Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: beste mensen , ik heb een setje koppen voor miin r50s project deze koppen hebben een kleinere verbrandings kamer grotere kleppen grotere inlaat etc etc , echter deze koppen zijn voorzien van 2 bougies per kop , mijn vraag is heeft er iemand ervaring met twinspark . mijn bedoeling is om gewoon met een magneet onsteking te rijden dus geen elctronische , wat moet ik hier voor aanpassen en hoe werkt dit precies, ik ben zelf van mening dat ik dit met mijn standaard magneet niet ga redden , wie weet raad .

12 reacties

  1. Richard
    Tristan, Het makkelijkste is dezelfde magneet ontsteking te zoeken met een dubbele uitgang. Ik ken dit type onsteking niet van deze BMW of het single of dual fire is. Neem kontact op met Becks motoren in Wijhe, deze racet met hetzelde motorblok. Richard

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum: Mooi ingerichte werkplaats voor je mooie BMW. Je hoeft niet eens naar de kunstuitleen om toch over een evenwichtig en doordachte inrichting van je woonkamer te beschikken. Ik heb de VT wonen al ingelicht voor een diepte intervieuw. Jij kunt ze vast wel uitleggen dat het laminaat een prima relatie aangaat met een zorgvuldig uitgezochte remtrommel. Succes met bouwen Frank

  3. Egbert
    De essentiele vraag is of de magneet genoeg levert om 2 bougies aan te steken. Daarin ben ik niet thuis. Alternatief is om 2 bougies te monteren en slechts 1 aan te sluiten. Dan heb je de mechanische voordelen (kleinere kopruimte enzo) en geen last van electronische beperkingen. En je kan dan nog experimenteren met 2 bougies parallel, kwestie van op een nette manier aansluiten. Mogelijke optie: de 2CV auto heeft een dubbelbobine. Als je voor elke cylinder zo'n bobine aansluit heb je in ieder geval 2 vonken voor elke cylinder, dus dubbelvonk. Ik weet niet of dit de oplossing is en bij jouw experimenten is het een relatief goedkoop experiment. Succes, laat weten hoe je er uit komt! Egbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum: Probleem is niet de power van de magneet of de (dubbele)spoel, die ontsteekt normaal namelijk ook beide bougies gelijktijdig (beurtelings één voor Jan L.l). Nu ga je echter vier bougies aansturen. Het is volgens mij niet mogelijk om twee bougies parallel (dus aan één spoeluitgang) aan te sluiten. Dat levert ongecontroleerde vonken op één of beide bougies op omdat je het nooit voor elkaar zult krijgen om de beide circuits electrisch exact gelijk te maken. Bovendien zul je misschien de spoel om zeep helpen. Je zult ofwel een verdelerconstructie moeten maken waarbij één spoel op het juiste moment met de juiste bougie is verbonden (zoals in auto's met een conventionele ontsteking), of een accu-bobine ontsteking maken met vier afzonderlijke bobines, aangestuurd door één set contactpunten of een elektronische unit. Maar ook mijn advies luidt: ga eens bij Becks motoren te biecht, zij hebben hier ervaring mee. Succes met je mooie uitdaging, Kees (ook R50 rijder)

  5. luwa
    Een kennis van mij die heeft een Krober ( nu Pichl ) magnetoraceontsteking en die werkt probleemloos op een twinspark 500cc BMW. Hijzelf is momenteel met vakantie maar ik vraag desgevallend verdere details qua type, waar gekocht enz. Succes P.S. Dat het probleemloos werkt bij > 8000 tm heb ik zelf al kunnen vaststellen bij oldtimerraces.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: hallo , toevallig heb ik vandaag naar pitsch gebeld maar de mensen die mij konden helpen waren op vakantie dus ik moet nog n keer terug bellen dat zal het dan waarschijnlijk ook wel worden voor mijn r50s maar die zijn niet echt bepaald goedkoop maar dan heb je denk wel t beste van t beste.maar verdere info is natuurlijk altijd welkom . verder bedank ik iedereen voor de positieve reacties!! groet tristan

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'luwa', geïmporteerd van het oude forum: Tristan, één magneet en twee bobijnen met elk twee uitgangen (BMW R1100S) ( én, niet onbelangrijk, het werkt wel degelijk ) succes

  8. erikgs
    Twinspark is een verademing op mijn oude GS 1000. Het benzine verbruik is fix gedaald 1op12 naar 1op 17 De respons op het gas is een stuk sneller. Tis een heel andere fiets geworden en wil niet anders. Ben nu bezig met een betere voorvork.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: Zo maar een foto van een R90S sparktwin genomen in de jaren 70 ergens in Duitsland. Prachtig toch.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: bedankt voor jullie reacties, ik heb inmiddels een nieuwe pitsch (kröber) race magneet gekocht voor 4 bougies. groeten

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: helaas is de motor nog steeds niet klaar