Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Afgelopen zaterdag even bij de hobbyist langs gegaan, omdat ik toch in de buurt was. Mooi boek Boxers vanaf /5 gekocht, echt prachtig. En vanwege de Sint of gewoon uit gastvrijheid koffie met echte Limburgse vlaai gehad ... superrrr Verder nog gekeken naar halfhoog stuur en windscherm voor op de R80. Nog even over nadenken. Misschien gaat de R80 weg voor een R100RT.

52 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: En wat was je technische vraag, Tom? Waarmee kunnen we je helpen?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:
    En wat was je technische vraag, Tom? Waarmee kunnen we je helpen?
    Hoe hoog moet de oven staan om hem te bakken?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Geen vraag. Sorry als ik het forum verkeerd gebruik. Alleen al de bedrijfsnaam "De Hobbyist" geeft echter mijns inziens al aan dat hier zakelijkheid hand in hand gaat met vrije tijds cq sociale bezigheden. Dan toch een vraag die aan de balie naar voren kwam: waarom remmen gietijzeren remschijven beter?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Anders gesteld: Je mot toch af en toe slap ouwehoere, nutteloze onzin heb toch nut

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: rvs is gladder, oppervlakte structuur van gietstaal is grover, dus meer wrijving. ps. kijk voor schermpje ook op motozoom.nl Grt, Peter

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Komt ook door thermische eigenschappen van gietijzer. Betere warmtegeleiding, dus snellere afvoer van wrijvingswarmte. Roestende schijven zijn gietijzer, zie je altijd bij Guzzi's en veel auto's. Werd aan de balie geadviseerd aan een K-serie bezitter als schijf in het achterwiel. Voor niet, want remt dan te fors met blokkerend voorwiel. Verder gesinterde remblokken afgeraden, want zorgen voor te snelle slijtage remschijven.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'remschijf', geïmporteerd van het oude forum: Gelul

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'remblokje', geïmporteerd van het oude forum: Inderdaad Als jullie nu die onbedwingbare behoefte voelen opkomen ga dan gewoon even naar een seniorencentrum (bejaardenhuis van vroeger) in de buurt. Er zullen heel veel senioren aan je lippen hangen. Jullie zullen je erg bevredigt voelen en de senioren zullen je dankbaar zijn voor de gezelligheid

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb geen onbedwingbare behoefte. Verhaal over remschijven en blokjes is geen gelul. Mijn eerste bericht was inderdaad geen technische vraag. Anoniem met modder gooien kan op geenstijl.nl

  10. Egbert
    Tom, welkom in de club. Te weten de club van mensen waarnaar anoniem met modder wordt gegooid. Terwijl jouw draadje, na een inderdaad niet echt passend begin wel leidt tot leerpunten. Pas de pyramide-methode toe: boven de grafkamers zijn grote palten steen schuin over elkaar gestapeld. Deze leiden de (zwaarte)krachten opzij zodat de kamer heel blijft. In goed nederlands: haal je schouders op; jij brengt iets en er zijn mensen die daar raar op reageren. Bedankt voor de leerpunten over remmen, Egbert

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    rvs is gladder, oppervlakte structuur van gietstaal is grover, dus meer wrijving. ps. kijk voor schermpje ook op motozoom.nl Grt, Peter
    Peter, "gladder" is meer oppervlakte dus MEER wrijving. Het zit hem gewoon in de frictie, gietijzer heeft meer frictie in combinatie met remblokken. Overigens vraag ik me af of het wel zo is dat "RVS" schijven wel echt van RVS zijn. Het lijkt me meer een soort van matig corrosiebestendig materiaal met een klein percentage chroom < 12% wat het echt RVS zou maken. Ik weet ook niet of gietijzeren remschijven wel echt zoveel harder remmen als "gewone". Is ook een beetje een productievraag, GY schijven zijn gewoon goedkoper te produceren uit een na te bewerken gietstuk. Bijna alle moderne motoren hebben stalen schijven, en die remmen als de beste. Ook beter dan al die legendarische machines uit het verleden, met hun gietijzeren schijven. Is een beetje legendevorming denk ik. Chris Chris

  12. j_vervloet
    wat is stroever, ijs of trottoirtegels ? RVS is gladder en heeft minder wrijving. Gietijzer is stroever en heeft dus meer wrijving.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    wat is stroever, ijs of trottoirtegels ? RVS is gladder en heeft minder wrijving. Gietijzer is stroever en heeft dus meer wrijving.
    Er is een wezenlijk verschil tussen gladder qua oppervlak en stroever qua wrijving. Dat is dus appels met peren vergelijken. Gietijzer (lamilair) wordt toegepast als geleidingsmateriaal, dan is het in combinatie met olie niet stroef meer. Het gaat om de combinatie schijf/remmateriaal. Als je met je sokken over het ijs loopt is het weer stroef nietwaar? Een trottoirtegel heeft daarintegen bijna geen wrijving op het ijs, die zeilt zo naar de andere kant van de plas. Zo simpel cq. eenvoudig is het dus niet. Chris ( begeeft zich op glad ijs)

  14. hansl
    wat is stroever, ijs of trottoirtegels ? RVS is gladder en heeft minder wrijving. Gietijzer is stroever en heeft dus meer wrijving.
    Èven terug naar de natuurkunde les. Waarom is ijs glad? Omdat er zich (door de DRUK) een klein laagje water vormt tussen ijs en voorwerp. Dàt zorgt voor vermindering van wrijving. Zo kun je dus schaatsen, zònder dat je vastvriest.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Chris, als je het ZO goed -denkt- te weten, waarom spreek je dan van gietijzer ? Het gaat dan om gietstaal, gietijzer was van heeeel lang geleden, bijv. een potkachel. En RVS is idd gladder, dus minder frictie. grt, peter v oossanen

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Ook hier, weet waar je over praat voordat je iets beweert. Of het ijzer is of staal heeft te maken met het koolstofgehalte. Weet jij de exacte samenstelling van de "gietijzeren" remschijven? Dan pas kan je spreken van "ijzer" of "staal" Met "vroeger" heeft dit helemaal nix te maken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Staal_(metaal)

  17. voormast
    Je kunt ook stellen dat er roestende remschijven zijn (moto guzzi) en niet roestende remschijven (bmw). Mijn ervaring is echt wel dat een roestende remschijf beter remt maar er na langere stilstand niet uit ziet. Je kunt ook een vlaai monteren maar dat remt niet echt goed met chocolade remblokjes. Pieter F ;)

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Chris, als je het ZO goed -denkt- te weten, waarom spreek je dan van gietijzer ? Het gaat dan om gietstaal, gietijzer was van heeeel lang geleden, bijv. een potkachel. En RVS is idd gladder, dus minder frictie. grt, peter v oossanen
    Het gaat helemaal niet om gietstaal. Gietstaal is een mengsel wat tussen gietijzer en staal inzit en in een vorm wordt gegoten, dat is alles. Gietstaal combineert de eigenschappen van deze twee, is ook enigzins smeerbaar in hete toestand, het wordt dan tot gietstaal genoemd. Gietijzer is helemaal niet ouderwets, waarom? Omdat er tegenswoordig bijna geen potkachels meer worden gemaakt? Ijzer is een benaming die eigenlijk niet op zijn plaats is, het element Fe is het zuivere ijzer, in de praktijk wordt dit eigenlijk nooit toegepast, veel te slap. Om het bruikbaar ( stijver, trekvaster) te maken wordt koolstof toegevoegd, het heet vanaf dat moment staal. In de de doorsnee kwaliteit heeft "ijzer" een koolstofgehalte van ca. 0.37%. Dit is constructiestaal, of "pisbakkenstaal". Als je genoeg koolstof toevoegt aan ijzer lost het op een gegeven moment niet meer op , het blijft dan als vrij element in het staal. Ik meen dat dit percentace op 1,8% zit, maar dat is wel erg lang geleden. Als je het dan in een vorm giet heet het gietijzer. de mate van afkoeling bepaalt hoe de koolstof zich in het staal manifesteert, als "lammellen" lamilair gietijzer of als "bolletjes" het zogenaamde nodulaire gietijzer. ( treinrails aambeelden e.d) hangt ook samen met het koolstofgehalte. RVS is staal met een chroomgehalte groter dan 12% onder dit gehalte heet het roestvast, niet roestvrij. RVS is helemaal niet gladder, het blinkt misschien meer. Misschien is het dat Peter, je bent verblind door het RVS? Je wordt in ieder geval niet gehinderd door elementaire kennis op dit gebied, dat is duidelijk. Schoenmaker, blijf bij je gietijzeren (nodulaire) leest. Chris

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Wat een gemierenneuk. Vroeger was men minder in staat het proces zo te voeren, zodat met van gietstaal kon spreken, en werd er idd sowieso meer gietijzer gebruikt. De rvs schijf op mijn r80/7 voelt idd gladder aan dan de schijven van mijn r80rt uit 87. Trek dus je conclusie !

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: voor Chris, onze betweterige theoreet. ----- Theorie: als men weet dat het werken moet maar in de praktijk niet werkt. Praktijk: als alles werkt zoals het moet maar niemand weet waarom. Theorie en Praktijk samen: Niets funktioneert en niemand weet waarom! ----- Dus houd ik het graag bij de praktijk en mijn dagelijkse sleutel ervaring. Grt, Peter een praktijk man.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Peter wat een onzin. Je lult maar een eind weg, als een kip zonder kop. Vroeger? Heb je het dan over 1895 of zo? Je hebt van materialen de ballen verstand, da's wel duidelijk. Veel succes met je "wetenschappelijke" voelvingers. Ik hoop dat er niet teveel eelt op je vingertoppen zit van het stratenmaken of zo. Dit zou je interpretatie van "glad" wel een vervelend positief kunnen beinvloeden. Ik denk dat je studielectuur ook te "stoef" vond vroeger? Of is je die nooit aangeboden? Dat vermoedde ik al........... jammer voor je. Chris

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: hihihihi, lage kast, je zit er snel op.... Met vroeger bedoel ik idd langer geleden dan 10 of 20 jaar ja. En laat ik nu wel materialenkennis hebben opgedaan op mijn gedegen opleiding, iets wat niet iedereen een leuk vak vond, zo blijkt. hoezo, niks met wetenschap ? Grt, Peter v Oossanen Vakgroepstechnicus QT-TU-delft :-) En zoals de slimste hoort te doen: Ik zal niet meer op dit onderwerp reageren, binnenkort weeres toeren met de topic starter en kostelijk om je lachen. Hoi!

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Ik rij met trommelremmen.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper ', geïmporteerd van het oude forum: Lol @ Rudy ! Chris: zeker een docent met -te- schone handen ? Grt, J. Vliet r100rs

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:
    Peter wat een onzin. Je lult maar een eind weg, als een kip zonder kop. Vroeger? Heb je het dan over 1895 of zo? Je hebt van materialen de ballen verstand, da's wel duidelijk. Veel succes met je "wetenschappelijke" voelvingers. Ik hoop dat er niet teveel eelt op je vingertoppen zit van het stratenmaken of zo. Dit zou je interpretatie van "glad" wel een vervelend positief kunnen beinvloeden. Ik denk dat je studielectuur ook te "stoef" vond vroeger? Of is je die nooit aangeboden? Dat vermoedde ik al........... jammer voor je. Chris
    Chris, dit gaat echt te ver wat je doet. Dit soort bejegeningen doe je maar elders ! Groeten, Ton

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Peters eigen woorden: Praktijk: als alles werkt zoals het moet maar niemand weet waarom. Peter is een man van de praktijk volgens eigen zeggen. Hij is dus iemand die geen idee heeft waarom of hoe iets werkt! Dat komt dus mooi overeen met zijn opmerkingen. Ook werkt hij kennelijk nog met het kaste(n) systeem. Heb je je opleiding in india gehad of zo? Daar gebruiken ze toch wel veel gietijzer dacht ik? wat is dat eigenlijk groepstechnicus? Wat voor groep, en wat voor techniek? Fietsenmaken, groep lekke banden? Veel vragen. ik weet het, maar ja die hunkering naar kennis laat je nooit los. Heel vervelend. Bertje, Helaas ik moet nu weer gaan bedelen voor de kerstdagen. (Ben eigenlijk van een hoge kaste, maar sinds de kredietcrisis, loopt het allemaal niet zo florissant weet je.) Niet zo fijn in dit weer, dat bedelen.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Heb je misschien wel een beetje gelijk in Tom. Tis ook maar een beetje dollen. Zou het op Hyves wel mogen denk je? Hr. van O, doet geen enkele moeite zijn verhaal te onderbouwen, als met natte-vingertoppenwerk en nergens op slaande argumenten, die niet van veel kennis getuigen. Allemaal borrelpraat. Iemand met zijn eigen dommigheid om de oren slaan kan ook wel eens verhelderend werken. ik heb de wijsheid niet in pacht, maar wel een HBO opleiding WTB. En inderdaad Hr. Vliet, ook nog een leraren aantekening tweede graads. Materialenkennis en technisch tekenen wel te verstaan. Maar das wel lang geleden..... echter in 1985 wisten ze echt wel hoe een stuk materiaal te vervaardigen. En ook in 1950, en ook in 1925. Schone handen heb ik zeker niet, maar das meer op financiëel terrein, niet technisch. Ik was ze altijd met "onschuldzeep", zeker aan te bevelen. Sinds ik dat gebruik zijn mijn handen niet meer bang voor geld. (grapje is gejat en aangepast van de TV reclame, ik weet het) Peter, toch nog even dit: Als je dan toch groepsleider bent, zijn de je omringende mensen zeker je groep. Als deze groep leerlingen aan de TU zijn zou je het die eens kunnen vragen. Met andere woorden: Vraag het eens aan een leerling, die weet het misschien wel. Chris

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'remblokje', geïmporteerd van het oude forum: Dus toch een boel gelul. Maar Chris is door naar de volgende ronde door zijn parate kennis. RVS of staal belangrijkste verschlllen zijn warmtegeleidingscoëfficent en wel of niet roesten. Wrijving bij deze twee matrialen wordt primair veroorzaakt door het gebruikte materiaal van de remblokken (we hebben het natuurlijk niet over carbon schijven). Daar staal de warmte beter afvoerd kan hier langer mee doorgerremd worden onder dezelfde omstandigheden als rvs. Maar gezien de doorsnee motorijder niet aan deze grenzen komt is er gekozen voor uiterlijk te weten niet roestende schijven. as simple as that Voor de semi intelectuelen De wrijvingscoëfficiënt is een (dimensieloos) getal dat de mate van wrijving tussen twee oppervlakken aangeeft. Experimenteel is gebleken dat in een groot bereik de wrijvingskracht evenredig is met de normaalkracht, de kracht waarmee de oppervlakken tegen elkaar gedrukt worden. De wrijvingscoëfficiënt is de evenredigheidsfactor. Er wordt onderscheid gemaakt in statische wrijvingscoëfficiënt en dynamische wrijvingscoëfficiënt. De statische wrijvingscoëfficiënt is de verhouding tussen de maximaal optredende wrijvingskracht voordat de oppervlakken ten opzichte van elkaar gaan bewegen en de normaalkracht. De dynamische wrijvingscoëfficiënt is de verhouding tussen de wrijvingskracht en de normaalkracht als de oppervlakken ten opzichte van elkaar bewegen. In formule: Fw = &#956;wFN, met Fw: de (maximale) wrijvingskracht; FN: de kracht loodrecht op het oppervlak (de normaalkracht); &#956;w: de wrijvingscoëfficiënt. De waarde van de wrijvingscoëfficiënt hangt af van de gebruikte materialen. Bijvoorbeeld, metaal op ijs heeft een zeer lage wrijvingscoëfficiënt (ze glijden gemakkelijk over elkaar heen; daarom kan een schaatser zo hard gaan). Rubber op steen, daarentegen, heeft een hoge wrijvingscoëfficiënt (rubber schoenen op stoeptegels glijden niet gemakkelijk). Merk op dat de grootte van het wrijvingsoppervlak geen invloed heeft op de wrijvingskracht, voor zover een verandering in wrijvingsoppervlak geen verandering veroorzaakt in de totale kracht loodrecht op het oppervlak. Meting De wrijvingscoëfficiënt moet experimenteel (door metingen) bepaald worden; hij kan niet worden berekend. Om de wrijvingscoëfficiënt experimenteel te bepalen, kan gebruikt gemaakt worden van een hellend vlak. Het hellende vlak is gemaakt van het ene materiaal en op het heleende vlak ligt een voorwerp van het andere materiaal. Men brengt langzaam het hellende vlak onder toenemende helling. Op het moment dat het voorwerp begint te schuiven, meet men de hoek van het hellende vlak. De tangens van de hoek is dan de wrijvingscoëfficiënt. In deze meetmethode wordt de zwaartekracht (de versnelling van de zwaartekracht vermenigvuldigd met de massa van het voorwerp) als normaalkracht gebruikt. In horizontale stand van het hellende vlak is deze kracht het grootst, hoe steiler het vlak, des te kleiner deze normaalkracht wordt. Op deze manier wordt de statische wrijvingscoëfficiënt bepaald, in hoeverre het voorwerp als het ware kleeft aan het oppervlak. Als het voorwerp al in beweging is, is de wrijving die het voorwerp en het vlak ten opzichte van elkaar ondervinden lager, dit wordt de dynamische wrijvingscoëfficiënt genoemd, een maat voor hoe snel het voorwerp kan gaan slippen. Staal is een legering bestaand uit ijzer en koolstof. De term staal wordt met name gebruikt voor ijzerlegeringen met een zodanig beperkt koolstofgehalte (typisch minder dan 1,9%) of gehalte aan toevoegingen als chroom, dat ze warm vervormd kunnen worden. Hierin onderscheidt staal zich van bijvoorbeeld gietijzer, dat meestal een hoger koolstofgehalte heeft. Er zijn veel verschillende legeringen met deze twee elementen, meestal ook met andere bestanddelen. De wereld kent vandaag de dag ongeveer 2500 verschillende soorten staal. Mede hierdoor en door de uitstekende bewerkbaarheid is staal een veel gebruikt constructiemateriaal. Het koolstof wordt gebruikt om een hoge treksterkte en hardheid te verkrijgen. Oudheid Bij verhitting verliest staal zijn sterkte op relatief lage temperatuur. Om staal tegen vuur te beschermen wordt het in gebouwen beschermd, bijvoorbeeld door een keramische laag. Een onbeschermde staalconstructie buigt door onder invloed van hitte. Links is een doorgebogen balk te zien, de bluswerkzaamheden na een brand vinden nog plaats.IJzer wordt al meer dan 4000 jaar gebruikt voor diverse doeleinden. Het bereiden van kwalitatief hoogwaardig staal is eeuwenlang erg moeilijk geweest. Het eerste door mensen vervaardigde ijzer werd omstreeks 1500 v.Chr. in Klein-Azië in laagovens gemaakt. Een tijdlang was deze techniek een zorgvuldig gekoesterd geheim van het Hettitische Rijk, maar na de val van dit rijk verspreidde deze metallurgische kennis zich betrekkelijk snel over grote delen van de Oude Wereld (IJzertijd). Laagovens waren lage ovens, waarin om beurten lagen houtskool en ijzererts werden gestapeld. Met blaasbalgen werd daar voorverwarmde lucht doorheen geblazen, waarbij de houtskool ging branden en er onder meer koolmonoxide werd gevormd, dat het ijzer uit zijn oxiden vrijmaakte. Daarbij werden slechts temperaturen bereikt lager dan het smeltpunt van ijzer. Dat had tot gevolg dat het ijzer niet gescheiden werd van de resten van het erts, de zogenaamde slak, en dat het ook weinig van de koolstof opnam. Het product was een buigzaam maar zacht, vrijwel koolstofloos ijzer met veel stukjes slak erin. Om van dit zachte smeedijzer een harder kwaliteitsstaal te maken, moesten eerst met veel geduld de stukjes erts en slak uit het ijzer worden gehamerd. Vervolgens moest het hete ijzer dan gedurende lange tijd met houtskool in contact worden gebracht, zodat het voldoende koolstof kon absorberen. Het was moeilijk dit proces goed te beheersen, zodat staal vele eeuwen lang een zeer kostbaar product bleef. Middeleeuwen Pas veel later, in China omstreeks het begin van onze jaartelling, in Europa pas in de 15e eeuw, werd de hoogoven uitgevonden. Dit was een diverse meters hoge oven, die in principe op ongeveer dezelfde manier functioneerde als de laagoven, maar waarin wel een hogere temperatuur kon worden bereikt. Het ijzer kwam hierin wel tot smelten, zodat het gesmolten ijzer aan de voet van de oven kon worden afgetapt. Het ijzer was nu vrij van resten erts en slak, maar er was nu te veel koolstof in opgelost, nl. ongeveer 4 %, terwijl goed staal 0,5 tot 2 % koolstof bevat. Het aldus verkregen gietijzer was wel zeer hard, maar ook bros. Dit was voor sommige toepassingen een geschikt materiaal, maar onbruikbaar voor bijvoorbeeld zwaarden en snel bewegende machineonderdelen. Om hiervan goed staal te maken, moest het product lange tijd in hete toestand worden gehamerd, zodat het grootste deel van de koolstof aan de lucht kon verbranden. Dat was een zo omslachtig proces dat men vaak verkoos staal te bereiden uit smeedijzer dat in laagovens was geproduceerd. Kwalitatief hoogwaardig staal bleef dus een kostbaar product. Het ijzerverbruik steeg daarom niet ver boven het traditionele pre-industriële niveau van ongeveer 1 kilo per hoofd per jaar. [bewerk] Heden Pas de laatste 200 jaar is men door verbetering van het productieproces (bij voorbeeld het Bessemerprocedé) erin geslaagd het ijzer betrekkelijk gemakkelijk te zuiveren tot een zodanig lager koolstofgehalte (minder dan 2%) dat het ductiel genoeg was om te kunnen bewerken (bijvoorbeeld: walsen). Andere verbeteringen van de afgelopen twee eeuwen: men ging cokes gebruiken in plaats van houtskool, zodat grootschalige ijzerproductie geen aanslag meer deed op de bossen. door toegenomen kennis van de chemie leerde men welke stoffen men aan het erts moest toevoegen om ongewenste bestanddelen (bij voorbeeld te veel zwavel of teveel fosfor) om te zetten in stoffen die zich met de slak vermengen, zodat het veel gemakkelijker werd om een kwalitatief hoogwaardig ijzer te vervaardigen. De mogelijkheid om op goedkope wijze kwalitatief hoogwaardig staal te produceren, heeft het ijzerverbruik enorm doen stijgen (in veel ontwikkelde landen ongeveer 500 kilo per hoofd per jaar). Soorten staal [bewerk] Legeringen fasendiagram ijzer-koolstofStabiele kristalstructuren in staal 01: Perliet = (&#945;, Ferriet + Cementiet (Fe3C)) (ook 03, 11, 12) 02: Eutectoidicum (punt waar lijnen samenkomen) 03: Perliet = (&#945;, Ferriet + Cementiet (Fe3C)) (ook 01, 11, 12) 04: &#945;, Ferriet + &#947;, Austeniet 05: &#947;, Austeniet 06: Samen met 15: &#947;, Austeniet + Cementiet(Fe3C) 07: Ledeburiet: punt waar lijnen samenkomen (Eutecticum) 08: Vloeistof + &#947;, Austeniet 09: Vloeistof + Cementiet (Fe3C) 10: smelt (Vloeistof( 11: Perliet = (&#945;, Ferriet + Cementiet (Fe3C)) (ook 01, 03, 12) 12: Perliet = (&#945;, Ferriet + Cementiet (Fe3C)) (ook 01, 03, 11) 13: Cementietlijn: Chemische binding Fe3C of ijzercarbide Staal valt in drie groepen in te delen aan de hand van de hoeveelheid toegevoegde elementen (legeringselementen): ongelegeerd staal, laaggelegeerd staal hooggelegeerd staal. Bij ongelegeerd staal praten we over ijzer met maximaal 1,5% aan legeringselementen. Laaggelegeerd staal bevat tussen 1,5% en 5% legeringselementen en hooggelegeerd staal is alles wat meer dan 5% aan legeringselementen bevat. Koolstof is bij staal geen legeringselement. Als er meer dan 2% koolstof in ijzer zit spreken we over gietijzer. Ongelegeerd staal Onder ongelegeerd staal valt het staal dat maximaal 1,5% aan legeringselementen (exclusief koolstof (C)) bevat. Veel gebruikte legeringselementen zijn onder andere mangaan (Mn) en silicium (Si). Net als koolstof worden mangaan en silicium gebruikt om de sterkte en hardheid te verhogen. Silicium is tevens een bijproduct van het staal bereidingsproces, het wordt gebruikt om zuurstof aan het staal te onttrekken. Ongelegeerd staal is het meest gebruikte staal ter wereld. Dit komt omdat het relatief goedkoop is en erg goed bewerkbaar. Laaggelegeerd staal Deze groep bevat tussen de 1,5 en 5% legeringselementen (exclusief koolstof). Net als bij ongelegeerd staal zijn mangaan en silicium veel voorkomende legeringselementen. Maar ook chroom (Cr), vanadium (V), nikkel (Ni) en molybdeen (Mo) zijn in deze groep veel voorkomende legeringselementen. De invloeden van deze elementen zijn bij gebruik van verschillende elementen in één soort staal niet zo makkelijk te bepalen daar sommige van deze elementen elkaar tegenwerken en andere elkaar juist weer versterken. Chroom wordt vaak gebruikt om staal oxidatie- en corrosiebestendig te maken. Ook van de harde en slijtvaste eigenschappen van chroom wordt veel gebruikgemaakt in de staalindustrie. Chroom wordt veel gebruikt in combinatie met nikkel of molybdeen. Chroom in combinatie met molybdeen (het zogenaamde chromonen staal) maakt het staal uitstekend bestand tegen hoge temperaturen en ook erg sterk. Vanadium wordt ook veel gebruikt in combinatie met chroom en molybdeen daar het ongeveer dezelfde eigenschappen geeft aan staal. Ook in gereedschapsstaal wordt veel vanadium gebruikt, het maakt het staal ook een stuk taaier wat erg gunstig is voor gereedschap. Nikkel heeft gunstige invloed op staal bij heel hoge en heel lage temperaturen. En het wordt ook veel gebruikt om een aantal ongunstige eigenschappen van chroom tegen te gaan. Een voorbeeld van een gelegeerd stalen product: een kruk-as in bewerking op een gereedschapswerktuig [bewerk] Hooggelegeerd staal Hooggelegeerd staal bevat meer dan 5% aan legeringselementen. De bekendste die hieronder valt is roestvast staal (rvs). Een ander hooggelegeerd staal is gereedschapsstaal. Hoofdlegeringselementen in rvs zijn chroom (Cr) en nikkel (Ni). Chroom kan alleen gebruikt worden om staal roestvast te maken maar meestal wordt er een combinatie van chroom en nikkel gebruikt, omdat nikkel een aantal ongewenste effecten van chroom tegenwerkt (bijvoorbeeld 18% Cr en 8% Ni). Zoals de naam al doet vermoeden is rvs bestand tegen oxidatie en corrosie. Deze eigenschap is te danken aan de chemische verbinding die chroom aangaat met zuurstof. Door die chemische verbinding vormt er zich een oxidehuid op het staal. De oxidehuid is heel dun en daardoor doorzichtig. Ze bestaat uit een netwerk van chroom (III)oxide, dat wel elektronen kan geleiden maar geen ionen. Daardoor is het metaal tegen corrosie bestand mits de oxidehuid intact blijft. Dat is helaas niet het geval in een chloride oplossing, zoals zeewater of in gechloreerd zwemwater. Het resultaat is dan gelokaliseerde putvormige corrosie die heel moeilijk te stoppen is, omdat het chlorideion zich vooral in de corrosieputten verzamelt. Een toeslag van molybdeen kan wel bestendigheid tegen chloor opleveren, bijvoorbeeld voor gebruik in zwembaden. Om de eigenschappen te verbeteren is dan of wel een laag koolstofgehalte wenselijk, maar dan is de verspaanbaarheid slechter, ofwel een toeslag van titanium, maar dan is de lasbaarheid slechter. Sterkte HSS High speed steel (HSS) is staal dat bij hogere temperaturen zijn hardheid behoudt. Daardoor is het zeer geschikt voor gereedschap dat heet kan worden, zoals metaal- en betonboren Trivia Lineaire uitzettingscoëfficiënt bij kamertemperatuur 12 x 10-6 K-1, oplopend naar 16 x 10-6 K-1 bij 600 graden Celsius en daarboven weer afnemend De term "pisbakkenstaal" wordt soms gebruikt om een staalsoort van slechte kwaliteit aan te duiden (net als waaibomenhout gebruikt wordt om slecht hout aan te duiden). Soms wordt pisbakkenstaal afgekort tot PBS, vergelijkbaar met de afkorting RVS voor roestvast staal. In werkelijkheid moet echter voor een stalen urinoir juist een goede staalsoort gekozen worden vanwege de zuren in de urine. "Ledikantenijzer" is de alternatieve term om gooi-en-smijtkwaliteit in staal aan te duiden. De naam Stalin die de Sovjetdictator Josef Djoegasvili voor zichzelf koos, betekent "De Man van Staal". De typische Duitse soldatenhelm uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog wordt als Stahlhelm (stalen helm) aangeduid. Met dank aan Wikipedia

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees ', geïmporteerd van het oude forum: Chris, lezen is ook een vak apart he? Ton = Tom ? En p.o. geef je een ander beroep..... Wat een Forum......pffff Haantjes gedrag....

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Chris, lezen is ook een vak apart he? Ton = Tom ? En p.o. geef je een ander beroep..... Wat een Forum......pffff Haantjes gedrag....
    De N en de M zitten naast elkaar op mijn keyboard, sorry hoor. Ik geef helemaal p.o geen ander beroep. Dat is iets wat jijzelf opmaakt, slecht gelezen dus. ik ben nooit werkzaam geweest als leeraar, dat heb ik ook niet geschreven. ik heb wel de pedagogische aantekening. Weet niet eens of die wel een verloopdatum hebben, zal ik eens nakijken. Evengoed toch door naar de volgende ronde, das toch mooi meegenomen. Wie zijn de tegenkandidaten? Niemand???? Chris ( hoeveel hulplijnen heb ik nog?)

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wim Verbaak', geïmporteerd van het oude forum: Goedenavond, Na dit topic gelezen te hebben en me geërgerd te hebben aan de wijze waarop men elkander bejegend, het volgende. Gezien de totale inbreng van hr. oossanen op dit forum kan ik niet anders concluderen dat dit een techneut is met veel ervaring die niet direkt de behoefte heeft dit mbv wikipedia-citaten te onderbouwen. Hij tracht, indien nodig, een verklaring te vinden aan de hand van wat hij uit ervaring heeft geconstateerd. Dat anderen te pas en te onpas hun in het verleden opgedane kennis (al dan niet relevant) vervolgens als DE waarheid gaan spuien is t.o.v. de ervaring van ondergeschikt belang. Let wel ik zeg dus niet dat deze waardeloos is, alleen de praktijk heeft altijd het laatste woord. Toch veel remplezier . W. Verbaak

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Na dit alles een beetje gevolgd te hebben, staat mijn besluit nu vast: Ik blijf met trommelremmen door rijden, zowel de motorfietsen als met de auto. Wat een trammelant zeg: schijfremmen, dit is iets moderns neem ik maar aan.

  33. rbru
    Wie lust er nog een stukje Limburgse vlaai van de Hobbyist. Groetend, Ron

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum:
    Goedenavond, Na dit topic gelezen te hebben en me geërgerd te hebben aan de wijze waarop men elkander bejegend, het volgende. Gezien de totale inbreng van hr. oossanen op dit forum kan ik niet anders concluderen dat dit een techneut is met veel ervaring die niet direkt de behoefte heeft dit mbv wikipedia-citaten te onderbouwen. Hij tracht, indien nodig, een verklaring te vinden aan de hand van wat hij uit ervaring heeft geconstateerd. Dat anderen te pas en te onpas hun in het verleden opgedane kennis (al dan niet relevant) vervolgens als DE waarheid gaan spuien is t.o.v. de ervaring van ondergeschikt belang. Let wel ik zeg dus niet dat deze waardeloos is, alleen de praktijk heeft altijd het laatste woord. Toch veel remplezier . W. Verbaak
    Zonder achtergrond geen ondergrond. Als een technisch iemand geen weet heeft van de achtergrond van het funcioneren van iets, wordt het moeilijk om er een een gedegen antwoordt over te geven. Peter van O geeft eigenlijk geen antwoordt, hij gaat uit van gissingen, die hij volgens eigen zeg met praktijk onderbouwd. Dat is erg subjectief, en dus nooit houdbaar. hij geeft ook geen blijk van al teveel historisch besef of inzicht in de materie, met zijn opmerkingen over gietstaal en gietijzer, en het beheersen van de staalproductie. Is allemaal ongefundeerd. Chris is wel erg cru in zijn opmerkingen naar Peter van O, maar getuigen toch ook van sarcastische humor, wat ik persoonlijk wel leuk vind. Ik denk dat hij het niet zo scherp bedoelt, maar op een beeldscherm komt dit wel zo over. Zijn inzicht in de materie is echter mijns inziens wetenschappelijk een stuk hoogwaardiger en diepgaander dan die van Peter. Hij geeft blijk van diepere achtergrondkennis,maar ook van twijfel aan de gestelde these. Dat geeft ruimte voor overweging zonder dogmatische ja/nee antwoorden. Remmen gietijzeren schijven wel beter dan (stalen, nooit RVS) schijven? Ik persoonlijk denk van niet, maar goed ik ben dan ook geen testrijder. Ik denk dat het toch voornamelijk legendevorming is uit de tijd dat alles bijna beter remde dan de oude BMW's, de Ducati's en dergelijke, met roestende Brembo's. Geert

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'm stipe', geïmporteerd van het oude forum: stoppen!

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Josje', geïmporteerd van het oude forum: Stoppen? O jee, daar heb je remmen voor nodig! ;-)

  37. Egbert
    Wonderlijk, ik heb in dit forum een positie gekregen dat als ik iets post dat er allerlei mensen overheen vallen en mij aanvallen. En nu is er een draadje waar ik me nooit mee heb bemoeid dat vol zit met "grappige"reacties. Kennelijk zijn de leukerds intussen zo ervaren dat ze het zonder mijn hulp kunnen. Dit forum blijft wel levend en leuk, op deze manier... Groeten, Egbert

  38. rbru
    Tom, welkom in de club. Te weten de club van mensen waarnaar anoniem met modder wordt gegooid. Terwijl jouw draadje, na een inderdaad niet echt passend begin wel leidt tot leerpunten. Pas de pyramide-methode toe: boven de grafkamers zijn grote palten steen schuin over elkaar gestapeld. Deze leiden de (zwaarte)krachten opzij zodat de kamer heel blijft. In goed nederlands: haal je schouders op; jij brengt iets en er zijn mensen die daar raar op reageren. Bedankt voor de leerpunten over remmen, Egbert
    Uhh, Wie is deze Egbert dan? Groetend, Ron

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Hebben ze nog vlaai bij de hobbyist?

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum: Nee, wel bij Limburgia ;-) En kom gerust maar ,s een bakkie en een punt doen

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Wel een bijzondere motor zo een R59/5 BMW R59/5 Voertuig Kenteken Voertuigsoort motorfiets Merk BMW Handelsbenaming R59/5 Brandstof Benzine Vervaldatum APK N.v.t. Overzicht Datum aanvang tenaamstelling 30-05-2007 Brandstof Benzine Aantal cilinders 2 Cilinderinhoud 498 cm3 Vermogen Niet geregistreerd Zuinigheidslabel N.v.t. Datum eerste toelating 30-06-1974 Datum aanvang laatste tenaamstelling 30-05-2007 Datum eerste afgifte Nederland 08-03-1991 Wacht op keuren Nee Alleen jammer dat men zo vaak /6 uitlaten op een /5 zet. Waarom dat is begrijp ik nooit. de sigaren zijn toch ook gewoon nog te koop. zouden de eigenaren gewoon niet weten wat er op hoort of vinden ze de /6 uitlaten beter / mooier ? René

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fred', geïmporteerd van het oude forum: Zo heb ik ,m gekocht René,en ik moet zeggen hij bevalt erg goed en de uitlaten blijven mooi zitten,geeft een mooi gedempt geluid,hoort m,n vrouw me niet thuis komen ,s nachts. ;-D.

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerrit', geïmporteerd van het oude forum: ooit begrepen dat de bmw er beter op loopt dan op de sigaar modellen. maar idd de sigaren ogen fraaier, wel een leuke bmw!

  44. Bart
    Ik heb(noodgedwongen, budgettair) mijn sigaren ook vervangen voor nieuwere uitlaten. Het was nog een gulden tijdperk maar de sigaren waren toen een stuk duurder. Op zich wel jammer alleen denk ik maar: zo het is altijd weer terug te brengen en niet onomkeerbaar. Trouwens ze zijn nu weer doorgerot na ca. 22jaar dus ik kan weer eens kijken wat nu het verschil is. Budget is trouwens niet veel ruimer wat dat aangaat heb ik het nog niet zo geweldig gedaan blijkbaar.

  45. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fred', geïmporteerd van het oude forum: Misschien domme vraag,maar zijn dit geen originele uitlaten die onder een R/5 horen dan.

  46. r90s
    Fred Nee zijn niet origineel zijn van een /6, Hier een foto van een /5 met de originele uitlaten.

  47. r90s
    De foto

  48. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fred ', geïmporteerd van het oude forum: Okee,bedankt voor deze informatie Rene,ze loopt er wel goed op,vanmiddag even gestart na een maand of 3 stilstaan,toch maar een stukkie om,was wel errug koud. Iedereen hier alvast prettige dagen en een goede jaarwisseling gewenst van uit het koude Twente

  49. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: hoi, je accu klembandje zit los, op de foto

  50. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fred', geïmporteerd van het oude forum: Klopt Jasper,maar dit is al vervangen.Dit zijn foto,s die ik genomen heb toen ik ,r kocht 2 jaar geleden

  51. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: ik vind het een zeer fraai apparaat! lekker puur en niet blingbling,mede door tank en de kleur, uitlaten kan je altijd nogeens doen, mocht je dat zelf van belang achten. Grt, Jasper