Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Ben', geïmporteerd van het oude forum: Hoi,heeft er iemand een oplossing om een laadstroomlampje te plaatsen of het circuit aan te passen zodat de accu kan bijladen zonder de klokken te monteren ? Ik heb een caferacer gebouwd van een 79er R80/7,klokken eraf gedaan,de fiche met de pennen voor de klokken is nog aanwezig.

30 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Michiel', geïmporteerd van het oude forum: Mooie motor!! Ik ben ook bezig met een caferacer. Omdat ik wel wil weten hoe hard ik rij, hoeveel toeren ik maak, of de oliedruk hapert en of alles wel bijlaadt heb ik een tellertje van het merk Acewell gekocht. Zoek maar even waar deze te krijgen is, ik heb hem in Gouda gehaald (ik neem aan dat ik hier niet naar andere motozaken mag linken ;)) Met die teller kan je ook een toeren/schakelwaarschuwing instellen, je max en gemiddelde snelheid bijhouden, je maximaal gedraaide toeren terug zijn en een aantal dagafstanden bijhouden. Dan heb je maar 1 klein tellertje ipv die grote standaard tellerunit. Ik heb bij deze teller het lampje voor de alarmlichten zo aangesloten dat deze als laadstroomlampje telt. aan het einde van dit filmpje kan je hem goed zien: http://nl.youtube.com/watch?v=BwWA7L2w46k dus misschien dat dat wat voor je is.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ben', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de tip maar ik wou er geen tellers opzetten. Kan je me zeggen hoe je het lampje op uw teller hebt aangesloten ?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb het laadstroomlampje ergens onder de tank gestopt. de orginele fitting van alleen het laadstoomlampje uit de tellerkast gehaald, elektrisitietsdraadje verlengt en alles goed in plastic onder de tank gestopt.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ben', geïmporteerd van het oude forum: Frank,bedankt voor de tip,heb je het hele blokje met printfolie en de stekker gebruikt ?Of heb je de aanpassing misschien op een /5 of ouder uitgevoerd ? In dat geval heb je andere klokken als een R80/7.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Michiel', geïmporteerd van het oude forum: Hoe ik het gedaanheb? Als je op het dradenschema kijkt is het heel simpel, gewoon de juiste draden zoeken en een lmapje ertussen, dan kna je hem overal inbouwen waar je wilt. Dit weet je waarschijnlijk la, maar ik moet het zeggen: een werkende snelheidsmeter is verplicht in Nedereland, en denk maar niet dta ze er niet op letten. Mijn allereerste testritje met deze motor ben ik aan de kant gezet en de agent is ene kwartier bezig geweest om ALLES op werking te controleren. Gelukkig deed ie dat stilstaand, want mijn snelheidsmeter was nog niet aangesloten, maar hij vroeg er wel naar.

  6. j_vervloet
    Hoe ik het gedaanheb? Als je op het dradenschema kijkt is het heel simpel, gewoon de juiste draden zoeken en een lmapje ertussen, dan kna je hem overal inbouwen waar je wilt. Dit weet je waarschijnlijk la, maar ik moet het zeggen: een werkende snelheidsmeter is verplicht in Nedereland, en denk maar niet dta ze er niet op letten. Mijn allereerste testritje met deze motor ben ik aan de kant gezet en de agent is ene kwartier bezig geweest om ALLES op werking te controleren. Gelukkig deed ie dat stilstaand, want mijn snelheidsmeter was nog niet aangesloten, maar hij vroeg er wel naar.
    En die snelheidsmeter moet ook nog een keer verlichting hebben.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: hierbij een schema van het laadcircuit,misschien heb je er wat aan. dat laadstroomlampje zou je ook kunnen vervangen door een draadgewondenweerstand van de juiste waarde. groet henry

  8. Egbert
    Ben, het schema van Henry is mooi bruikbaar (bedankt Henry, het komt op de CD die ik deze winter ga maken). Let op: als je het lampje vervangt door een weerstand moet je dus wel 1 hebben die 3 Watt kan verdragen. Bij Conrad zie ik in deze klasse alleen maar 47 Ohm, kom je op 3,03 Watt uit en daar gaat het volgens mij ook nog wel mee. De voor de hand liggende weerstanden hebben nauwkeurigheid van 5% dus je kan wat pech en wat geluk hebben. En als je zeker wilt spelen bestel je er 10, kost je 4,80 i.p.v. 49 ct per stuk en meet je de beste er uit. Ik denk dat 1 tot 3 procent afwijking geen drama is, hooguit iets meer of iets minder laadstroom. Bestelnummer voor de goedkoopste (5Watt, 47 Ohm): 40 19 86-13. Als je zeker wilt zijn dat het langdurig heel blijft knijp je er, eventueel met hitte-geleidende pasta ertussen, een reepje blik omheen. Monteer de boel ergens waar het een beetje rijwind vangt en je bent denk ik voor lange tijd klaar. Succes, Egbert

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ben', geïmporteerd van het oude forum: Duidlijk schema en uitleg.Hier kan ik mee aan de slag. Bedankt he !

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Egbert,de weerstand mag wel meer als 3 watt zijn ,liefst zoveel mogelijk dan word die minder warm. en die 47 ohm hoef je ook niet zo nauwkeurig aan te houden , als je 33 ohm zou nemen zou die in principe iets eerrder met laden beginnen. hoe lager de waarde van de weerstand , hoe meer stroom er doorheen gaat en hoe warmer die word en hoger het wattage van de weerstand dus moet zijn, je zou ook meerdere weerstanden parallel kunnen plaatsen.bijv 2 van 100 ohm 3watt kom je op 50 ohm 6watt henry

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Ben, Ik heb wel dezelfde tellerpartij dan jou gehad. Ik heb het stukje wat ik nodig had uit het blokje gezaagd waar het lampje normaal gesproken in zit. Ik heb nu een fietsteller die werkt perfect alleen in het donker zie ik niet hoe hard ik ga. Ik heb behalve smalende glimlachen nog nooit iets negatiefs gehoord van oom agent. (ik rij al 10 jaar met dit tellertje)

  12. Egbert
    Henry, niets aan toe te voegen. Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Michiel', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben niet zo technisch, zeke rniet op electragebied. Ik snap het hele verhaal dus niet helemaal. Ik heb nu een ledlampje als laadstroomlamp, die zal te weinig weerstand hebben? Wat is het gevolg daarvan? Kan ik gewoon een weerstandje tussen het draadje naar dat lampje solderen?

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: een ledlampje werkt niet, dit is een soort diode die de stroom maar in 1 richting doorlaat. en in de doorlaat richting heeft die veel te weing weerstand zodat die snel zal doorbranden. het lampje gewoon weg laten en er een draadgewonden weerstand tussen zetten van de juiste waarde. henry

  15. voormast
    Het lampje zorgt er voor dat bij laag toerental het anker stroom krijgt zodat de dynamo kan werken. Geen lampje of te klein dan gaat de dynamo niet werken. Op Japanse motoren zit meestal een dynamo met permanente magneet en heb je geen lampje nodig. Pieter

  16. Richard
    Een LED lampje werkt wel, maar je moet als je een nieuw anker erin zet wel met een spanningszoekerlamp het veld in de rotor sterker maken. Een LED lamp heeft hier te weinig kracht voor. Het verschil zit er in hoeveel ampere door een 3 watt lampje gaat en er gaat bijna geen ampere door een LED. Ik rij zelf al 15 jaar met een LED lampje als laadcontrolelamp en dat gaat goed. Andere kleuren LED lampjes kan je gebruiken voor oliedruk, vrijstand en grootlicht. Als je geen LED wilt gebruiken maar een weerstand die je kan wegwerken, dan moet je een weerstand nemen van 50 Ohm. Dit komt overeen als je een lamp neemt van 3 Watt en 0.25 A Richard

  17. Egbert
    Een Ledje moet je sowiso met een serieweerstand monteren want je moet de dik 12 Volt van het boordnet terugbrengen naar 2 - 4 V, afhankelijk van de soort Led. Bij een typisch stroomgebruik van 20mA (de meeste Led's) heb je voor een 2V Led 500 Ohm nodig, voor een 4V Leed 400 Ohm. De serieweerstand kan een standaard 1/4 W zijn, eventueel 1/2 W (dan weet je zeker dat alles heel blijft!). Parallel aan de combinatie serie-weerstand en Led zet je dan nog steeds een zware weerstand omdat er voldoende bekrachtigingsstroom moet kunnen lopen. Deze parallelweerstand moet tussen 50 en 60 Ohm zijn, minimaal 3 Watt. Leuke puzzle en succes, Egbert

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ben', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb besloten er een weerstand tussen te zetten,ik heb veel bruikbare informatie van jullie gekregen waarvoor dank. Ik vond dit artikel ook nog ; http://bmwmotorcycletech.info/genlampresistor.htm Weerstand 330 ohm dus ?

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Ben,die weerstand van 330ohm word parallel aan het lampje geschakeld. voordeel hiervan is :als het lampje defect is, krijgt de rotor nog steeds iets stroom zodat er nog steeds bijgeladen word . als je het lampje weglaat moet je een weerstand van+/_ 47ohm gebruiken. henry

  20. jack
    Na alles wat ik hierboven gelezen heb lijkt het mij niet zo eenvoudig om een kleiner tellertje te plaatsen . Ik zelf heb al 2 verschillende snelhiedsmeters geplaats met telkens het zelfde probleem , klopt gewoon niet , teller geeft 60kmh aan in werkelijkheid 90 kmh . Heb nu een teller 1/1 . Wie kent de juiste overbrenging die nodig heb . Heb een foto bijgevoegd

  21. voormast
    De verhouding hangt af van je eind overbrenging. En daar zijn er verschillende van. Je kunt ook een elektronische teller nemen die het aantal omwentelingen van je wiel telt. Je kunt dan de omtrek instellen en zit je altijd goed. Bijvoorbeeld van acewel of koso. Pieter

  22. jack
    Heb net een digitaal teller gekocht , alles lijkt me wel duidelijk , nog een vraag hoe zit dat nu eigenlijk met dat laadstroomlampje ,moet dat aangesloten worden anders wordt de batterij niet geladen ik begrijp het niet goed ;)Dus als ik de multistekker gewoon laat voor wat hij is dan werkt het niet ? Ik moet het lampje sowieso aansluiten

  23. j_vervloet
    In de dynamo moet een magnetisch veld opgewekt worden. Bij het starten wordt de daarvoor benodigde stroom geleverd via dat lamje vanuit de accu. Als de dynamo zelf voldoende spanning opwekt wordt die stroom door de dynamo zelf geleverd en zal het lampje uitgaan.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Jack ik heb hierboven een schema geplaatst van het laadsysteem, neem dat eens door, dan kun je zien hoe het laadsysteem werkt het lampje van 3 watt kun je ook vervangen door een(draadgewonden) weerstand van 33 of 47 ohm. henry

  25. jack
    Heb vanmiddag geprobeerd om elektronisch teller te plaatsen, krijg er geen leven in . Het enige wat gebeurd is dat de teller oplicht de toerentalwijzer slaat helemaal uit en dan niks meer . Telkens als er spanning op komt doet hij dat , voor de rest krijg ik zelfs geen controlelampje bv richtingsaanwijzer aan de praat . Ondertussen wil de motor zelfs al niet meer starten , geeft geen klik , de startmotor doet gewoon niks meer . Een tijdje terug nog es gebeurd,heeft zich zomaar vanzelf opgelost , soms moet ik het koppelingshendel nijpen om te starten en dan ook weer niet , de motor staat steeds in neutraal , gewoonte van me . De zin om een kleinere teller zelf te plaatsen is een beetjes weg , doe blijkbaar meer slecht dan goed .

  26. MarkvandenCorput
    Beste forumleden, Ik ben met hetzelfde bezig zoals in dit onderwerp beschreven. Richard zou je een eenvoudig schema willen tekenen zoals bij jou aangesloten? Ik bedoel hiermee, ledlampje ipv gewoon laadstroomlampje en dit in combinatie met weerstand. Tevens de zwaarte van de weerstand. bvd

  27. Richard
    Mark, het laadlamje vervangen voor een weerstand van ongeveer 50 Ohm. Dan doet het laadcircuit het weer. Als je een LED lampje wilt gebruiken voor controle moet je deze parallel plaatsen over de weerstand. Zie het schema hierboven Richard

  28. Henk2VGS
    Hallo, ook ik wil een acewell op mijn r100gs plaatsen, en volgens de motorzaak kan ik het gevarendriehoekje gebruiken als laadstroomlampje, dit is een led, ik heb erg weinig verstand van electra, maar gaat dit dan goed?

  29. stefr100
    Ja, geen probleem. Zoals hierboven al beschreven, moet je in parallel met het LED lampje wel nog een weerstand van 47ohm plaatsen. Nodig, anders werkt je laadcircuit niet. Heb dit al een paar keer gedaan, werkt perfect.