Voor het nieuwe forum, klik   hier
voorbijganger
Doordat ik de cardan los gehad heb voor het tappen van nieuwe draad in de aftapplug heb ik de volgende vraag. Hoe zet ik deze 4 bouten op sterkte vast . Bij het boordgereedschap zit een ringsleuteltje wat hier precies op past maar daar kan ik geen momenten mee aanhalen. mijn doppen doos doppen zijn te dik daar waar de hefboom of ratel de dop ingaat. het wphb spreekt van speciaal gereedschap. wie heeft dit eerder bij de hand gehad en hoe hebben jullie het gedaan. By the way bij de peil (links) de nieuwe aftapplug.

34 reacties

  1. voorbijganger
    O ja het gaat om een r100Rt van 1987 een monoschocker dus en ik bedoel de geel omrande moeren.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: hiervoor gebruik ik een dunne 12kant dop maat 12 met 3/8 aansluiting met een kniegewricht er op en dan een verlengstukje en dan de momentsleutel.aanhaalmoment volgens wphb 53-65nm. groet henry

  3. Egbert
    Voorbijganger, allereerst gefeliciteerd dat je een nieuwe dop hebt. Kan er nog een foto af van hoe het gat is hersteld? Als de tip van henry niet haalbaar is is er nog een iets omslachtiger methode, die wel klopt. Meet de afstand (hart-op-hart) tussen de 2 gaten van de 12-kante sleutel. Deel 100 door deze waarde. Noteer getal (factor). Koop in een goede ijzerwarenwinkel (bijvoorbeeld die jongens in Leeuwarden) een Unster (weegveer) die in kilos binnen zijn bereik in ieder geval de waarde heeft van ongeveer 0,1 x de waarde in Nm (ik zou dan voor 6 gaan, mooi in het midden) vermenigvuldigd met bovenvastgestelde factor. Dus een weegveer met (schatting, gebaseerd op sleutellengte van ongeveer 10 cm) een bereik van minstens 60 kg zou een goede zijn. Draai alle moeren eerst redelijk vast, zodat je verder gelijkmatig werkt. Zet de sleutel nu op een moer en haak de unster in het andere oog. Trek nu aan de unster netzolang totdat deze de (vermoedelijk) 60 Kg aangeeft. Nogmaals, uitgaand van 10 cm lange sleutel en je hebt ca 10 Nm speling ofwel iets minder dan 1 Kg. Herhaal dit kunstje op de andere 3 moeren en voila: weer verlaat een tevreden klant het perceel. Succes, Egbert

  4. voorbijganger
    Egbert, een foto hoe het gat hersteld is heb ik niet gemaakt. Ik heb het fototoestel gepakt toen de cardanklok al aan de tunnel hing. betreft het aanhaal moment ik heb wel een momentsleutel maar het gaat om een passende dop (zoals henry liet zien) Mijn doppen sets zijn of te groot of te klein. Ik moet dus terug naar de ijzerboer voor een passende dop(set). het kost nou toch geld. Nog maar een plaatje van de verse aftapplug dan..

  5. wouter
    Ook hier een aanvulling van mij, ook ik had zoiets van ik ben nou toch bezig. ik heb die 4 moeren vervangen door rvs moeren met zo'n rubber rand tegen lostrillen. werkt prima!!

  6. wouter
    nu met foto.... ( mijn foto's zijn blijkbaar te groot en worden daarom niet mee geplaatst. )

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dit zijn nou net van die klussies die een loopje naar de gereedschapstoko rechtvaardigen. Met passend gereedschap is het zo gebeurt en als je langere tijd met je (of een ) BMW rondrijdt, dan moet dat vast nog eens los. En gereedschap is niet eens zo duur, weegt niet op tegen de nadelen (slopen van onderdelen, geschaafde knokkels, etc) Groeten, Paul.

  8. voorbijganger
    Nu is het wel zo dat bij de mono vering van de 1987 typen (en waarschijnlijk ook de anderen) de tunnel aan het eind een stuk dikker is dan bij de stereo vering. De normale doppen die ik gebruik 12 kant binnenkant zijn dan ineens te dik en idd dan is een bezoekje aan de gereedschaps winkel gerechtvaardigd.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: voorbijganger,nog een aanvulling:de buitenmaat van de 3/8 dop 12 die ik gebruik is 17mm,en dat past net bij de monolever achterbrug.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Een aanvulling op wat Henry zei: de wanddikte van zo'n dopje 3/8 kan verschillen. De dunste past prima. Koop er een tussenstuk bij waarop de dop zijdelings kan bewegen, momentsleutel erop en klaar is onze kees. Succes. Hans

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Hans,zo'n verlengstukje die je een beetje in de dop kunt bewegen heb ik ook nog liggen. bedankt voor de tip. werkt iets makkelijker dan met een kniegewricht er tussen. groet henry

  12. voorbijganger
    Dank voor de bijdrage ik ga vrijdag (dan ben ik vrij) shoppen naar zulk gereedschap. En ga met de momentsleutel de boel op spanning zetten.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Henry, Da's 'm. En mischien nog een tip: als de dop 12( of ringsleutel 12) "te dik" is kun je 'm aan 1 kant ( of rondom) met een slijpsteen "op maat brengen". Doei, H

  14. janreb
    Ik had hetzelfde probleem na poedercoaten van de hele fiets. Ringsleutel een beetje afgeslepen, probleem opgelost. Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Er is altijd nog zoiets als gevoel. Probeer deze is: Draai bijv door een stuk hout een M6 met ring aan volgens het moment met je momentsleutel zoals dat in de boeken staat. Desnoods net iets lichter. Draai dan met de ringsleutel die je voor de cardanmoeren hebt deze net iets vaster en doe dat dan direct erna met de cardanmoeren. Het verschil kan dan niet te groot zijn en de marges zijn groot genoeg. Simpel, kost geen geld en je leert vertrouwen op je gevoel. Succes Marcel

  16. voorbijganger
    Marcel, er is niks mis met mijn gevoel, maar wat jij ringsleutel noemt (die ik heb) is een klein sleuteltje en als ik de moeren daar mee vaster wil draaien doet mijn handplam eruuug pijn. Ik heb meer moment nodig (niet te veel) en dat kan met de doppendoos die een pasende dop bezit. En ik ga morgen op jacht naar zon stuk gereedshap door de tips die ik hier reeds gekregen heb. Jou ervaring is zeker toe te passen op zaken alwaar wel een passende is, maar de momentsleutel niet bij kan.

  17. Egbert
    Marcel, ik dank je voor deze slimme truuk. Kan er weliicht een halve kilo naast zitten en dat is doorgaans niet dramatisch. Slim bedacht! Bedankt, Egbert

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Prima tip, zeker als de lengte van beide sleutels gelijk zijn kan je op gevoel een eind komen. Mijn tip, waarbij je gewoon een momentsleutel kan gebruiken; Neem een ringsleutel en zet die op de aan te halen bout/moer. In de andere kant van de sleutel een passende bout met moer, strak tegen elkaar gedraaid. Nu kan je hier weer een dop op zetten en de momentsleutel. Als je de momentsleutel haaks op de ringsleutel houdt, blijft het moment hetzelfde. In dit geval is het simpel, de moer in kwestie is 12 mm, dus de bout/moer tussen ring- en momentsleutel is 13, standaard M8. Anders moet je met vijlen/slijpen de boutkop pas maken. Groeten, Paul.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Nou wordt ie mooi. Eerst een bout door hout op moment zetten met momentsleutel. Vervolgens "op gevoel" met een normale ringsleutel dat moment bepalen en daarna "met dat gevoel" de bevestingsmoeren van het cardanhuis aandraaien. Lijkt me nogal een omweg als je over een momentsleutel beschikt. Weten jullie waarmee het Schotse WPB begint? Leen een vijl. Voor als het doppie of ringsleutel niet past.

  20. voorbijganger
    Een aantal gereedschapzaken afgeweest vandaag, maar het is niet op voorrraad men moet het bestellen, dat heb ik dus gedaan.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: pfff, mijne ook los gehad, alweer tijd geleden. draad is dacht ik m10 en moer sw 15, aparte moeren in ieder geval, maar dat zet je toch gewoon VAST, je weet wel, VAST, gewoon VAST, niet al dat gedoe erbij, je bent geen piano aan het stemmen... Succes! grt, peter

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wiedewa', geïmporteerd van het oude forum:
    Een aantal gereedschapzaken afgeweest vandaag, maar het is niet op voorrraad men moet het bestellen, dat heb ik dus gedaan.
    Dat is ook de allebeste optie, dit werkt in elk geval perfect. En zo hoor je ook te werken aan je prachtige machine, en niet anders. mvg

  23. voorbijganger
    @ peter, idd vast is vast dat weet ik ook wel. Maar als je het juiste gereedschap niet hebt is vastzetten lastig snap ie. Maar onlangs weliswaar niet bij een BMw toch een tap afgebroken die ik toch iets te ver wilde draaien. Een rot maat ook nog nl een m5 duss

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Ha, dat kan altijd gebeuren, ook cilindertapeinden komen uit bmw carters zetten, ondanks momentsleutel gebruik, m5 is idd vrij klein. Maar sleutelen moet ook een gevoel zijn, gevoel met het materiaal in je handen, een samen werking tussen metaal, handen en gevoel, dat levert de meeste sleutelfun op. Succes met de klus. Grt, Peter

  25. voorbijganger
    Ha, dat kan altijd gebeuren, ook cilindertapeinden komen uit bmw carters zetten, ondanks momentsleutel gebruik, m5 is idd vrij klein. Maar sleutelen moet ook een gevoel zijn, gevoel met het materiaal in je handen, een samen werking tussen metaal, handen en gevoel, dat levert de meeste sleutelfun op. Succes met de klus. Grt, Peter
    Peter ik ben het helemaal met je eens, daarom moet ik er ook aan toe zijn om zo'n klus uit te voeren. De werkzaamheden die ik normaal uitvoer liggen op een heel ander vlak. Het is een schakelprobleem van mijzelf zeg maar ..zoiets als de ouwe boxers het gata gepaard met een klak.

  26. voorbijganger
    Zojuist mijn dop 12 opgehaald, ik kan de cardan nu op juiste moment vastzetten..

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Misschien een optie, in de set boordgereedschap zit bij mij een pijpsleutel Die heeft een dunne wand en zou moeten passen. Als je die een beetje scheef zet, kun je op het andere uiteinde een momentsleutel met een dop zetten en viola.... suc6

  28. voorbijganger
    Boordgereedschap = 0,00

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: o,oo ? zeker niet mee eens, is bmw-heyco dacht ik, in ieder geval een goede producent die dat geleverd heeft! misschien minderhandig in gebruik, maar de kwaliteit zal echt ok zijn. Grt, Peter

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    o,oo ? zeker niet mee eens, is bmw-heyco dacht ik, in ieder geval een goede producent die dat geleverd heeft! misschien minderhandig in gebruik, maar de kwaliteit zal echt ok zijn. Grt, Peter
    Peter, als het minder handig is in het gebruik is dat toch ook een kwaliteits- eigenschap? Chris

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: tja, misschien wel, ik doel vooral op niet afbreken/buigen e.d. die ene keer dat je het -onverhoopt- onderweg gebruikt ben je meer gebaat bij een stevig stuk gereedschap dan dat het super ergonomisch gevormd is en lekker aanvoelt... Grt, Peterr45

  32. voorbijganger
    Boordgereedschap = 0,00
    Ik doel hier op de aanwezigheid van het boordgereedschap en niet op het gebruik. ik geef toe wat onhandig omschreven.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, ok, helder grt, Peter