gewoon geïnformeerd en weergegeven hoe het zit, da's alles. Als iemand de werkelijke feiten niet wil horen/lezen mag diegene dat zelf weten. Ik zou het liever gewoon dom willen noemen, maar dat mag hier dus niet. Diegenen zijn in mijn ogen geen hobbyisten, maar amateurs. Hobbyisten hebben interesse in hun hobby en proberen die zo goed mogelijk te doen. Zij vergaren kennis en worden beter en beter, automatisch door hun leergierigheid en interesse. Gezien de afwezigheid hier om feitelijke kennis te waarderen, zullen erg veel mensen tot de amateurs blijven behoren ben ik bang. (Er zijn zeker ook uitzonderingen op deze regel) Mijn info is gecheckt en geverifieerd, niet uit de duim gezogen dus. En als ik het niet zeker weet, zet ik het erbij...... Zou toch interessant zijn om van Frits te horen wat er in zijn plaat geslagen is. Nix betweterig, gewoon feiten.

  44. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: nu weer neerbuigend over bouwvakkers ? Stop toch eens met al die onzin van je Chris. Grt, J.

  45. frits
    Vanmorgen gebeld met een Brezan vestiging de blauwe plaat is niet te verkrijgen ook niet zonder stempel van de rdw.Gebeld met Otogros in Winterswijk de plaat is gewoon te bestellen als zijnde; tekstplaat, oudblauw zonder stempel.Kosten 20 euries. Groeten, Frits
    Ik had al eerder aan gegeven dat het een tekstplaat betreft,dus zonder nummers of letters of tekens of stempels of weet ik veel wat er normaal nog meer in moet staan.Goed lezen is ook een kunst. Groeten, Frits

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum: Frits, op die manier, met die beschrijving hoeven ze geen verantwoording af te leggen. Een tekstplaat hoeft niet aan wettelijke voorschriften te voldoen, dit kan vanalles zijn. Chris had dus idd gelijk. Geert K-100RT

  47. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Chris, wat is het probleem met bouwvakkers, kroeg en bier ? Ga lekker VPRO kijken met een glas Chateau Petrus en vergeet niet het alarm op je gepoetste BMW aan te zetten. Bah...

  48. wouter
    mensen toch, je kunt ook dingen zo negatief mogelijk proberen te opvatten..... hoe moeilijk is het nou om elkaar een beetje te respecteren ? je kunt wel op elke slak zout blijven leggen maar daar schiet uiteindelijk niemand iets mee op. Chris heeft gewoon een antwoord gegeven op de vraag en bleek uiteindelijk gelijk te hebben. wat is dan nog het probleem ?

  49. Egbert
    Wouter, een deel van het probleem is misschien wel het feit dat Chris zorgvuldig uitzoekt en informeert. Als ik deze discussie sinds een week geleden weer eens bekijk zie ik heel erg veel aanvallen op mensen, aanvallen die niets met het onderwerp (goed nederlands voor topic) te maken hebben. Zo wordt het een tijdrovend proces om dit forum e volgen voor serieuse informatie. Allemaal een prettig weekend! Egbert

  50. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman buitelaar', geïmporteerd van het oude forum: Chris gelijk ? apk vanaf 94 ?????????????????????????? apk is vanaf 85, om maar iets te noemen. Grt, H. Buitelaar

  51. thinge
    Ik ben het met Chris en Egbert volkomen eens. wat Herman buitelaar betreft over de apk sinds 1985. Op internet kwam ik het volgende tegen. De apk is vastgelegt in de wegenverkeerswet 1994. kan daarvoor ook al wel iets van geregeld zijn, maar dat kan ik niet terugvinden. quote Personenauto De APK vindt zijn wettelijke grond in de Wegenverkeerswet van 1994. In deze wet wordt een onderscheid gemaakt tussen personenauto’s en bestelauto’s enerzijds en vrachtauto’s anderzijds. Voor personenauto’s geldt de verplichting dat deze gekeurd moeten worden voordat deze drie jaar oud zijn. Daarna volgt jaarlijks een keuring van de auto. Voor bestelauto’s geldt hetzelfde keurschema als voor personenauto’s. Bestelauto’s zijn auto’s die beladen niet meer mogen wegen dan 3500 kilo. Voor de keuring van personen en bestelauto is de datum eerste toelating van belang. U vindt deze op het kentekenbewijs deel I, links onderaan. Drie jaar na deze datum moet de auto zijn goedgekeurd. De APK keuring mag plaatsvinden 2 maanden voorafgaand aan deze datum. Zou je de auto precies twee maanden van te voren laten keuren dan heeft de APK een geldigheidsperiode van 14 maanden. Einde quote. Ik wil geen partij kiezen voor iemand hier, maar kan me wel erg opwinden dat er op dit hobbyist forum zo vaak wordt afgegeven op anderen. Steeds weer een wellis nietis spelletje waardoor ik hier nog maar amper vertoef. Dit is een technisch forum, geen forum om elkaar zwart te maken. Als iedereen nu eens zou proberen om respect te tonen aan een ander, zelfs als die het inderdaad beter weet, zou dat de leesbaarheid op dit forum verbeteren. Want volgens mij komen er hoofdzakelijk mensen met een probleem en een oplossing, hoe goed of slecht die dan ook is. Maar wel steeds met de intentie om een ander te helpen of op weg te helpen. Ik wens jullie veel wijsheid toe. Het complete artikel lees je hier http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=4

  52. Forum import
    Reactie van bezoeker 'H. Buitelaar', geïmporteerd van het oude forum: http://www.rdw.nl/nl/overrdw/archief/apk_keurmeester_juli_2004/apk_keurmeester_juli_2004_02.htm apk 1 per 1981 apk2 per 1985 inderdaad Grt Herman

  53. thinge
    Herman dank je wel. Is dat vraagstuk ook weer opgelost. En ik ben weer wat wijzer.

  54. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik had de info van autobelastingen.nl en deze gecheckt met het geheugen van een kentekenplatenfabrikant. Aangezien deze info beide wees op 1994, heb ik deze voor correct aangenomen. Blijkbaar niet goed dus, sorry voor deze slordigheid. Blijf het toch vreemd vinden dat de twee sites, deze tegenstelling hebben. ik ga eens informeren bij de RDW over de definitive datum, ik twijfel nu. 1985/1994? Groetjes: Chris

  55. Forum import
    Reactie van bezoeker 'P v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, ik weet dat mijn vader zijn bejaarde Taunus weg deed, vroeg in de jaren 80, omdat de apk eraan kwam en de taunus te veel 'ontbonden' was ;-) Dus 84 is het, alleen is het in een andere wetgeving opgenomen in 94. misschien moest dat weer voor Europees gedoe ? Grt, Peter v Oossanen

  56. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wim RS', geïmporteerd van het oude forum: Toch wel een beetje lastig deze discussie :-( Mijn RS heeft een toelating van 12 juni 1978, dus geen blauwe plaat, maar het bouwjaar af fabriek is dec 1977 dus eigenlijk wel een blauwe plaat . 12/77 6088227 tot 6088395 Die ga ik er dan ook lekker opzetten :-)

  57. frits
    Ja Wim rs ik zit met het zelfde probleem kijk maar bij onderwerp r100/7. groeten,Frits[s]

  58. hansl
    Bouwjaar is voor de RDW niet relevant, het is het tijdstip van toelating. Allen als dat niet kan worden vastgesteld, dan geldt het bouwjaar.

  59. thinge
    Precies wat hansl zegt. Bouwjaar telt niet. Datum van het kentekenbewijs is wat telt. Daarnaast: er rijden heel wat motoren met blauwe platen rond die daar helemaal geen recht op hebben. Er ooit op gezet en niemand die er naar kijkt. Maar als je een wakkere agent hebt, heb je meteen pech. Aan de andfere kant: omdat het geen speerpunt is in de opsporing wordt er niet actief op gezocht of naar gekeken. het komt zelfs voor dat de politie niet eens weet wat de exacte regel is. Overigens: Op 3 januari 1978 kreeg ik met mijn net aangeschafte en opgehaalde BMW R100S één van de allereerste bekeuringen omdat er een blauwe plaat op zat. Die was door safe motors toen aangevraagd en alvast gemonteerd op 30 december 1977. Met het kentekenbewijs overschrijven werd er toen nog even gewacht omdat er dan 1978 op stond wat naderhand met inruilen meer waard was. Ach ja zo ging dat in die jaren. Helaas bestaat deze XU-16-85 niet meer......alleen de foto's resten. En de blauwe plaat heb ik ook nog ergens. Want ik moest dus een gele kopen en laten zien toen op het bureau.