Voor het nieuwe forum, klik   hier
Tjeerd
Mijn frame heeft een aantal optische roestplekken, vliegroest noemen ze dat zo mooi. Niks mooi; ik wil uiteraard een strak frampje op mijn geweldige gummikuh. Nu kan ik natuurlijk wat menie en spuitbus gebruiken, maar zit nu toch er over te denken om het blok het frame uit te lepelen, en dan te laten stralen en poedercoaten (kan mijn blok ook meteen gestraald). Mijn vraag is kan je het complete blok in een keer uit het frame halen, of moet je echt eerst de versnellingsbak loshalen? En als ik toch de versnellingsbak loshaal, is die er dan weer eenvoudig later op terug te zetten of heb ik een arsenaal BMW gereedschap nodig. Ik denk dat ik gewoon naar een indicatie van tijd/moeite opzoek ben....

24 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tjeerd', geïmporteerd van het oude forum: Type motorfiets: BMW r80 RT, 1987 Monoshock

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'R90S', geïmporteerd van het oude forum: Tjeerd appeltje eitje . Als je het frame wil laten stralen en spuiten of poedercoaten zul je ook je achterbrug moeten demonteren. en sub frame Werkwijze (globaal) Achterbrug loshalen rubber mof losmaken en vier boutjes waar cardan aan versn bak zit verwijderen. Koppelingskabel los km teller kabel ? (ik heb een R90S das natuurlijk een duo schokker waarbij km teller kabel op versn bak zit). Luchtfilter en carbs verwijderen Aan twee zijden de bouten lossen waarmee de bak aan het blok zit draadje vrijstand schakelaar ook losmaken. Als het goed is kan dan de bak eruit genomen worden door eerst naar achteren te halen en dan eruit te tillen. Op mijn site nog wat aanvullnde tips http://home.kpn.nl/boe05212/r90s/ succes René

  3. Bart
    Ik ben met dezelfde klus bezig. Het frame is nu zover klaar dat het weg kan. Heb in alle schroefdraad een bout gedraait en alle delen welke niet mogen worden gestraald af gedicht met doppen, plaatjes etc. Een heel klusje alles bij elkaar en dan straks weer opbouwen en hopen dat ie het doet. M.n de bedrading wordt spannend. In het werkboek staat dat je de vier boutjes waarmee de kruiskoppeling aan de bak wordt gebout moet vervangen. Is dat echt nodig maar waarom?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Slijtage. Verklaring: op sommige plekken zitten bouten en moeren met voorspanning gemonteerd. Het staal vervormt daarbij. Eenmaal weer losgedraaid kan diezelfde vervorming=voorspanning niet opnieuw verkregen worden. Ergo: nieuw monteren. Als je dat niet doet kan door metaalmoeheid de zaak losraken. En dat wil je niet op die plek.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tjeerd', geïmporteerd van het oude forum: Geweldig, dat is goed nieuws. Achterkant is al kaal, moet ik nog wel even (ahum) de kuip verwijderen, kabels en voorvork. Kan niet veel werk zijn toch? ;-) Vroeg me trouwens ook af of een blok te stralen is in z'n geheel. Dus met cilinders erop, of loop je dan de kans dat de pakkingen eruit worden gestraald... . Uiteraard zonder carburateurs, gaten gedichts en de bak er weer opgeschroeft.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'R90S', geïmporteerd van het oude forum: Tjeerd Ik heb mijn blok gestraald terwijl het in elkaar zat. Motivatie hierachter was dat waar olie zit mag geen glasparel komen. en als de olie er niet uit kan kan de glasparel er niet in. Echter wel de deksels van luchtfilter en kap startmoter gemonteerd met tochtband ertussen. Dit ook met ontstekingsdeksel gedaan en hiervan ook de gaten van binnen uit dicht gemaakt. Na stralen al dat soort zaken verwijderd en schoongeblazen met perslucht. Alle deksels daarna apart gepareld. Succes René

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Tjeerd Ik heb mijn blok gestraald terwijl het in elkaar zat. Motivatie hierachter was dat waar olie zit mag geen glasparel komen. en als de olie er niet uit kan kan de glasparel er niet in. Echter wel de deksels van luchtfilter en kap startmoter gemonteerd met tochtband ertussen. Dit ook met ontstekingsdeksel gedaan en hiervan ook de gaten van binnen uit dicht gemaakt. Na stralen al dat soort zaken verwijderd en schoongeblazen met perslucht. Alle deksels daarna apart gepareld. Succes René
    Hallo René, laat even weten na hoeveel kilometer hij vastgelopen is? Straalmiddel is zo'n tuig, dat dringt overal binnen. Ik heb zelf diverse malen geprobeerd op simpele dingen, te stralen in samenstelling. Na het spoelen aan de buitenkant en vewijderen van alle afplakdingen en stoppen, NOG straalmiddel in het produkt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit met een compleet BMW blok wel lukt. Evengoed succes met de verdere behandeling, maar ik zie het niet rooskleurig in ben ik bang..... Chris

  8. abbmw
    Hoi Rene, Het is wat Chris zegt. Een kennis van me pakte op deze manier z`n 6 cyl. Triumph motorblok aan. Liep na 20 minuten volkomen in elkaar. Ikzelf heb het blok van m`n R60/2 gewoon met behulp van boormachine schoongeborsteld, daarna cylinders verwijderd en gestraald. Eerst goed heel goed ontvetten anders krijg je die troep nauwelijks weg. Ook alle gaten goed dicht tapen en daarna uitgebreid droog schoonblazen. Gr. Ab

  9. r90s
    Tja de praktijk wijst na 80d km dus duidelijk anders uit. Zo zie je maar men is nooit te oud om te leren als je er maar voor open staat.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik denk dat je gewoon stervens veel geluk hebt gehad. het verhaal van Ab komt me realistischer voor. Misschien ben je er mee weggekomen, proficiat. Straalmiddel blaas je gewoon langs de keeringen maar binnen. Na 80K zal hij misschien wel weer aan een face-lift to zijn. Ga je het weer zo doen? Evengoed geluk ermee. Chris

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben misschien een beetje tegendraads, maar wat is er nou op tegen om een voertuig van pakweg 30 jaar oud -waarmee gewoon op gereden gaat worden- ook gewoon oud te laten zijn? Patina, dat krijg je alleen door tijd....:-) Moet je juist trots op zijn. Technisch tiptop, maar mèt de sporen van een lang leven. prachtig toch? Iets anders geldt natuurlijk voor concoursmodellen, of museumstukken. Die gaan inderdaad helemaal uit elkaar om weer 'als nieuw' te worden. Waarbij ik opmerk dat de wèrkelijk waardevolle exemplaren de 'originele; zijn. Oorspronkelijke lak. Originele boutjes etc. Al het andere is toch eigenlijk een soort van 'facelift'. (Maar ja, misschien is deze uitspraak vloeken in de kerk....)

  12. hebroek
    Ik denk dat je gewoon stervens veel geluk hebt gehad. het verhaal van Ab komt me realistischer voor. Misschien ben je er mee weggekomen, proficiat. Straalmiddel blaas je gewoon langs de keeringen maar binnen. Na 80K zal hij misschien wel weer aan een face-lift to zijn. Ga je het weer zo doen? Evengoed geluk ermee. Chris
    Ik ben het met Chris eens, niet doen! Misschien bij een gespecialiseerde glasparel straalder, die vaker dit soort klusjes aan de hand heeft gehad. 2 alternatieven: Hogedrukspuit, Belgacom en wat ellebogenstoom of ontvetten en spuiten met (auto)velgenlak, wordt vaker gedaan. Henk

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Hansl, mee eens! desalniettemin kan een voertuig wel zeker netjes zijn! Grt, Peter v Oossanen

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tjeerd', geïmporteerd van het oude forum: Ik gebruik nu WD40 op het blok, haalt het vuil er op zich ook wel aardig uit maar niet genoeg. Belgum Alu ben ik zelf niet zo'n fan van: geeft teveel glans. ...Tsja een liefhebber van maagdelijkaluminium heeft het moeilijk...Voordeel van het blok eruit is natuurlijk wel dat je overal makkelijk bij kan komen. Nog een advies mbt het type borstel op de boormachine?

  15. abbmw
    Ik gebruik nu WD40 op het blok, haalt het vuil er op zich ook wel aardig uit maar niet genoeg. Belgum Alu ben ik zelf niet zo'n fan van: geeft teveel glans. ...Tsja een liefhebber van maagdelijkaluminium heeft het moeilijk...Voordeel van het blok eruit is natuurlijk wel dat je overal makkelijk bij kan komen. Nog een advies mbt het type borstel op de boormachine?
    Gewoon Gamma, weet je wel. Ik heb die messingkleurige gebruikt. En inderdaad ,met alle plezier gebruikssporen mooi laten zitten. Ik vind dat glasstralen niet altijd even mooi. Ook cylinderkoppen niet gestraald maar wel gereviseerd en loodvrij. Heb hem al 35 jaar en moet er niet aan denken dat hij in concourstaat zou worden. Veel leuker zo. Gr. Ab

  16. abbmw
    Ik gebruik nu WD40 op het blok, haalt het vuil er op zich ook wel aardig uit maar niet genoeg. Belgum Alu ben ik zelf niet zo'n fan van: geeft teveel glans. ...Tsja een liefhebber van maagdelijkaluminium heeft het moeilijk...Voordeel van het blok eruit is natuurlijk wel dat je overal makkelijk bij kan komen. Nog een advies mbt het type borstel op de boormachine?
    Gewoon Gamma, weet je wel. Ik heb die messingkleurige gebruikt. En inderdaad ,met alle plezier gebruikssporen mooi laten zitten. Ik vind dat glasstralen niet altijd even mooi. Ook cylinderkoppen niet gestraald maar wel gereviseerd en loodvrij. Heb hem al 35 jaar en moet er niet aan denken dat hij in concourstaat zou worden. Veel leuker zo. Gr. Ab
    Het resultaat.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Wel lelijk zo, die roestige cylinders...;-)

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ha Ab, ik heb -weliswaar voor mijn ural- een alternatief gevonden voor die japanse bougie kappen (ik vind dat nl niet staan), heb nu rode van champion, rubber, waterdicht en met 5 k weerstand, maar zonder die storende NGK letters. :-) Grt, Peter

  19. abbmw
    Wel lelijk zo, die roestige cylinders...;-)
    Foto is halverwege de opfrisbeurt gemaakt. Wilde Tjeerd even het resultaat van borstelen laten zien. Ook voor jou deze nieuwjaarskaart. Motor loopt inmiddels weer als tierelier. Gr Ab

  20. abbmw
    Wel lelijk zo, die roestige cylinders...;-)
    Foto is halverwege de opfrisbeurt gemaakt. Wilde Tjeerd even het resultaat van borstelen laten zien. Ook voor jou deze nieuwjaarskaart. Motor loopt inmiddels weer als tierelier. Gr Ab
    Foto beetje te groot. ik hoop dat het nu wel lukt.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Dat lijkt er meer op! En de beste wensen nog!!!

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, mooie kaarsen erbij ;-) welke zwarte lak heb je gebruikt ? grt, peter v oossanen

  23. abbmw
    Hoi, mooie kaarsen erbij ;-) welke zwarte lak heb je gebruikt ? grt, peter v oossanen
    Hoi Peter. Eerst erg goed ontvet, daarna getraald en gespoten met hittebestendige lak van Motip. Nachtje laten drogen en daarna 60min. harden in 150 gr. oven . Kun je gewoon thuis doen want je ruikt er niets van. Gr. Ab