Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Peetje', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, ik kan een R 100 RS uit 1981 kopen. staan ongeveer 108.000 km op de teller. Nu heb ik me laten vertellen dat zowel de R 80 als R 100 na ca. 100.000 km kans hebben op brekende kleppen. En dat dus de kleppen en klepgeleiders preventief vervangen dienen te worden. Klopt dat? Of niet? Heb 'zoeken in het forum' gebruikt maar niks over gevonden. groet, Peetje

18 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Ja, Peetje. Blijft een beetje koffiedikkijken. Ken je de geschiedenis van de fiets? Zoniet moet je de gedragingen en sounds v/h beestje goed in de peiling blijven houden! Vertrouw je het niet en budget genoeg: revisie. De hobbyist zou een glazen bol in het assortiment moeten opnemen. Lei.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld, is een kop/kleprevisie nodig en wanneer? Ik heb gehoord dat dit afhankelijk zou zijn van de rijstijl (kan ik me voorstellen), de gebruikte kleppen (de dikte van de klepsteel) en van de KM-stand. Dat laatste is hooguit een mogelijke indicatie want de KM-stand zegt niets over de rijstijl (bv met koude motor direct doortrekken tot 7000 toeren moet meer slijtage opleveren). Een andere tip is let op je klepspeling, als die vaak veranderd dan is er ' iets' aan de hand. Zeker als dat voorheen niet zo was. Mijn eigen ervaring is met een R80RT uit 1986, daar heb ik preventief de kleppen laten vervangen bij 165.000 km puur omdat er steeds meer wandelgangen verhalen langskwamen dat ik bij 100.000 km de kleppen zou moeten vervangen. Ik zal nooit weten of dit een wijs besluit was, wel dat het ca 250 euro kostte;-) Groet, Robbert R80RT, 1986, nu 193.000 KM

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Vaak kleppen stellen? Olieverbruik? Gerammel (lijkt op te grote kepspeling) wat door het stellen van de kleppen niet verandert? Kop loshalen en controleer: Klepsteelspeling in geleiders. Afdichting bij gesloten kleppen. Pitting van de kleppen. En als dat allemaal in orde is kunnen ook de zittingen niet goed vastzitten( blijft rammelen). Kortom, als er ook maar iets niet in orde is kabn het verstandig zijn de kop te reviseren. Gooi er bij km hoger als een ton dan ook nog een set nieuwe veren tegenaan, nieuwe pistonpennen en drijfstanglagers. Gaat ie weer een ton mee. Hans

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peetje', geïmporteerd van het oude forum: Dat het per geval niet exact aan te geven is begrijp ik uiteraard. Het gaat mij er meer om of de bewering 'an sich' klopt. ik vind er verder heel weining over terug. Schrijft BMW zelf er iets over voor? De voorgeschiedenis is maar tot een beperkte tijd terug bekend.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Is vooral belangrijk bij de 248 serie met de korte slag en dunne klepstelen (R45, R65). Veel gevallen bekend van afgebroken kleppen, zelfs bij de eerste duurtest destijds door Duits blad Motorrad. Met zo'n kleine boxer zeker kritisch kijken boven ton. R80 is hoogtoeriger dan R100 en daardoor meestal eerder aan nieuwe kleppen en geleiders toe, maar ik heb bijvoorbeeld een collega met 80GS helemaal origineel blok en 180.000km en fantastisch lopen.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: R80 hoogtoeriger dan de 100? De 100 is een "opgeboorde" 80 en loopt onrustiger. Of bedoel je de cardanoverbrenging? Zet je er toch een andere, bv die van een 100, op. Hans

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum: Om de levenduur van de motor te verlengen, moet je regelmatig olie verversen (vooral bij korte ritjes). En gebruik altijd een goede olie! Ik denk nog vaak aan de wijze woorden van Paul Klaver "Olie verversen is lager vervangen".

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Rare woorden van die Paul Klaver"olie verversen is lager vervangen" Of begrijp ik iets niet? Chefke

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum: puls klaver schreef toch ooit "olie verversen of lager vervangen"? waarom bouw je dan niet gelijk om naar loodvrij of was t'ie dat al?

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi, Rare woorden van die Paul Klaver"olie verversen is lager vervangen" Of begrijp ik iets niet? Chefke
    Ach Chefke, ik neem je het niet kwalijk als je dat niet begrijpt. Het boek stamt uit 1986 met de titel "Praktisch motorfietsboek" op bladzijde 28 staat het!. Trouwens een prima boek voor een BMW rijder die de motortechniek niet begrijpt, misschien kun je hem nog kopen bij bol.com

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Herman, Ik denk de motor techniek wel te kennen,maar ik snap de uitdruking olie vervangen lager vevangen niet, Misschien kun je het een en ander nader verklaren. Chefke

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Olie dient bij glijlagers als onmisbaar element. de oliefilm is eigenlijk het grootste deel van de werking van zo'n lager. zonder het oliefilmpje zou een motorblok in een paar kilometer vastlopen. De olie draagt bij voor de koeling, smering en afvoer van vuil. vandaar de uitspraak olie vervangen is je lager vervangen.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    Olie dient bij glijlagers als onmisbaar element. de oliefilm is eigenlijk het grootste deel van de werking van zo'n lager. zonder het oliefilmpje zou een motorblok in een paar kilometer vastlopen. De olie draagt bij voor de koeling, smering en afvoer van vuil. vandaar de uitspraak olie vervangen is je lager vervangen.
    Juist!

  14. Passant
    Chefke Paul Klaver schreef jarenlang voor het blad Moto 73 over de werking van olie etc. een leuke bijkomstigheid voor mij is dat ik een aantal briefwisselingen met hem gehad heb over de temperatuur van mijn toenmalige BMW. Het boek waar Herman het over heeft heeft isbn nr 90 274 9686 2 Voor het geval je het wilt lenen in de bieb. Ik voeg de bewust blz bij

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab Tamboer', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, ik kan een R 100 RS uit 1981 kopen. staan ongeveer 108.000 km op de teller. Nu heb ik me laten vertellen dat zowel de R 80 als R 100 na ca. 100.000 km kans hebben op brekende kleppen. En dat dus de kleppen en klepgeleiders preventief vervangen dienen te worden. Klopt dat? Of niet? Heb 'zoeken in het forum' gebruikt maar niks over gevonden. groet, Peetje
    Hallo Peetje,Ik heb geen ervaring met de R100 dus misschien zeg ik iets erg doms maar bij m`n R60/2 heb ik hetzelfde probleem. Op advies van Johan (erg aardige vakman van hobbyist) heb ik de mijne gecontroleerd op ruimte. Als er ruimte is op de klepschotel en uiteraard ook op de klepsteel is het niet goed en daardoor breken ze. Revisie is dan nodig en dat is nog te behappen. De schade na breken is aanzienlijk en tamelijk rampzalig. Overigens heb ik mijn koppen gelijk losgehaald na deze manier want de ruimte was aanzienlijk. Nogmaals, Ik heb geen idee of zo`n controle bij de R100 mogelijk is en dan heb je dus geen moer aan dit advies. Groet, Ab

  16. jeroen
    Heb mijn R100RT met z,n 25 ste verjaardag bij 130 k op de teller een rivisie gegeven van de cilinders, zuigers en de koppen. Geen gemier meer met lood bijmengen. Ik rij nu gewoon op loodvrij en de motor kan er weer jaren tegen. Ik zou zeggen. Twijfel niet en ga voor zeker. Eens zal er toch naar gekeken moeten worden. Doe het nu en je weet meteen de huidige staat van onderhoud van jouw motor. It is up to you!

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
    Olie dient bij glijlagers als onmisbaar element. de oliefilm is eigenlijk het grootste deel van de werking van zo'n lager. zonder het oliefilmpje zou een motorblok in een paar kilometer vastlopen. De olie draagt bij voor de koeling, smering en afvoer van vuil. vandaar de uitspraak olie vervangen is je lager vervangen.
    Hoi, Dat van die glijlagers weet ik ook wel,het gaat er mij juist om wat er bedoelt word met olie verversen is lagers vervangen. De logica ontgaat mij. Chefke