Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: Technische vraag Als de motor warm gereden is, maakt deze een rommelig lawaai ter hoogte van de koppeling. Enkel als hij in neutraal staat en ik de koppelingshendel loslaat. Bij het rijden merk ik niets. Bij een koude start maakt hij geen rommelig lawaai in neutraal met losgelaten koppeling.

14 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dat is de versnellingsbak die je hoort rammelen omdat deze onbelast meedraait met de motor. Als je de koppeling trekt, is het geluid weg. Hoort bij de 1e serie 1100. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, mijn huidige r1100rs-1993- met 116000 heeft het een klein beetje, een andere die ik ooit had had het heel duidelijk, en die bak was zelfs gereviseerd, niks van aantrekken blijkt grt, peter v oossanen

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bart', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een r80/7. Daar hoor ik precies hetzelfde en was van plan de bak uit elkaar te halen en te reviseren. Niet nodig zo te horen?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Schakelt hij goed? Niks aan doen. Groeten, Paul.

  5. Bep
    Hallo, Is er Uberhaubt iemand die met zekerheid de exacte en hoofd oorzaak van "het rammelen" van de versnellingsbak in vrijstand en stationair lopen kan aangeven. Ik ben er erg benieuwd naar ,omdat dat de weg naar een mogenlijke oplossing ,of berusting in het "probleem" zou kunnen zijn. Met vriendelijke groet, Bep van Malde

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Ik ben zeker geen autoriteit op dit gebied, maar het rammelen wordt veroorzaakt door het onbelast draaien van 2 assen en een stel tandwielparen die constant met elkaar in aangrijping zijn. Zo steken die bakken nu eenmaal in elkaar en daarmee zal je het moeten doen. Groeten, Paul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Paul heeft gelijk, komt met het ontwerp van de bak. Het effect wordt natuurlijk versterkt door het feit dat bij stationair de motor niet zo heel mooi eenparig draait. Door de enigzins schokkende aandrijving zullen de tandwielen "klapperen" in de vrije ruimte die tandwielen nu eenmaal hebben. Als de motor koud is, wordt door de dikkere olie het klapperen gedempt. Gewoon negeren, en doorrijden dus. Mijn R90S heeft het ook, zij het niet irritant. Chris

  8. peterr45
    Hoi, maar latere bakken, ik dacht na 97 hebben het niet, toch ? dus wat is daar anders ? grt, peter v oossanen

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Die nieuwe bakken, >'94, draaien een ander toerental (andere primaire overbrenging) en hebben anti-rammel ringen in de tussenas. Veel meer details vind je er niet over, Herr BMW doet nogal geheimzinnig over het fenomeen versnellingsbak. Groeten, Paul.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum: Schuine vertanding maakt een tandwieloverbrenging ook stiller, weet alleen niet of dit hier word toegepast. Of zoals op de K-modellen word op de uitgaande as (voor de kenners die met die rubbers en klinknagels ;-) een onder veerspanning extra tandwiel gebruikt om de speling compleet op te lossen. Moeilijk uit te leggen, als je het ziet snap je het...

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Alleen de primair en 5e zijn schuin gestoken, de rest recht. Groeten, Paul.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Frans Het rammelen van de koppeling is verholpen We hebben dikkere olie in de bak gedaan dat hielp niet het geluid bleef Toen hebben we de koppeling er uitgehaald en ja hoor de koppelingsplaat had teveel speling op de prise as de vertanding op de as had gelukkig niets geleden Koppeling vernieuwt en het geluid is weg

  13. DeZwaan
    @Frans Ik heb eigenlijk het zelfde probleem als jij boven noemt alleen ik heb een R850C. Ik heb ook veel ruimte in de aandrijflijn. m.a.w. als ik 'm in z'n eerste versnelling zet (motor uit en koppeling los), dan kan de motorfiets wel 15cm heen en weer bewegen zonder dat de motor mee draait. Zou dit ook door de koppeling kunnen komen? is het veel werk om een koppeling te vervangen? bvd. Dick