Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Hallo BMW ers Vraag wie heeft er ervaaring met 20W50 Olie in een R1100RT ???. Ik zelf heb mijn BMW zo juist ververst en 20W50 Olie gebruikt. De reden is dat er een licht tik in mijn blok zit. Waar mensen zegen dat het geen kwaad kan en dat een boxer zo ie zo lawaai maakt, Vind ik het hoogst irritant. Nu heb ik dus de olie ververst, en ja wel de tik is nagenoeg weg, het klink al met al 100x gezonder. Nu de vraag zou het gevolgen kunnen hebben voor de rest van de motor? omdat ze 15W50 voor schrijven ????

16 reacties

  1. Egbert
    john, gezien de kengetallen zal deze olie bij koude omstandigheden iets minder functioeren (20 i.p.v.15 betekent iets dikker bij koude temperatuur. Komende winter de eerste 5 minuten weinig toeren maken en iets vroeger opschakelen zodat de olie wat sneller warm wordt en dan heb je denk ik geen problemen. Groeten, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Rij nooit anders als 20w50 in m'n 1100, gaat al 150.000 km goed. In de winter, na een nachtje buiten met flinke vorst wil de boel wat traag opstarten, da's al. (Kan ook de accu zijn, natuurlijk) Groeten, Paul.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jo', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, In de USA rijden Paul en Voni Glaves rond op BMW's. Hij met een oude K75 (ongeveer al 570.000km) en zij op een R1100RS (al meer dan 500.000km). Ik dacht dat hij het onderhoud zelf doet aan de motoren. Uit nieuwsgierigheid heb ik hem eens een mailtje gestuurd om te vragen op welke olie de motoren draaiden om zulk een hoge km-stand te halen. Het antwoord: minerale olie, type 20W50. Bij de volgende oliewissel gaat die dus ook in mijn R100RT! Mvg, Jo.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wiedewa', geïmporteerd van het oude forum: Mee eens, heb er ook al Castrol in gehad. ( 10 W 40 ) De damp die hij dan achterlaat na enkele verkeerslichten wil je niet proeven. Volgende grote beurt komt er ook 20W50 in, met de filterwissel. En gelijk heb je 's winters starten, intussen kleding aan, en dan rustig wegrijden. Laag in de toeren houden voorkomt n.l. dat de oliekeerringen eruit geblazen worden. Zeker als het vriest raad ik iedereen aan om laag in de toeren te blijven. Maar zodra de Temp. meter los komt kan je alweer flink het gas erop. mvg Nic

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: eens een r1100rs gehad, machtig aparaat, zelfs bij dealer in alphen a/d rijn gebruikte men altijd 10-40, was overleg met Bmw geweest, echter is het niet goed volgens bmw beschrijving grt, peterr45 en weer stiekem uitkijkend naar een 1100rs

  6. Duckmole
    Volgens mij schrijft BMW voor alle 2 kleps boxers en alle 4 kleppers tot de 1200 serie 20W50 voor. BMW Nederland maakt daar zelf 10W40 van. Het temperatuurbereik van een 10W40 loopt volgens het boekje van -20 tot +20 oC, Het temperatuurberiek van een 20W50 loopt van -10 tot +30oC en hoger. Ik rij zelf met een 15W50 in mijn 1150GS en in mijn 90S. Heb met deze olie duidelijk minder verbruik in de GS dan met een 10W40. De enige reden dat BMW Nederland afwijkt van het fabrieksvoorschrift is volgens mij dat nagenoeg elke nederlandse dealer ook japanse rijstblokken in de werkplaats krijgt en daar moet zonder uitzondering 10W40 in. Ook in de BMW 3 en 4 cilinders gaat volgens mij een 10W40. Ik zou zonder meer kiezen voor een minerale of halfsyntetische olie met een bovengrens van 50 en niet lager. Just my 2ct. Duckmole

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum: Ik gebruik 10w 60 en 10w 50 (Valvoline) vol synthetische olie in mijn R100RT, deze is tijdens de koude start niet zo dik dan een 20w 50.

  8. Egbert
    Het eerste getal geeft volgens mij het gedrag van de olie bij koude motor, het tweede getal het gedrag bij warme motor. Of omgekeerd. het gaat om de traagvloeibaarreid, hoger getal is "trager". Als dit waar is zou je voor de winter beter een 10/50 olie nemen en zomers een 20/50. En wanneer wisselen? Zomertijd/wintertijd is netzo goed als elk ander criterium. Sterkte bij het kiezen, Egbert

  9. voormast
    In het BMW instructie boek je staat welke olie er in moet. Hierbij de olie bladzijde uit mijn boekje van 1981.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:
    Het eerste getal geeft volgens mij het gedrag van de olie bij koude motor, het tweede getal het gedrag bij warme motor. Of omgekeerd. het gaat om de traagvloeibaarreid, hoger getal is "trager". Als dit waar is zou je voor de winter beter een 10/50 olie nemen en zomers een 20/50. En wanneer wisselen? Zomertijd/wintertijd is netzo goed als elk ander criterium. Sterkte bij het kiezen, Egbert
    Beste Egbert, het eerste getal geeft de stroperigheid aan bij normale temp, deze is dan net zo als single olie met dikte 20 het tweede is de stroperigheid (viscositeit) bij bedrijfstemp, deze is dan net zo als single olie met de dikte 50 bij mijn R100RT 1981 doe ik 15W50 of 20W50, gaat prima. Bij koude motor altijd eerst ff rustig in toeren altijd verstandig. Je verdere adviezen zijn weer waardevol, als altijd!

  11. Bep
    misschien ten overvloede, http://www.velocette.nl/olie.htm mvrgr. Bep

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ed raket', geïmporteerd van het oude forum: De enige reden waarom men olie tot de vloeibaarheid vergelijkbaar met water heeft gebracht , is omdat de olie snel de dieper gelegen delen in de motor zou bereiken bij een koude start en bijgevolg minder slijtage zou aanrichten. De viscositeit kon ook verminderd worden omdat de motoren nauwkeuriger konden geboord worden, en de injectie de plaats innam van benzine verslindende carburators. Er liep bijgevolg minder onverbrande benzine in het carter die zich vermengde met de olie , en konden de smeereigenschappen aangepast worden. Dat is de olie( evolutie à die ik zo een beetje gevolgd heb. 20 W50 heeft mij vroeger nooit in de steek gelaten, feit is dat je het nu moeilijker vind omdat de producenten je als het ware opdringen wat je zult kopen. Met 20 w 50 loopt je motor rustiger, maakt ze minder lawaai, en eens warm gaat ze even vlot in de toeren en verbuikt ze duidelijk minder olie. 20 W 50 in synthetische versie is zeer zeldzaam, de minerale versie zorgt na enige tijd voor harsafzetting .( dat heeft ook z'n voor en z'n nadelen) Trouwens wie zijn die stoere jongens die bij -20 C° hun stalen ros bestijgen, en ....wanneer was het de laatste keer - 20 in onze contreien. 20 w 50 dus maar.

  13. wouter
    Ik vind het opzich ook best moeilijk om een goede olie keuze te maken. Ik heb er nu ongeveer 8000 KM op zitten met een goedkope olie van de halfords ( 15W 50 ) en heb nog geen problemen gehad.... verbruik is ook niet echt hoog ( ong 1 Liter op 3000 km ) voor mij dus geen dure speciale olien maar gewoon regelmatig je olie verversen! gr Wouter

  14. voorbijganger
    Een paar jaar geleden is deze discussie ook al eens geweest. zoek maar een op olie.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, onlangs een r1100rs gekocht, 1993, zat zeer goede syntheet in 10-40, onlangs vervangen, maar deze dikte doet volgens het instructie boekje maar dienst tot een graad op 10, dus hogere buiten temp is te dunne olie, en verdwijnende smeerfilm, op kritische momenten. net ververst met belray semi syntheet 20-50 op advies van zeer ervaren bmw dealer in regio west, ook filter gelijk gedaan, en starten en hop, stukken stiller, verschil is enorm. En de angst dat er niet zo snel ergens olie komt is ook aangepraat. olie blijft ook achter na het uitzetten vd motor in de vorm van een dun olie filmpje. ooit mijn r45 na paar weken stilstand geopend, overal in het blok een glimmend olie laagje. en misschien doet een ietsje dikkere olie dat nog beter dan de water dunnen 10-40 syntheet. Grt, Peter