Voor het nieuwe forum, klik   hier
voorbijganger
In het tpoic "Bobines doormeten in Amsterdam schreef Louis van Rijn: "In het boekje Schnelle tips fuer BMWs staat een 'device' wat de vonklengte kan meten. Dat apparaat heb ik nagebouwd en het werkt perfect. Ik zelf gebruik de onstekingsspoeltester oftwe de Zundspanningsprúfer van Louis.de (zie plaatje) Ik weet dat Egtebrt bezig is (geweest) om zoiets na te bouwen. Hoe doen anderen dat hoe meten die de vonklengte van hun bougie. Misschien wel niet?

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Heb vandaag ook een poging gedaan om het apparaatje bij Louis.de te bestellen. (Al ben ik geen raketgeleerde.) Wat een avontuur zeg. En of het ook echt gelukt is is nog even afwachten..... Is dit niet iets om ook in het assortiment van onze sponsor te hebben? Zelfs al zou 'ie wat duurder zijn. Het is dan wel geen stukje origineel bmw gereedschap, maar als knutselaar misschien toch wel handig. En zeker bij oudere bmw boxers. De mijne?, een R100rt uit 1978. Groetjes, Kees.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, kabels tijdig doormeten en eventueel vervangen werkt ook. Als je wil meten, schroevedraaier in bougie dop en op 10mm van massa houden, springt hij dan over, klaar(gebruik goed geisoleerde tang). het is niet van belang te weten of hij 11 of 15 mm trekt. Zo een aparaatje is dan ook overbodig, mijn inziens. Vonk ze grt, peter v oossanen

  3. voorbijganger
    @ Kees biij motozoom is hij ook te koop voor 10,95 @ Peter voor mij geen gekloot met tangen gewoon de handen vrij en toch meten bevalt me beter als het geïmproviseer met tangen etc. Dat is voor mij waarom makkelijk als het moeilijk kan. Maar ieder het zijne

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: snap ik, echter wanneer moet je hieraan werken als een boxer goed onderhoud krijg ?? Laatste keer vonk meten/bekijken was nog in de brommer tijd, met zwakke ontstekings spoeltjes grt, peter

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de tip voorbijganger. Ik ben m'n R100rt uit '78 aan het opknappen. Het viel me gewoon op hoe klein en dun de bougie vonken waren. Kabels met kappen, en bougie's zijn al nieuw, en hij loopt er ook niet slecht op. Het is natuurlijk nog wel een exemplaar met contactpunten, dus het idee van me dat de vonk lekker dik en blauw hoort te zijn is misschien ook niet terecht ivm. inbranden van de contactpunten etc. Ik ben gewoon benieuwd. De bobines zijn lijken me ook behoorlijk bejaard, ze zijn van het type met de bruine deksels. En ik meen weleens gehoord te hebben dat dat ook niet de beste waren. Deze winter? In ieder geval de distributie ketting met benodigde toebehoren vernieuwen, en als ik dan toch bezig ben is een setje verse stoterstang pijpjes met rubbers ook geen overbodige luxe. Lekker wat te doen dus. Een tool om de rotor te demonteren is al gemaakt, en de tool om de stoterstang rubbers er in te kunnen tikken schiet ook al heel op. Laat de winter dus maar komen! Groetjes, Kees.

  6. voorbijganger
    snap ik, echter wanneer moet je hieraan werken als een boxer goed onderhoud krijg ?? Laatste keer vonk meten/bekijken was nog in de brommer tijd, met zwakke ontstekings spoeltjes grt, peter
    Peter, als je een boxer koopt heeft ie niet altijd goed onderhoud gehad (de laatste periode) en naast boxers heb ik nog meer waar vonken uit komen. Zo was ik vanmorgen bij een niet startende Berini Brommer geen vonken dusss. Snap je hij is niet alleen voor de boxer

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    snap ik, echter wanneer moet je hieraan werken als een boxer goed onderhoud krijg ?? Laatste keer vonk meten/bekijken was nog in de brommer tijd, met zwakke ontstekings spoeltjes grt, peter
    Peter, als je een boxer koopt heeft ie niet altijd goed onderhoud gehad (de laatste periode) en naast boxers heb ik nog meer waar vonken uit komen. Zo was ik vanmorgen bij een niet startende Berini Brommer geen vonken dusss. Snap je hij is niet alleen voor de boxer
    Als de bougie mooi blauw vonkt is de vonk prima inorde!! De schroevendraaier methode voldoet ook prima om de ontsteking te testen. Voor het geld die je uit wilt geven aan zo'n tester kun je beter een kratje bier voor kopen :-). Deze testers zijn bovendien eenvoudig zelf te maken van 2 spijkers, een stukje hout en een krokodillenklem.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:
    snap ik, echter wanneer moet je hieraan werken als een boxer goed onderhoud krijg ?? Laatste keer vonk meten/bekijken was nog in de brommer tijd, met zwakke ontstekings spoeltjes grt, peter
    Peter, als je een boxer koopt heeft ie niet altijd goed onderhoud gehad (de laatste periode) en naast boxers heb ik nog meer waar vonken uit komen. Zo was ik vanmorgen bij een niet startende Berini Brommer geen vonken dusss. Snap je hij is niet alleen voor de boxer
    kijken of hij goed vonkt, doe je nog steeds door de bougie op de cilinder of kop te liggen en de motor te tornen. Hee, leuk, ik heb laatst een berini corona verkocht, had hem 17 jaar gehad ofzo, maar als je eenmaal motorrijd...kruip je niet zo snel meer op een brommert viel me op. grt, peter

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Over vonken gesproken. Mijn "verstelbare vonkbrug" is in weze een brug van twee messing pennetjes die uit elkaar getrokken kunnen worden. Het geheel is on een triplexen schaar gemonteerd, en een schaalverdeling die eraan zit geeft de maat weer tussen de pennetjes. De ene pen houdt ik aan het blok op de andere pen gaat de bougie kabel. Wat ik leerde was (mini, BMW's, Lancia, Opel, VW : - zwakke vonken ontsteken i.h.a wel, maar zijn gevoeliger voor het mengsel: in kritische ontstekings omstandigheden doen ze het net niet of wel. Zo startte een mini na het verwisselen van de bobine voor een betere net wel en met de orginele bobine net niet bij zeer koud vries weer. Hier maakt het dus veel verschil of je wel of niet rijdt. - Echt sterke vonken (22mm) opgewekt door een goede thyristor ontsteking maakt het rijden bij een koude motor soepeler, en de auto wordt iets zuiniger, maar niet veel. Dat zijn mijn bevindingen. Groetjes L.