Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Simon van der Woude', geïmporteerd van het oude forum: Inmiddels ben ik al een revisie verder en heb ik het idee dat de cilinders nog niet goed zijn. Ik heb ze laten honen, nieuw zuigers en veren en loodvrij gemaakt. Het is al weer een tijdje geleden dat een voormaliige vriend mijn motor verxxx heeft. Daarna is het een lange lijdensweg geweest en heb ik bij meerdere zaken aangeklopt. Gezien de kosten van revisie e.d. vraag ik me af wat nu de oorzaak kan zijn. Zo ingewikkeld is de techniek nu eenmaal niet. Er komt dus olie in de cilinder. Daar kunnen we duidelijk over zijn. De cilinder e.d. kunnen het niet zijn want die zijn nieuw. Dus komt het van de andere kant. De kleppen zijn ook nieuw dus ik dacht aan een overdruk die de olie er in perst. Wellicht komt er teveel olie in de cilinderkop of komt het niet weg. Het oliedruklampje gaat we uit. Wie heeft een idee. Een adres van een bmwspecialist kan ik zelf wel vinden. Alvast bedankt, Smn

29 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum: Een gereviseerde motor gebruikt altijd olie (dus rookt), gewoon omdat deze nog moet inslijten. Daarom is het van belang dat je de motor netjes inrijdt. Gebruik geen synthetische olie, maar gewoon een mineraale olie van goede kwaliteit zodat het inrijproces snelller verloopt. Gebruik liever een 20W50 dan een 10Wxx.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hi R rider, Olieverbruik zei je. Kort olie verbruik na parkeren op de zijstandaard is gewoon. Een restje olie loopt langzaam naar de verbrandingskamer en blijft daar staan. Bij het starten wordt het verbrand, een uitlaat rookt dat, de linker uiteraard. Iets anders: het olie verbruik wordt wezenlijk beinvloed door de klepgeleider speling met de klep. Zelf heb ik hier veel mee geexperimeteerd, draai mijn klepgeleiders zelf uit lagerbrons en gebruik kleinere toleranties (en een ook rustigere rijstijl) dan BMW voorschrijft. Klepgeleiders van bijv de R60/5 zijn 8 H7 (=8.00 -0 /+0.012) als ze nieuw geleverd worden. De klep is nieuw 7.94 (inlaat) en 7.92 (uitlaat). Ik verving alle klepgeleiders voor eigen maaksel, met 0.04 speling op inlaat en 0.06 op uitlaat. Dat is dus ca 25% minder speling dan BMW voorschrijft. De oude klepgeleiders waren 106.000 km oud, kelkvorming uitgesleten tot maximaal 8,10 maat aan de hete kant, nu werden ze dus 7.96 (inlaat) en 7.98 (uitlaat) In de praktijk betekent het dat je de klep in de klepgeleider nauwelijks dwars mag voelen in speling (maximaal 0.5 mm) als je de klep ca 8 mm uit de zeting hebt getrokken. Het olie verbruik ging na de operatie van 1:1500 naar 1:5000. Niets liep vast ik reed incidenteel eens maximaal 140 met de R60 en dan moet de oude dame best benen maken. Ga je racen; maak dan je klepgeleider iets groter dan de BMW maat, de hete klepsteel zet n.l. nogal uit en zo voorkom je een vastvreter van je klep en dat is het over. Nog iets anders: bij een lange vakantie rit lijkt het olie verbruik eerst (erg) hoog; je kookt n.l. het opgeloste water uit de olie. Na een rit van 2-4 uur kan de eigenlijke meting pas beginnen. Dan blijkt het olie verbuik ineens de helft te zijn. Doe de proef zelf als je komend jaar op een verre vakantie gaat, na vele korte ritjes is het effect het hoogst. Laatste tip: 20W50 is de juiste olie en veel goedkoper dan welke revisie dan ook. Veel bijvullen heeft het voordeel dat je steeds verse (dus olie met goede slijtage wering) in je motor hebt zitten. Lig niet wakker van olie gebruik...het heeft dus ook postieve kanten. Zo nu genoeg geklept, anders wordt het geklepzanik. Groetjes, Louis R100RS 1979 met inmiddels 155.000 km. Org. blok, lagers en pistons, org kleppen, met nieuwe klepgeleiders en zuigerveren, dat wel. Verbruik 1:18-19

  3. Passant
    Hi R rider, Olieverbruik zei je. Kort olie verbruik na parkeren op de zijstandaard is gewoon. Een restje olie loopt langzaam naar de verbrandingskamer en blijft daar staan. Bij het starten wordt het verbrand, een uitlaat rookt dat, de linker uiteraard. Iets anders: het olie verbruik wordt wezenlijk beinvloed door de klepgeleider speling met de klep. Zelf heb ik hier veel mee geexperimeteerd, draai mijn klepgeleiders zelf uit lagerbrons en gebruik kleinere toleranties (en een ook rustigere rijstijl) dan BMW voorschrijft. Klepgeleiders van bijv de R60/5 zijn 8 H7 (=8.00 -0 /+0.012) als ze nieuw geleverd worden. De klep is nieuw 7.94 (inlaat) en 7.92 (uitlaat). Ik verving alle klepgeleiders voor eigen maaksel, met 0.04 speling op inlaat en 0.06 op uitlaat. Dat is dus ca 25% minder speling dan BMW voorschrijft. De oude klepgeleiders waren 106.000 km oud, kelkvorming uitgesleten tot maximaal 8,10 maat aan de hete kant, nu werden ze dus 7.96 (inlaat) en 7.98 (uitlaat) In de praktijk betekent het dat je de klep in de klepgeleider nauwelijks dwars mag voelen in speling (maximaal 0.5 mm) als je de klep ca 8 mm uit de zeting hebt getrokken. Het olie verbruik ging na de operatie van 1:1500 naar 1:5000. Niets liep vast ik reed incidenteel eens maximaal 140 met de R60 en dan moet de oude dame best benen maken. Ga je racen; maak dan je klepgeleider iets groter dan de BMW maat, de hete klepsteel zet n.l. nogal uit en zo voorkom je een vastvreter van je klep en dat is het over. Nog iets anders: bij een lange vakantie rit lijkt het olie verbruik eerst (erg) hoog; je kookt n.l. het opgeloste water uit de olie. Na een rit van 2-4 uur kan de eigenlijke meting pas beginnen. Dan blijkt het olie verbuik ineens de helft te zijn. Doe de proef zelf als je komend jaar op een verre vakantie gaat, na vele korte ritjes is het effect het hoogst. Laatste tip: 20W50 is de juiste olie en veel goedkoper dan welke revisie dan ook. Veel bijvullen heeft het voordeel dat je steeds verse (dus olie met goede slijtage wering) in je motor hebt zitten. Lig niet wakker van olie gebruik...het heeft dus ook postieve kanten. Zo nu genoeg geklept, anders wordt het geklepzanik. Groetjes, Louis R100RS 1979 met inmiddels 155.000 km. Org. blok, lagers en pistons, org kleppen, met nieuwe klepgeleiders en zuigerveren, dat wel. Verbruik 1:18-19
    Louis ik wil er wel aan toevoegen dat wanneer er slijtagedeeltjes in de olie komen deze alleen uit het blok gaan door vervanging van de olie. En de r100 typen van voor 1980 waren olie zuipers 1 liter op 1000 km was niet vreemd bij een ingereden motor.

  4. frits
    Hoezo, olieverbruik 1 ltr op de 72000km 20w50 r100s bj78. Verbruik 1op18

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum: Mijn eerste BMW was een R75/5 uit 1972, maar van een oliezuiper was geen sprake. Elk voorjaar ververste ik de olie (Castrol GTX 20W50) en maakt ong. 5000 km (geen korte ritjes!). per jaar zonder tussentijds bijvullen, ik kon nauwlijks zien dat het peil gedaald was. Olie verbruik is vaak de schuld van de eienaar zelf. De motor is niet goed ingereden, de motor wordt niet goed warm gereden, thermische overbelasting, slecht onderhoud enz. zijn vaak de oorzaak van olieverbruik.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Wanneer je weining rijdt is het toch beter de olie in het najaar te verversen. Interessant, Louis. Dat je zelf je bussen draait voor de klepgeleiding bedoel ik.

  7. Passant
    Mijn eerste BMW was een R75/5 uit 1972, maar van een oliezuiper was geen sprake. Elk voorjaar ververste ik de olie (Castrol GTX 20W50) en maakt ong. 5000 km (geen korte ritjes!). per jaar zonder tussentijds bijvullen, ik kon nauwlijks zien dat het peil gedaald was. Olie verbruik is vaak de schuld van de eienaar zelf. De motor is niet goed ingereden, de motor wordt niet goed warm gereden, thermische overbelasting, slecht onderhoud enz. zijn vaak de oorzaak van olieverbruik.
    Een R 75/5 is geen R 100 en de rest mag waar zijn maar van een tweede of derde handsgekochte motor weet je dat vaak niet hoe ze ingereden zijn.

  8. Passant
    Hoezo, olieverbruik 1 ltr op de 72000km 20w50 r100s bj78. Verbruik 1op18
    Das netjes, dat heb ik nog niet vaak gehoord van een r 1oo van voor 1980

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Slotspeling zuigerveren, kleppen en geleiders controleren. Je zult de eerste niet zijn waarbij na zgn revisie die speling zo groot is dat ie gezellig rookt en olie verbruikt. H

  10. jeroen
    Zolang het rookt. loopt het. :)

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    Wanneer je weining rijdt is het toch beter de olie in het najaar te verversen. Interessant, Louis. Dat je zelf je bussen draait voor de klepgeleiding bedoel ik.
    Noem mij 1 goede reden dit te doen of geloof jij ook in verzuurde olie verhalen?

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Gewoon, een kwestie van zorgen voor de machine. Je weet wel, al het vuil en modder eraf, beetje poetsen. Olie wisselen. Filters nazien. Want dan is ie weer helemaal klaar als het zonnetje weer gaat schijnen.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    Mijn eerste BMW was een R75/5 uit 1972, maar van een oliezuiper was geen sprake. Elk voorjaar ververste ik de olie (Castrol GTX 20W50) en maakt ong. 5000 km (geen korte ritjes!). per jaar zonder tussentijds bijvullen, ik kon nauwlijks zien dat het peil gedaald was. Olie verbruik is vaak de schuld van de eienaar zelf. De motor is niet goed ingereden, de motor wordt niet goed warm gereden, thermische overbelasting, slecht onderhoud enz. zijn vaak de oorzaak van olieverbruik.
    Een R 75/5 is geen R 100 en de rest mag waar zijn maar van een tweede of derde handsgekochte motor weet je dat vaak niet hoe ze ingereden zijn.
    Volgensmij zit er motorisch bijna geen verschil tussen een R75/5 uit 1969 en een R100 uit 1996 (op een paar kleine verbeteringen na). Of ik heb de laatste 20 jaar met oogkleppen op gewerkt.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hi R-riders, Nog even over de olie: inderdaad, de olie bevat al snel deeltjes (metaal- en kooldeeltjes). De grotere deeltjes moeten in de oliefilter blijven hangen. De oliefilter moet ook steeds worden vervangen, het is zelfs belangrijker dan de olievervanging zelf. Metaaldeeltjes die kleiner zijn en door de microgaatjes van de filter gaan vind je als een pasta terug aan de magnetische plug van het carter. Maak die steeds weer goed schoon. De heer Paul Klaver, die eens op deze site genoemd werd in het verband met olie, hij werkte destijds aan de TU Delft. Ik was er vaak als student-toeschouwer bij als hij in 1979/1980 met zijn motoren testbank race motoren afstelde voor de racerij. Op zo'n gelegenheid verving hij eens in de pauze alleen de oliefilter van zijn auto. De olie liet hij dan een beurt zitten, als ik goed ben geinformeerd. Tekenend is het niet? Juist hij is de olie expert! Nu heb ik van mijn luchtgekoelde 4 cylinder VW bus van 1980 onlangs het blok uitelkaar gelegd, dat na 320.000 km. Uiteraard, de klepgeleiders waren sterk ovaal weggesleten, maar het lagerwerk was nog prima. Zelfs de lagerschalen van de krukas waren maar 0,01 tot 0.02 gesleten (toegestaan: 0.05). Ik vervang per definite elke 10.000 km de olie en de filter tevens altijd. Bij mijn R100RS is dat een aardig klusje elke 7500 km, alles zit in de weg en moet eraf. Maar het moet gebeuren. De carterbak spoel ik eens in de 5 beurten uit om de sludge en oud bezinkel weg te halen. Dat doe ik uiteraard na een nacht staan op de middenbok, zodat de sludge ook vooraf kan bezinken. Een inwendig schoon motorblok heeft de beste overlevingskansen. Groetjes, louis

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Met het knikbare filter hoeft er toch niets te worden verwijderd? Of heb ik dat nou mis?

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: louis, Men heeft een keer een test gedaan met twee VWgolfjes. Nr 1 alleen olie/filter vedrversingsbeurten gegeven. Nr 2: niks gedaan. Bij 60000KM blok uit elkaar gehaald en vergeleken. Geen verschillen te zien.

  17. j_vervloet
    Met het knikbare filter hoeft er toch niets te worden verwijderd? Of heb ik dat nou mis?
    Bij mijn BMW, R65 uit 1986 kan ik het knikbare oliefilter tussen de framebuis en de uitlaat door manouvreren.

  18. Passant
    HERMAN schreef: Volgensmij zit er motorisch bijna geen verschil tussen een R75/5 uit 1969 en een R100 uit 1996 (op een paar kleine verbeteringen na). Of ik heb de laatste 20 jaar met oogkleppen op gewerkt. Herman ik ben er niet bij geweest wat jij gedaan hebt de laatste 20 jaar. Ik noem de mij bekende feiten ervaringen vanaf 1977. Maar jij lijkt me een ster in jezelf tot slachtoffer maken op het moment dat een andere een andere ervaring heeft dan jij zelf. Zeg me als het niet waar is.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Passant, aparte naam joh....

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik vervang mijn olie altijd eens per jaar. Ik doe dat niet omdat ik vind dat dat nodig is, maar gewoon omdat ik eens per jaar mijn brommert verwen. In de schuur met dat ding, netjes poetsen, kleppen stellen, synchronisen, oliefilter, en olie verversen, de hele beurt. Kachel aan, radio, bakkie koffie, harstikke leuk. Gewoon een verwenbeurt zal ik maar zeggen. Vroeger (lang geleden) kwam ik beroepshalve wel eens bij Shell Amsterdam, daar zat het lab aan de Badhuisweg. Als ik daar aan die laboranten vroeg, hoevaak zij olie verversten, was het antwoord meestal: NOOIT! Niet dat ik daar nou zo'n voorstander van ben, maar om nou bij iedere lantaarnpaal te verversen is ook misschien wat overdone..... Chris. PS: Hans, Passant een een sjieke naam voor "voorbijganger".

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hi R-riders, De olie circuleert door de motor en komt dus ook tussen de lagerschaal en de krukas terecht. De hele dunne spleet die daar dan heerst (ongeveer 0,04 mm) moet altijd nog dikker zijn dan de zwarte klontjes die in de olie meezweven, dat zijn vooral onverbrande koolresten van de benzine. Onder de microscoop kan je ze zien. Op de TU Delft hebben we eens een dure testbank kapot gemaakt door gewoon de verkeerde oliefilters te gebruiken. Die filters lieten te grote 'klontjes'' vuil door. De reparateur kwam en vroeg toen: filteren jullie dan op 3 mu? Nee, op 6-9 mu antwoordden we. De filter had dus te grote gaatjes en het vuil ging er doorheen en molde de testbank. Met de goede filters deed die het daarna nog jaren probleemloos. Net zo werkt een motor (maakt niet uit welke): de olie moet zo schoon mogelijk blijven. Dan haal je dus ook 320.000 km met de eerste krukas en zijn alleen de lagerschalen wat gesleten. Wat ieder met z'n BMW's doen mag iedereen ook voor zichzelf bepalen, maar het oliefilter is als het ware de nier van het motorblok. Het zuivert de olie. Als het verstopt zit merk je niets, de olie gaat dan via de bypass naar het hoofdolie kanaal. Maar alles slijt wel sneller. Daarom gewone en volledige onderhouds intervallen, met een hele lange levensduur als resultaat. Einde geolied verhaal. Rijden maar. Groetjes, Louis.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    HERMAN schreef: Volgensmij zit er motorisch bijna geen verschil tussen een R75/5 uit 1969 en een R100 uit 1996 (op een paar kleine verbeteringen na). Of ik heb de laatste 20 jaar met oogkleppen op gewerkt. Herman ik ben er niet bij geweest wat jij gedaan hebt de laatste 20 jaar. Ik noem de mij bekende feiten ervaringen vanaf 1977. Maar jij lijkt me een ster in jezelf tot slachtoffer maken op het moment dat een andere een andere ervaring heeft dan jij zelf. Zeg me als het niet waar is.
    Ik weet niet wat jij in het dagelijks leven doet om de kost te verdienen, maar volgens mij kom jij niet uit de auto of motorbrance. Ja misschien toch als autoverkoper, want deze weten niet waarover ze praten en verkopen alleen maar gladde praatjes. Ik probeerde allen maar te zeggen dat de de tweekleps boxerblokken sinds 1969 nauwelijks zijn veranderd.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Herman, laat Chris maar kletsen, het is een theoreticus met schone handjes, zoals jij ook al door heb, dus neem zijn reacties met een korrel zout. Sleutel ervaring is hetgeen dat telt, theorie is leuk als 'achtergrond info' Grt, Jasper

  24. Passant
    @ Jasper laat Chris hier buiten dit gaat over mij Chris zag het goed dat ik nu als passant het forum bezoek ipv voorbijganger. @ Herman Ik heb er geen probleem mee om mijn cv met je te delen mits je oprecht geïnteresseerd bent. en dan mag je me mailen tono_vader2hotmail.com zet dan voor de 2 een @

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Herman, laat Chris maar kletsen, het is een theoreticus met schone handjes, zoals jij ook al door heb, dus neem zijn reacties met een korrel zout. Sleutel ervaring is hetgeen dat telt, theorie is leuk als 'achtergrond info' Grt, Jasper
    Jasper, heb jij een "schone handen" fobie? Mail eens met Egbert, die kan je hier misschien wel vanaf helpen. Het eerste bezoek is altijd gratis heb ik begrepen, met koffie en koek. De rest zul je met hem moeten bespeken. Sorry Egbert, dat ik je hier als onderwerp gebruik. Is een beetje sarcastisch bedoelt naar Jasper. Kan ik hier rustig onder schrijven, is allemaal theorie, en dat leest hij toch niet..... Jij bent echter intelligent genoeg, jij snaps het wel, geen probleem. Groetjes: Chris PS Bijgevoegd: een foto van een stukje van mijn "kantoor".

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'm. esserschmidt', geïmporteerd van het oude forum: Chris heeft bewijs drang ? ben je al over de 12 Chris of nog 11 ? puberaal gedrag is het wat je vertoont. Groeten.

  27. jeroen
    flauwe opmerking. K. Mikaze

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Simon', geïmporteerd van het oude forum: Altijd leuk om te lezen dat een reaktie ontaard. Bedankt voor jullie info en ik hoop dat het probleem verholpen is. Ik denk zelf aan de kleppen en de uitlaatklep ik vervangen voor loodvrij dus het probleem moet voor een groot gedeelte verholpen zijn. Als wijze les zou ik jullie willen geven om je motor niet door een onervaren iemand laten reviceren zonder het juiste materiaal. Dan maar wat meer besteden. Dat scheelt je een enorme lijdensweg en zeer weinig plezier. Hierbij gesloten. Simon