Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum: Wie heeft er een tip waardoor mijn dynamo lampje oplicht. De koolborstels zijn niet versleten en hij licht alleen op als ik de lampen aan heb. Helaas heb ik al eens met een lege accu gestaan. Kan het eventueel komen omdat de motor lang heeft stilgestaan en er misschien ergens slechte contachten met veel weerstand zijn. Hoe kan ik controleren waardoor dat komt? Ik dacht overigens dat de motor altijd ook met de kickstarter wel te starten zou zijn, ook met een lege accu, mij lukte het niet om hem weer aan de gang te krijgen. Startkabels waren de enige oplossing. Nico

13 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wiedewa', geïmporteerd van het oude forum: Waarschijnlijk bijna kabelbreuk, waardoor dynamo niet goed kan laden. Andere mogelijkheid is dat de diodebrug stuk is, dit gaat meestal samen met de spannings-regelaar, en electronisch is dat bijna onmogelijk. Controleer alvoor je begint de zekeringen en contacten of die optimaalzijn. mvg Nico

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Als de accu leeg is, krijg je hem met de kickstarter ook niet aan, je zult immers vonk nodig hebben voor de bougies en de ontsteking. Heb zelf ook een soortgelijk probleem gehad, uiteindelijk blijkt het anker defect te zijn, kan dus ook nog. Wat voor type/bouwjaar, gaat het eigenlijk om?

  3. Egbert
    koolborstels kan ook nog. Je zegt dat het probleem optreedt bij brandende verlichting. Dat suggereert te weinig laadstroom. En dan kan je dus gewoon zoeken: koolborstel nog OK? Alle wikkelingen (zowel veld als rotor) nog OK? Alle diodes nog OK? Bedrading nog in orde? Interessant want wel eens over het hoofd gezien en vrij makkelijk te controleren: alle draden goed vast (dikke draad op startmotor, accupolen en zo)? Vervelend en in feite overzichtelijk probleem. als je het er voor over hebt kom dan komende zaterdag naar Beetsterzwaag, dan meten we alles door. Mail naar boesrijk2home.nl. Zondag wordt niet, dan wil ik F1 kijken. Groeten, Egbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: En Egbert kennende staat de koffie klaar !

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Diallo', geïmporteerd van het oude forum: ... met nen fantastische uitleg bij..

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum: Nou, genoeg tips om te gaan beginnen. Ik zal eerst de simpele dingen maar opnemen want hoe ik alles moet controleren...tja, daar ben ik weer niet zo in thuis. Sorry, Beetsterzwaag zit er niet in dit weekend maar het zou mooi zijn geweest eens iemand te horen die er verstand van heeft. Nico

  7. Egbert
    Nico, Beetsterzwaag bestaat langer dan deze week alleen. Mail als je wilt even naar boesrijk2home.nl dan kunnen we eventueel directere verbinding maken. Groeten, Egbert

  8. Egbert
    Overigens,verstand? Ervaring en doorgaans zorgvuldig redeneren is een betere benoeming. En ik heb intussen wel wat documentatie verzameld, dat is een aardig substituut voor verstand. Groeten, Egbert

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Doorboordurend op de tread van Nico, Mijn R100RS 1979 heeft een soortgelijk fenomeen, dat soms wel en soms niet optreedt. De laatste tijd het meeste wel helaas. Enfin, we zijn niet lui, dus; Weerstanden van de drie spoelen doorgemeten: alle OK Weerstanden van rotor: OK. Koolborstels: lijken ook OK, langgenoeg. Sleepringen: met schuurpapier 600 geheel schoongemaakt, glimmend koper; OK. Politie regelaar gemonteerd, 13.8 Volt onbelast. Accu was nieuw. het probleem: Toch vaak een gedeeltelijk geladen accu geconstateerd, en soms komt de voltmeter in het i-bordje niet boven de 12 volt uit, ongeacht hoeveel toeren ik maak. Na het afschakelen van groot-licht naar stadslicht komt de voltmeter langzaam naar 13.2 volt en zakt dan bij 2500 tpm, en grootlicht inschakelend terug tot 13 of 12.8 Volt. Zodra ik onder de 2200 tpm kom is het uit met de pret. Voor een stoplicht wordt het dan weer 12..11,5 Volt en na het optrekken en weer rijden en de truc van het kortstondig afschakelen van het grootlicht komt de dynamo weer moeizaam bij en bij het volgende stoplicht is het weer het zelfde liedje. Voor een oude LADA of een vroege' Trabant zou het mogen, voor een oude mini (Queen of darkness) ook, maar ik krijg er wel grijze haren van. Nieuwe motor kopen, dat zou kunnen. Maar welke K-ingenieur van BMW heeft dat zo ontworpen? Wat een gekloot, en het hoort gewoon niet! Nu peins ik er over om buiten het blok een Bosch dynamo te monteren waarbij alle komponenten (regelaar, diodes) bij elkaar zitten en wat prijs betreft 1/3 van de BMW komponenten kost, het 320.000 km volhoudt zoals in m'n VW busje en eventjes achteloos 70 Ampere levert. Ebay geeft zat aanbod. Welke kerstboom zal ik erop zetten? Wie heeft raad? Is het de kabelboom alleen? Een electronicus zei dat het magnetisme van de rotor (=vermogen bepalend) moet worden opgebouwd en de weerstand van dat cirquit die dat wordt geregeld via de spanningsregelaar. Als die weerstand van dat cirquit initieel te hoog is kan de dynamo z'n vermogen niet leveren, ook al zijn alle diodes, sleepringen en spoelen OK. Zijn het wellicht de vele overgangsweerstanden die door BMW ingekonstrueerd zijn in het ontwerp? Het cirquit gaat toch via het laadstroom lampje? Is dit het juiste pad? Wie kent het en wie heeft het opgelost? 'Bedankt voor het lezen van het verhaal trouwens, ik ben nu toe aan een biertje, Louis

  10. voorbijganger
    Louis, ik weet niet of het de oplossing is maar overgangsweerstanden verminderen dmv het schoonmaken van (alle) schijfcontacten levert vaak een beter rendement op.

  11. voorbijganger
    Louis, ik weet niet of het de oplossing is maar overgangsweerstanden verminderen dmv het schoonmaken van (alle) schijfcontacten levert vaak een beter rendement op.
    Hier heb ik er al eens eerder over geschreven

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn ', geïmporteerd van het oude forum: Ja, bedankt voor de tip. Ik vermoedde al zoiets. Wat de electronicus zei: als het cirquit van de rotor niet op amperage kan komen door een hogere overgangs weerstand dan KAN de dynamo gewoon niet laden, terwijl hij in orde is. De oorsprong van het probleem ligt echter in de ontwerpsfeer. Door diodes, regalaar en dynamo zelf op 3 verschillende plaatsen te zetten creeer je 'mucho' connectoren die allemaal gaan corroderen in de tijd. Vergulde contacten bestaan wel degelijk maar dat zou te duur worden. Doormodderen is dus het lot van de oude BMW. De moderne oplossing, alles geintegreerd' op een dynamo is een veel betere oplossing. De moderen BMW's hebben dat. Bedankt overgens, ik zoek je tread nog na. (Als ontwerp ingenieur moet ik vaak jonge ingenieurs leren dat ontwerpen helemaal niet zo makkelijk is, vandaar mijn insteek.) Louis