Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'peter van gils', geïmporteerd van het oude forum: Hallo,ik heb deze week een r80rt bj 89 gekocht waar enkele dingen aan ontbreken oa de startmotor.Nu dacht ik geen probleem ik heb er nog eentje op reserve liggen uit mijn 60/7 bj 79 (bosch).Omdat ik hier in het forum al enkele malen gelezen heb dat mensen hun valeo vervangen door de oudere maar naar het schijnt betrouwbaardere bosch dacht ik een makkie.Bij mij lukt het echter niet ik heb gewoon te weinig plaats voor dat ding of zie ik misschien iets over het hoofd? groeten Peter

6 reacties

  1. Egbert
    Peter, in principe zou de motor gewoon moeten passen. Zowel Bosch als Valeo werd gemonteerd, als ik dit forum goed lees. Wat past er niet? Aan de voorkant zit een driehoekige plaat die je vanaf de voorkant van de motor verankert, achter zitten er 2 bouten (bij mijn '82 R80) die vanuit het luchtfilterhuis worden verankerd. Succes, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Op mijn RT zit een Valeo met een tandwielkastje intern. Dat maakt de revisie helaas nogal prijzig helaas. Deze constructie geeft meer koppel en een hoger starttoerental. En een kleinere inbouwruimte nodig. Op auto's zie je dit ook steeds meer. Met vervanging heb ik dit type gehandhaafd en waarschijnlijk zal de inbouwruimte daar op gebaseerd zijn? gr marcel R80RT 1986

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum: Het zou zonder meer moeten passen. Het enige kan nog het aantal tanden zijn. Tot 77 was het 8T daarna 9T. De Valeo's hebben permanente magneten en de Bosch elektrische. De Valeomagneten zijn met de Franse slag gelijmd. Het huis is eerst zwart gespoten en daarna zijn de magneten er in gelijmd. Ze zijn dus op de verf gelijmd. Wordt het een beetje warm (dat gebeurt wel eens bij een motor, hè) dan wordt de verf zacht en laten de magneten los. Kortom een kutconstructie! De Bosch trekt meer stroom omdat er ook stroom voor de mageneten nodig is, maar is wel betrouwbaar. Wil je echt het beste: koop dan een NippoDenso. Dat is een aangepaste Toyota lighttruck startmotor. Stroom en trekkracht van een Valeo, maar wel 100% betrouwbaar. Verkrijgbaar bij www.bmwboxertoko.nl (www.boxersupplies.com). Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jaco', geïmporteerd van het oude forum: Veel van de spullen van Boxertoko staan op www.repro-works.com en is made in Taiwan. Zowel startmotor (geen Nippon-Denso, hoewel er wel iets van N-D is gebruikt) als 400W dynamo hebben kennelijk een nog kortere levensduur dan de Valeo startmotor. De eerste types Valeo hebben inderdaad een probleem gehad met het loslaten van de magneten. Dit is echter nu sterk verbeterd.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Sraar', geïmporteerd van het oude forum: Met producten uit Taiwan is weinig mis. Ik vermoed dat zelfs Bosch onderdelen in Taiwan, China, India of waar dan ook laat produceren. Welk Westers bedrijf koop, gebruikt en of verhandeld geen onderdelen welke uit deze landen afkomstig zijn? Van belang is of de onderdelen aan de verwachtingen van de koper voldoen. Wat al geschreven is over de Nippon Denso "het kost wat maar dan heb je ook wat".