Voor het nieuwe forum, klik   hier
ALDO
Goedendag, Na een jaar zonder BMW wil ik er toch weer één aanschaffen. Ik heb een R75 gevonden die 10 jaar niet gelopen heeft. Wat voor problemen kan je verwachten bij een motorfiets die zo lang niet meer is gebruikt? Ik woon in Zweden en er zijn geen BMW werkplaatsen in mijn omgeving, dus dat maakt het ook allemaal wat lastiger! Ik hoop dat iemand hier wat meer over weet! Aldo

5 reacties

  1. voorbijganger
    Voor aanschaf kun je kijken of je wat historie kunt achterhalen. kijk naar de kilometerstand en kijk of dat zou kunnen kloppen (altijd een gok) maar er is zojuist een en ander overgeschreven kijk maar hier onder naar andere onderwerpen die over een R 75/5 gaan.Meet compressie kijk naar algehele stand van onderhoud, trek eens wat stekker verbindingen los en kijk hoe dat er uit ziet. Is dat allemaal goed dan zal de accu de eerste zijn die vervangen hoort te worden denk ik. Zijn de elektrische stekker verbindingen aangeslagen dan allemaal loshalen en met contactspray inspuiten. Wat mogelijk vervangen moet worden zijn delen van de elektrische installatie. Zeker zou ik accu, bougies, contactpunten, condensator en banden vervangen. MN de banden van een leeftijd van 10 jaar of ouder kunnen haarscheurtjes vertonen Hou de banden ook op druk ga niet rijden met een te zachte achterband. Remtrommels voeringen mogelijk vernieuwen ivm hard geworden remvoeringen. Nou succes en laat eens weten hoe een en ander verlopn is ...

  2. Egbert
    Olie verversen (carter EN bak EN haakse overbrenging) lijkt mij een must. Als er ook olie in de cardantunnel hoort te zijn: ook vervangen. check eerst of er nog olie in zit, zo nee: spoel ingedikte resten weg met spoelolie (of volgens mij ook mogelijk, maar NIET of slechts heel kort, laten draaien, dieselolie of petroleum). Na 10 jaar stilstand is er een kans dat het gedeelte van tandwielen enzo dat niet onder de olie zat tijdens het staan geoxydeerd is. Dit kan leiden tot versnelde slijt, vooral bij zwaar belaste onderdelen. Zelf een keer meegemaakt bij een Ford Taunus die 2 jaar had gestaan, na minder dan een jaar begaf de wisselbak het. In feite is openmaken en controleren de enige manier om zekerheid te krijgen. Of niet kopen en wachten op 1 die altijd heeft gewerkt. Met eventuele vervanging van slijtdelen weet je dan in ieder geval dat je geen tijdbom koopt. Succes met de beslissing. Egbert Egbert

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Een motor die 10 jaar heeft stil gestaan geen compresie meten,is niet echt verstandig!!! Chefke

  4. hansl
    Kijk hier eens http://www.bmw-mc-klubben.se Misschien is iemand van een afdeling bij jou in de buurt bereid om naar de motor te kijken. Twee weten meer dan één :-)