Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Edward', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allen, Ik heb een R90S (1975) met 120.000 km. Bij 100.000 km is het blok gereviseerd. Het blok is onlangs met Forte motorflush gereinigd. Welke olie te gebruiken: 1. 15W/50 mineraal (Duckhams) 2. 10W/40 half syn. (Esso) 3. 0W/40 full syn. (Mobil 1) Mijn voorkeur gaat uit naar optie twee, daar dit een half syn. olie is (dun bij de koude start en niet een te groot risico voor eventueel lekken van keerringen). Ik weet dat er veel over dit onderwerp geschreven is en wil daarom geen lange discussie starten, maar wil wel jullie ervaringen weten. Alvast bedankt !!

9 reacties

  1. r90s
    Edward na de totale revisie / restuaratie van mijn R90S uit 1974 gebvruik ik al jaren (vanaf 1996) Castrol GTX 15W40 (minerale olie) vr. gr. René

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'mat', geïmporteerd van het oude forum: lees de smeerschema's eens goed na, en dan kom je echt uit op 20W50

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Edward', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor jullie reacties

  4. Richard
    Edward, Kijk uit met te dikke olie zoals 20W50. Het blok gaat met deze olie zweten vooral bij de cilindervoet. Ik rij zelf met 10W40 Castrol GTX3 in de R100R uit '82 en 15W40 Castrol voor de R75/5. Richard

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Voor mijn R100(1984->150 dKm) gebruik ik al jaren Valvoline Turbo 15W-40. Bij 125 dKm heb ik de koppen loodvrij gemaakt. Voor de rest is het blok nooit open geweest. Heel berlangrijk voor een boxer is, om deze zorgvuldig warm te draaien. Ook ik zou eerder voor iets dunnere en minerale- of half syntethische olie kiezen. Frans

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Edward', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allen, Vandaag op zoek gegaan naar Duckhams 15W/50. Is niet meer te krijgen, wel 20W/50. Lijkt me dik voor een boxer met 20.000 km. Ik denk nu toch om een half syn. te namen 10W/40. Ik weet dat voorgeschreven wordt 15-20W/50 15W/40, maar dit is al ruim 30 jaar geleden. Tijden veranderen, de boxer niet, maar de olie wel. Tis niet makkelijk... :-( Iemand slecht ervaringen met een half syn. 10W/40 ? Groet, Edward

  7. jevedewe
    Bij onze sponsor verkopen ze sinds jaar en dag Putoline 15W50. Dit is een Hollands product en echt NIET duur. Deze olie wordt door vele Boxer-rijders en K-rijders naar volle tevredenheid gebruikt. Ook in mijn eigen R90S en K100RS zit die Putoline en dat rijdt perfect!

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'francis janssens', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo allen, Ik heb een R90S (1975) met 120.000 km. Bij 100.000 km is het blok gereviseerd. Het blok is onlangs met Forte motorflush gereinigd. Welke olie te gebruiken: 1. 15W/50 mineraal (Duckhams) 2. 10W/40 half syn. (Esso) 3. 0W/40 full syn. (Mobil 1) Mijn voorkeur gaat uit naar optie twee, daar dit een half syn. olie is (dun bij de koude start en niet een te groot risico voor eventueel lekken van keerringen). Ik weet dat er veel over dit onderwerp geschreven is en wil daarom geen lange discussie starten, maar wil wel jullie ervaringen weten. Alvast bedankt !!
    dag ik heb zelf oltimers waar van een R90 s een R25/2 de beste olie is mineraal olie de reden van U is niet juist het eerste cijfer is ,of deze dun is of niet vb 5w50 is dunner dan een 10w40 of 10w 50 . En waarom mineraal omdat de lagers van de motor geen half syn of full syn kunnen hebben groetjes francis van uit antwerpen 0475 800 331