Voor het nieuwe forum, klik   hier
voorbijganger
Bij het olieverversen afgelopen maandag is de draad van de aftapplug van de swingarm naar de vaantjes gegaan. Is deze "oude"draad er zo uit te boren en te vervangen door een helicoil, of moet de swingarm los van de versnellingsbak om er een helicoil in te zetten? Betreft hier een R100Rt van 1987

32 reacties

  1. Egbert
    Ton, je maakt het de hersteller ongetwijfeld makkelijker als je de boel demonteert! Kan je bovendien na afloop eventuele metaalrommeltjes makkelijker wegspoelen. Succes met dit vervelende gedoe, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Niet alleen maak je het de hersteller makkelijker als je de boel demonteert, bovendien scheelt het een smak geld (als je het laat doen) want volgens mij moet de hele achterkant uit elkaar. Of je het kan is een tweede. De hele swingarm loskrijgen om weg te brengen is flink wat werk, en je moet naderhand bijvoorbeeld de cardanas weer aan de flens vastmaken met een speciale sleutel, aldus de officiële instructie. Maar van een oom van me die in de machineherstellerij zit hoor ik dat ze simpelweg met een goed ingevette boor en tap een nieuwe draad tappen om een helicoil in te zetten: het vet houdt de metaalrommel vast. De boor en tap vaak genoeg schoonmaken en opnieuw invetten, en vooral niet te diep boren als je de cardanas laat zitten. Op die manier boren ze ook nieuwe draadgaten voor bougies, het eventuele vijlsel dat daarbij toch in de cilinder komt wordt tot gruis vermalen (het aluminiumvijlsel is zachter dan de zuiger/cilinder) en in de olie afgevoerd. Dus ik kan me voorstellen dat je met een paar keer spoelen de eventuele rommel er ook wel uit kan krijgen, en dat de rest vermalen wordt. Al zou ik persoonlijk nogal huiverig zijn voor deze methode, het is waarschijnlijk wel een stuk goedkoper.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: de achterbrug hoef je niet te demonteren.wiel eruit , schokbreker van het cardan halen,en dan het cardan loshalen van de achterbrug dmv de 4 moeren los te draaien. ik zou een draadbus monteren met een kraagje ipv een helicoil er zit maar een paar gangen draad waar de aftappug zit,ben bang dat een helicoil niet blijft zitten. breng het cardan gewoon naar een bmw specialist,die hebben dit wel vaker meegemaakt mag ik aannemen. groet henry

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    de achterbrug hoef je niet te demonteren.wiel eruit , schokbreker van het cardan halen,en dan het cardan loshalen van de achterbrug dmv de 4 moeren los te draaien. ik zou een draadbus monteren met een kraagje ipv een helicoil er zit maar een paar gangen draad waar de aftappug zit,ben bang dat een helicoil niet blijft zitten. breng het cardan gewoon naar een bmw specialist,die hebben dit wel vaker meegemaakt mag ik aannemen. groet henry
    Je hebt het nu over de eindaandrijving? Ik meen dat voorbijganger het over de swingarm heeft - nogal een verschil in wat je er af moet halen.

  5. voorbijganger
    Ik hoef de achterbrug idd niet los te halen alleen de Cradanklok die is er inmiddels af. Ik noem dit de aftapplug van de swingarm omdat het de eindaandrijving zijn eigen aftapplug heeft en tja het zit beide aan de cardanklok duss. geen ruzie aub Nu nog een reparateur vinden.....Mijn (auto)garage durft het niet aan. er is idd weinig diepte voor een helicoil.

  6. voorbijganger
    Nog een aanvulling op mijn laatste plaatsing de aftapplug heeft een lengte van 9 mm met een ring er tussen blijft er dus 8mm over om "iets"te doen. Wie heeft er een idee of mogelijkheid mij van dienst te zijn. De BMW specialist van Houten krijg ik niet te pakken waarschijnlijk vakantie.

  7. Egbert
    Voorbijganger, er is al genoemd om er een bus in te laten zetten. Als je een goede bankdraaier kan vinden zou die een bus kunnen maken die een fractie dikker is dan het gat nadat je het hebt schoongeboord. Vervolgens de klok verwarmen en de bus een uurtje of wat in de vriezer. Ijskoude bus glijdt in het gat en klemt vast. Uiteraard is de binnendraad al in de bus gesneden. Een bus die langer is dan de materiaaldikte, met een rand zodat hij er precies ver genoeg kan worden ingedrukt geeft bovendien een wat langere schroefdraad. Een alternatief is om iemand te vinden die aluminium kan lassen. Het gat "dicht" lassen en dan een nieuwe draad snijden. Als je tegelijk een dikke rand laat oplassen krijg je tegelijk meer vlees, zodat er wellicht met succes preventief een helicoil kan worden ingezet. Groeten, Egbert

  8. hansl
    Laska in Rotterdam heeft ervaring met lassen aan kwetsbare motoronderdelen. Of hij ook draad kan tappen weet ik niet.

  9. voorbijganger
    Dank voor de reacties. Ik woon in Dokkum en zoek toch in de omgeving voor een oplossing. Ik ga volgende week eens horen wat van Houten in Drachten voor mij kan betekenen. Het punt is je kunt niet goed boren en tappen omdat de boor snel tegen een (borgring aan zal lopen en die ring ga ik niet loshalen want ik heb geen idee wat voor gevolgen dat heeft voord de tandwielen in de eindaandrijving. Dus vandaar het raadplegen van van Houten. Daarnaast heb ik er het gereedschap niet voor. Vergroot bijgevoegd plaatje maar en kijk bij de gele circel naar de gele streep dat is wat ik bedoel. Ik ken wel iemand die aluminum kan lassen maar dan zit je met het hetzelfde nadat er gelast is

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: www.wurth.nl/download/brochures/timesert%20brochure.pdf klink deze link eens aan dan kun je zien wat ik bedoel met de draadbus met kraag, is volgens mij(maar wie ben ik)gewoon de beste oplossing. henry

  11. voorbijganger
    Henry dank voor het meedenken. het probleem blijft dat de dikte van het materiaal van de cardanklok ongeveer 10 mm is en de draadbus m12 16,2 mm. dat is dus 6,2mm te lang. een dergelijk probleem is er ook met helicoil. Ik zelf denk dat de ring van het pignonwiel los moet om door te kunnen boren, dan het gat uitboren en dan een passende bus eventueel met kraag monteren.

  12. voorbijganger
    En ik heb hier een mail heen gestuurd. http://www.groneman.nl/nieuws/ensat_draadbus_voor_de_kleine_hoekjes/. Als dat wel tot 1 cm kan zou dat de oplossing kunnen zijn.

  13. voorbijganger
    Ik zie hier mogelijkheden http://www.groneman.nl/verbindingstechniek/ensat_draadbussen_of_inserts/ Ik heb nu een aftaplug van m12 is 12 mm daar zou een insert M8 inkunnen die heeft een buitendiameter van 12mm en is 9 mm lang FF wachten of dit ook per stuk te bestellen is zodat ik niet ineens met 100 stuks zit.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: als je goed kijkt op die link van mij ,staat daar een draadbus m12x1,5 lengte 9,3mm ,past toch precies. er staat ook dat de bussen geschikt zijn voor toepassing bij dunwandige materialen met slechts enkele gangen draad,wat bij jou toch het geval is.ik had deze link alleen als voorbeeld gegeven,nogmaals breng het cardan naar een bmw specialist en laat die het repareren. groet henry

  15. voorbijganger
    Henry, ik ben je zeer erkentelijk voor je bijdrage in eerste instantioe had ik niet naar de lengte van de bussen gekeken. Idd staat die op die link van jou. Maar ik bedacht me later dat m12 een gat van 14 a 15 mm nodig heeft om de bus in te kunnen draaien. Het gat is al 12mm omdat er m12 inzat maar je kunt ook met m8 prima aftappen lijkt me. Dus een bus met een gat van M8 draad zou prima voldoen. Toch

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum: Het kan eenvoudiger,leen een G 1/4'' tap ,goed invetten,en tap nieuwe schroefdraad zonder ook maar iets te demonteren.[ook niet opboren] Het enige probleem is dat je liggend zo goed mogelijk haaks moet tappen. [motor staat nog steeds op de wielen] G1/4'' stopjes zijn bijna overal te koop. Heb dit zelf ook zo gedaan,met enige handigheid gaat het prima,en het kost bijna niks.

  17. voorbijganger
    Johan, zoals je ziet is de cardan onder de motor weg dus ik hoef niet te liggen. En wat voor plug moet er dan in na het tappen? Groet Ton

  18. voorbijganger
    Johan mijn reaktie was niet helmaal zo ik hem wilde hebben, maar de vraag is: G 1/4 is dat gasdraad en zijn de plugjes ook waarmee je een gasleiding afdopt?

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum: Ton Het plugje wat jij bedoeld kan ook ,deze heeft een tapse schroefdraad[heet dan NPT] en moet afgedicht met tape.Bijkomend voordeel is dat je niet zo precies haaks hoeft te tappen.Niet te vast draaien alu.kan scheuren!! Mijn plugje heeft rechte schroefdraad en een aanlegvlak voor een koperen ring en is te koop bij de betere ijzerwarenhandel. Het is maar wat je zelf de mooiste of makkelijkste oplossing vindt. Groeten Johan

  20. voorbijganger
    Johan, ik ben bij de ijzerhandel een stel tappen op wezen halen en een plugje (messing of koper) en de draad zit er in. Dank voor jou reactie(s) hier kon ik vrij snel zelf mee aan de slag. Omdat ik de cardan er af had laat ik eerst de vloeibare pakking uitharden die ik tussen cardan en cardantunnen heb gedaan uitharden. De aftapplug zit er in, de cardan hangt weer aan de schokbreker Olie er in en dan ben ik benieuwd of de boel weer oliedicht is. Ik open een nieuw topic met de vraag hoe ik die 12 kantige boutjes op spanning kan zetten. het wphb heeft het over speciaal gereedschap.. jullie lezen nog van mij

  21. voorbijganger
    De nieuwe aftapplug bij de gele pijl.

  22. wouter
    Henry dank voor het meedenken. het probleem blijft dat de dikte van het materiaal van de cardanklok ongeveer 10 mm is en de draadbus m12 16,2 mm. dat is dus 6,2mm te lang. een dergelijk probleem is er ook met helicoil. Ik zelf denk dat de ring van het pignonwiel los moet om door te kunnen boren, dan het gat uitboren en dan een passende bus eventueel met kraag monteren.
    Ik had hetzelfde probleem.... ik heb de cardan bij de dealert ( duursma ) gebracht en deze hebben het pignon wiel eruit getrokken ( moet met verhitten ? ) en hebben vervolgens de 2 helicopils ( vul en aftap ) geplaatst, een nieuwe keerring en het pignon weer terug gemonteerd. duurde een paar dagen en ik was 150 euro lichter. voordeel is wel dat de originele pluggen nog passen etc. gr Wouter

  23. voorbijganger
    Wouter, zols je hebt kunnen lezen heb ik deze optie ook overwogen. Niet naar Duursma maar naar van houten motoren. Echter toen ik de tip las om met een 1/4 gasdraad de boel op te kunnen knappen koos ik voor die optie. Had ik het mooi zelf gedaan en dat streelt mijn ego.

  24. Egbert
    Lekker gevoel he? Als je het zelf (eventueel met adviezen) hebt kunnen doen. Mooi werk, Voorbijganger! Egbert

  25. voorbijganger
    Lekker gevoel he? Als je het zelf (eventueel met adviezen) hebt kunnen doen. Mooi werk, Voorbijganger! Egbert
    Ëgbert zeker en dan met behulp van die gouden tip das mooi.

  26. voorbijganger
    Afelopen week een proefritje gemaakt en er zat nog een dikke oliedruppel aan de aftapplug. Blijkbaar had ik de plug nog niet vast gedraaid want ik kon hem nog anderhalve draai geven. Nu vandaag twee maal een ritje gemaakt van dik 40 km en geen durppel meer te bekennen aan de"nieuwe" aftapplug. Ondanks de koperenring die niet helmaal wilde passen, een beetje te groot.,

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: koperen ringen voor montage altijd eerst uitgloeien dwz voor de brander houden tot ze roodgloeiend zijn, dan in een bakje water gooien.worden ze lekker zacht van en dichten zo beter af. groet henry

  28. voorbijganger
    koperen ringen voor montage altijd eerst uitgloeien dwz voor de brander houden tot ze roodgloeiend zijn, dan in een bakje water gooien.worden ze lekker zacht van en dichten zo beter af. groet henry
    Henry, ik weet dat dit bij ouwe ringen kon, maar ook bij nieuwe?? Soms heb je weleens van die ringen die ahw uit een hol draadje bestaan en dan plat worden aangedrukt bij het aandraaien. Groet Ton

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Ton,ik doe dat uitgloeien zowel bij nieuwe als oude koperen ringen,probeer maar eens aan een nieuwe ring wat te buigen en gloei hem dan eens uit en buig er dan eens aan dan zul je merken dat hij zachter is. uitgloeien lukt dacht ik alleen met massief koperen ringen. groet henry

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Ik had hetzelfde probleem en heb dit anders opgelost.. Ik heb de aftapplug met locktite vastgezet (en daarmee buiten bedrijf gesteld). Olie aftappen uit de cardan doe ik nu door de achterveer en wiel los te maken en de cardan van achteren op te tillen, dan loopt de olie er aan de voorkant (bij het losgemaakte rubber naar de versnellingsbak) uit. Niet netjes, maar een werkbare bypass. p.s ik weet niet of ik alle olie er op deze manier uitkrijg.

  31. voorbijganger
    Ik had hetzelfde probleem en heb dit anders opgelost.. Ik heb de aftapplug met locktite vastgezet (en daarmee buiten bedrijf gesteld). Olie aftappen uit de cardan doe ik nu door de achterveer en wiel los te maken en de cardan van achteren op te tillen, dan loopt de olie er aan de voorkant (bij het losgemaakte rubber naar de versnellingsbak) uit. Niet netjes, maar een werkbare bypass. p.s ik weet niet of ik alle olie er op deze manier uitkrijg.
    En zo blijkt maar weer dat er vaak niet een, maar meerdere oplossingen zijn om een probleem op te lossen.