Voor het nieuwe forum, klik   hier
Knasterd
Wie kan mij helpen met het volgende probleem? Ik probeer een cardanas uit de swingarm te krijgen en loop aan tegen het volgende obstakel: Ik heb een cardanas met demper en dus moet je de achterste dempernok indrukken met een veercompressor om de afstandsring te kunnen laten zakken en de borgring te kunnen verwijderen. Dat is allemaal gelukt en ik dacht dan ook: de rest is een eitje, onderdelen van elkaar trekken en hoppakee, klaar. Dat viel echter tegen. Ik krijg de afstandsring niet over het einde van de cardanas heen en dus de achterste dempernok er niet af. Dat betekent dat ik feitelijk niet veel opschiet. Ik heb een en ander omschreven op mijn site www.cafeboxer.come2me.nl en dan kijken onder menu-item "de zaag erin!". Daar staan ook foto's ter verduidelijking. Wie weet hoe je de afstandsring op een normale manier netjes kan verwijderen? Dit kan toch niet zo moeilijk zijn? Vriendelijke groeten.

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Mooie site, leuk omschreven allemaal. De ring zal wel achter een braam of stuikrandje blijven hangen, dus alles weer terugpersen (zonder de borgring) en de braam van de vertande as halen. Groeten, Paul.

  2. hansl
    Inderdaad, leuke site! Wat anders, die versterkte achterbrug, dat ziet er wel interessant uit. Scheelt dat veel in de wegligging? Hoe heet dat onderdeel? (Ik heb 't plaatje effe van je site geplukt, vind je niet erg hoop ik...:-)

  3. bert
    Deze afbeelding komt van een een BMW-man uit de buurt van Nijkerkerveen, nee, ik noem geen naam. Hij noemt het een verstevigde achtervork.

  4. Bart
    Sorry dat ik even van onderwerp verander. Op de foto zie ik de achterbruglagers zitten, net als bij de mijne. Ik heb al eens eerder gevraagd hoe deze te verwijderen om mijn brug te gaan poedercoaten. Kan ik dus gewoon met wat extra kracht de lagers eruit trekken. Wil ze eigenlijk behouden omdat er niets mis mee is.

  5. Bart
    Voor het ontleden van de as heb ik een hulpstuk gemaakt. De bus druk je dan wat terug en met een kleine pen kan de veerring, welke in een sparing ligt, gelicht worden. Kan dan niet zo goed begrijpen waar het op vast zit omdat de borgring dan eigenlijk ook al over de as is weg geschoven?!

  6. Knasterd
    Hoi Hans, Met "het onderdeel" bedoel je denk ik de buis die onderlangs de swingarm loopt. Hoe dit heet weet ik niet, maar ik heb begrepen dat deze swingarm onder een Amerikaanse importfiets uitkomt. Ik denk dat er in de States een redneck rondloopt die zich een paar avondjes flink druk heeft gemaakt met de pijpenbuiger en een lasapparaat. Het zit gewoon onder een originele swingarm gelast, maar het is wel netjes gedaan. Ik vond het er wel mooi uitzien. Hoe het gaat rijden weet ik niet, heb hem er nog niet onder gehad. Bart, Ik denk dat we ongeveer hetzelfde hebben gedaan. Die veerring (rond, open) heb ik er ook al uit, dat was geen punt, maar daar onder ligt nog een dikkere ring (die je in eerste instantie wat verder naar binnendrukt zodat de veering vrij komt) en die wil niet over het vertande deel van de as heen naar boven. Ik ga het nog eens goed bij daglicht bekijken, want de enige manier is toch over de as heen eraf, zo moet ie er ook opgekomen zijn. In principe zit er niks meer in de weg. Wellicht idd een braam oid op de as zoals Paul aangeeft. De lagers, ja dat wordt voor mij ook een uitdaging, heb me er nog niet aan gewaagd, maar zo gauw de as uit de swingarm is ga ik er aan beginnen. Als het me lukt laat ik het je weten.

  7. hansl
    Deze afbeelding komt van een een BMW-man uit de buurt van Nijkerkerveen, nee, ik noem geen naam. Hij noemt het een verstevigde achtervork.
    OK, bedankt. Dat onderdeel is blijkbaar nog te leveren. Ik ga 'm eens bellen.....

  8. Bart
    Hoi Hans, Met "het onderdeel" bedoel je denk ik de buis die onderlangs de swingarm loopt. Hoe dit heet weet ik niet, maar ik heb begrepen dat deze swingarm onder een Amerikaanse importfiets uitkomt. Ik denk dat er in de States een redneck rondloopt die zich een paar avondjes flink druk heeft gemaakt met de pijpenbuiger en een lasapparaat. Het zit gewoon onder een originele swingarm gelast, maar het is wel netjes gedaan. Ik vond het er wel mooi uitzien. Hoe het gaat rijden weet ik niet, heb hem er nog niet onder gehad. Bart, Ik denk dat we ongeveer hetzelfde hebben gedaan. Die veerring (rond, open) heb ik er ook al uit, dat was geen punt, maar daar onder ligt nog een dikkere ring (die je in eerste instantie wat verder naar binnendrukt zodat de veering vrij komt) en die wil niet over het vertande deel van de as heen naar boven. Ik ga het nog eens goed bij daglicht bekijken, want de enige manier is toch over de as heen eraf, zo moet ie er ook opgekomen zijn. In principe zit er niks meer in de weg. Wellicht idd een braam oid op de as zoals Paul aangeeft. De lagers, ja dat wordt voor mij ook een uitdaging, heb me er nog niet aan gewaagd, maar zo gauw de as uit de swingarm is ga ik er aan beginnen. Als het me lukt laat ik het je weten.
    Ik heb de buitenste kunstofring eruit. Daaronder zat een soort vetkering, welke er ook nog uit kwam(hoop dat deze te koop is want hij is een beetje vervormd na het eruittrekken, aan de nadere kant al komt er wat vet uit wat dan? Het heeft geen toeren en als je er lagervet in pompt zal het wel gaan denk ik) Maar dan zit er weer een ringetje wat er niet uit wil. Wat mij opvalt is dat het handboek soldaat er lang niet zoveel info over geeft hoe het werkelijk zit?! En het lijkt er een beetje op dat je keringen eenmalig erin kan zetten maar niet heel er meer uit kan halen. Al doende leert men das duidelijk.

  9. Bart
    weet iemand waar het beugeltje(beetje rechts van het midden) onder aan de brug voor is. Aan het frame zit er bovenook een soort bevestigingspunt(in het verlengde van het rempedaal). Maar aan beide dingen zit verder niets? Daarnaast zit er op de "linker arm" een heel klein "pukkeltje" (schuin aan de bovenkant iets naar binnen gericht)zonder dat er iets aan zit of achter haakt?

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. @Bart, dat zijn, denk ik, de bevestigingspunten voor de modellen met schijfrem, 1 punt voor de ankerplaat van de remtang en de andere voor de leiding. Vwb de lagers, er zijn 2 uitvoeringen in omloop, de oude <'80 is een doodnormaal 30203 kegellager met een losse bus en een keerring. De latere versie is speciaal BMW en is uit 1 stuk. Om de 1e te verwijderen wijst voor zich, bus eruit, keerring loswippen en dan valt het binnenlager er zo uit. De buitenring moet er met een trekker uit, of las er een moer in. De nieuwe versie moet je slopen tot alleen de buitenring overblijft en dan verder zoals boven. Groeten, Paul.

  11. Knasterd
    Bedankt alllemaal, de klus is geklaard hoor. De as is eruit. Het waren idd bramen die op het uiteinde van de vertande as (spiebanen) gekomen waren met montage of een eerdere demontage poging die de ring tegen hielden. Maar na een avondje vijlen (bedankt Bob) is het gelukt. De kruiskoppeling is waarschijnlijk wel naar de nadere wereld, daar zit een zwaar punt in. Lijkt me niet normaal. Iemand ervaring ermee? Es kijken of er nog goede gebruikte assen beschikbaar zijn anders.....