Voor het nieuwe forum, klik   hier
voorbijganger
Ik heb dit probleem steeds en heb naar Bridgestone geschreven: Op mijn BMW R100Rt van 1987 gebruik ik Bridgestone banden. Nu heb ik steeds dat het loopvlak van het voorwiel aan de linkerkant op een happerige manier afslijt. Het doet zich niet aan de rechterkant van de band voor. Er ligt nu weer een nieuwe band om en na 2500 km begint het weer zichtbaar te worden. Het gaat om een 90/90/45 battlax (BT45) Ik ben sinds 2005 op deze motor gaan rijden en de voorvorkkeeringen zijn al vervangen evenals de voorvorkolie. Ik reed vroeger ook BMW (met andere banden) en kende dit verschijnsel niet. Ik controleer de bandendruk 1x 14 dagen. Dit is de derde voorband van Bridgestone die dit heeft. Tussen de 8000 en de 11.000 km heeft de band dan aan de L kant te weinig profiel. Vroeger (voor 1991) kon ik met gemak 19.000 a 21.000 met een voorband rijden. Weet u een oorzaak(en) van dit verschijnsel? Groet Ton van Schilt Dit was het antwoord: Het slijtagebeeld dat u beschrijft is zeer bekend. Het komt niet alleen voor bij Bridgestone banden, maar ook bij die van andere merken. De reden hiervoor is de constructie van het rijwielgedeelte van uw motorfiets. Doordat de wielen niet precies in lijn staan om de ongelijke gewichtsverdeling te compenseren, slijt de linkerkant van de voorband altijd wat sneller dan de rest van de band. Wie wist dit al? Verder is de compound van de BT 45 iets zachter dan dat van bijvoorbeeld een Dunlop. Dat leidt aan de ene kant tot een wat snellere slijtage, aan de andere kant levert het veel meer zekerheid op, met name in de regen.

10 reacties

  1. Egbert
    Ton, nieuw voor mij. En met de aandrijving op rechts kan de motor best een beetje ongelijk wegen, zou best kunnen. De fabriek had dit volgens mij ook anders kunnen oplossen dan door de wielen uit lijn te zetten. Tip: neem voortaan alle rotondes linksom. Dan slijt de rechterkant van de band wat meer... Groeten, Egbert

  2. voorbijganger
    Egbert, rotondes Linksom ik denk niet dat dat het probleem oplost. Ik denk dat ik de helft van de km in England moet gaan rijden

  3. Egbert
    Ton, voordat er weer wordt gemekkerd: we moeten maar verder op Hyves... ;-) egbert

  4. j_vervloet
    Rij eens wat minder dijkweggetjes en zoek meer de snelweg op. Door de bolling van het wegdek slijt je linkerkant meer dan de rechterkant.

  5. voorbijganger
    Hmm Ik kan nu niet zeggen dat ik geen snelweg rijd.

  6. Bep
    Okee, nog een theorie: Linker bochten worden gemiddeld met een hogere snelheid ,en dus platter genomen. Bep

  7. voorbijganger
    Bep lijkt me sterk mezelf kennende

  8. Bep
    Bep lijkt me sterk mezelf kennende
    Ik bedoel het gewoon afslaan bij een kruising of zo ,dat gaat links om iets sneller,door de grotere draaicirkel als rechts afslaan. (sinds wanneer hebben we spellingscontrole?, mooi!)

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kor', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb zelf ook een rt uit 1988 en heb hem al 16 jaar in mijn bezit. Indeze jaren al verschillende keren een nieuwe voorband gekocht met hetzelfde probleem, scheef afslijten. Ook bij de verschillende bandenhandels waar ik kom herkennen ze het direct. Het komt dus veel voor. Ligt dus niet aan jouw motor, mar is een bmw eigenschap.