Voor het nieuwe forum, klik   hier
kristof
Ik ben een R90/6 aan het reviseren die minstens 5 jaar heeft stil gestaan. Na het proper maken met contactspray van alle contacten geeft hij eindelijk een teken van leven. Als ik op de startknop duw draait de startmotor bijna 1 seconde, als ik nog eens op de startknop duw doet hij het nog eens op dezelfde manier maar daarna niets meer. Als ik een keer met de kickstart trap en vervolgens weer het contact op zet dan draait de startmotor weer een seconde , enz. Ik heb een volledig opgeladen nieuwe accu van 30 amp dus daar kan het niet aan liggen, de carburateurs zijn gedemonteerd maar de bougies zijn wel aangesloten Wie kan mij helpen :)) Bedankt kristof

8 reacties

  1. kristof
    Ik ben een R90/6 aan het reviseren die minstens 5 jaar heeft stil gestaan. Na het proper maken met contactspray van alle contacten geeft hij eindelijk een teken van leven. Als ik op de startknop duw draait de startmotor bijna 1 seconde, als ik nog eens op de startknop duw doet hij het nog eens op dezelfde manier maar daarna niets meer. Als ik een keer met de kickstart trap en vervolgens weer het contact op zet dan draait de startmotor weer een seconde , enz. Ik heb een volledig opgeladen nieuwe accu van 30 amp dus daar kan het niet aan liggen, de carburateurs zijn gedemonteerd maar de bougies zijn wel aangesloten Wie kan mij helpen :)) Bedankt kristof
    Ik hoor bij het het induwen van de startknop ook niets klikken , ook niet wanneer de startmotor aanslaat ?? Ligt het dan misschien aan de startmotor relais ? En waar zit die ergens ?? Bedankt Kristof

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Het starter relais zit onder de tank, links tegen de framebuis, net onder de rempomp. Controleer dat, en de voet waarop deze zit gemonteerd op corrosie. Hetzelfde geldt voor de zekeringen en bedrading in de koplamp, kijk voor corrosie en/of losse kontakten. Ook de massa van de accu, en andere aansluitingen, kijk of dat allemaal schoon is. Groeten, Paul.

  3. Patrick
    Een goede massa en contacten is erg belangrijk, ook als je spanning van je accu iets lager is als normaal krijg je al snel startproblemen.

  4. Egbert
    Kristof, je hebt een startrelais dat de startmotor activeert, dit zit inderdaad waarschijnlijk onder de tank. En je hebt een startMOTORrelais, dat zit op de startmotor. Dit laatste zorgt ervoor dat de startmotor gaat draaien en tegelijk trekt het het tandwiel van de startmotor aan zodat dit de tandkrans op het koppelingsvliegwiel kan bereiken en vervolgens de motor laat draaien. Waarom de zaak na een seconde stopt is de vraag, dan denk ik aan een gebrek in het startMOTORrelais, want het zal een kleine seconde duren voordat dit hele stelsel werkt: knop indrukken, tandwiel aantrekken en tegelijk het dikke contact maken om de erg sterke startstroom op de motor te zetten. Haal de tank er af, draai de inbussen (6 mm uit het hoofd) los, trek dat leuek deksel er af en je ziet de startmotor. Aan de achterkant 2 dikke bouten (10 mm ofzo), via het luchtfilterhuis te bereiken en aan de voorkaant een driehoekig montage plaatje; voordeksel er af en daar kan je ook ook bij. Inspecteer de motor en contacten. Sluit ze een keer met dikke draad aan op een opgeladen accu en je ziet in ieder geval of dit stuk werkt. Bij mijn R80 moet ik het (platte) luchtfilterhuis helemaal demonteren, dan gaat de rest vrij makkelijk. succes, Egbert

  5. kristof
    Bedankt voor de raad, nu kan ik aan de slag ! Grt Kristof

  6. Egbert
    Kristof, nog 1 extra aandachtspunt: zowel bij de BMW als ook een keer bij een Mercedesbusje meegemaakt: dikke draden niet echt vast; dan is de overgangsweerstand al gauw te groot om de stroom voor de startmotor te kunnen leveren. Succes, Egbert

  7. voorbijganger
    Kristof, nog 1 extra aandachtspunt: zowel bij de BMW als ook een keer bij een Mercedesbusje meegemaakt: dikke draden niet echt vast; dan is de overgangsweerstand al gauw te groot om de stroom voor de startmotor te kunnen leveren. Succes, Egbert
    Meegemaakt (bij een honda) dat er veel corosie tussen de verbindingen zaten en de draden en een deel van de spanningsregelaar was weggesmolten. Ik snapte ook niet waarom hij niet meer wilde starten.Toen ik de boel demonteerde wel.