Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Ik wil graag alles weten wat de voor- en nadelen zijn van een zogenaamde droge accu. Dus een accu die functioneert zonder accuzuur. Moet je deze accu ook regelmatig met een acculader opladen en is de accu ook geschikt voor BMW R60/5?

5 reacties

  1. j_vervloet
    Is een normale loodaccu. alleen is het zuur gebonden aan een gel dus kan niet meer verdampen. Er kan ook niet meer bijgevuld worden met gedestilleerd water en dat hoeft dus ook niet meer. Verdere onderhoud is hetzelfde, dus ook bij langer stilstaan aan een druppellader hangen.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum: Een echt droge accu is inderdaad een accu zonder electrolyt in wat voor vorm dan ook. (vloeistof of GEL.) Abusievelijk worden onderhoudsvrije accu's vaak ook droge accu's genoemd maar dat klopt dus niet. Echt droge accu's werden in de jaren 60 af en toe geplaatst. Echt droge accu's mogen niet geladen worden met een druppellader.

  3. Egbert
    Zoeken middels Google levert boeiende, want deels strijdige informatie op. Volgens sommigen zijn er Gel-accus en ook zuuraccus die definitief gesloten zijn dan wel na vullen definitief gesloten worden en er wordt beweerd dat je bepaalde typen zelfs liggend (en ondersteboven!) kan monteren. Anderen spreken weer over NiCad en dergelijke samenstellingen. Wat is de reden dat je een "droge" accu zoekt? De traditionele natte accu gaat ook redelijk lang mee, mits je vloeistof op peil houdt en de accu in koude tijden redelijk opgeladen houdt. Want een lege accu in vriestijd gaat kapot, heb ik ervaren. Succes met je zoektocht, Egbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik wil graag alles weten wat de voor- en nadelen zijn van een zogenaamde droge accu. Dus een accu die functioneert zonder accuzuur. Moet je deze accu ook regelmatig met een acculader opladen en is de accu ook geschikt voor BMW R60/5?
    Een droge (gel) accu heeft de nare eigenschap als deze ontladen is geweest krijg je deze niet meer opgeladen. Verder hebben deze een zeer lange levensduur en verliezen maar 3% van zijn capaciteit per maand. Ik gebruik ze al 12 jaar en heb er nog nooit problemen mee gehad. De gelaccu in mijn auto zit er al 7 jaar in en doet het nog uitstekend. Mijn 22 jaar oude Suz start al 5 jaar probleemloos en in de winter maanden wordt deze niet bijgeladen en start in de lente weer probleemloos. Als de accu in mijn R100RT zijn langste tijd heeft gehad wordt de zondermeer vervangen door een gelaccu.